Maahantuonti

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Faitteri
Viestit: 41
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

No niin, aika tasan kolme kuukautta sen jälkeen kun rahat mopostani maksoin, sain sen vihdoinkin Suomeen. Tosin kiirettä on pitänyt muuton ja avioeron tiimoilta sen verran reilusti, että tänäänkin ehdin nähdä sen vain pikaisesti siirrettäessä sitä pakettiautosta toiseen ja sitten lopulta pakusta talvisäilöön.

Yhtään sen tarkempaa tarkastelua en ehtinyt suorittaa, mutta ensivaikutelma vuosimallin '92 pyörästä alle 33 tuhannen ajokilometreillä varustettuna on varsin positiivinen. Näyttäisi kuin pyörä ei olisi koskaan edes nähnyt vesisadetta :-) Moottori on puhdas ja siisti kuin tehtaalta lähtiessään, muoveissakaan ei näkynyt kummempia jälkiä. Vain akku oli totaalisen kuollut. Eli edes koekäynnistystä en ole vielä suorittanut.......

Harmittavasti talvisäilö on normaalisti ulottumattomissani, joten on mahdollista että näen mopon seuraavan kerran vasta sitä keväällä sieltä hakiessani. Sopii vaan arvata paljonko polttelisi käydä sitä tutkimassa oikein kunnolla ajan kanssa!

Noh, odotellaan, kohtahan ne lumet jo sulavat...
Faitteri
Viestit: 41
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Ja homma pyörähti jälleen pykälällä eteenpäin, hain eilen maanantaina siirtoluvan konttorilta ja ajelin Aprilian katsastukseen. Vaatimuksenmukaisuustodistus on vasta tuloillaan faksitse Saksasta, joten en vielä saanut rekisteröintiä suoritettua loppuun, enkä näinollen myöskään kilpeä mopoon. Mutta olihan varsin mukava ajella se reilu parikymmentä kilometriä, mitä tuossa nyt uskalsi kuivia teitä kurvailla.

Keskiviikkoon mennessä pitäisi puuttuvan paperin olla konttorilla odottamassa, joten ei muuta kuin kilpi kiinni ja tullin kautta liikenteeseen :-)

Kunhan vaan tuo lumisade hieman hellittäisi....
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Hieno homma, tuota pyörää joskus haaveilin itsellenikin - kuten DR:ääkin.
Hmm, jotenkin tiedän nuo muutto-/erokiireet. T. nimim. Viime vuonna ero ja viisi muuttoa neljään kuukauteen... :(
Taas menossa jonnekin...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Kas, onks tää joku eronneiden kerho.

Eronneilla näköjään löytyy taas aikaa keskittyä olennaiseeen.

Mäkin erosin, mutta kyllä jo 8 vuotta sitten.
Nuorin lapsi ( ja tyttö ) on kyllä innolla mukana moottoripyörämatkailussa.
Aikoo hankkia Honda Shadow satapiikin, kun täyttää 16 parin vuoden päästä.

Pekka
:shock: :shock:
Avatar
Stobe
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Pyörä: KLE 500, ZRX1200R
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Faitteri: Et sattumoisin satu asumaan mun naapurissa. Meinaan tuossa viereisen talon parkkipaikalla on nättikuntoinen Pegaso parkissa ilman kilpiä. Piti ihan käydä kuolaamassa vierestä. Kevään eka prätkä omalla kadulla on aina mieltä lämmittävä näky. Tai no onhan tuossa piikkinen TS-Suzuki röhnöttänyt kohta kaksi vuotta myös samalla kadulla.
Faitteri
Viestit: 41
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Stobe, kappas vain... Kyllä se taitaa meikäläisen mopo olla, musta ja ilman kilpeä (toistaiseksi). Ei nyt viitsi isoon ääneen huudella tarkempaa osoitetta, mutta tässä mistä on kivat näköalat... ;-) Ja sen TS:n olen myös merkillepannut.

Seuraava projekti pyörän tiimoilta onkin uusien renkaiden tilaaminen (Saksasta), vuotavan etustefan vaihto sekä alkuperäiset peilit noiden "tuuning"-mallisten tilalle, niistä kun näkee vaihtoehtoisesti joko kainalonsa tai pilvet taivaalta.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Näin sitä naapurit kirjoittelee :lol:
Teidän siellä Tampereella varmaan kannattais järkätä ilta-ajeluja ens kesänä :wink:
Avatar
Stobe
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Pyörä: KLE 500, ZRX1200R
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Faitteri: Jep, naapureita ollaan, tarviipa joskus heittää matkaendorohenkistä juttua, mikäli pihassa törmäillään. Oman KLE:ni otan ajoon 16.4(sopivasti talviloman alkajaisiksi). Sitä ennen tarvitsee vielä asentaa uusi vauhtipyörä ja toivoa sytytyskipinän paluuta.

Tampereen seudulla tuntuu olevan aika paljon kurapyöräfoorumilaisia. Pari olen heistä tavannutkin ja mukavaa porukkaa kaikki tyynni. Noita ilta-ajeluitahan on jo melko aktiivisesti tälläpäin järjestetty, itse en ole tosin vielä osallistunut. Lumien sulamisen jälkeen ajattelin suunnata taas tuonne Pirkkalaan maakaasuputken maastoon. Sopivalla porukalla voisi ajella ryhmäajeluitakin siellä ja poiketa sitten lopuksi ABC:lle kahville...
Faitteri
Viestit: 41
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Jälleen pykälää lähempänä projektin loppua, 22.3. tulliin jätetty verohakemus pätkähti tänään postista, maksettavaa kertyi lopulta reilut 650 euroa..

Huomenna tulliin maksamaan lasku, sitten katsastuskonttorilta kilpi mopon perään ja urakka on takana.
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Stobe kirjoitti:Lumien sulamisen jälkeen ajattelin suunnata taas tuonne Pirkkalaan maakaasuputken maastoon. Sopivalla porukalla voisi ajella ryhmäajeluitakin siellä ja poiketa sitten lopuksi ABC:lle kahville...
Muutama viikko sitten Pirkkalassa poiketessani huomasin, että kaasulinjalle on tullut liikennemerkkejä, jotka sallivat vain hevoset ja hiihtäjät. Ovat ilmeisesti saaneet meistä tarpeekseen :( En kieltoa uhmannut, joten ajelin muuta reittiä. Heikkiläntiellä vedin viheliäisellä hiekan alla piilossa olleen jäällä nutulleni. Sain vasempaan reiteen hienon mustelman, joka on vasta nyt häviämässä.

-Veijo-
Avatar
Mika
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 11:00 pm
Pyörä: Varadero
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Mika »

No voi voi. Onkohan hevoset säikkyneet vai onko putki suditeltu esiin :P
Itse olen jonkun kerran myös siellä käynyt, mutta täytyy etsiä joku toinen paikka. Eilen otin Kawalla pari pohjakosketusta metsäkoneen jäljillä. Tietenkin oli pohjapanssari pois kun muka luulin saavani uuden putken tällä viikolla enkä ollut sitä ruuvannut vielä takaisin. (Piti pysyä soralla...)
30 cm vettä ja liejua ja siellä seassa iso kivi. Lopputulemana vuoto pakoputkessa, joka on tosin siis menossa vaihtoon.
Avatar
Stobe
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Pyörä: KLE 500, ZRX1200R
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Harmin paikka tuo maakaasuputken kohtalo, toisaalta samoissa metsissä on runsaasti metsäautoteitä, joilla ei ole ajoa kielletty. Ja muuta liikennettä/jalankulkijoita en ole siellä juurikaan tavannut.

Mika: Olikos sulle Laserin putki tulossa? Kiinnostaisiko luopua vanhasta putkesta, houkuttaisi kokeilla mitä siitä saisi rakenneltua :wink:
Ensimmäisen KLE:ni orggisputken myin aikanaan Gpz-kuskille vastaavaan tarkoitukseen.
Avatar
Mika
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 11:00 pm
Pyörä: Varadero
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Mika »

Mika: Olikos sulle Laserin putki tulossa? Kiinnostaisiko luopua vanhasta putkesta, houkuttaisi kokeilla mitä siitä saisi rakenneltua
Joo, Laserin ProDuro tulossa. Kyllä minä voin sen vanhan sulle myydä, se onkin jo siinä kunnossa, että toimii aihiona rakentelulle.
Ei ole enää uutta vastaava :(
Avatar
Mika
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 11:00 pm
Pyörä: Varadero
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Mika »

Niin, ja kun onnistuneesti johdattelin jutun tämän ketjun aiheesta niin kauas kuin mahdollista, niin palataan ruotuun.
Mun Kawa on kans Saksan tuontia. vm 1994 ajettu noin 40 tkm ja ei mikään huippusiisti, vaan katteissa oli käytön jälkiä ja tankissa pieni jälki.
No minua se ei haitannut, eipähän harmita pikku kolhut.
KAIKKI kulut mitä Suomessa syntyi lisää pyörän hinnan päälle oli 870e. Ostin sen täältä Suomesta tax freenä ja sain esim yhteneväisyystodistuksen mukana.
Hinta piti sisällään katsastuksen, tullimaksut, tilapäiskilvet, varsinaiset kilvet ja rekisteröinnin.
Kaiken kaikkiaan sain pyörän 500 - 1000e halvemmalla kuin täällä vastaavista pyydettiin.
Faitteri
Viestit: 41
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Pientä päivitystä.

Loppusuoralla kuviossa, veropäätös napsahti parisen viikkoa sitten postista ja runsas viikko takaperin kävin maksamassa laskun suoraan Tullin konttorilla Tampereen Sarankulmassa. Veron suuruus oli jopa hieman alakanttiin siitä mitä olin kuvitellut joutuvani maksamaan, mutta parempi näin :-)
Tullilta vielä perjantai-iltapäivänä hirveetä kyytiä toiselle puolelle kylää katsastuskonttorille kilpeä kuittamaan juuri ennen sulkemisaikaa. Ja kas, missään papereissa ei olekaan vakuutuksen voimassaolosta kertovaa vakuutustarraa, joka olisi ollut välttämättömyys kilven saamiselle.

Tullissa 2kk takaperin ensimmäisiä kertoja asioidessani oli sovittu, että lähettävät pyörän tiedot vakuutusyhtiölle, jotta vakuutus lähtisi olitis voimaan. Kolme viikkoa tämän jälkeen ei vakuutusyhtiöllä ollut Tampereen konttorissaan mitään iskemiä kyseisestä moposta, reilun vartin kaivamisen jälkeen (mm. mun sotun ja pyörän runkonumeron perusteella) löytyi tietoja, joiden perusteella saatiin tehtyä liikenne- ja varkausvakuutukset. Näistä ei ole muuten vieläkään tullut ensimmäistäkään laskua, hmm..... Noh, papereissa olevaan vakuutusmaksutarraan vakuutusyhtiön kaveri veti nätin ruksin päälle, syytä en tiedä.

Tuolla yliruksatulla tarralla ei siis kilpeä mopoon herunut, joten sovimme katsastuskonttorin kanssa silloin toista viikkoa sitten, että poikkean vakuutusyhtiössä hakemassa puuttuvan tarran, ja sitten taas konttorille kilpeä noutamaan. Tätä hetkeä odottelen yhä, ei ole ollut aikaa lähteä palloilemaan vakuutusyhtiön suunnalle... ;-)

Nyt on takana reilut 2kk ajoa täysin kilvettömällä mopolla, päivittäiset työmatkat ja kaikki ovat hoituneet komeasti. Tullin tarrakilpihän ei pysy pakkasella pyörän perässä kiinni, joten se lepää muovitaskussa selkärepussani kaikkien muiden pyörän paperien mukana. Ihmettelen kyllä kuinka poliisit voivat olla huomaamatta puuttuvaa rekisterikilpeä moottoripyörän perästä? Tokihan se erottuu paremmin auton perästä puuttuessaan.

Se tullin myöntämä ajolupa on voimassa vielä kesäkuulle... käsittääkseni? Vai olisiko sillä tullin maksamisella sitten kenties katkennut tuo ajolupa?

Ehkäpä voisi olla aika koukata vakuutusyhtiön kautta niin saisi tämänkin rumban päättymään.

Ja eilen sain alle uudet Pirellin MT-60 renkaat eteen ja taakse, vanhojen Bridgestonen trailwing- paskojen tilalle. Reilun 10 kilometrin kaupunkiajon jälkeenkin voi todeta pyörän luonteen muuttuneen oleellisesti, ja toki parempaan suuntaan. Ketterämpi ja kevyempi ajaa.
Vastaa Viestiin