Verenluovutus.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
HessuL
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 4:11 pm
Pyörä: R1200GS Rallye, R80GS
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja HessuL »

Kyllä tuo itselläkin tahtoo aina tuo luovutusväli luiskahtaa ylipitkäksi vaikka kuinka vakaasti päättää että kahden kuukauden kuluttua sitten heti uudestaan. Eikä sillä matkalla luovutuspaikkaankaan ole väliä, opiskeluaikana tuli asuttua ja opiskeltua muutaman kilometrin päässä veripalvelupisteestä mutta silti oli aina olevinaan jotain syytä ettei juuri tänään ehdi.... Sitten kun joutui turvautumaan liikkuvan veripalvelun antimiin niin alkoi hommaan tulla enemmän säännöllisyyttä.

Kyllä se on tuotakin hommaa on varmasti vaikeuttanut se, että kiinteitä palvelupisteitä ei enää nykyään ole kuin keskussairaalapaikkakunnilla, vielä 80-luvulla niitä taisi olla lähes jokaisen aluesairaalan yhteydessä? Siinä sitä sitten valitetaaan että luovutuskerrat vähenee ja uusia luovuttajia ei tahdo löytyä...

Itse aloitin muuten jo ennen armeijaa ja silloinkin -yllätys yllätys- silloisen kerhomme (Imatran moottorikerho ry.) tempauksesta eli kävimme porukalla luovuttamassa :P Siitä se lähti ja nyt on luovutuskertoja jo HUOMATTAVASTI enemmän enemmän kuin ikävuosia eli loppuvuodesta pitäisi saada 50. luovutuskerta täyteen :roll:
Sora/lumipyöräilijä

"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
Avatar
tap_sa
Viestit: 4
Liittynyt: La Joulu 27, 2008 9:43 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Länsi Tampere

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja tap_sa »

hako kirjoitti: Useampikin lähipiirin ihminen on myös tankattu takaisin tolpilleen.
Minä rupesin luovuttajaksi kun 17-vuotias kaverini kuoli verisyöpään.
hako kirjoitti: Siellä veriarvoketjussa ei kummoisia voittoja raavita - sen takia ei todellakaan kannata ryhtyä boikottiin.
Näin minäkin olen asian ajatellut, kumminkin veri on sieltä paremmasta päästä missä apu menee "lyhentämättömänä" perille.
49 x olen käynyt, AB+.
Avatar
MarkusH
Viestit: 593
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 8:42 pm
Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
Paikkakunta: Eura

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja MarkusH »

Mille veriryhmille yleisesti eniten on tarvetta? Itse olen A+ mutta ei ole ihan vielä luovutuksiin ikää... :roll:
Uraa uurtava motoristi
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

MarkusH kirjoitti:Mille veriryhmille yleisesti eniten on tarvetta? Itse olen A+ mutta ei ole ihan vielä luovutuksiin ikää... :roll:
Tuolla näytti olevan veriryhmäjakautumat
http://www.veripalvelu.fi/www/1275

A Rh+ ja O Rh+ ovat yleisimmät.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Hösö
Viestit: 585
Liittynyt: To Syys 28, 2006 7:55 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: ROLLOBABY<3

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Hösö »

Hahaa! Tänään taas kävin! 8)

Nyt tuli pussukka täyteen 6min ja 10sek kohalla...


Muistakaahan käyä säännöllisesti luovuttamassa!
MunaPussiRacingTeam!

Troy Lee:n kypärät ja vermeet!

LifeOfHösö

Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Hinku.
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2007 10:19 pm
Pyörä: Honda nx650
Paikkakunta: Kontiolahti/Konnevesi

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Mjahas, meinaa itseltä vaipua unholaan.
Täytyypä laittaa luuriin muistutus.
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja tsau »

tap_sa kirjoitti: Useampikin lähipiirin ihminen on myös tankattu takaisin tolpilleen.
Minä rupesin luovuttajaksi kun 17-vuotias kaverini kuoli verisyöpään.
Liittykääpä siis myös joukolla luuydinrekisteriin!
Avatar
Hösö
Viestit: 585
Liittynyt: To Syys 28, 2006 7:55 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: ROLLOBABY<3

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Hösö »

Hösö kirjoitti:Hahaa! Tänään taas kävin! 8)
Nyt tuli pussukka täyteen 6min ja 10sek kohalla...
Muistakaahan käyä säännöllisesti luovuttamassa!
Aamulla tuli textari luuriin ja heti iltapäivällä olin jo tyrkyttämässä omaa osuuttani! :)

Nyt säkki tärähti täyteen 6min ja 2sekunnissa. Enskerralla sitte alle 6min! ;)

BTW, http://www.veripalvelu.fi sivuston tämänhetkisen tiedon mukaan kaikkia muita paitsi AB+ tarvitaan pikaisesti!

GIVERIGHTNOW
MunaPussiRacingTeam!

Troy Lee:n kypärät ja vermeet!

LifeOfHösö

Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Rampe
Viestit: 966
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Hösö kirjoitti:
Hösö kirjoitti:Hahaa! Tänään taas kävin! 8)
Nyt tuli pussukka täyteen 6min ja 10sek kohalla...
Muistakaahan käyä säännöllisesti luovuttamassa!
Nyt säkki tärähti täyteen 6min ja 2sekunnissa. Enskerralla sitte alle 6min! ;)
:lol: :lol:
Laji kuin laji, niin kilpailuhan siitä on kehiteltävä.
Ensi vuonna tämäkin laji on jossain kyläjuhlilla Suomen nopein luovuttaja -kisana ja kolmen vuoden kuluessa tästä kehittyy MM-tason koitos (kuten vessapaperirullan-, tiiliskiven-, kännykän- saappaan-, yms. tavaroiden heitto tai sääskentappo, suofutis, akankanto ja muut järkevät)
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Avatar
Hösö
Viestit: 585
Liittynyt: To Syys 28, 2006 7:55 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: ROLLOBABY<3

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Hösö »

HEI HEI HEI!!!1


Nyt kaikki kynnellekykenevät käsi ojoon! Veripalavelu tiedottaa että: "Hätäveren O- luovuttajia kaivataan tällä hetkellä normaalia enemmän. Kyseessä on pieni veriryhmä, joten yhdenkin paljon verta tarvitsevan O- potilaan tilanne voi heikentää koko veriryhmän varastotilannetta. Myös muiden veriryhmien luovuttajat ovat tervetulleita - luovuttajia tarvitaan päivittäin kaikista veriryhmistä."

Näyttää olevan tipat tyhjilään veripalvelun sivustolla! :|
MunaPussiRacingTeam!

Troy Lee:n kypärät ja vermeet!

LifeOfHösö

Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
RIQ
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Loka 16, 2009 10:02 pm
Pyörä: gl1800,TA700
Paikkakunta: siilinjärvi

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja RIQ »

Kävin yhden pussukan pitkästä aikaa (4v) täyttämässä. josko tämän taas sais säännölliseksi, pitänee luuriin muistutus laittaa. ei ollut ruuhkaa, eli kuraveljiä/siskoja mahtuis mukaan(hki,kivihaka).
ELEKEE! ELEKEE!
Avatar
Tuffe
Viestit: 620
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 10:50 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Tuffe »

taas yritin luovuttaa aabeeplussaa, mutta elämäntavat ei anna lupaa luovuttaa. Aika pahoja kysymyksiä heittelevät...
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Hösö kirjoitti:HEI HEI HEI!!!1


Nyt kaikki kynnellekykenevät käsi ojoon! Veripalavelu tiedottaa että: "Hätäveren O- luovuttajia kaivataan tällä hetkellä normaalia enemmän. Kyseessä on pieni veriryhmä, joten yhdenkin paljon verta tarvitsevan O- potilaan tilanne voi heikentää koko veriryhmän varastotilannetta. Myös muiden veriryhmien luovuttajat ovat tervetulleita - luovuttajia tarvitaan päivittäin kaikista veriryhmistä."

Näyttää olevan tipat tyhjilään veripalvelun sivustolla! :|
Mulla olis justiin tuo O-, mutta hammasremontti keskeytti aikoinaan luovuttamisen. Pitäisköhän taas aktivoitua...?
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Avatar
Hilppa
Viestit: 331
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 2:23 pm
Pyörä: CRF1000 DCT
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Hilppa »

Noniin.
Alkoihan se veri kelpaamaan niille. 8)
Viime vuonna hemoklopiini, tai mikä se nyt on, oli pari astetta liian alhainen niin eivät suostuneet ottamaan. No nyt oli noussut ihan kunnolla ja jo vain kelpas, vielä kun olisin muistanut kysyä veriryhmän, mut sen voi sit muutaman kuukauden päästä tiedustella.

Pidetäänpäs topikki ylhäällä siten että joku aina käy joka viikko ja ilmoittaa täällä niin pysyy tuollaisena "muistilappuna" vähän ylempänä. :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
Roiske
Viestit: 1397
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Pitkästä aikaa tuli käytyä veren luovutuksessa. Arvelin, että riittääköhän hemoglobiini arvo luovutukseen kun on viime aikoina tuo unikin maistunu ja ollu inspiraation puutetta, niin mitä vielä, hoitsu sano jotta se on 164.

Otin tällä kertaa ajankin, pussin täyttyminen kesti 5min 34s
Vastaa Viestiin