Kertokaas nyt yleisesti mitä mieltä olette Supermotoista tai enskan muuttamisesta supermotoksi,miksi?
Itseäni on mietityttänyt koko supermoto yleensäkin. Miksi ostaa Supermoto joka ei mielestäni ole paras mahdollinen kadulla ja jolla ei maastoon ole asiaa tai Miksi ostaaa enduro ja sitten tehdä siitä katupyörämäisempi muuttamalla se supermotoksi?
Ymmärrän kyllä ajatuksen että katupyörästä on vaikeampi tehdä endurokäyttöön soveltuvaa peliä mutta muuttamalla enska supermotoksi saadaan siitä paremmin katukäyttöön soveltuva ja täten monikäyttöisempi peli. Silti itse olen miettinyt että jos haluan ajaa vaihtelevaa ajoa mutta päästä myös metsään on valinta yksiselitteisesti enduro jolla mielestäni ajaa riittävän mainiosti myös asfaltilla.Jos taas haluan radalle niin supermoto on kyllä viimeisestä päästä niitä pyöriä millä haluaisin radalla tai kadulla ajaa vai onko se sittenki niin hyvä rata-ajettava,tuskin.
Tällä kirjoituksellani haluan ainostaan keskustelua aiheesta,en siis moiti ketään päätöksestään muunnella enskaa supermotoksi tai muuta vastaavaa. Tiedä vaikka itse olisin samaassa kierteessä Vakio enska->enskaan paremmat putket-> keulan ja jousitukset muutokset->enska supermotoksi->jne
Hyvä kommentti.. Itsekin smoto settiä miettinyt. :-p
Johtuuko se siitä , että Smoto on räyhäkkäämmän näköinen? (onko?) vai onko SM:llä huligaani maine?
Kaveri sanoi sen aika hyvin, miten tähän kierteeseen joutuu. Ensin ostetaan kyykyn tilalle enska, että saadaan pystympi ajoasento. sitten vaihdetaan smoto renkaat, että päästään takaisin sinne, missä sillä kyykyllä ajettiin, esim radalle. (joo, tiedän; endurollakin voi ajaa radalla - olen itsekin ajanut) sitten alkaakin puhti loppumaan singlestä.. eli se mitä todella haettiin on 100+ hp fighter/990 SMT/superduke/vastaavat..
Mistä näitä tietää.. höpötimpä taas pehmosia.
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
Onhan se SM syheröisillä asvaltilla isoa kyykkyä
nopeampi ketteryyden ansiosta tai ainakin sillä
on helpompi ajaa kovaa. (Just tämmösillä suomentiellä)
Eiköhän nuo SMotot ole tullu ihan kyseisen lajin myötä.
Minulla on semmonen käsitys että, alunperin sitä ajettiin sekä
katu- että crossipyörillä. Sitten joku keksi ajaa crossilla,
jossa on katurenkaat ja kohta kaikki ajeli vastaavilla virityksillä.
supermotoissa on paremmat jarrut, mutta mikään ei tietysti estäisi isontamasta 21" vanteen levyä, paitsi ei se nappularengas pidä mahottomasti.
supermoto on vähän nopeempi ohjaukseltaan, mutta se on kanssa aika paljon kiinni siitä, että keula on alempana.
itse voisin sora-ajoni ajaa motollakin, en koe siitä renkaskoosta kovin suurta eroa omissa ajoissa. voin myös ajaa rataa 21":Sella.
jos taas on kummatkin, niin saa karheita renkaita soralle ja kadulle täysin katurenkaita.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Sumo on penteleen hauska ajaa mutkapätkillä ja radalla, pitempiä suoria lukuunottamatta. Se on myös penteleen hauska ajaa soralla, ei ehkä ihan niin nopea kuin nappuloilla mutta toisaalta jatkuvassa luisussa ajaminen on helpompaa.
Arkiajot on enimmäkseen asfaltilla, ja katukumi kestää paremmin eikä täristä ja huuda. Motosta puuttuu katumopon teho, mutta se on niin venyvä ettei tarvitse lenkille lähtiessään miettiä ajanko sorarallia vai lopetanko polvipalat, molemmat onnistuu samoilla kumeilla.
Nappuloillakin voi ajaa jokapaikassa mutta oma tuntuma on että ne ovat olennaisesti paremmat ainoastaan maastossa, joka ei kuitenkaan muodosta kovinkaan suurta osaa kokonaisajomäärästä.
Nappulat tulee laitettua alle vain jos lähtee tarkoituksella rypemään tai montulle.
Muutama vuosi sitten oli Motorrad-lehdessä rengastesti. Radalla ajatettiin 600, 750 ja 1000-kuutioisia kyykkypyöriä ja silloista 750 Big Suzukia. Mitattiin kierrosaikoja ja nopeuksia radan eri kohdissa. Yllättäen tiukimmassa mutkassa nopein oli yksisylinterinen Suzuki nappularenkailla. Pääsee enduroillakin mutkaista tietä näkymättömiin.
Mulla on ollu nykyistä xmotoa ennen katu- ja (katu)enduropyöriä. Mielestäni tuo on, mitä mainioin kaupunkivilinässä ja soratielläkin se etenee kuin arosusi. Millään tätä edeltävillä vehkeillä, en ole päässy yhtä lujaa. Kertoo joko taitojeni karttumisesta tai mopon potentiaalista.
Moton keveys ja ajoasento tekee siitä niin monikäyttöisen, mikän ei rajoita silla siirtymistä pinnalta toiselle. Matka-ajoon on selkeästi parempia sitten kylläkin olemassa, mutta olen minä tuolla helsinki-turku väliäkin ajanut jo monet kerrat.
Maailman paras perustelu olla tekemättä mitään:
"Shoriihh, mä oon gännissä!"
Viime kesänä ajelin ensin VStrommilla ja sitten Hussen sumolla Amsterdamissa. Kokemus sai ostamaan Dertsiin sumorenkaat, olkoonkin ettei (matka)enska mikään oikea motardi ole. Olipa vaan puikkelehtimiseen niin kätevä peli ettei paremmasta väliä.
Mutta mistähän saisi DR-Z etujarrusatulan siirtosarjan 310-milliselle levylle? Onks tietoo?
Onhan näissä supermotoissa sekin hyväkin puoli että kortti ei lähde ihan niin herkkään kuivumaan maantiellä kun jollain +1000cc kanuunankuulalla joka kulkee kolmeasataa. En noita isoja katupyöriä vieläkään ymmärrä suomen paskateillä ja korkeintaan 120kmh rajoituksilla. Mulle ainakin kortin menetys tulisi niin kalliiksi että ennemmin olisin ilman pyörää.
Perjaatteessahan tonnisen kyykyn tehoa ei pysty käyttämään kunnolla edes 1. vaihteella liikenteessä. Kun 1. välityksen kiidättävät pyörän nopeuden jo toiselle sadalle. Enskalla kiihtyvyys 0-100 on kuitenkin suht hyvä, ja juuri enempää ei vauhtia tarvitsekkaan...
Supermotohan nimenomaan on parhaasta päästä pyöriä mitä on, kompromissi siinä mielessä ettei ole välttämättä mukavin pitkiin päivämatkoihin tai mudassa rypemiseen, vaan jos kuskilla kantti kestää niin nekin menee jotenkuten. Ja nimenomaan (Suomen) moottoriradoilla pätevä vehje, tietysti kyykyllä pääsee nopeammin jos tietää mitä tekee mutta veikkaisin että moton kanssa "oppimiskäyrä" on nopeampi. Kokeilin viime kesän ajella Ahvenistoa + Alastaroa 21" etupyörällä, ei se nyt niin kamalaakaan ollut mutta olisin kyllä motopyörät ostanut jos ois vaan kohtuuhintaisia vastaan tullut.
Tuota kortin paremmin säilymistä en kyllä oikein itse ymmärrä, katupyörällä nyt ehkä hieman kovempia nopeuksia ajelen mut ei se "kaahailu" täällä tosiaan mitään kivaa ole, tulee heti liikaa ohjelmaa kadun kunnosta/muista tienkäyttäjistä/elukoista. Motolla taas joka ajokerta tuntuu olevan jonkinmoinen riski ajokortin päälle kun heti kasvaa pirunsarvet päähän.
Mulla on alunperin moto kaksilla vanteilla siitä syystä, että kaveri sattui vähän ajettua motoa ulkomaille muuttaessaan aikoinaan myymään. Jälkeenpäin ajateltuna ainakin minun käytössäni paljon parempi ratkaisu on tehdä motosta sorakelpoisempi isoin pyörin kuin endurosta yrittää saada jotenkin kelvollista asfaltille pienillä pyörillä.
Perusteita:
En aja "oikeaa enduroa". Luvallisia ajopaikkojakin on aika harvassa. Soratietä on sitten reilummin.
Oikea enduro on 125-450cc ja mieluiten alle 100kg. Oikea moto on yli 50hp.
Enduron jarrut eivät riitä radalla, moton jarruista ei ole haittaa kuin tosi totisessa endurossa.
Enduron jousista ei ole mihinkään radalla, moton jouset sopivat soratielle paremmin kuin enduron, väitän minä.
Moto on tehokkaampana hauskempi vietävä soratielläkin kuin enduro.
Iso seurusteluenduro on vasta aihio sekä metsäpyöräksi että motoksi. Optimiratkaisu on moto kaksilla vanteilla ja sen lisäksi kilvetön piikki enduro. On aina oikeat kumitkin valmiiksi vanteilla paitsi nastarengasta joutuu vielä vaihtamaan keskenpitoisena. Niin ja jäälle moto sopii jousituksensa puolesta enduroa paremmin.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Täällähän tuntuukin olevan enemmän supermoto kuin enskamiehiä
Selventääkseni alkuperäisen pohdiskeluni taustaa:.Jos vaihtoehdot olisi hankkia esim 690 kotarin smc tai kotarin enska, kannattaisi hankkia smc ja tehdä siitä enskaa kuin ostaa enska ja siihen smoto setti? Perustelut: smc jouset on paremmat myös soralla ja maastossa, smc kulkee paremmin myös soralla.
Hui
Tulikohan tehtyä hankintavirhe tietämättömyyttäni
Lisäys: ajotarkoitus ja sen painotus (sora vs asfaltti) toki lienee tärkein huomioon otettava kriteeri. Silti olen hieman hölmistynyt. miksi kotari tekee edes enduromallia jos smc on parempi jopa soralla,huh