Aloittelevan talvimotoristin ensi fiiliksiä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Re: Aloittelevan talvimotoristin ensi fiiliksiä

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

x-mean kirjoitti:Juu,en tiedä mitkä on "kunnolliset tankorukkaset" mutta täytynee tunnustaa,että mulla saattaa kyllä PIKKASEN ohivuotoa olla kun noita oikein silmin katsotaan :shock:
Täytyy paneutua hommaan,tottahan sillä vaikutusta on,vähän sama kuin ajais takki auki :D
Pane suikale vaahtomuovia pullapussiin ja tunge se rukkasen ja tangon väliin tiivisteeksi. Muovipussista ei mene tuuli eikä vesi läpi ja vaahtomuovi turpoaa jokaiseen koloon.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
jokor
Pyörä: Honda XRV 750 -93

Viesti Kirjoittaja jokor »

Ensimmäinen vuosi menossa omalla täystehoisella pyörällä. Tulipa sitten aloitettua talvipyöräilykin heti ensimmäisestä kaudesta. Alla DR800 ja se tuntui kesällä sopivalta pelitä omiiin käyttötarkoituksiini.

Hommasin syksyllä käytetyt nastarenkaat. Etusessa normaalin autonnastan näköisiä ja kokoisia nastoja. Takana rallinastat, aika kuluneet keskeltä ja reunoissa ei ollenkaan nastoja. Jäisellä ja lumisella tiellä pitää ajella aika varovaisesti, mutta eteenpäin pääsee ja kuivalla asfaltilla matka taittuu rajoitusten mukaisella nopeudella.

Päälle olen lisännyt puvun omat lämpövuoret, fleece-takkin ja villasukat. Pyörään asensin tankorukkaset. Kypärän alle löysin Finnsvallan kypärähupun, joka yltää nenän päälle. Näillä olen pärjännyt työmatkan tarvitseman puolituntisen, kun pakkasasteet eivät ole paljon alle -10:n menneet. Mopon päälle laitan yöksi suojapeitteen ja ajastimella auton sisätilanlämmittimen puhaltamaan pari tuntia ennen starttia. Aamulla lähtee käyntiin kuin kesällä.

Viikko sitten sain alle käytetyt, mutta hyväkuntoiset renkaat. Takapyörässä rallinastat keskellä ja enskapiikkit laidoilla. Edessä enskapiikkejä reunoihin asti. Hauskuutus kyllä lisääntyi huimasti juuri mieluisilla lumisilla ja jäisillä sorateillä. Yhtä hauskaa, ellei hauskenpaa kuin kesällä, kuten monet ovat sanoneet.
KoneH
Pyörä: KTM 625 sxc
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KoneH »

Eka talvi 625 sxc kottaraisella menossa, nuorempana tuli joskus ajettua muutama talvi vähemmän rekisteröidyllä vehkeellä :roll:

Tänään sain punottua taakse alle uuden enskapiikin, pyörän mukana tulleen loppuunajetun tilallle: Voi valtava mikä tunne! Pitoa riittää, keula nousee (melkein) kuin kesällä. :twisted:

Välillä tulee hämmästeltyä, että miten jokin näin hauska voi olla laillista!
Kuskin aistimuksen intensiteetti on suoraan verrannollinen pyörän loittonemisnopeuteen.
x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Laillista tahi ei,tekis toisaalta mieli laittaa eteen enskapiikeillä oleva rengas,taitaa olla ainoa konsti keulan rauhottamiseksi uraisella talvitiellä :roll:
Toki vois kokeilla etujousituksen pehmentämistä,tahi rengaspaineen laskemista(nyt 1.6 bar),josko niistä on niin paljoa hyötyä kuin pidemmistä nastoista?
No,nyt kun on tuo etunenkin hiljan hommattu,sillä mennään.On siis Sawan Rockrider edessä,jossa on paku-tai rallinastat,no anyway ulkonema siinä 3mm luokkaa.
Foorumin "sekakäyttäjä"
Ari
Pyörä: Helkama

Viesti Kirjoittaja Ari »

x-mean kirjoitti:Laillista tahi ei,tekis toisaalta mieli laittaa eteen enskapiikeillä oleva rengas,taitaa olla ainoa konsti keulan rauhottamiseksi uraisella talvitiellä.
Minulla on vähän päinvastaisia ajatuksia. AT:ssa on Trelleborg enskanastoilla edessä. Pito lumi- ja jääpintaisella tiellä on erinomainen, mutta paljaalla asvaltilla ei huvita ajaa kilometriäkään. Jonkinlainen kompromissi pitäisi ensi talveksi löytää, ettei aina tarvitse roudata pyörää kärryllä hiekkatien päähän.
Tuosta katulaillisuudesta en olisi niin huolissani. Enskanastoilla ei kukaan aja asvalttia niin paljon, että tien kulumisella olisi mitään merkitystä. Poliisi voi toki olla erikin mieltä.
x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

...no juu,edelliseen vielä,että tuli tänään,kuten eilennäkin käytyä vähän sutasemassa,ja kylmaar tuolla nykyselläkin pärjää hyvinkin,on vaan vähän "hontelo" etunen,kun tulee pitkittäisuraa.
Toinen paha on kaarteet joihin on jäänyt pehmosta lunta,siinä tahtoo alkaa vispaamaan :o :lol:
Paree pitää välillä vaan molemmat tassut maassa.
Hankalia pohdintoja nuo nastoitusvalinnat,kun täälläkin joutuu ajelemaan pakostakin paljasta asfalttia,ellei tekeydy mopoksi,ja päästele pyörätietä :roll: (sitä kun ei suolatakkaan)
Foorumin "sekakäyttäjä"
arska73
Pyörä: Varadero 1000

Viesti Kirjoittaja arska73 »

ensimmäinen tonni täynnä näillä lumilla,kylläpä parani ajettavuus pakollisilla asvalttisiirtymillä, kun puotti etusen paineet alle baariin.
keli oli mitä parhain iltäpäivä surraukseen,asteen verran keli plussalla :D
Roskakuski
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Roskakuski »

Tonni alkaa olemaan täynnä täälläkin, pääsääntöisesti työmatka-ajoa. Nyt kun on ollu ilma nollassa ja päätiet alkaa olemaan sulia, on joutunu kulkemaan lumisempia/jäisempiä teitä. Tulis nyt vaan vielä vähän pakkasia ja tiet lumisiks ja sulais sitten kaikki kerralla pois. Ei tulis sitten niin pitkää taukoo ajamiseen. Ja on se vaan edelleen yhtä hauskaa kuin alussa, ellei jopa hauskempaa, kun alkaa tulemaan luottoa ajamiseen. Tuntuu niinkuin pyörässä olis voimaa niin maan pirusti, sopivan levystä tietä ja nopeus vaihtelee 80-120km/h ja kaasusta kääntämällä saa perän "sopivaan" luisuun :lol: . Tossa jo kävi yhdessä vaiheessa mielessä, että joutuuko sitä hommaamaan vielä toisen takarenkaan tälle talvelle, mut eiköhän tolla vielä pärjää, vaikka nastat onkin lyhentyny takaa aika rajusti :oops: . Itekkin tuli hommattua jo aikaa takaperin nuo kahvarukkaset ja on ne auttanu, mutta nyt kun lueskeli taas tätä ketjua, niin tuli tosiaan mieleen että nehän vois vielä tiivistää tangon ympärille. Vaikka siinä kiristys remmi onkin, niin kyllä se ilmaa haukkaa sisään. Täytyy ruveta testailemaan edellä mainittuja keinoja....
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Kyllä se vaan on se hauskaa.
Humalamäessä selvinpäin:
https://www.youtube.com/watch?v=THH_Is0YcyM
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
joriL
Pyörä: Suzuki DR650

Viesti Kirjoittaja joriL »

Itsekkin olen kerennyt nyt sen reilu 3 tonnia kerennyt mittariin keräämään talvella ja hauskaa on kyllä ollut!! Vaikka tehoton mopo itselläni onkin niin kyllä se tehokkaalta tuntuu varsinkin tällaisella kelillä kun perän saa luisuun kunhan vain haluaa! Tähän mennessä pahemmat kaatumiset olen pystynyt välttämään vaikka useammin on jo syvemmässä hangessa kyljellään käyty. Kyllä se on vaan hieno laji!! 8)
holley
Pyörä: KTM690,ex: XT600K,Bandit Scrambler1200

Viesti Kirjoittaja holley »

Liian vähiin jäänyt ajot tänä talvena "ulkoisista syistä" (=pari pikkulasta ja aika todella kortilla ja mukavuudenhalu vienyt työmatkoilla voiton auton hyväksi), mutta tänään kun kuukauden tauon jälkeen ajelin, mietin rengasvalintoja. Siirtymällä asfalttia ilman mitään lunta eli ihan kuten kesällä. Sitten pikkutietä, jossa ihan peilijää alla, päällä puuterilunta ja jossain kohdissa enemmänkin kinostunutta lunta eli uria. Ne peilijääkohdat olivat tänään 3.3. jo epämiellyttäviä; en nauttinut erityisemmin etupään pitkästä luistosta jossain 60+ km/h vauhdissa, olipa jopa lipat lähellä. "aja kovempaa" - mitenkähän sen tekisin, sillä pyörän etu- ja takapää kumpikin liukuvat kurvissa kohti ulkolaitaa jo jossain 60 km/h jälkeen, eli ei se voi pysyä tiellä kurvissa missään 80 km/h vauhdissa! Toisaalta tosiaan liian hiljaa ajettaessa pyörä soutaa ja vetelee sivuille vähän epämääräisesti.
Kaveri suositteli "välikelin enskarenkaita" ja kai ne jotkut semmoiset pitäis olla. Ei nappularengas nastoilla ainakaan näytä jäällä pitävän - pyörä sutii pintakaasulla 5- ja 6-vaihteilla tyhjäkäyntikierroksilta lähtien.
Kaikesta valituksestani huolimatta tämänkin päivän 22 km onneton lenkki oli jälkikäteen mietittynä taas jotain niin siistiä, että pitänee kuitenkin ottaa uusiksi heti kun kerkiää.
MrX
Pyörä: Pegaso

Viesti Kirjoittaja MrX »

Mulla on tuommoiset missä on vähä lyhyemmät rallinastat keskellä ja pidempää enskanastaa sivuilla. Kovalla tiellä ottaa tiehen kiinni vaan lyhyemmät nastat mutta kun rengas alkaa upota, myös reunojen pidemmät alkaa raapia. Samoin kallistaessa. Eihän tuokaan mukava asvaltilla ole mutta vähä siedettävämpi kuin koko kumi pitkällä nastalla. Mutta minä en juuri asvalttia ajakaan.
takapyörä.jpg
psi
Pyörä: Africa Twin RD07

Viesti Kirjoittaja psi »

Minulla on toiset renkaat (nyt alla) tuollaisilla rallinastoilla kuin MrX:n kuvassa keskellä, mutta koko rengas (5-6mm ulkonema) eikä minkäänlaista pito-ongelmaa ainakaan mun nopeuksilla. Aurattua tietä 60km/h kurviin ja voin valita ajolinjankin menemään vaikka keskikohdan yli jos niikseen tulee, ei tunnu missään. Kyllähän se välillä on levottoman tuntuinen kun tulee erikoisempi pitkittäisura, mutta se kuuluu lajiin. Asvaltilla näillä on ikävän kuuloista ajaa, mutta jääpolanteella näistä lähtevä ääni on mielestäni melkeinpä samanlainen.

Ekat renkaat mitä hankin, katuliimanastat, niillä ajo sujuu turvallisesti avoimilla pääteillä, auratuilla hiekkateillä joissa on kunnollinen polanne. Muualla kuin pääteillä ei tule pitävää tunnetta ajoon, pieninkin lumikerrostuma tuntuu pidon vähenemisenä. Sanoisin että melkein kuin joku 100% katukumi kesällä ja hiekkatiellä; kyllä sillä pääsee (ja päätiellä pito on erittäin hyvä) mutta saa varoa.

Mutta minä olen näiden kanssa semmonen hölmö että kesäisin edessä on innovaa tämän tonnikeijun alla vaikka käytännössä pääosa ajosta on assua.
Русский военный корабль, иди на хуй
BadAss
Pyörä: F900GS & Stark

Viesti Kirjoittaja BadAss »

MrX kirjoitti:Mulla on tuommoiset missä on vähä lyhyemmät rallinastat keskellä ja pidempää enskanastaa sivuilla. Kovalla tiellä ottaa tiehen kiinni vaan lyhyemmät nastat mutta kun rengas alkaa upota, myös reunojen pidemmät alkaa raapia. Samoin kallistaessa. Eihän tuokaan mukava asvaltilla ole mutta vähä siedettävämpi kuin koko kumi pitkällä nastalla. Mutta minä en juuri asvalttia ajakaan.
takapyörä.jpg
Tyhmä kysymys:
Onko tuo rengas oikein päin päällä?

edittiä: kuvaa tarkemmin tutkineena kuvio on kumpaankin suuntaan symmetrinen.

Uusi tyhmä kysymys, mikä tuon punaisen raidan funktio on? Ittellä taitaa olla harmaa raita Trellikassa.
t. Jyki
MotoMasa
Pyörä: 990Adv

Viesti Kirjoittaja MotoMasa »

BadAss kirjoitti:
Uusi tyhmä kysymys, mikä tuon punaisen raidan funktio on? Ittellä taitaa olla harmaa raita Trellikassa.
Sulla on valkea raita, mikä tarkoittaa kumin talviseosta. Punainen tarkoittaa kesäseosta. Nämä koodit taitaa päteä vain Trelleborg/Mitas renkaisiin, muilla voip olla omat koodit.
Vastaa Viestiin