Koheltaja kirjoitti:Jos mutterisorvi pysyy lapasessa niin huollot ei mahdottomia maksa, korjaamolla saattaa huollot olla helposti 150-400€ riippuen mikä huolto tai pyörä on kyseessä. Omatoimista huoltamista ei kannata pelätä jos on paikka missa pääsee ropaamaan, tekemällä oppii ja pyörä tulee tutuksi.
Käytetyn jos ostaa niin melkein kannattaa katsoa sellainen missä on jo valmiiksi putki ja PC. Putket on siinä 500-1000€ paikkeilla merkistä riippuen ja PC 300-350€ ja penkitys muutaman satasen. PC:lle vaihtoehtona on Kev-Fuelmod mikä maksaa muutaman kympin ja rikastaa seosta mutta vaikutus tehoihin ei ole verrattavissa penkissä säädettyyn Power Commanderiin.
Valtaosassa käytetyistä näyttäisi olevan putkisto vaihdettu, ja osassa missä ruisku niin tuo powercommander laitettu myös + säädetty luonnollisesti.
Kyllähän tuo mutteriväännin kädessä pysyy, paikkaa moisen käyttöön vaan ei tällä hetkellä ole. Mutta tulevaisuus näyttää senkin asian. Ei tuo 150-400€ suunta nyt järkyttävä ole, mutta ainahan se on parempi jos edullisemmin pääsee ja siinä samalla jotain itsekkin oppii.
Sinisalo Enduro puvulla ja Arai Tour-X kypärällä mennään, luonnollisesti ajosaappaat ja selkäpanssari kun kadulla kurvaillaan, sitten aletaan huimistelemaan niin panssareiden määrä lisääntyy. Toi kypärä on lipalla ja visiirillä varustettu "krossikypärä" ja oivallinen valinta, ei ole ajolaseja rajoittamassa näkyvyyttä. Lippaan kun on tottunut häikäisysuojana niin ilman sitä ei osaa olla, vaikka lipattomana löytyy paljon enemmän vaihtoehtoja.
Vielä siitä XT:n istuimesta, penkit on perskohtaisia joten se pitää kokea itse. Toisilla ei ole mitään ongelmaa kapeilla ja kovilla lankuilla kun taas toisilla paikat puutuu ja häntäluuta särkee sadan kilsan jälkeen.
Katupyörähistorian vuoksi noita umpikypäriä on hylly piukassa, mutta yksi crossikypäräkin on hankittu. Se ei vaan kyllä juurikaan päähän eksy. Ainakaan isolla mörköllä ei tahdo edes korvatulpat riittää, kun meteli on niin mahdoton pleksin vuoksi. Katteettomalla pyörällä joskus saatan päähän laittaa, kun on kirkas auringonpaiste, jolloin lipasta on iso ilo. Silloinkin on pidettävä korvatulppia.
Mun pisteytys:
Schuberth C3:
+hiljainen
+lämmin
+ei tarvitse pelata lasien kanssa
+talvella visiirissä vastuslangat, ei saa huuruun millään
+helpompi silmälasien kanssa
+aurinkovisiiri
+ei eksy ampiaiset kypärän ja ohimon väliin
-kuuma kuumilla keleillä
-lipaton visiiri kuraantuu helpommin kuin ajolasit lipan alla, mutta helpompi putsata vauhdissa
-vasta-aurinko siroaa visiiristä.
-painava, ei tosin ole vielä ikinä haitannut
Shubethiin kun asentaisi lipan, niin sehän olisi lähes täydellinen mun käyttöön.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Sorapyörätouhuissa krossikypärä, -kengät sekä panssaripaita ja polvisuojat, varsinaiset ajovaatteet (krossihousut ja paita vs. kalvopuku) kelin mukaan. Superilla katuajeluissa varusteet vaihtelivat rantavaatetuksesta täysiin ajovarusteisiin keleistä ja ajosuunnitelmista riippuen. Krossikypäränä on Tour-X, joskaan samanlaista en enää osta kun tulee aika vaihtaa. Kypäränä hyvä, peräti erinomainen mutta visiiri on luokattoman huono ja laatuunsa nähden kohtuuttoman kallis. Taatusti yhtä hyvän kypärän ilman visiiriä saa varmaan halvemmallakin, uskoisin. Visiirillinen krossikypärä on hyvä idea mutta Arain toteutus ei ole mielestäni hyvä.
Mä en noista korttiasioista tiedä kun oon jo ++50 mut kaverin poitsu ajo 2 vuotta kevarilla ja sen jälkeen autokortin niin ne joutu kuristaa niitten 750 kavaa.Silloin kun mä sain kortin niit melkein jaettiin lähikaupasta . Aina kun liikun fillarilla niin on ajokamat kelien ja matkan mukaan. Olen myös käyttäny viisirillisen krossipotan kanssa ajolaseja. Tahtoo tos porukka ajelussa pöly mennä visiirin väärälle puolelle. Nopeemalla osuudella visiirii pienemmälle ja hitaammalla auki. Sinisalo ilman visiirii ja Airoch S4 visiirillä ja10 v Shoei. Umpipottaa en oo ikinä omistanu.
Viimeksi muokannut Ana, Pe Joulu 16, 2011 9:26 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ana kirjoitti:Mä en noista korttiasioista tiedä kun oon jo ++50 mut kaverin poitsu ajo 2 vuotta kevarilla ja sen jälkeen autokortin niin ne joutu kuristaa niitten 750 kavaa.Silloin kun mä sain kortin niit melkein jaettiin lähikaupasta . Aina kun liikun fillarilla niin on ajokamat kelien ja matkan mukaan. Olen myös käyttäny viisirillisen krossipotan kanssa ajolaseja. Tahtoo tos porukka ajelussa pöly mennä visiirin väärälle puolelle. Nopeemalla osuudella visiirii pienemmälle ja hitaammalla auki.
Juu toista se oli ennen
Kattelin tuossa noita pyörien tehoja, niin noin 55hv useassa pyörässä. Kuulostaa kovin vähäiseltä?
Ana kirjoitti:Mä en noista korttiasioista tiedä kun oon jo ++50 mut kaverin poitsu ajo 2 vuotta kevarilla ja sen jälkeen autokortin niin ne joutu kuristaa niitten 750 kavaa.Silloin kun mä sain kortin niit melkein jaettiin lähikaupasta . Aina kun liikun fillarilla niin on ajokamat kelien ja matkan mukaan. Olen myös käyttäny viisirillisen krossipotan kanssa ajolaseja. Tahtoo tos porukka ajelussa pöly mennä visiirin väärälle puolelle. Nopeemalla osuudella visiirii pienemmälle ja hitaammalla auki.
Juu toista se oli ennen
Kattelin tuossa noita pyörien tehoja, niin noin 55hv useassa pyörässä. Kuulostaa kovin vähäiseltä?
Kattelin tuossa noita pyörien tehoja, niin noin 55hv useassa pyörässä. Kuulostaa kovin vähäiseltä?[/quote]
Ettei ois niitä kilowotteja?[/quote]
Meinasin jo yhden kauden perusteella viisastella, jotta pienempää polkua niin riittää iha hyvi... mut tais olla se moto hakusessa... no aineki metsäpolulla jos yhtää miettii mitä ehkä tulee vastaan ja itsesuojeluvaiston rippeet niin kyllä riittää ihan hyvi... tuo vanha kyrpiäinen itellä vetelee ihan riittävästi jos vaan kuski osaa ajaa... ei nuo motarivauhdit kuitekaa ole kovin turvallisia puiden välissä... mut se moto. No sit eiku kokeilee ja tuumailee jotta kestääkö se etunen tiessä edes 55hp tehoilla. Joo ja itellä rossipotta, meteli ilman pleksejä on jo taajamavauhdeissa sellane että ihmettelen jos joku ajelee ilman tulppia... hjc:n rossipotta ajossa.
Kovalla sateella ei niin kiva... mut muuten en kyllä umpipottaa edes kaipais...
Juu toista se oli ennen
Saoisin näin että noita lukuja ei kannata tuijottaa sokeesti, kokeleimalla selviää. Mulla ittellä on 2 fillaria 400 kotari ja 800 bemu joista kumpikin on hauska peli omalla alueellan mutta kummastakaan ei saa täydellistä ei edes välttävää toistensa ominaisuuksiin. Tuolla projekti osiossa THA jaksaa yrittää. JK. Jos pelimerkkejä riittää niin n. 4 pelil pärjää. Pahus noit kirutus vireitä, taittaa ola lika ölyta.
60hv 120kg supermotossa saa varmasti syttymään enemmän kuin mikään muu pyörä maan päällä, oli toinen sitten ihan mikä tahansa...
Kuristuksista ei kauheasti ainakaan noissa kotareissa voi edes välittää koska ovat jo tehtaalta kuristettu kymmenen kilowatin tuntumaan jotta kilpi perään saadaan. Poliisi niille jaksaa joskus naureskella, mutta yleensä ei sitäkään. Joissain merkeissä missä otteessa lukee kaasukahvan liike kuristettuna tms. ongelmia voi tulla jos kuristusten poisto on helposti todettavissa, mutta onneksi näin ei ainakaan valtamerkissä ole.
Tehot on suhteellinen käsite ja pelkkiä lukuja ei kannata katsoa kun piru raamattua, sillä on enemmän merkitystä miten ne tehot tulee koneesta ulos ja miltä pyörä tuntuu kokonaisuutena. Keväällä ekoina viikkoina 50-60 heppainen värkki tuntuu tauon jälkeen melkoisen rivakalta, kun taas loppukesästä väännetään kaasu auki ja mietitään mitä ruokaa himassa on tarjolla.
Kaikkeen tottuu ajan kanssa ja tehot kannattaa suhteuttaa siihen käyttöön mihin ne on tulossa, 60hp/120kg tuskin jättää koskaan kuskia kylmäksi, ei edes loppukesästä. Kun taas 50hp/200kg voi joskus tuntua tulpattomalta mopolta mutta matka/seikkailupyöränä toimii mainiosti. Toisilla taas on mahdollisuus vaihtaa pyörässä polttoainekarttaa tilanteen mukaan ja maastoon mentäessä väännetään tehot 35hp/150kg ettei pyörä revi kuskia rikki mettäpoluilla.
Kaikesta huolimatta, kyllä mulle noista kelpaisi toi 60hp/120kg teho/painosuhde...
Koheltaja kirjoitti:Tehot on suhteellinen käsite ja pelkkiä lukuja ei kannata katsoa kun piru raamattua, sillä on enemmän merkitystä miten ne tehot tulee koneesta ulos ja miltä pyörä tuntuu kokonaisuutena. Keväällä ekoina viikkoina 50-60 heppainen värkki tuntuu tauon jälkeen melkoisen rivakalta, kun taas loppukesästä väännetään kaasu auki ja mietitään mitä ruokaa himassa on tarjolla.
Kaikkeen tottuu ajan kanssa ja tehot kannattaa suhteuttaa siihen käyttöön mihin ne on tulossa, 60hp/120kg tuskin jättää koskaan kuskia kylmäksi, ei edes loppukesästä. Kun taas 50hp/200kg voi joskus tuntua tulpattomalta mopolta mutta matka/seikkailupyöränä toimii mainiosti. Toisilla taas on mahdollisuus vaihtaa pyörässä polttoainekarttaa tilanteen mukaan ja maastoon mentäessä väännetään tehot 35hp/150kg ettei pyörä revi kuskia rikki mettäpoluilla.
Kaikesta huolimatta, kyllä mulle noista kelpaisi toi 60hp/120kg teho/painosuhde...
Mistä tämä 35hp/120kg on kehitelty? Ei mielestäni ainakaan Yamaha xt 660 x specsejä vastaa moiset lukemat?
Mistä tämä 35hp/120kg on kehitelty? Ei mielestäni ainakaan Yamaha xt 660 x specsejä vastaa moiset lukemat?
Tais edellinen kirjoittaja viitata säädettäviin ruiskukarttoihin joita on ainaskin KTM 690:ssa ja Husabergillä.
Esim Kotarin 63hp/150kg on aivan liikaa jos sillä menee kunnolla pois tieltä, puolet vähemmällä teholla pärjää paremmin ja se löytyy kun vaihtaa miedomman kartan.
Itselläni ei 690:ssä koskaan motovanteita ollut, mutta voin kuvitella kuinka hauska peli se on niillä taajama-ajossa, kun laittaa vielä kartan nopeasti kaasuun reagoivaan täysteho asentoon ja vetää wingssin putkella ilman killeriä täyskiihdytyksiä liikennevaloista. Voin taata että ainakin päät kääntyy ja mummot pui nyrkkiä. Ja yksimukisen (vähäiset) tärinät ei paljoa muistu siinä kohti mieleen