Pineline on jännä aine. Muut aineet on semmosia että kun pesee yhden rasvaisen kohdan ja toista kohtaa pestessä se eka kohta ehtii kuivua niin rasvapa tarttuu takaisin. Pinelinen kanssa ei.
Minkälaista harjaa käytätte? Itse en pidä autonpesuharjasta koska syheröisissä paikoissa kolisee se harjan yläosa (muovi) katteisiin ja naarmuttaa. Kaverilla oli semmonen autonpesuharja jossa kärjessä oli harjaksia joka suuntaan - myös ylöspäin. Tosi hyvä mutten oo löytäny mistään kaupasta vastaavaa.
Moottorin syheröitä pesen vessanpöntönpesuharjalla. Mallina hyvä koska harjakset on joka suuntaan. Tietenkin pyörää varten on ostettu ihan oma harja
No, nyt kun on tuo kurapyöräkin joka siis kuraantuu aika usein niin vmäisintä siinä harrastuksessa on pyörän pesu. Heinää on kiertyny takapyörän pinnoihin, swingin etuosa ja iskari on täynnä samaa heinämössöä. Aiemmin olen tyrkännyt reissun jälkeen mudan sekaan laimennettua pinelineä ja suihkutellut letkulla pois. Lopuksi harjalla pesua mutta ainakin moottorin kolot jää likaiseksi kun ei koko päivää jatkais hinkutella.
Nyt kokeilin uutta taktiikkaa, reissun jälkeen letkulla pahimmat kököt pois eli niin paljon pesee pelkällä vedellä kuin lähtee. Sen jälkeen antaa kuivua. Tänään sitten ruuvarilla ja käsin rapsuttelin loput kuivuneet kököt iskarin jousen välistä ja mistä niitä vielä löytyi. Tämän jälkeen semmoseen puutarha ruiskuun 1 osa raakaa pinelineä ja 1 osa tuulilasinpesunestettä. Sitä metanolia siis. Suihkuttelu pyörään ja 15-20 minuutin odottelu. Tämän jälkeen letkulla suihkuttelu ja lähes kaikki mudat ja ketjurasvat lähti hankaamatta.
En lupaa etteikö tuo mömmö söis kaikki tiivisteet ja tunkeutuis laakereihin mutta aion jatkossakin kokeilla samaa sekoitusta. Kokeilut omalla vastuulla.
Ketjurasvojen ja muun öljypaskan putsaukseen oon käyttäny valopetroolia. Kippoon petroolia ja maalipensselillä sitten levittelee/ hankaa. Pinttyneimpiin kohtiin esim. Kynsi tai tiskiharjalla. Lopuksi painepesurilla huuhtelu. Mopon alle oon laittanu pellistä kantatun vadin, mihinkä petrooli valuu, minkä oon sit kipannu jäteöljyn sekaan. Petrooli ei tuhoa ketjun o-renkaita ja on halpaa. 5 l jotain 10e.. Valopetrooli on myös miedon hajuinen, ei käy nenään juurikaan sisätiloissakaan, esim. Vaahtomuovi ilmanputsareiden pesussa..
Voi ei.. mie olen kyl huono ihminen..
Janne, ja miun lapsetki taitaa hävetä tuota miun pyörää kun se on niin likanen.
Mie korkeintaan joskus pahimpia kokkareita letkulla lorottelen pois.
Lapset yrittää sitä aina jollain rievulla kiillottaa..
Meillä yleensa radalta tullessa melko vahvaa pineline liuosta bilteman hyönteismyrkky pulloon. Siis sellaiseen kirvojen myrkytys pumppupulloon.
Sillä ruiskuttelee pahat paikat ja antaa liota sen aikaa kun räpeltää painepesurin käyttökuntoon. Ja sitten vaan painepesurilla.
Pakoputken alkukäyrä on ainoo mistä ei lähde
Tiukkaan rasvalikaan on joskus tullut laitettua ihan tavallista ruokaöljyä. Pensselillä päälle, annetaan imeytyä ja ihan normi pesuaineilla pois. Fairyllä hyvin lähtee kunhan on saanut reippaasti imeytyä. Takavanteen putsaukseen tavallinen ruokaöljy on ihan yyber tavaraa.
Tärpätti kelpaa muuhunkin kun maalin ohentamiseen ja pensseleiden pesuun. Pesu vati tai muutama sanomalehti mopon alle tallin lattialle, tärpättiä pikku kuppiin ja tavallisella halppis maalipensselillä levitteleeja hankaa, paine ilmaa perään ja kyllä paska irtoaa. Halpaa ja hajukaan ei ole paha!
Pikku pesuaine testi, Pineline, Kärcherin korkeapainepesusuopa, Autoglymin liuotinpesu, Autoglymin moottoripyörän pesuaine ja ihan selkeesti paras oli Motox mikroliuotin.
Pineline , ihan jeppis ja jättää muoville kiiltävän pinnan, tarkka annostelulle notta alumiini ei mene harmaaksi. Vaatii myös harjauksen että tulee syväpuhdasta, piki vaatii pitkähkön liotusajan, rasva poistuu tehokkaasti.
Kärcherin suopa on oma suosikki ja sen pesujälki ei jätä toivomisen varaa. Hieman työläs, eli vaatii kunnon harjauksen ja ei kestä kuivua välillä, muuten pitää harjata uudelleen. Rasva saa kyytiä, alumiini kiiltää kuin uutena ja hyvästä männyntuoksusta plussaa, miinusta heikosta pien liuotuskyvystä.
Autoglymin liuotin jätti kylmäksi, jotenkin tehoton ja mamman autonkyljen piki ei liuennut, ehkä ei ihan niin pinttyneen ja vaikean lian puhdistukseen sopiva.
Sama juttu Motorcycle Cliinerin kanssa, rasva vain leviää ja piki ei kyllä lähde millään.
Motox mikroliuotin irrotti sekä rasvan että pien ilman harjausta ja oli selkeästi tehokkain liuotin, jolla voisi aina välillä puhdistaa laitteen perusteellisemmin, jatkuvassa käytössä saattaa olla liiankin tehokas joten ainakin itse jatkan peruspesut joko Pinelinellä tai Kärcherillä ja sitkeimpiin paikkoihin sitten tuota Motoxia..
Ostin Motoxia Oulun Motonetistä, kannattaa kokeilla.
Kiitoksia kattavasta testistä. Pitääpä käydä motonetissä. Sen verran pitää kysyä testin suorittamismetodeista eli veditkö kaikkia aineita raakana pintaan? Tuo Motox näyttäis olevan semmosta suoraan sumutettavaa ja jos esim. pinelineä sumuttelee raakana pintaan niin kyllä sekin on aika tehokas.
TTA kirjoitti:Kiitoksia kattavasta testistä. Pitääpä käydä motonetissä. Sen verran pitää kysyä testin suorittamismetodeista eli veditkö kaikkia aineita raakana pintaan? Tuo Motox näyttäis olevan semmosta suoraan sumutettavaa ja jos esim. pinelineä sumuttelee raakana pintaan niin kyllä sekin on aika tehokas.
TTA kirjoitti:Kiitoksia kattavasta testistä. Pitääpä käydä motonetissä. Sen verran pitää kysyä testin suorittamismetodeista eli veditkö kaikkia aineita raakana pintaan? Tuo Motox näyttäis olevan semmosta suoraan sumutettavaa ja jos esim. pinelineä sumuttelee raakana pintaan niin kyllä sekin on aika tehokas.
Kaikkia ainaita käytin käyttöohjeen mukaan, ja tuota Pinelineä olen joskus laittanut raakana ja teho on parempi mutta alumiiniosien osalta saikin sitten työskennellä entisöinnin parissa tovin.
Kärcherillä voi huoletta pestä raakana, ei vaan ole mitää tehoeroa lantrattuun verrattuna joten turhaa tuhlausta.
Motox, ja molemmat AutoClymit olivat valmiita liuoksia ja kätevissä ruiskupulloissa.
Saappaat menee helposti puhtaaksi kun laittaa taas semmoiseen kirvojen myrkytys pumppupulloon mäntysuopaa pari desiä ja sitten vettä päälle, sillä ruiskuttelee hiekat pois ja antaa saippuan jäädä siihen niin nahkakin pehmenee samalla kertaa.