Shoei z-one -> Arai tour x2 ??
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Shoei z-one -> Arai tour x2 ??
Tere,
Onko kokemuksia Arain potasta? Nykyinen kypärä z-one on kyllä hyvä ja sopii päähän kuin valettu mutta mieli tekisi irroitettavilla sisuksilla varustettua päähinettä eikä lipastakaan haittaa ole aurinkolaseja vihaavalle ilta aurinkoon motoilevalle...
Tuuletus varmaan pelaa mutta entä melu? Puisteleeko lippa niskoja maantiellä? Muuta hyvää tai huonoa sanottavaa?
Onko kokemuksia Arain potasta? Nykyinen kypärä z-one on kyllä hyvä ja sopii päähän kuin valettu mutta mieli tekisi irroitettavilla sisuksilla varustettua päähinettä eikä lipastakaan haittaa ole aurinkolaseja vihaavalle ilta aurinkoon motoilevalle...
Tuuletus varmaan pelaa mutta entä melu? Puisteleeko lippa niskoja maantiellä? Muuta hyvää tai huonoa sanottavaa?
-
Timo Kalkkila
- Pyörä: KTM 1390 SAS Evo
Ei ole, mutta olen itsekin tuota harkinnut (vanhempaa Tour-Xää) . Ostamisen on estänyt se, että joidenkin kokemusten mukaan sen visiiriin ei pysty kunnolla istuttamaan pinlockkia.
Bemarilta on tulossa vähän vastaava malli keväällä, jossa pitäisi olla huurtumaton visiiri. Ajattelin tsekata sen seuraavaksi.
Nykyinen potta on shoein XR-900 ja siinä meinaa tiukoissa tilanteissa happi loppua. Tai ehkä se ei ole kypärän vika.
Timo
Bemarilta on tulossa vähän vastaava malli keväällä, jossa pitäisi olla huurtumaton visiiri. Ajattelin tsekata sen seuraavaksi.
Nykyinen potta on shoein XR-900 ja siinä meinaa tiukoissa tilanteissa happi loppua. Tai ehkä se ei ole kypärän vika.
Timo
Itselläni on se vanha Tour-X. Käytän ajolaseja sellaisissa olosuhteissa joissa XR-800:n kanssa tarvitsin pinlockin (joka ei kyllä sekään aina riittänyt). Tämähän se tuon Tour-X:n juju onkin että sitä voi käyttää välillä vähän niinq katukypärää ja välillä krossikypäränä. En tietenkään sano etteikö olisi kiva jos olisi huurtumaton visiiri, mutta ilmankin pärjää.Timo Kalkkila kirjoitti:Ei ole, mutta olen itsekin tuota harkinnut (vanhempaa Tour-Xää) . Ostamisen on estänyt se, että joidenkin kokemusten mukaan sen visiiriin ei pysty kunnolla istuttamaan pinlockkia.
Ihan mielenkiintoinen uutuus, olisin tsekannut itsekin jos tuollainen olisi aikoinaan ollut tarjolla. Olen toki tyytyväinen Tour-X:ään tähän asti, mutta ainakin se visiirin ja lipan kiinnitys/säätömekanismi muovisine pultteineen on minusta vähän low-end ja olen yllättynyt että se on näinkin kauan kestänyt ilman ongelmia. En ole BMW:n pottaa nähnyt, mutta odottaisin niiltä vähän parempaa laatua (ja tietty myös kovempaa hintaa).Bemarilta on tulossa vähän vastaava malli keväällä, jossa pitäisi olla huurtumaton visiiri. Ajattelin tsekata sen seuraavaksi.
Hannu
- JSL
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Mulla on Tour-X ja olen tykänny. Ainoat miinukset on, että 80km/h ja yli nopeuksissa pitää päätä kääntää varovaisemmin ja toinen on se, jälleen maantienopeuksissa, että pidempään ajaessa alkaa nenä vuotaa kun ilmavirta pyörähtää tasan nenän kärkeen. Syksyllä etenkin vaivasi. Niiskutin viikkotolkulla kunnes jeesusteippasin aukkoa hieman pienemmäksi. Eikä tuo nyt mitenkään erityisen hiljainenkaan ole maantievauhdeissa. Mutta tykkään silti 
Mitä eroa muuten tuolla x2:lla on x:ään? Ainakin oma Tour-X näyttää hyvinkin pitkälti samalle kuin Arain saitilla oleva Tour-X2
Mitä eroa muuten tuolla x2:lla on x:ään? Ainakin oma Tour-X näyttää hyvinkin pitkälti samalle kuin Arain saitilla oleva Tour-X2
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Mä oon ajellu pari kesää Tour-X:llä ja olen tykännyt. Mikään täydellinen se ei kuitenkaan ole.
Normaalisti mulla on aina krossilasit päässä aivan kuten normaalilla crossipotalla ajettaessa. Maantienopeuksissa olen sitten nykässyt sen visiirin kiinne lasien jäädessä visiirin alle. Myös silloin kun ajelee kaverin perässä mikä heittää kuraa naamalle visiiri on oiva keino pitää lasit puhtaana. Samoin kuin vesisateella on hyvä vetää visiiri kiinne ja tiukemman paikan tullen kun visiirin nostaa ylös voi jatkaa matkaa kuivien ja puhtaitten crossilasien turvin. Todella loistavaa.
Sitten huonoista puolista. Matka-ajossa ei aina jaksa niitä krossilaseja viritellä, mutta kokonaan ilman mitään laseja mä en ainakaan pysty ton potan kanssa ajamaan. En tiedä onko mun silmät yliherkät vai onko mun mopoissa aina ollut semmonen ikävä turbulenssi mikä vetää ilmaan leuan alta kypärän sisään niin paljon, että silmät kuivuu päähän. Aurinkolasit riittää hyvin tuon efektin lopettamiseksi ja oon mä joskus yöllä pitkää matkaa ajaessani teipannut leuan ja kypärän välisen aukon umpeen. Silloin se visiiri kyllä huurtuu todella helposti, mutta maantieajossa toimii kyllä.
Mikän himuisen hiljanen se potta ei ole ja kuten hannu totesi se visiirin irrotus tapahtuu perinteiseen tapaan ruuvien kanssa. Ilman lippaakin tuolla voi ajella, jolloin kypärä muuttuu melko normaaliksi umpipotaksi. Silloin kypärä muuttuu aika paljon hiljaisemmaksi. Jonkin verran pottaa saa hiljennettyä myös teippaamalla lipan ja kypärän välisen raon umpeen. Tällöin niskat kyllä rasittuvat entistä enemmän kovissa vauhdeissa. Ilman teippiviritelmiä lipan kanssa 200kmh on nakumopolla vielä ihan siedettävä vauhti.
Normaalisti mulla on aina krossilasit päässä aivan kuten normaalilla crossipotalla ajettaessa. Maantienopeuksissa olen sitten nykässyt sen visiirin kiinne lasien jäädessä visiirin alle. Myös silloin kun ajelee kaverin perässä mikä heittää kuraa naamalle visiiri on oiva keino pitää lasit puhtaana. Samoin kuin vesisateella on hyvä vetää visiiri kiinne ja tiukemman paikan tullen kun visiirin nostaa ylös voi jatkaa matkaa kuivien ja puhtaitten crossilasien turvin. Todella loistavaa.
Sitten huonoista puolista. Matka-ajossa ei aina jaksa niitä krossilaseja viritellä, mutta kokonaan ilman mitään laseja mä en ainakaan pysty ton potan kanssa ajamaan. En tiedä onko mun silmät yliherkät vai onko mun mopoissa aina ollut semmonen ikävä turbulenssi mikä vetää ilmaan leuan alta kypärän sisään niin paljon, että silmät kuivuu päähän. Aurinkolasit riittää hyvin tuon efektin lopettamiseksi ja oon mä joskus yöllä pitkää matkaa ajaessani teipannut leuan ja kypärän välisen aukon umpeen. Silloin se visiiri kyllä huurtuu todella helposti, mutta maantieajossa toimii kyllä.
Mikän himuisen hiljanen se potta ei ole ja kuten hannu totesi se visiirin irrotus tapahtuu perinteiseen tapaan ruuvien kanssa. Ilman lippaakin tuolla voi ajella, jolloin kypärä muuttuu melko normaaliksi umpipotaksi. Silloin kypärä muuttuu aika paljon hiljaisemmaksi. Jonkin verran pottaa saa hiljennettyä myös teippaamalla lipan ja kypärän välisen raon umpeen. Tällöin niskat kyllä rasittuvat entistä enemmän kovissa vauhdeissa. Ilman teippiviritelmiä lipan kanssa 200kmh on nakumopolla vielä ihan siedettävä vauhti.
Liittyen täydellisesti aiheeseen, tyyppäsin kerran yhtä ZX-12-Kawaa ja olin silloisella Kotarillani liikenteessä, joten kypäränä oli silloinen ja nykyinenkin HJC:n krossikypärä, tarkempaa mallia en muista. 270:n mittarinopeudessa kypärä pelasi hyvin, kertoo tosin enemmän pyörän katteesta kuin kypärästä. Testi tapahtui _tietenkin_ valvotuissa olosuhteissa suljetulla radalla.vkoivu kirjoitti: Ilman teippiviritelmiä lipan kanssa 200kmh on nakumopolla vielä ihan siedettävä vauhti.
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Niin kauan toimii hienosti kun pysyy katteen takana piilossa tai pitää päätä sen verran painuksissa, ettei lippa haukkaa ilmaa alleen.Ande749 kirjoitti:Liittyen täydellisesti aiheeseen, tyyppäsin kerran yhtä ZX-12-Kawaa ja olin silloisella Kotarillani liikenteessä, joten kypäränä oli silloinen ja nykyinenkin HJC:n krossikypärä, tarkempaa mallia en muista. 270:n mittarinopeudessa kypärä pelasi hyvin, kertoo tosin enemmän pyörän katteesta kuin kypärästä. Testi tapahtui _tietenkin_ valvotuissa olosuhteissa suljetulla radalla.vkoivu kirjoitti: Ilman teippiviritelmiä lipan kanssa 200kmh on nakumopolla vielä ihan siedettävä vauhti.
- JSL
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
> vkoivu
Tuossa syksyllä experimentoin tuon teippauksen kanssa enemmänkin ja huomasin tuon saman, että jos leuan teippaa liian umpeen niin visiiri huurtuu. Mulla toimi hyvin sellainen viritys, että teippasin vain muutaman sentin kärjestä. Ei enää pyöräyttänyt ilmavirtaa nenään eikä myöskään huurtunut.
Tuossa syksyllä experimentoin tuon teippauksen kanssa enemmänkin ja huomasin tuon saman, että jos leuan teippaa liian umpeen niin visiiri huurtuu. Mulla toimi hyvin sellainen viritys, että teippasin vain muutaman sentin kärjestä. Ei enää pyöräyttänyt ilmavirtaa nenään eikä myöskään huurtunut.
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Eikös tämä "nykyinen" tour-x ole jo toinen versio?n00b kirjoitti:Mulla on Tour-X ja olen tykänny. Ainoat miinukset on, että 80km/h ja yli nopeuksissa pitää päätä kääntää varovaisemmin ja toinen on se, jälleen maantienopeuksissa, että pidempään ajaessa alkaa nenä vuotaa kun ilmavirta pyörähtää tasan nenän kärkeen. Syksyllä etenkin vaivasi. Niiskutin viikkotolkulla kunnes jeesusteippasin aukkoa hieman pienemmäksi. Eikä tuo nyt mitenkään erityisen hiljainenkaan ole maantievauhdeissa. Mutta tykkään silti
Ainakin ameriikan arain sivuilla http://www.araiamericas.com/Product_Tour.html on kovasti saman näköinen XD(dc) josta puuttuu se keskimmäinen venttiili kypärän päältä.
Molemmista malleista löytyi kuva ihan arain euroopan sivuilta...

Tourilla bongasin ainakin yhden tuollaisen.
http://84.230.255.171/kuvat/art_2005_ja ... ge163.html
Viimeksi muokannut Jarno, To Tammi 19, 2006 2:37 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuohon on jopa siisti valmisratkaisukin jos ei halua teippailla. Sellainen tahmapintainen venuva "resori" jonka saa kiinni kypärään kuin kypärään. En kyllä tiedä mistä moisia saa ostaa; eräs Mansen Biken myyjä antoi minulle vuosia sitten hetken mielijohteesta jonkun näytekappaleen tms. ilmaiseksi. Tuo ei kyllä ole juurikaan säädettävä ja rajoittaa ilmanvaihtoa aika rajusti, mutta olen silti havainnut sen käyttökelpoiseksi.n00b kirjoitti:...pidempään ajaessa alkaa nenä vuotaa kun ilmavirta pyörähtää tasan nenän kärkeen. Syksyllä etenkin vaivasi. Niiskutin viikkotolkulla kunnes jeesusteippasin aukkoa hieman pienemmäksi.
(Lisäbonuksena kapine oli nepparisululla varustetussa melko vahvassa muovitaskussa, joka osoittautui täydelliseksi karttataskuksi!
Hannu
Ostin tänään tuusmotorista tour x:n . Ihan saman näköinen kuin x2:n arain sivuilla, en tosiaan tiedä mitä eroa malleilla on muuta kuin nimi. Kypärä tuntui istuvan päähän paremmin kuin shoei, tuntuu olevan "kuin valettu" meikäläisen kallon muotoon. Tuuletus näyttää asialliselta ja varmaan pelaa paremmin kuin z -onessa joka ei ole hitaaseen maastoajoon edes tarkoitettu. Lipan aiheuttamat pyörteet matkavauhdissa arveluttaa sillä afrikkalaisessa pyörteet osuu otsan kohdalle mutta se selviää ensi kesänä! Toisaalta lippa on se mitä olen autuaasti kironnut puuttuvaksi monesti iltasella vasten aurinkoa ajellessa eli kun jotain saa niin jostain pitää tinkiä
Pääsiäisenä ensityypit selvinnee joten viikko pitää vaan nukkua uusi potta päässä 
No niin, 230km takana ja pidän kypärää hyvänä ostoksena! Sopii hyvin päähän, ei purista. Ajossa on äänekkäämpi kuin z -one mutta ei niin äänekäs kuin odotin. Vedin kokeeksi 40km motarilla 130kmh eikä tuo puistele kuin päätä reilusti kääntäessä. Tuuli tosiaan käy leuan alta silmille mutta ei niin pahasti että häiritsee, pysyypä visiiri kesäsateilla paremmin auki. Visiirin muoto on sellainen ettei sitä voi oikeastaan pitää ajaessa puoliksi auki, tuuli pyörteilee silmille ja visiirissa oleva poimu sotkee näkökentän totaalisesti. Toisaalta visiiri menee kiinni ollessaan huonosti huuruun liikennevaloissa vaikka lämpötila on lähellä nollaa.
Kaikinpuolin pidän potasta, kesällä tuo pääsee oikeuksiinsa kun ilmastointi pelaa ja lippa estää häikäisyä! Kallishan tuo potta on mutta mielestäni laadukas tuote kaikin puolin. Shoei kyllä oli ehkä vieläkin "jämäkämpi" mekaanisilta ominaisuuksilta mutta se olikin enemmän touring potta.
Kaikinpuolin pidän potasta, kesällä tuo pääsee oikeuksiinsa kun ilmastointi pelaa ja lippa estää häikäisyä! Kallishan tuo potta on mutta mielestäni laadukas tuote kaikin puolin. Shoei kyllä oli ehkä vieläkin "jämäkämpi" mekaanisilta ominaisuuksilta mutta se olikin enemmän touring potta.
-
LightSpeed
- Pyörä: FE390,12GS
siitä potasta
paljonko kustannus
Itsellä tarvetta uudelle myös.XXL vähintään jospa edes jostain noita kokoja löytyy 
Re: siitä potasta
Motard black 450€ tuusmotoristaLightSpeed kirjoitti:paljonko kustannusItsellä tarvetta uudelle myös.XXL vähintään jospa edes jostain noita kokoja löytyy