Reiteille palsta?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Ylimatti
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Reiteille palsta?
Nyt kun noita gps:iä alkaa olla jo useammalla, niin olisiko mitään vitsiä siinä että tänne voisi johonkin paikkaan laittaa hyviksi kokeiltuja reittejä ja waypointseja toistenkin iloksi?
En tiedä onnistuisiko se käytännössä, mutta tämä tuli tuossa mieleen kun äsken kävin maakunnassa mopoilemassa, ja huomasin, että olin keksinyt koneen ääressä yli kolmeksi tunniksi kivoja sorareittejä. Niitähän voisi joku muukin hyödyntää, jos vaikka esim. tulee jostain muualta ajelemaan paikkakunnalle niin olisi reittejä valmiina.
Oliko hölmö ajatus?
En tiedä onnistuisiko se käytännössä, mutta tämä tuli tuossa mieleen kun äsken kävin maakunnassa mopoilemassa, ja huomasin, että olin keksinyt koneen ääressä yli kolmeksi tunniksi kivoja sorareittejä. Niitähän voisi joku muukin hyödyntää, jos vaikka esim. tulee jostain muualta ajelemaan paikkakunnalle niin olisi reittejä valmiina.
Oliko hölmö ajatus?
Taas menossa jonnekin...
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
- Viesti:
Jospa nyt talven aikana laittaisin julki noita Pohjois-suomen laavu- ja taukopaikkojen listan. Edelleenkin minulle voi lähettää sähköpostilla keräämiäsi tulipaikkoja, ihan ympäri suomenmaan. Voit lähettää tekstimuodosta aina GPS-härveleiden omina waypoint -tiedostoina. Sähköpostina tai YV:llä.
Muttei kuitenkaan: "Sit siitä tuuhean männyn kohdalta tyyrpuuriin ja olikos se nyt neljän poronkuseman päässä siitä renkaapuhkomispaikasta..." Vaan ihan Waypoint tai Events tietoina.
Muttei kuitenkaan: "Sit siitä tuuhean männyn kohdalta tyyrpuuriin ja olikos se nyt neljän poronkuseman päässä siitä renkaapuhkomispaikasta..." Vaan ihan Waypoint tai Events tietoina.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Ja entistä vaikeammaksi käy, jos vielä vapaat reitit julkaistaan. Ehdotan, että pidätte oman pienen porukan tiedossa ne vielä kieltämättömät tai puomittomat reitit.Einari kirjoitti:No hei Y-Masa! Tuommoista tuskin kannattaa edes kysellä. Julkaise ilman muuta.
Varsinkin Uudenmaan soratiet on kortilla, niinkuin täälläkin on vast'ikään huomattu...
Ja entistä vaikeammaksi käy, jos vielä vapaat reitit julkaistaan. Ehdotan, että pidätte oman pienen porukan tiedossa ne vielä kieltämättömät tai puomittomat reitit.[/quote]
Olen samaa mieltä,ei pidä julkistaa reittejä.Tietenkin jos halutaan niitä puomeja ja kieltoja lisää niin siinä tapauksessa mut ei muuten.
Olen samaa mieltä,ei pidä julkistaa reittejä.Tietenkin jos halutaan niitä puomeja ja kieltoja lisää niin siinä tapauksessa mut ei muuten.
No joo, miten vaan. Mä kyllä tarkoitin ihan laillisia reittejä yleisillä teillä, en mitään epäilyksen alaisia, salaa maanomistajalta ajettavia polkuja. Niitä mäkin tiedän paljon ajeltavan. Nille ne puomit joutaa laittaakin.
Ja sitten on oma tiestöryhmänsä ne yksityistiet, joille olen itselleni kysynyt tiehoitokunnalta luvan ajaa. Ja hakkuualueet, metsät yms. Enhän mäkään niitä kerro muille.
Lähinnä mielessä oli kivat mutkaiset soratiet, joissa nopeusrajoitus on 60-80 km/h. Niitä on tässä 50 km säteellä Haagan Shelliltä useita satoja kilometrejä, mutta kaikkien kokeileminen vie aikaa.
Tuontasoisilla teillä muutaman papattimen meno ei varmaankaan edes häiritse, mutta kun veronmaksaja ajaa valtion tietä niin siinä ei kenelläkään pitäisi olla nokan koputtamista.
P.S. Paitsi varmaan vihreillä (en tarkoita Kawoja)
Ja sitten on oma tiestöryhmänsä ne yksityistiet, joille olen itselleni kysynyt tiehoitokunnalta luvan ajaa. Ja hakkuualueet, metsät yms. Enhän mäkään niitä kerro muille.
Lähinnä mielessä oli kivat mutkaiset soratiet, joissa nopeusrajoitus on 60-80 km/h. Niitä on tässä 50 km säteellä Haagan Shelliltä useita satoja kilometrejä, mutta kaikkien kokeileminen vie aikaa.
Tuontasoisilla teillä muutaman papattimen meno ei varmaankaan edes häiritse, mutta kun veronmaksaja ajaa valtion tietä niin siinä ei kenelläkään pitäisi olla nokan koputtamista.
P.S. Paitsi varmaan vihreillä (en tarkoita Kawoja)
Vähän jatkoa äskeiseen. Esim. Länsi-Teiskossa (Ylöjärven-Kurun rajoilla, jos joku ei ole kartalla) on aivan saatanan uskomattomia teitä. Kapeita, mutkaisia, täysin laillisia, 80 km/h, eikä asutusta ole nimeksikään. Tällaisia esim. tarkoitin.
Eräs parhaista on se tie, joka lähtee Värminmäestä Piuhariin, lukisikohan viitassa Hankala tms. Se on niin riemastuttava vuoristorata, että sen ilon jaan mielelläni muidenkin kanssa.
Eräs parhaista on se tie, joka lähtee Värminmäestä Piuhariin, lukisikohan viitassa Hankala tms. Se on niin riemastuttava vuoristorata, että sen ilon jaan mielelläni muidenkin kanssa.
Ymmärrän, ymmärrän. Mutta nämä nyt lailliset voivat nopeasti muuttua laittomiksi. Jokainen osaa varmaan sen verran julkista materiaalia olevasta kartasta katsoa, että löytää ne lähitienoon soratiet.Einari kirjoitti:No joo, miten vaan. Mä kyllä tarkoitin ihan laillisia reittejä yleisillä teillä, en mitään epäilyksen alaisia, salaa maanomistajalta ajettavia polkuja. Niitä mäkin tiedän paljon ajeltavan. Nille ne puomit joutaa laittaakin.
Eiköhän riittävä "turvatoimi" olisi avata kyseinen reittiarkisto vain foorumiin rekisteröityneille. Itse ainakin kaipaan vinkkejä reitteihin nimenomaan silloin kun ollaan matkassa lähiseudun ulkopuolella.Veijo kirjoitti: Ymmärrän, ymmärrän. Mutta nämä nyt lailliset voivat nopeasti muuttua laittomiksi. Jokainen osaa varmaan sen verran julkista materiaalia olevasta kartasta katsoa, että löytää ne lähitienoon soratiet.
Niinkuin sanoin, miten vaan. Osaan lukea karttaa, suorastaan harrastan niitä.
Mopoillessa ja kelkkaillessa olen todennut parhaiksi 1:50000 maastokartan. Niissä on käytännössä sama polusto kuin 1:20000 maastokartoissa, mutta eri karttalehtiä tarvitsee huomattavasti vähemmän.
GPS:ssä mulla on Magellanin MapSend SD Suomi ja se on yllättävän tarkka umpimetsässäkin.
Mutta itse asiaan. Kyllä kait se sitten on niin, että ollaan vaan itsekkäitä, eikä jaeta hyviä tielöytöjä keskenämme. Vaikka kapitalisti ja oikeistolainen olenkin niin tässä kohdassa minusta olisi löytynyt pieni kommunisti, joka olisi ollut valmis jakamaan omaa hyväänsä muillekin.
Vaikka oikeastihan kommunisti ei ole valmis jakamaan omaansa, vaan ottamaan muilta mitä heillä on. Että itsekäs aate sekin...[/quote]
Mopoillessa ja kelkkaillessa olen todennut parhaiksi 1:50000 maastokartan. Niissä on käytännössä sama polusto kuin 1:20000 maastokartoissa, mutta eri karttalehtiä tarvitsee huomattavasti vähemmän.
GPS:ssä mulla on Magellanin MapSend SD Suomi ja se on yllättävän tarkka umpimetsässäkin.
Mutta itse asiaan. Kyllä kait se sitten on niin, että ollaan vaan itsekkäitä, eikä jaeta hyviä tielöytöjä keskenämme. Vaikka kapitalisti ja oikeistolainen olenkin niin tässä kohdassa minusta olisi löytynyt pieni kommunisti, joka olisi ollut valmis jakamaan omaa hyväänsä muillekin.
Vaikka oikeastihan kommunisti ei ole valmis jakamaan omaansa, vaan ottamaan muilta mitä heillä on. Että itsekäs aate sekin...[/quote]
"Altruisti vai egoisti? Ole itsekäs - ajattele muita."
Jos tämmöinen reittipankki perustettaisiin, niin itse julkaisisin sinne korkeitaan itsestään selvät reitit. Namupätkät jättäisin julksesti kertomatta, koska sinne saattaa ilmestyä puomi tai kieltomerkki. Tiedän mm. sellaisia laillisesti läpiajettavia reittejä, joissa tien molemmissa päissä on umpitien merkki. Tie on kuitenkin ihan sitä samaa tietä koko matkan eikä siinä ole välillä puomia tai kieltomerkkiä.
Mitä pelkään tämän julkisen (vaikka vaan foorumin jäsenille) reittipankin myötä tulevan on, että porukka alkaa sahaamaan näitä reittejä eivätkä vaivaudu hakemaan muita mahdollisia reittivaihtoehtoja. Moottoripyöriin kyllästyneet seudun asukkaat ja muut käyttäjät yrittävät sitten kaikin mahdollisin keinoin rajoittaa ajamista (puomit, ajokiellot). Kun reitit haetaan ja julkaistaan vain kaveriporukassa, niin koko kurapyöräporukka hajaantuu näin isommalle alueelle ja toivottavasti osaa käyttää myös toisilta opittuja vaihtoehtoisia reittejä.
Jos tämmöinen reittipankki perustettaisiin, niin itse julkaisisin sinne korkeitaan itsestään selvät reitit. Namupätkät jättäisin julksesti kertomatta, koska sinne saattaa ilmestyä puomi tai kieltomerkki. Tiedän mm. sellaisia laillisesti läpiajettavia reittejä, joissa tien molemmissa päissä on umpitien merkki. Tie on kuitenkin ihan sitä samaa tietä koko matkan eikä siinä ole välillä puomia tai kieltomerkkiä.
Mitä pelkään tämän julkisen (vaikka vaan foorumin jäsenille) reittipankin myötä tulevan on, että porukka alkaa sahaamaan näitä reittejä eivätkä vaivaudu hakemaan muita mahdollisia reittivaihtoehtoja. Moottoripyöriin kyllästyneet seudun asukkaat ja muut käyttäjät yrittävät sitten kaikin mahdollisin keinoin rajoittaa ajamista (puomit, ajokiellot). Kun reitit haetaan ja julkaistaan vain kaveriporukassa, niin koko kurapyöräporukka hajaantuu näin isommalle alueelle ja toivottavasti osaa käyttää myös toisilta opittuja vaihtoehtoisia reittejä.
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
-
Ylimatti
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Hyvä että saatiin näkökulmia asiaan. Ajattelin itse noita samoja juttuja, että vaarana on tuo samojen teiden tahkoaminen.
Entäs sitten toisinpäin? Mulla ainakin on muutamia uria, jotka näyttää kartasta katsottuna hyvältä, mutta sitten siellä onkin puomi tai yksityistie tai mitä lie. Siis että jos löytää jonkun reitin jota ei kannata lähteä kokeilemaan, niin ehkä siitä olisi mukava antaa vinkki muillekin? No niin, nythän sitten taas tullaan siihen, että joku haluaa säilyttää jonkin sikahyvän uran itsellään ja hoilottaisi täällä, että älkää hitossa vaan menkö sinne!
Eli unohdetaan koko juttu.
Entäs sitten toisinpäin? Mulla ainakin on muutamia uria, jotka näyttää kartasta katsottuna hyvältä, mutta sitten siellä onkin puomi tai yksityistie tai mitä lie. Siis että jos löytää jonkun reitin jota ei kannata lähteä kokeilemaan, niin ehkä siitä olisi mukava antaa vinkki muillekin? No niin, nythän sitten taas tullaan siihen, että joku haluaa säilyttää jonkin sikahyvän uran itsellään ja hoilottaisi täällä, että älkää hitossa vaan menkö sinne!
Eli unohdetaan koko juttu.
Taas menossa jonnekin...
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
- Viesti:
Niin, tässä tämä viime syksyn keskustelu reiteistä:Jukka kirjoitti:Tästä oli puhetta aiemminki ja johtopäätös sillonki oli, että voipi olla jopa vähän vaarallista julkassa noita. Sillon päätimmä olla laittamatta niitä julki.
viewtopic.php?p=326&highlight=#326
Olen hiukan keräillyt JPT:n kanssa noita laavupaikkoja, ja listalla taitaa olla sellaiset 60 kpl. Eli lisääkin mahtuisi. Siis jos olet keräillyt nitä, niin otan ne ilomielin vastaan. Etenkin nuo Ylimatin vinkkaamat ajoesteet olisivat oikein tarpeellisia laittaa julki.
Hyvien reittien etsiminen korkeuskäyriä omaavilla alueilla ei ole vaikeaa...Etsii käsiinsä kartan, jossa näkyy korkeuskäyrät (Esim GT1:250000, tai 1:50000 peruskartan pienennös), ja sen pohjalta alkaa ajelemaan
Tämä rannikko sitten on toinen juttu, täällä ei pitäisi asua kenenkään, on niin tasaisen tylsää. Mutta minkäs teet.
Viikko sitten ajelin Jämijärven-Kurun-Kaanaan-Jämsän maisemissa. Ja sitten viikolla lyhyiden työpäivien jälkeen nautimme Jarlan kanssa Kolin maisemien sorateistä. Siellä sitä olis sorateitä nautiskeluun, sanoo syvästi kateellinen
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89