Nyt on sitten ajeltu parituhatta kilsaa.. Kyllä niitä kilometreja kertyy vaikka vain pyörii lähialueella, pisin reissu turkuun.
Kyllä se ajovarmuus pikkuhiljaa kehittyy.
Matkan varrella muita opetuksia:
-bensahanan KANNATTAA muistaa pistää fuel asentoon tankattuaan (kun sen tankin ajaa ressulla tyhjäksi ei siinä hölskyttelyt auta...)
-MYÖS äänenvaimennin lämpenee senverran että sillä onnistuu luomaan komean rekkulan polvilumpioon kun pyörältä könyää shortseissa "väärältä" puolelta...
Vilkun muistan nykyjään sammuttamaan ja pikkuteillä keskinopeus on noussut huomattavasti..
Voisin itekkin ilmottautua uutena tässä samassa topikissa, ku ei kehtaa sen takia omaa laittaa...
Elikkäs tässä sitä "taas" ollaan. Kymmenen vuotta sitten myin puolikkaan rm:ni pois ku ei sillä kehdannu hirveen pitkälle lähteä. Siitä asti on poltellu jonku matkantekoon soveltuvan "enskan" osto, mutta rahat tuhlasin turhuuksiin, ja sen jälkeen ihmeellisillä tekosyillä kieltäny iteltä mopon koko tän ajan, ei muka rahaa eikä aikaa muilta harrastuksilta yms...
No tänä kesänä kuume sitten kasvo liikaa ja päätin että joku matkaankin soveltuva mopedi on ostettava ja Yamahan "pappamalliin" päädyin. Vaikka ikää ei niin hirveesti ole, ja jotkin netissä on varotelleet ettei mukamas sovellu alle 60:lle .
Tuntu vaan sopivalta kompromissilta mulle, vaikka myönnän että sxc:llä ois ollu lähinurkilla kivempaa, mutta hauskaa on tollakin ollu...
peter kirjoitti:
Renkaiden kulumisesta: Fritzit väittää 97 moponi olevan 24kkm ajettu, takapyörässä ('Metzeler) noin puolet jäljellä, eli jos on toinen takarengas, voi hyvin olla että kilometrit stemmaavat jos 15kkm/rengas teoriasi stemmaa..
Ei muuten, mopo on muuten loistokunnossa, mutta kiinnostaisi taas jälleen tarkastella sakemannien kieroa&epärehellistä mielenlaatua...
Ainakin ennen oli renkaan kyljen tekstien seassa kirjainkoodi, joka kertoi
minä vuonna ko rengas on tehty. Asiantuntevassa rengasliikkeessä/MP-liikkeessä
voipi olla tietoa, noista koodeista. Ostin kauan sitten ikäisekseen vähän ajetun MP:n ja NPM:n
myyjä kiinnostui asiasta ja tutki kaljun renkaan. Alla oli ensiasennus merkki+malli, ja
koodin mukaan rengas 1v vanhempi kuin MP.
(VFR 750, ja 19tkm mittarissa. Takarenkaasta oli jo kankaat näkyvissä...)
Kovasti on tuo kuluminen käytöstä/kumityypistä kiinni ym. Mulla meni jampusta takakumi (Pirelli MT21) melko nopeasti noin 40% kuntoon eli kilometrejä noin 1000, eli menossa 19:sta takarengas Ja itse asiassa mielestäni en ole ollut mitenkään erityisen kumia tuhlaava sudittelija ja yli 90 % ajosta on ollut muualla kuin asfaltilla! Eturengas voisi paremminkin juoruta pyörän iästä mikäli sillä ei ole temppuiltu pelkällä eturenkaalla ajaen!
Ainakin ennen oli renkaan kyljen tekstien seassa kirjainkoodi, joka kertoi
minä vuonna ko rengas on tehty. Asiantuntevassa rengasliikkeessä/MP-liikkeessä
voipi olla tietoa, noista koodeista.
On tuo koodi yleensä vieläkin olemassa eikä kyseessä onneksi mitään salakirjoitusta ole. Renkaan kyljestä löytyy sana DOT, jonka vieressä on neljä numeroa, joista ilmenee valmistusviikko ja valmistusvuosi. Nyt esim. olisi 3906.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
roiala kirjoitti:Kovasti on tuo kuluminen käytöstä/kumityypistä kiinni ym.
Tämä pitää ehdottomasti paikkansa! Omaa ajokokemusta hatarat 3kk enskalla vs. n. 15 kesää as*****:lla k***pyörällä .
Luulisin että kuluminen vaihtelee vielä hurjemmin enskalla ajellessa. Kumeja, alustoja ja ajotapoja on niin kovin monenlaisia.
Tänä kesänä kaverin XT:ssä oli rupulikumi finaalissa jo muutaman sadan kilsan jälkeen.
Ajotapa oli minun silmään jokseenkin raju
Terveisiä vaan Tompalle
Ihan omaa tyhmyyttäni, olin menossa duuniin ja päätin vähän oikasta "luonnon muodostamaa" oikopolkua pitkin jonka pedestriaanit ovat tehneet. Tyyppi oli edessä polulla ja päätin vähän oikasta ruohikon kautta, vauhtia n. 5km/h enkä nähnyt pidemmän ruohon seassa olevaa kuoppaa+siihen jonkun jättämiä betonipalasia(mitälie oja/viemäripalikoita), noh etupyörä alta pois, ja ukko kylelleen..
Mopon vauriot olivat loctitella ja vääntämisellä korjattu (vasen kate halki+vaihdekeppi ja ratti väänty) äijän ei käynyt mitenkään kun sáttu olemaan ajolumput päällä.. itsetunto kärsi eniten
Mites muiden harrastajien ensikaatumiset...?
Tonik:
Hieno pyörä, tuollaista itsekkin ajattelin, mutta budjetti johti vaatimattomaan vaihtoehtoon...
Pehmeällä alustalla on tullut mentyä nurin useasti kun etupyörä on uponnut ojaan tai muuhun pehmeikköön vauhdista, paino liikaa edessä ja hupsis, tämän lisäksi heinän tai sammalen sisällä olevat viistot märät puunrungot ovat nakanneet muutaman kerran nurin. Ainoa vakavampi kaatuminen eli missä oli vähän jo vauhtiakin oli kun menin risteyksestä ohi hiekkatiellä ja painoin likkaa etujarrua samalla kun kuvittelin että vauhti oli riittävän alhainen jotta takapyörän olisi saanut luistautettua ympäri, ja taas turvalleen tangon yli etupyörän luistaessa alta. Mitään varsinaisia vaurioita ei ole tullut eli mitään ei ole hajonnut noissa kupsahduksissa, hiekkatiellä tuli kahvasuojan päähän vähän naarmuja, ei muuta.
Kyllä se on onneksi näissä kaatumisissa yleensä ylpeys joka kärsii, pyörät ovat onneksi tehdyt kestämään pikku kolhuja.
Kaatumisissa pyöräni kaltaisilla mopoillahan kovilla ovat lähinnä katteet (ihmettelen ettei enempää hajonnut..?)
TTRrän tyyppiset mopot eivät liene niin herkkiä kuperkeikkojen tuomille vaurioille.. Tässä on myös se ero "oikeiden" kurapyörien ja matka/ehkäuskaltaamennävähänmettänpuolelle mopojen kanssa..
Jos tässä myöhemmin innostuu rälläämään pusikossa (kaatumisen mahdollisuus ilmeisempi) on edessä joko siirtyminen enemmän maastokelpoiseen pyörään, tai kunnon madmax-meinkiin pyörän ulkonäössä..
meikä heitti 500 ajokilometrin jälkeen ekat lipat, mettäässä tosi pieni polku ( ura ) ja hienoa hiekkaa missä mun etukumes ei pitäny ollenkaa taitoin hiljaa ysikympin ja en saanu millään etutassua pitämään luisuin turvalleni etukummin ostoon, nyt on jo vanha aika sileä ja sillä ei umpi mettäs / soralla oikeen tunnu pärjäävän millään lailla, yrittäny hienolla hiekalla lähteä jo monta kertaa alta, tähän asti saanu aina takaisin. mutta kerta se on ensimmäinenkin, ja kun ajaa mettäs niin se ei ikänä oo niin kovin kaukana
Takapyörä on Metzeler enduro 4 (?) vuosimalli 0802, kulutuspinnasta yli puolet jäljellä, eli kun pyörän vm. on -97, ja nahkapöksyt väittävät pyörällä ajetun 24tkm voisi EHKÄ kuvitella noiden kilsojen stemmaavan JOS on toinen takarengas...?
Muuttujiahan on mm entisen omistajan kaasukäden vääntömomentti jnejne...
Muuten mopo on kuosiltaan siisti, ei kulumia vaihdejalan eikä jarrupolkimen tuntumassa, jalkatapit hyvässä kumissa, pohjapanssari naarmuton, penkin YAMAHA-teksti kokonaan näkyvissä (ei kankunhinkkaumia), kaikki vipstaakit toimivat hyvin...
EHKÄ voinen mahdollisesti ehkä luottaa mittarilukemaan...
Alkuviikkoisen pyllähdyksen jälkeen ajellaan taas...
Kyllä tuntuu että varsinkin enskoissa mittarilukema on vain numeroita mittarissa, todellinen kunto vaihtelee niin paljon käytön ja huollon mukaan! Tässä vertailin kaverin samanlaista suunnilleen samanikäsitä mutta vähemmän ajettua pyörää omaani, minun on lähes uuden näköinen (2500km takana) ja kaverin pyörän voisi luulla olevan vähintään monta vuotta vanha (olikohan siinä reilu tuhat mittarissa), muovit kiinni nippusiteillä ja kaikki naarmuilla jne. Nytkin viime reissuun aikana kyllä ko. jannu kippasi aika monta kertaa, ainakin viisi, kun itse menin vain kahdesti silmälleni No, näkyy se kyllä vauhdissakin eli minua joutui koko ajan odottamaan
Taas on ahteria mureutettu muutaman sataa kilsaa.
Eilen ekat pimeässä ajot, eikä tuntunut silleen hirveän mukavalta..
Enskakuskeillahan on juoksuaika ympäri vuoden mutta hirvillä vaan syksyllä. Ei siinä ajellessa mittari paljoa yli 80 näyttänyt, vaikka pyörässäni lienee aika tehokkaat valot?
Niistä valoista senverran, että haluaisin hieman korottaa kaukovalojen keilaa. Onko iso/vaikea operaatio??
Vauhdista senverran että innostuin nyt sitten autiolla motarilla koittamaan mitä prätkä kulkee.. 160km/h pääsin, mutta ei sekään niin hauskaa ollut oikeestaan. Mukavampaa koetella taitojaan tien mukaan, eikä piikkisuoralla motarilla hampaat irvessä tuulen tuiverruksessa..(terveisiä vaan kyykkyiliöille..)
Toinen havainto on se että koirat eivät oikin tykkää moottoripyöristä vaikka hiljaa putputtelee...
Eka konttaukseni jälkeen aloin miettimään moponi muoviosien hintaa, jos palapelitaitoni eivät seuraavan pyllähdyksen jälkeen enää riitä.. Eli mitähän mahtaa maksaa esim teneren etusivukuomut, valoumpiot ja vilkunlasit ...?
Mistähän tuo motoristien morjestelu mahtaa juontaa juurensa...?
Kaikki vastaantulevat pyöräiliät nostavat räpylää, tai vilauttavat vilkkua/kaukovaloja (joitain ylpeitä HD-kuskeja lukuunottamatta, jotka eivät riisipusseja noteeraa...).