Tankkilaukku/kartta teline

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

VPH
Pyörä: Suzuki DR800.Specialized

Tankkilaukku/kartta teline

Viesti Kirjoittaja VPH »

Löytyisikö teillä kokemusta tankkilaukuista hyvänä karttatelineenä.
Pitäisi hankkia sellainen mahdolliselle Lapin reissulle. Minulla on kyllä yksi Givin malli, mutta siinä on erittäin hankala käyttää karttaa taskussaan, kartta alkaa rispaantua ja repeillä aika pian käytössä.
Etsin sellaista laukkumallia johon voisi mahtua vähän tavaroitakin sekä se GT kartta sen läpinäkyvän muovin alle niin, ettei sitä joudu taittamaan kovin pahasti sinne työntäessä tai ottaessa ulos sivun vaihtoon.
Laukun pitäisi sopia miellellään Suzuki DR800 malliin.
Muitakin ideoita kartan lukemiseen olisi kiinnostava tietää.
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tälläsin tohtoriin liikkeessä jotain mitä lie tankkilaukkua. Ajattelin että
ompa kumma, tämähän sopii ku tehtynä, oisin luullu että ne ois
kyykkypyörille... Sitten tulee myyjä ja sanoo että sulla
on se laukku väärin päin! :oops:

Enivei, sen ois saanu hyvin kiinni tohtoriin väärinpäin asentamalla. Siinä
ois näkyny kartta hyvin.
Jeki
Pyörä: XL600V

Re: Tankkilaukku/kartta teline

Viesti Kirjoittaja Jeki »

Mulla on ollut xt:ssä Louisin 20€:n tankkilaukku nimenomaan karttatelineenä, muuten hoitanut hommansa hyvin mutta tankkaus aiheuttaa aina jonkinverran ylimääräistä näperrystä, pelkkä laukun irroitus ei riitä vaan myös se laukun pohja täytyy irroittaa etureunasta.
Jos en olisi tuota ostanut harkitsisin nyt vakavasti magneettikiinnitteistä.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Toi Touratechin tankkilaukku on ainakin hyvä karttateline.
Taskun koko on 25 * 29 cm ja se aukeaa kätevästi takareunastaan tarranauhalla. Maksoi muistaakseni 99.- egee.

Ja se karttatasku lähtee kanssa irti siitä laukusta tarranauhoilla.
Sen irrotus tankkausta varten on kanssa helppoa ja nopeaa. Edestä löysää vähän remmejä ja pikalukot irti takaa.

Laukussa on sivuilla mukavat lisätaskut, oikealle menee lompsa ja vasemmalle ajohuppu, ja korvatulpat tauoilla.

www.touratech.de.

Pekka
:shock: :shock:

PS. On siinä laukussa muitakin hyviä ominaisuuksia, jotka on varmaan mietitty maankiertäjille:
- kokoa saa kasvatettua avaamalla vetoketjun laukun keskellä.
- hyvä kantohihna takareunassa, kun se pitää ottaa mukaan joskus tauolla
- remmit, joilla siitä saa selkärepun. Tosi kätevää vaikka lomamatkalla, kun saa kamerat ja muun omaisuuden mukaan helposti.
- hyvin muotoiltu pohja, joka sopii tommosiin kyhmytankkeihin niinkuin Bemarissa ja muissa endurovehkeissä.
- jonkun verran vedenpitävä, teflonpäällystettyä Corduraa. Mulla ei ole siihen muovihuppua, mutta koskaan ei ole kamat vielä kastuneet sisällä.
Liitteet
Touratech tankkilaukku.jpg
(12.93 KiB) Tiedosto ladattu 237 kertaa
Viimeksi muokannut Pekkavee, Ti Elo 09, 2005 6:33 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Pekkavee

Jeki kirjoitti: Jos en olisi tuota ostanut harkitsisin nyt vakavasti magneettikiinnitteistä.
Magneettikiinnitteisellä ei tee endurohommissa mitään. Sehän lentää ojaan jo ekassa töyssyssä. Pitää olla joko vetoketjulla kiinni pohjassa tai sitten niinkuin mulla sillai hihnoilla kiinni satulan alla ja edessä tankin reunaan sillai "koukuilla".

Eikä muuten tee juuri maantielläkään. Mulla lensi kerran magneettilaukku syliin, kun vauhtia oli 150 km/h.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Pekkavee

VPH kirjoitti: Muitakin ideoita kartan lukemiseen olisi kiinnostava tietää.
No toi kartan lukeminen ainakin vauhdissa on aika hankalaa puuhaa. Siitä ei saa selvää, ja huomio on poissa liikenteestä. En suosittele. Tämä koskee myös noita GPS-juttuja, kun siinäkin huomio menee muualla kuin tiehen. Joku tossa kertoikin ajaneensa aika monttuun Kkkk-meetingissä katsellessaan vain GPS:sää.

Joten suosittelen, että karttaa luetaan vain risteyksissä, joissa pitää päättää mihin sitä lähdetään. Ei se niin montaa sekuntia vie.

Syksyllä kartan luku on kanssa oma taiteen lajinsa, kun valoa ei ole. Ilmeisesti otsalamppu olisi hyvä siihen hommaan. Viime syksynä käytin taskulamppua, mutta se oli hankalaa.

Jos tekee jotain pidempää matkaa niin toi Road Book homma olisi varmaan paikallaan. Eli tehdään jo lähtiessä Loki, jonka mukaan ajetaan. Eli risteykset ja tiet merkitään road Bookiin ja sitten ajetaan sen mukaan.
Tuolla Touratechin sivuilla on niitä Road Book vehkeitä kaupan.

Pekka
PS. Joku muuten kertoi vinkin tohon kartan lukuun pimeässä: Laita tommoinen Bilteman avaimenperävalo siihen takin vetoketjun nipsuun, niin valo on aina saatavilla. Ei hassumpi vihje. Hinta on vissiin 2 euroa tai jotain. Täytyypi kokeilla ensi syksynä.
VPH
Pyörä: Suzuki DR800.Specialized

Viesti Kirjoittaja VPH »

Kiitos vastauksista. Hyviä vinkkejä, se pimeä lukukin.
Joo parempi lukea karttaa pysähdyksissä, juuri sitä haenkin. Että tankkilaukkuun tms. saa sen kartan muovitaskuun, josta näkee, ilman että tarvii kaivaa sitä käsin esille jokakerta.

Kävin katsomassa niitä Touratechin sivuja, vaikutti mielenkiintoisilta. Heiltäkään ei löytynyt suoraan DR800:seen laukkua. Siinätapauksessa niitä pitäisi kokeilla kuinka sopiiko ne. Tai jos jollakin pyörän omistajalla löytyy kokemuksia niistä, kiinnostaisi tietää.
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Pekkavee kirjoitti: PS. Joku muuten kertoi vinkin tohon kartan lukuun pimeässä: Laita tommoinen Bilteman avaimenperävalo siihen takin vetoketjun nipsuun, niin valo on aina saatavilla. Ei hassumpi vihje. Hinta on vissiin 2 euroa tai jotain. Täytyypi kokeilla ensi syksynä.
Viime syksynä käytin petzl:n tactikka ledi otsalamppua kartanlukuun.
Pysyy näppärästi kaulassa ajotakin kauluksen päällä, ja valkoisen valon lisäksi tuohon saa käännetty punaisen linssin päälle.
Vaihtoehtoisesti olen tuota pitänyt repun viilekkeessä kiinni.
Valokin suuntautuu sopivasti alaviistoon, eli siihen tankin/tangon tienoille.

Ainoat moitteet voisia antaa onnettoman pienestä kytkimestä.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Pekkavee kirjoitti:VPH kirjoitti:
Muitakin ideoita kartan lukemiseen olisi kiinnostava tietää.

No toi kartan lukeminen ainakin vauhdissa on aika hankalaa puuhaa. Siitä ei saa selvää, ja huomio on poissa liikenteestä. En suosittele. Tämä koskee myös noita GPS-juttuja, kun siinäkin huomio menee muualla kuin tiehen.
Asia jota pitää harjoitella, on oikea-aikainen kartanluku. Jos olet "kartalla", niin vauhtia hidastamalla voi ilman pysäyttämistä lukea karttaa vrt. peiliin vilkaisu. Mutta jos paikka on hukassa, on silloin parasta pysähtyä.

Lisäksi itse en pidä ollenkaan ns. tankkilaukkujen karttataskuista, koska karttaa joutuu lukemaan ihan sylistä. Silmien siirtäminen + silmien tarkennus + kartan ymmärrys + silmien tarkennus takaisin tielle vie yllättävän kauan aikaa, joten kartta tulee olla ohjaustangossa tai vieläkin ylempänä.

Jos reitti on tehty gepsille etukäteen, on sillä huomattavasti helpompaa suunnistaa kuin kartalla. Sen kun vilkaisee onko nuoli oikeaan suuntaan, ja mikä on etäisyys seuraavaan reittipisteeseen.

Viitseliäisyyttä jos on yllinkyllin, niin polkupyörän digimittari tangossa ja "Road Book" ts. ajo-ohje kirjoitettuna lapulle etappiväleineen, on ihan toimiva systeemi kuten Pekka mainitsi . Eli jokaisen etapin jälkeen tripin nollaus ja taas uusi pätkä mittaukseen. Ennen gepsin käyttöä tein muutamalla pohjoisen reissulla noin, mutta käytännössä vaatii jonkinlaisen reittikartan tietokoneella, jotta onnistuu etappien mitoittaminen. Toisaalta, kun harjoittelee, niin melkoisen tarkasti pystyy esim. GT-kartalla silmällä arvioimaan välimatkoja.

Asfalttiteillä tuo ajo-ohje toimii paljon helpommin, kun voi käyttää teiden numeroita, jotka saa GT-kartoista, mutta sorateiden viittatekstejä kartoista ei näe, joten ainoa tapa on mitata aina etapin alkupisteen ja loppupisteen väli jollakin tavalla. Päivittämätöntä tietoa löytyy mun "navigointisivulta":
http://www.finnbike.com/matkaendurot/navig.htm

Nyt kun olen käpistellyt noita karttagepsejä, niin niissä närästää minua reitin tekemisen hankaluus. Reitti on helppo väsätä tietokoneella, mutta reissussa on melkoisen työlästä siirrellä karttaa navigointinapeilla, ja etsiä uusia reittipisteen paikkoja. PDA:lla rasterikartalla olen tykästynyt siihen, että styluksella voi pistellä reittipisteet kosketusnäytölle, ja reitti on valmis ihan hetkessä. Mutta PDA:n järjestäminen ohjaustankoon vaatii hiukan viitseliäisyyttä. Asiasta esim: http://members.surfeu.fi/syrja/

Ja lopuksi pari vanhaa viestiketjua asian tiimoilta:
viewtopic.php?t=118
viewtopic.php?p=2909&highlight=#2909
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
tertsu
Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Mulla on ihan "tavallinen" magneettikiinnitteinen Richan 3-osainen tankkilaukku. Alin osa on pelkkä karttatasku ja siihen sitten voi tarpeen mukaan lisätä 1-2 laukkua vetskareilla lisää, kaikissa osissa on vielä karttataskutkin. Pelkkä karttatasku pysyy varmasti kiinni pelkillä magneeteillakin. Lisäosien kanssa ja tavaroilla lastattuna varmistan kiinnityksen vetasemalla mukana olevat remmit vielä satulan alta. ...mutta karttalaukussa olevaa karttaa ei kyllä vauhdissa lueta, kuten Raimo jo totesikin. Käytännössä joudut katselemaan omaan syliisi, joka ei ainakaan kovassa vauhdissa ole kovinkaan terveellistä.
Kartalla varustettu GPS tankoon kiinnitettynä toimii parhaiten vauhdissakin, kun katsetta ei paljoa tarvitse siirtää ja paikantamiseen ei kulu aikaa. Joskus tulee kyllä tuijoteltua sitä liikaakin :D Ongelmana siinäkin tosin on, että reitit on suunniteltava etukäteen tietokoneella.
Kura lentää...
savimarko
Pyörä: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja savimarko »

Raimo kirjoitti:Nyt kun olen käpistellyt noita karttagepsejä, niin niissä närästää minua reitin tekemisen hankaluus. Reitti on helppo väsätä tietokoneella, mutta reissussa on melkoisen työlästä siirrellä karttaa navigointinapeilla, ja etsiä uusia reittipisteen paikkoja.
Minä käytän karttagepsiä (Meridian + S&D Suomi) nykyään lähinnä siten, että suunnittelen reitin karttakopiolle kynällä. Mustavalkoisesta kopiosta korostuskynä erottuu hyvin joten pikainen vilkaisu riittää ajon aikana. Ja kun gepsin mittakaavan pitää sopivana, niin kartalta paikantaminen onnistuu nopeasti. Oman kokemukseni mukaan tämä on (lähes) yhtä nopea tapa edetä kuin tietokoneella etukäteen tehdyt reittipisteet, mutta reitin muuttaminen matkan edetessä yms. improvisointi on huomattavasti kätevämpää.
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Raimo kirjoitti: Asia jota pitää harjoitella, on oikea-aikainen kartanluku. Jos olet "kartalla", niin vauhtia hidastamalla voi ilman pysäyttämistä lukea karttaa vrt. peiliin vilkaisu. Mutta jos paikka on hukassa, on silloin parasta pysähtyä.
Ja tätä kartanlukua ajaessa ja sopivasti pysähtelyä voi harjoitella vaikka MP-suunnistuksessa!

-Tero-
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Savimarko kirjoitti:Minä käytän karttagepsiä (Meridian + S&D Suomi) nykyään lähinnä siten, että suunnittelen reitin karttakopiolle kynällä. Mustavalkoisesta kopiosta korostuskynä erottuu hyvin joten pikainen vilkaisu riittää ajon aikana
Tuohan onkin kätevä tapa. Itse olen myös yliviivauskynällä piirtänyt reitin kopiolle, mutta tosiaan karttagepsi rinnalla helpottaa oleellisesti ajamista.

Niin, tuossa nyt on pari kuvaa kämmenmikrosta ohjaustankoon rakenneltuna. Kotelo on toisessa Pelican-box (JPT:n DR-Big) ja mulla Otterbox. Kustannukset mulla n. Compaq Ipaq 3630 80 eur (esim. huuto.net:istä) + kotelo 20 eur + kaapelit 20 eur + muistikortti 256 Mb 20 eur + jonkin verran omaa työtä + tallista löytynyttä rojua. JP:llä on lasi-ikkuna, mulla on Ortliebin karttataskusta leikattu palanen liimattuna koteeloon sahattuun aukkoon, joten reitin teko onnistuu myös sateessa. Kuvissa ei näy uusimman kehitysversion ohjaintattia, jolla kartan vaihto ja zoomaus onnistuu hanskat kädessä.

Softana OziCE ja karttoina "ikiwanhat" GT-kartat -90 luvun alkupuolelta, korjailtuna omaan käyttöön lisäämällä ajettuja träkkejä hiukan sinne tänne.

Kuva
Kuva
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
AVRO

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Pekkavee kirjoitti:
Jeki kirjoitti: Jos en olisi tuota ostanut harkitsisin nyt vakavasti magneettikiinnitteistä.
Magneettikiinnitteisellä ei tee endurohommissa mitään. Sehän lentää ojaan jo ekassa töyssyssä. Pitää olla joko vetoketjulla kiinni pohjassa tai sitten niinkuin mulla sillai hihnoilla kiinni satulan alla ja edessä tankin reunaan sillai "koukuilla".

Eikä muuten tee juuri maantielläkään. Mulla lensi kerran magneettilaukku syliin, kun vauhtia oli 150 km/h.

Pekka
Mulla ainakin pysynyt vanha IXS magneettilaukku tankissa, viime kesän 04 Tourillakin. Vai ajoinkohan sittenkin liian nössösti...?
Ajokkina oli se DR400 jonka tankki ei ole paras mahdollinen tommosen laukun alustaksi.
Kaatumisissa se on vaan luiskahtanut sivuun, olkahihnan olen aina laittanut runkoputken tms. alta, eipä lennä toisten yliajettavaksi jos sattuisi putoamaan.
Aiemmissa katupyörissäkin se on pysynyt ilman ropleemia kovemmissakin vauhdeissa.(naku&katettu)

Tavaraa laukussa ollut aina niin paljon kun vaan mahtuu, eikä mitään nenäliinoja vaan juomapulloa-työkalua-kameraa-hanskaa yms yms.

Karttatasku tyydyttävä, mutta alkuperäiseen kysymykseen viitaten sen käyttö vaatii kartan rusikoimista. +huurtuu pahasti sateella
JJ
Pyörä: BMW R1200 GSA

Viesti Kirjoittaja JJ »

Jeki kirjoitti:mutta tankkaus aiheuttaa aina jonkinverran ylimääräistä näperrystä, pelkkä laukun irroitus ei riitä vaan myös se laukun pohja täytyy irroittaa etureunasta.
Oli aikanaan F 650, jonka edellinen omistaja oli tehnyt laukun pohjaan korkin kohdalle aukon, jolloin pohja sai olla paikoillaan tankatessa.

-Jyrki
Vastaa Viestiin