Kolariketju

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

vihtis83
Pyörä: Polkupyörä

Re: Kolariketju

Viesti Kirjoittaja vihtis83 »

Miten mulle ois jääny sellanen käsitys että tämä juttu liittyisi ollin loukkaantumiseen. :cry:
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
olli
Pyörä: pyörätuoli

Viesti Kirjoittaja olli »

jep ja juuri sama pelle eli minä, liika nopeus, liian vähän taitoja ja kun hetkeksi huomio on muualla niin tässä tulos. minun kannaltani oppi meni perille mutta tärkeintä on että ensimmäinen ennuste ei toteutunut vaan elelen ja kuntoudun eli on onni elää maassa nimeltä Suomi missä asiat toimivat alkaen sairaankuljetuksesta tehohoitoon ja kuntoutukseen. pahatkin luuston vammat paranevat mutta nuo hermoston vauriot ovat vaikeampi asia. tällä reissulla on vaan tullut sellainen hiljaisen kiitollinen olo kun oma pää heiluu ja kroppa jpotenkin toimii
olli
Pate05
Pyörä: Felt

Viesti Kirjoittaja Pate05 »

Koitahan Olli kuntoutua ja kerro joskus kuulumisia. Positiivinen asenne ja läheisten tuki on tärkeää, kirjoittamasi perusteella molempia löytyy. Tsemppiä.
pekkas
Pyörä: 1090 R

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Pate05 kirjoitti:Koitahan Olli kuntoutua ja kerro joskus kuulumisia. Positiivinen asenne ja läheisten tuki on tärkeää, kirjoittamasi perusteella molempia löytyy. Tsemppiä.
+1
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Näitä puusilmiä olen alkanut hieman pelkäämään: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/moott ... 04835.html
Laitoin xenon-polttimon keulalle, että herättäisi papatkin aurinkoisella kelillä.
- taas kahden mopon taktiikalla -
on-off road
Pyörä: 690R, Yamaha BW200, Yamaha BW Honda 350X

Viesti Kirjoittaja on-off road »

Tsemppiä Olli. Pitkä pimeä talvi tulossa ja reilusti aikaa parannella ittensä entistä ehommaksi.
Potilaalla vakava offi kuume sekä porkkanatauti. Hoidoksi määrätään A-45 lääkitys ulkoisesti nautittuna, sekä 990S vitamiinia puutostilaan. Oireiden pitkittyessä EXC:tä tarpeen mukaan.
ramirin
Pyörä: Ready To Push

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Kipa kirjoitti:Näitä puusilmiä olen alkanut hieman pelkäämään: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/moott ... 04835.html
Laitoin xenon-polttimon keulalle, että herättäisi papatkin aurinkoisella kelillä.
Sitte kirjotellaan lehdes et motoristit on niin kovin olevinaan ku pitää ajaa pitkät päällä keskellä kirkasta päivää..

Kaksi kertaa puusilmän 'uhrina', pelko on suuri aina kun ylipäänsä näkyy autoja.. Onneksi vain kerran mp:llä, toinen kerta olin liikkeellä traktorilla ja siitä erästä 'tyrmäysvoitto' mulle.. Vilkaisu peiliin, vilkun käyttö tai U-käännöksen tekemättä jättäminen kieltoalueella olis säästäny mp osumalta, mulla nopeutta tuolloin 20km/h alle sallitun.. Jarrutusta asfaltilla katurenkailla n. 10m ja siitä naama edellä auton kylkeen.. Luulisin kuitenki jääneeni henkiin tai sit tää kaikki ei oo ihan niin todellista ku mä kuvittelen :roll: Tuo traktori homma todistaa sen että kaikki on mahdollista, ajoin isoa tietä, pitkää suoraa, urku auki 40km/h, 6kpl kirkkaita valoja pimeää tietä valaisten ja eiköhän sivutieltä työnnä volvo traktorin alle.. Kukaa ei loukkaantunu merkittävästi, mut opetus tuli et koskaan ei kannata luottaa stoppeihin, kolmioihin tai omaan näkyvyyteen..

Viime syksynä meinasin jäädä puimurin alle, tuli meinaan hätä peruuttaa advella kun aurinko paistoi takaa ja puimuri kuski ei nähny mua yhtää pölyisen lasinsa takaa.. Räikkä pohjas kiskoin advea takaperin hieman puimuria kapeammalla tiellä, onneks huomas kuitenki ajoissa..

Ja muistakaahan pikkuteillä varoa jyväjemmareita, nyt on se aika! Traktorit / puimurit voi vilkuttaa oikealle parin km matkan ja sitten kääntyä vasemmalle paikasta missä ei oo risteyksestä tietoakaan..

Tää oli hyvä: http://www.youtube.com/watch?v=lsJs4AYa8sU
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Tuosta pitkillä ajamisesta sen verran, jotta kannattaa sitten huomioida että normi mopossa ei juurikaan näy vilkut eteenpäin jos on on pitkät päällä! Testatkaapa jos ette usko. Eli kaupunkiliikenteessä lyhyet saattavat olla sittenkin "oikea" vaihtoehto ja ajaessa kannattaa huomioida että noin on kuin sanoin. Ainakin xenonin (jälleen laiton ja hyvä viritys) kanssa vilkun näkyminen pitkänkin varren päässä on lähes olematon, saati erillaiset led mini vilkut...
antti
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Olisko sittenkin törkeen värinen kypärä ja takki hyvä vaihtoehto liikenteeseen? Muutaman olen kesän aikana nähnyt, siis todellakin NÄHNYT liikenteessä ja hyvin erottuu. Kesällä jo sovittelin kirkasta takkia päälle Stormissa mutta vielä jäi ostamatta, ehkä mieli muuttuu kilometrien myötä.

Huomiovärit ja pitkät päällä ei pelasta sitä tosiasiaa että risteyksessä oikealta tuleva pyörä jää hyvin usein auton A-palkin katveeseen ja autokuskilta jää pyörä huomioimatta kokonaan, kuski nostaa kytkimen ylös ja poks, mopo kyljessä. On meinaan itelläkin ollut muutama lähetäpiti tilanne ajokorttini aikana kun en ole huomannut A-pilarin katveeseen jäänyttä oikealta tulevaa autoa.
Kylätason kurapyöräilijä.
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Aina pitäisi lähteä siitä oletuksesta, että muut tielläliikkujat "ovat siellä tarkoituksenaan tappaa minut". Kaikkia sivuteiltä tulijoita, ennenkaikkea pysähtyneitä pitää tarkkailla tuolla mielellä. Pysähtyneen ajoneuvon eturengasta kun tarkkailee ja jos vanteen puola yhtään liikahtaa, väistöliikkeet peliin kun se tulee kuitenkin päälle. Tuolla tekniikalla näkee pienenkin liikkeen.
doope
Pyörä: ex-dr650

Viesti Kirjoittaja doope »

Tuli tossa mieleen kun pariviikkoa sitten näin pari mp poliisia niin toiseen oli laitettu led "päivävalot" ainakin omiin silmiin ne erottui paremmin kuin ajovalot mitkä toisessa oli päällä. Tiedä sitten johtuuko valojen suuntauksesta vai mistä ajovaloissahan kuvio on laskeva ja ledit paistaa suoraan eteen.
jaa
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata

Viesti Kirjoittaja jaa »

AnttiL kirjoitti:Tuosta pitkillä ajamisesta sen verran, jotta kannattaa sitten huomioida että normi mopossa ei juurikaan näy vilkut eteenpäin jos on on pitkät päällä! Testatkaapa jos ette usko. Eli kaupunkiliikenteessä lyhyet saattavat olla sittenkin "oikea" vaihtoehto ja ajaessa kannattaa huomioida että noin on kuin sanoin. Ainakin xenonin (jälleen laiton ja hyvä viritys) kanssa vilkun näkyminen pitkänkin varren päässä on lähes olematon, saati erillaiset led mini vilkut...
En mitenkään yritä provosoida, mutta yritän vain punnita asioita objektiivisesti. Itse tulin (omien) päätelmien jälkeen siihen, että laitoin zenonit viime talvena nokalle. Syy miksi näin: Mieliuumin melko varma havainto maantiellä kuin joku missaa minun vilkun edestäpäin kaupunkiliikenteessä.

Toki aina pitää ajaa niin kuin joku ei näe, ei vain välitä tai sitten kuvittelee minut skootteriksi maantiellä (sama kaupungissakin). Mutta on aika häijy tunne kun vain reaktiot pelastaa kun vastaantulevasta jonosta auto lähtee ohittamaan täysin ilman minkäänlaisia ideoitakaan näyttää ohitusmerkkiä. Toki voi olla, että pariin otteeseen on luultu skootteriksi tai sitten ei vain ole välitetty/ajateltu, että kyllä se väistää. No, tsenonit on ollu nokalla n. 4tkm (halvattu kun työt ja lompakon tyhjyys estää harrastuksia tänä kesänä...) mutta kertaakaan tänä keäsänä ei auto ole lähtenyt vielä ohittelemaan vastaan. Tai sitten joku tuuppaa risteyksestä eteen kun ei näe. Hätäsiä tekosia kummassakin joutuu tekeen, mutta mieluiten pyrin nämä minimoimaan valoilla poies. Tämän lisäksi pyörä on maalattu valkoiseksi (ei niin gauhian kestävä vaihtoehto kotarilla rymytessä).

Ohituksiin tämä vaikuttaa siten, että ohitus täytyy aloittaa reilusti ajoissa ilman "slipstreamin" hyväksikäytöä tai puskurissa roikkumista. Ei sillä, että sitä tarttiskaan. Tarkotan sitä, että aloitan ohitukset vähän nurinkurisesti. Olen yleensäkin melko varman päälle ohittelija ja kun sopiva väli löytyy (ja turvaetäisyyttä on edellä ajavaan riittävästi) sopiva vaihde silmään ja vilkuttaminen reilusti ajoissa, vaihdan kaistaa (jos on turvallista) ja kiihdytän vasta vastaantulijoiden kaistalla ja painallan ohi. Näin autoilijoille jää mahdollisuus nähdä minut kirkkaalla valolla (saattaa näyttää pitkiltä) peräpeilissä vaikka ei vilkkuja näkisikään. Tämä edellyttää tosiaan niitä varmoja paikkoja ja malttia odottaa niitä. Nämä siis maantielle.

Kovasti olen yrittänyt potentiaaliset ongelmat löytää kaupunkiympäristöön, milloin siitä on minulle vaaraa, että joku ei näe minun etuvilkkujani. En ihan hirmu montaa paikkaa keksi ja varsinkin kun tulee kaupungeissa ajeltua yleensä liikennevirran mukana ja kun liikennettä ei ole max nopeusrajoitusten mukaisesti. Tähän kun lisää asenteen, että ei ne kuitenkaan näje, niin ollaan melko pitkällä. Ensi talven asennukset meneekin niin, että kaupunkiajoa varten nokalle tulee dlr ledit jotka on vain parkin kanssa päällä. Näin parannetaan näkyvyyttä kohtuullisesti perushehkulankaan verrattuna + etuvilkutkin pitäisi näkyä. Ledien olisi siis tarkoitus palaa aina vain päiväsaikaan (kuten lakikin määrää) ja taajamissa. Normi ajovalo zenon polttimolla maantiellä.

Näihin kun vielä lisää ensi talven ostoslistan (jos ei taas joku käsittämätön laite kotona paukahda ja vie budjettia miinukselle) ovat valkonen rossipotta tjms ja sininen ajoasu esim. ala Ufo tai Sinisalo. Ja siis juurikin tuo sininen vaihtoehto. Tähän kaikkeen kun lisätään varovaisuus liikenteessä saadaan mielestäni melko hyvä paketti.

Ja lisäkommenttina. En hirmusesti enempää luottaisi noihin huomiovärisiin vehjaksiin kuin nykyisiin suunnitelmiini. Tein 4v asfalttihommia ja ajoin melkeoin kolme vuotta eri työmaiden välillä pelkät työvaatteet päällä (tyhmää, kun sitten ei ole suojia...) 50-300 km joka päivä. Toki joinakin päivinä oli pakko ottaa kotilo ja joskus oli toimistopäiviä, mutta siis kohtuu paljon tuli ajeltua pelkkää työajoa. Vaatetus oli siis kakkostasoa tai kolmostasoa huomiovaatetuksessa (kolmosluokka on se paras). Lisäksi oli kanariankeltainen pikkugessu, niin kyllä vaan niitä yllättäviä tilanteita tuli vastaan. Eli noihin asusteisiin pitää edelleen liittää se ajattelumaalima, että ei ne näje kumminkaan.

Ja toinen lisäkommentti. Tässä ja tässä ketjuissa keskustellaan samoista asioista jos lisämietinnöt muilta kiinnostaa.
olli
Pyörä: pyörätuoli

Viesti Kirjoittaja olli »

kiitos vaan kaikille kannustuksesta, se kyllä tuntuu ihan mukavalta. kun aikuinen mies menee ja mokaa noinkin kunnolla niin siinä tajuaa oman pienuutensa. toisaalta kun suomalainen yhteiskunta hoitaa tällaisenkin pellen kuntoon niin eipä tee mieli valittaa oma osa on nyt koittaa kuntoutua työkuntoiseksi mahdollisimman nopeasti. hiljaseksi vetää sekin mitä on tällä reissulla nähnyt kolmessa hoitolaitoksessa, jossain nämä sanomalehden pikku-uutiset elävät omaa elämäänsä ja omat vaivat tuntuvat melko vähäisiltä. eli kiitti vaan kaikille ja hyviä ajokelejä - minä selaan nettimotoa ja haaveilen tulevasta keväästä olli
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

jaa kirjoitti: En mitenkään yritä provosoida, mutta yritän vain punnita asioita objektiivisesti. Itse tulin (omien) päätelmien jälkeen siihen, että laitoin zenonit viime talvena nokalle. Syy miksi näin: Mieliuumin melko varma havainto maantiellä kuin joku missaa minun vilkun edestäpäin kaupunkiliikenteessä.
Niin, siis jottei jää väärää käsitystä niin minullakin oli xenoni ja ajan pitkillä mutta noin ajatukseksi ja huomioon otettavaksi omaa ajokäyttäytymistä miettiessä. Autot ei vaan yksinkertaisesti näe vilkkua edestäpäin yhtä hyvin. Sama ilmiö myös noiden jälkiasennus xenonien kanssa autoissa. Havaittavissa että ei näy yhtä hyvin vilkku kuin normi valoilla. No päiväajovalojen kanssa ainakin jotkut "premium" autojen valmistajat ovat asian ratkaisseet niin että sen puolen päiväajovalo sammuu vilkutuksen ajaksi!!!

Koittakaapa muuten tarkkailla veljet omaakin ajokäyttäytymistänne autolla tai mopolla huristellessa, esim. jos käännyt risteävälle tielle missä pyörätie ylittää ajoradan niin katsotko taakse päinkin tarkasti olisiko sieltä tulossa mopeedi tai polkupyörä vauhdilla!? minä ainakin välillä huomaan olevani näitä vähempiarvoisia (koossa) liikennöijiä kohtaan turhan välinpitämätön...
antti
Ticci
Pyörä: Africa Twin -00 / TT350 -88 / DR125 -86

Viesti Kirjoittaja Ticci »

Tänään oli taas lähellä kolari. Kuten niin monesti on käynyt niin kolmion takaa tuli oikealta punainen corolla suoraan eteen, ollenkaan ei kuskilla pää kääntynyt katsomaan jos sieltä joku olisi tulossa.

Vasta sitten alkoi päät pyöriä autossa kun kuulivat renkaan ulvaisun kun tuli tehtyä tiukka jarrutus ettei rytise. Onni oli tällä kertaa neljänkympin rajoitus, ja sen mukainen nopeus, että ehdin jarruttaa sekä se että osasin varautua kun näin ettei kuski katsonut ollenkaan vasemmalle kun eteen tunki. Oli kyllä kuskillakin ikää senverran että alkaisi olla ajokortin pois vienti ajankohtaista, ennenkuin tappaa vielä jonkun :evil:
Vastaa Viestiin