Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

juhap
Viestit: 971
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja juhap »

Jarno kirjoitti:
juhap kirjoitti:mites ku darra kostuttaa tulupat aika heleposti... joten mielessä kävi että mun hatusta heittämä neulan korkeus ei olekkaa ihan kohillaan... eli pitäs puottaa bensapintaa... mutta nostanko vai laskenko neulaa?

nimim mäkilähdöllä tartattu :D
Kumpaan neulaan arvoi sen korkeuden?
Luistissa olevaan joka ei tyhjäkäynnillä taida pahemmin osallistua seoksen annosteluun, vai neulaventtiiliin joka kohon liikuttamana pitää bensan pinnan kohokammiossa suht vakiona?
nii joo... sillähä miä kysyin ku ei tajunnu... ja mites paljo sit tyhjäkäynnin seosruuvi vaikuttaa tähän kostumiseen?
Avatar
Kampi
Viestit: 1402
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Valkeala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Suun kostuminen on kyseessä. Pitäisikö täällä käydä ajelemassa kun tie on vihdoinkin kunnossa?

http://www.ess.fi/?article=414622

Tuleeko näille nurkille seuraavinakin vuosina hyviä ajokelejä?
treriksrøysare
Avatar
psi
Viestit: 730
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja psi »

Tuli tuossa muualla tulleesta kysymyksestä mieleen.

Kun (ainakin AT:n) ventiilikopasta on nähdäkseni suora (huohotus-) putkiyhteys ilmanottokoppaan ja sieltä siis avoilmaan niin millä ilveellä koneessa voi olla öljypaine? Riittääkö siihen se että öljy ei niin vain pääse ohutta kanavaa pitkin venttiilikoppaan kun öljypumppu sitä sekoittaa? Silti siinä on "vain" se ilmakehä ja puolisen metriä itse öljyn painopainetta (vrt. elohopea).

Oletan siis että venttiilikopassa on jonkinlainen "roiskimisöljytys" -tyyppinen järjestely. Ainakin sieltä huohotusputkesta roiskui öljyä kun otin sisäilmakopan putken irti.
Русский военный корабль, иди на хуй
Jarno
Viestit: 2617
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Siellä voitelusysteemissä pumpataan öljyä, ei ilmaa.
Se öljyn paine syntyy juurikin kun öljyä pumpataan pikku rakosiin voitelemaan.
Ja kyllähän siellä venttiilikopassa liikkuvat osat roiskii öljyä ympäriinsä koneen käydessä, oli sitten paine tai roiskevoideltu systeemi.

Ja eikös autoissakin ollut joskus muinoin huohotus suoraan ulkoilmaan, siis silloin kun noi huurut ei olleet niin vaarallisia...
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 701
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Niin siis se öljynpaine mitataan niistä pienistä öljykanavista jotka johtavat öljypumpulta voitelukohteille. Voitelukohteissa on pienenpienet raot joista öljy tirskuu läpi sitä mukaa kun sitä pumpataan ja näiden rakojen jälkeen öljyllä ei enää ole painetta. Paine syntyy siis siinä kun pumppu pumppaa öljyä kanaviin mutta öljy ei pääse holtittomasti pois vaan raot jarruttavat sen kulkua kanavasta pois. Venakoppa ei siis ole täynnä paineista öljyä vaan öjynpaine vaikuttaa välillä öljypumppu-laakerit. Olinkohan riittävän epäselvä?
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Patukka
Viestit: 633
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Patukka »

psi kirjoitti:Tuli tuossa muualla tulleesta kysymyksestä mieleen.

Kun (ainakin AT:n) ventiilikopasta on nähdäkseni suora (huohotus-) putkiyhteys ilmanottokoppaan ja sieltä siis avoilmaan niin millä ilveellä koneessa voi olla öljypaine? Riittääkö siihen se että öljy ei niin vain pääse ohutta kanavaa pitkin venttiilikoppaan kun öljypumppu sitä sekoittaa? Silti siinä on "vain" se ilmakehä ja puolisen metriä itse öljyn painopainetta (vrt. elohopea).

Oletan siis että venttiilikopassa on jonkinlainen "roiskimisöljytys" -tyyppinen järjestely. Ainakin sieltä huohotusputkesta roiskui öljyä kun otin sisäilmakopan putken irti.
Tämä selvittää hieman voitelun teoriaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy mutta parhaan käsityksen asiasta saa lukemalla jonkin moottori-oppia käsittelevän oppikirjan. Artikkelin lähdeluetteon teoksista on hyvä aloittaa. Kirjasto on edelleen, näin nettiaikanakin, oiva apu moneen pulmaan. Jos innostusta riittää ja moottorien parissa aikoo puuhailla on niiden toiminnan teoria välttämätöntä opetella. Se on kaiken perusta. Sen jälkeen erilaisten teknisten sovellusten ymmärtäminen on paljon helpompaa.
Avatar
psi
Viestit: 730
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja psi »

Luin aikanaan jonkun alfamerin 2 & -moottorikirjan, mutta kun ei ollut siinä vaiheessa edes mopokokemusta niin en ainakaan muista öljyjärjestelmän toimintaan kiinnittäneeni mitään huomiota. Kaasarin toiminnan fysikaalinen selostus teki silloin vaikutuksen koska se on vain niin käsittämätöntä että se tekee kaiken mitä tekee vain ja ainoastaan mekaanisin (ok, +hydraulisin) keinoin.

Jostain syystä minulla oli hölmö mielikuva että myös "ilma" öljykierrossa on paineistettu (missä ei ole hirveästi järkeä, etenkin kun märkäsumpussa tämä paine olisi vastustamassa männän liikettä). Tästä muu, "minne" menee sumpun ilma kun mäntä liikkuu alaspäin, etenkin yksipyttyisessä; ilmapaine vaihtelee tietenkin koko ajan kun ei se ilma pääse minnekään nopeasti sieltä pois/takaisin tilalle, mutta jos männän tilavuuden osuus suhteessa loppuosaan on suuri niin ilmapaineen vaihtelu männän liikkuessa on suurehko. Kai tässä sitten vaan eletään hetkellisten yli/alipaineiden kanssa.

Onko tämä "paineistettu" nyt vain monimutkaisempi tapa sanoa että öljy pumpataan (pumppaamisen jälkeen on aina painetta) vai onko kyse enemmänkin siitä että siellä on metalli metallia vastaan ja jossain välissä aukinainen öljykanava; ja vain jos järjestelmässä on tarpeeksi painetta pumpun jälkeen niin öljy pääsee ulos tästä kanavasta voitelemaan?
Русский военный корабль, иди на хуй
Avatar
sjuggen
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 9:56 am
Pyörä: Husqvarna TE250 -08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja sjuggen »

psi kirjoitti:Onko tämä "paineistettu" nyt vain monimutkaisempi tapa sanoa että öljy pumpataan (pumppaamisen jälkeen on aina painetta) vai onko kyse enemmänkin siitä että siellä on metalli metallia vastaan ja jossain välissä aukinainen öljykanava; ja vain jos järjestelmässä on tarpeeksi painetta pumpun jälkeen niin öljy pääsee ulos tästä kanavasta voitelemaan?
Pumppu ei luo painetta, vaan kuristus/venttiili hoitaa sen homman. Pumppu luo vain massavirran. Öljykanavathan yleensä päättyvät laakerille, josta öljy johdetaan jonkun pienen reiän kautta esim. laakeriliuskan ja sen vastakohdan väliin. Kaikien (tiivistämättömien) metallipintojen välistä ui öljy läpi, ja pääsee hoitamaan hommansa. Tuolta välistä tirskuessaan, jatkaa öljy roiskuen/valuen matkaansa pitkin koneen sisuksia.
Opetellaan ajamaan, ja katsellaan varvikkoa.
kollaa
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 29, 2012 10:48 pm
Pyörä: 450 exc

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja kollaa »

Moro.

Tuossa eilen indiana jonesia kattellessa alko mietitityttämään, että mitähän prätkiä natseilla oli käytössään, kun jahtasivat sivuvaunulla pakoon yrittävää perhe jonesia? Eli tästä patkästä kyse http://www.youtube.com/watch?v=3emhr_tq4lc
an13
Viestit: 1112
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 690

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja an13 »

Tuolla sanottaisiin että olivat 1977 XL 500:ia muokattuna näyttämään sodan aikaiselta BMW R75:lta. Indy ajaisi 1988 Dnepr MT-11 sivuvaunulla
http://www.imcdb.org/vehicle_78947-Hond ... -1977.html
http://raven.theraider.net/showthread.php?t=22048
Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tase »

kollaa kirjoitti:Moro.

Tuossa eilen indiana jonesia kattellessa alko mietitityttämään, että mitähän prätkiä natseilla oli käytössään, kun jahtasivat sivuvaunulla pakoon yrittävää perhe jonesia? Eli tästä patkästä kyse http://www.youtube.com/watch?v=3emhr_tq4lc
Komea surautus. Noilla on ryhmäajo-ohjeet hieman joustavammat kuin näissä meidän ajoissa. :lol:
Avatar
bisti
Viestit: 1418
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja bisti »

Kuinka helposti keulaputket menee vinoon & mistä tämän huomaa? Jos mopo kaatuu sarven varaan siten, että ottaa rajoittimeen niin voiko tuossa jo pyörähtää putket? Vai vaatiiko käytännössä sen että eturenkaaseenkin kohdistuisi jokin (vastakkaiseen suuntaan) vääntävä voima?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Voi se mennä vähän vinoon tollasesta lipasta kun ohjaustanko osuu maahan, keulan vinouden huomaa yleensä ajaessa kun ohjaustanko/yläkolmio on killissä toiseen suuntaan. Jos on mennyt vinoon niin kolmioiden ruuvit auki, keulan oikaisu ja ruuvit kiinni.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
bisti
Viestit: 1418
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja bisti »

Koheltaja kirjoitti:Voi se mennä vähän vinoon tollasesta lipasta kun ohjaustanko osuu maahan, keulan vinouden huomaa yleensä ajaessa kun ohjaustanko/yläkolmio on killissä toiseen suuntaan. Jos on mennyt vinoon niin kolmioiden ruuvit auki, keulan oikaisu ja ruuvit kiinni.
No eipä tuo ainakaan silmämääräisesti ole killissä mihinkään suuntaan, ei kolmiot, ei tanko eikä edes etulokasuoja. Lisäksi mitä olen yrittänyt kuivaneita kuraroiskeita katsella kolmioiden ja putkien kiinnityskohdissa, niin nekään eivät ole liikkuneet, ts. ainakaan putket ei ole kolmioissa liikahtaneet/ pyörähtäneet.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
wuhaa
Viestit: 53
Liittynyt: Su Huhti 12, 2009 8:22 am
Pyörä: FE 450 2009

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja wuhaa »

Männän ja sylinterin välyksestä. Selittäkääpä miten normaalia ja tervettä tai epätervettä on jos pystyy 0.15mm paksuisella rakotulkilla kiertämään sylinteriin asetetun männän, sylinterin laen eli venttiilien puolelta. Männänrenkaat ovat paikallaan ja keskittävät männän sylinteriin. Männänrenkaiden ohi ei pääse, istuvat tiiviisti, pukkaavat öljyt tasaisesti sylinterin seinämää pitkin. Helmasta on tiukka, 0.03mm tulkki tökkää.

Sylinterin pitäisi olla poraamaton pyörän myyjän mukaan. Hoonijäljet ovat selvästi näkyvillä. Mäntä on tehtaan paketista, 94.96mm 8707B Wössner eli ns. 2-koon mäntä 2-koon sylinteriin. Sama juttu toisellakin männällä, Elko:n 2-koon männällä, välystä on kymppejä. Sekä mäntä että sylinteri ovat samassa lämpötilassa.

Manuaalin mukaan välys pitäisi olla noin 0.04-0.07mm haarukassa.

Ei ihan tajua missä mennään, mikä selittäisi tämän välyksen.
Vastaa Viestiin