Seppo Honkanen kirjoitti:Mukana ollaan jos jotain järjestetään. Ehkä osaisin myös toimia apuopettajana maastoajo-opetuksessa. Tosin oppini on enemmän perstuntumaa kuin teoriakirjoista opittua. Koulutusoppeja olen prepannut vapaaehtoisissa kertausharjoituksissa ViestiAU kouluttajana ja työpaikkani SAP kouluttajana. Ai niin olenhan mä opettanut muijani ja molemmat penskani ajamaan helppoa maastoa!
Hyvä. Jos tuollaista aletaan puuhata, käännyn puoleesi.
Seppo Honkanen kirjoitti:Mulla olis myös maasto tiedossa missä vois pitää (Enduropöräyksessä viime viikonloppuna käyneet tietää). Teoria tosin pitäisi opettaa jossain muualla, tosin paikallinen AOL on ollut suopea tilojensa suhteen esim. kansallisten kisojen järjestäjille.
Kyllä Suomessa luokkahuoneita on. Jos ajopaikka löytyy, niin siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
Seppo Honkanen kirjoitti:Jos ammattilaisopettajaa haetaan, niin Rintakosken Artoa Kahvakoplasta kannattaisi kysellä. Kaveri on leipätyönään Hämeenlinnassa MP-lähettikouluttajana. Muu referenssi; Artsi on kiertänyt muutaman MM-osakilpailun kilpailijana ja toiminut Moto-Jyskyn safarioppaana. Itse olen saanut kaverilta hyviä vinkkejä esim. pehmeiden soiden ylitykseen.
T. Sepi
Ajotaito ja koulutustaito samassa paketissa. Tutustutahan minut mieheen, niin voisin vaikka haastatella miestä, miten tehtäisiin hyvä kurssi. Toki jos vielä lähtisi tyyliin päiväraha/matkakorvaukset kouluttamaan, niin mikä jottei.
Kun puhutaan kurssista, niin sehän ei synny siitä, että mennään vaan ajamaan. Sillä tavallakin voi tosin oppia paljon. Mutta rajatussa ajassa tapahtuvalla kurssilla opetettavat asiat täytyy miettiä tarkkaan, niiden järjestys, aikataulu ja suorituksiin motivointi. Paljon pitää karsia pois. Pitää jättää oleellinen, mutta myös jotain pikkukivaa, jotta kurssi ei kävisi tylsäksi. Voimien riittävyys pitää funtsia, samoin se, että kurssi voidaan vetää säässä kuin säässä.
Ja koska lainapyöriä ei ole käytössä, pitänee olla kuitenkin vähintään kaksi erilaista ryhmää. Osalla on tarkoituksena oppia tuntemaan pyöränsä, osalla oppia ajamaan spooria. Yksi kurssi/yksi opetusohjelma ei palvele kaikkia.
Sitten kun kurssiohjelma olisi kasassa, pitäisi vielä saada puolisen tusinaa kurapyöräkouluttajia. Kouluttajan tärkein ominaisuus on analyyttisyys. Sekä oma, että toisen suoritus pitää pystyä 'purkamaan osiin' ja löytää virheet sekä antaa ohjeet niiden korjaamiseen. Jos osaa itse ajaa mallisuorituksia varioiden omaa ajoaan, niin se vielä parantaa asiaa.
Voisin ottaa tämän idean taas kerran esille MP69:n kouluttajien keskuudessa. Jos eivät innostu asiasta, pitänee ryhtyä vaikka Pohjolan Kurapyöräilijöiden nimissä ajamaan asiaa.
Tässä on tietenkin myös oma lehmä ojassa... Kun en osaa itsekään ajaa riittävän hyvin, niin jos sitä alkaisi opettamaan toisille, ainakin kurssilla opetettavat asiat olisi pakko opetella hyvin. Sitä voisi keskittyä itsensäkin kannalta siihen oleelliseen: Mitä oikeasti haluaisi osata mopon kanssa tehdä. Mitkä on ne tärkeimmät asiat, että ajamisesta tulee pahassakin paikassa mahdollisimman vaivatonta ja voimia säästävää. Sitä voisi vaikka oppia itsekin ajamaan siinä samalla.
-Tero-