Ennakoiva ajo...

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Pallokala
Pyörä: NX650, 450MT

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Se varmaan hipaisi vahingossa vilkun viikseä kääntäessään rattia... :roll: :shock: :lol:
Ihan asiasta ohi... Kerran nuorempana jämähdin autolla hitaan pakettiauton taakse. Kaveri vilautti vilkkua oikealle ja minähän pistin heittämällä rinnalle. Sieltähän puski kaveria vastaan ja minä paniikilla takaisin pakun taakse. Jälkeenpäin tajusin, että pakukuski lyhyille vaihtaessaan hipaisi luultavasti vahingossa vilkkua ja minä kuvittelin sen ohitusluvaksi. Toisen kerran olin mennä lankaan ristiin kytkettyjen paräkärryn vilkkujen takia. Onneksi kaveri oli oikeasti kääntymässä oikealle. Näistä tilanteista olen ainakin oppinut sen, että vilkkuihin kannattaa suhtautua varauksella.
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Jukka Haapamäki kirjoitti:Täytyy kyllä autoillessa kiinnittää erityistä huomiota, ettei mene liian lähelle jonkko:a mistään suunnasta... :lol:

Mitääääääää :roll:

Noh,en kyll ikinä ite änke niin lähelle et tarvii "varoitella" et minäkin olen täällä :D
Mutt ku välil vaa joistain kumman syystä autoilija änkee väkisin,joskus jopa mua kattoen samalla niin kyll mä mielummin potkin/lyön auton kylkeen/peiliin ku et jäisin alle tai mua työnettäis vastantulevalle kaistalle bussin alle!!!(siis keskustoissa)
Maantiellä niin väistän kyll niin paljon ku mahollista ennen ku "herätän" autoilian :D
jonkko

PilcQ kirjoitti:
2old kirjoitti:....sitte on nuo rkeleen autoilijat jotka ei osaa käyttää vilkkua....
Tuo on liiankin yleistä, joko ei käytetä ollenkana tai sitten vasta kun ollaan jo melkein käännytty. :(

Mutt enhän minä villkua tarvi :shock: Kyllähän minä tiedän minne käännyn 8)
Tommosella tyylillä liian usein kyll näkee autoilioita,joskus jopa semmoista et risteyksen jälkeen on vilkku heitetty päälle siinä vaiheessa ku auto on jo kääntynyt ja ajaa suoraa jo :shock:
2old
Pyörä: KTM 990 Adv

Viesti Kirjoittaja 2old »

Tulin juhannuksenvietosta itäsuomesta maanantaina, autolla tosin ja perheen kanssa. Teillä riitti kulkijoita jonoksi asti. Sitten on näitä h...tin kuskeja jotka ajaa 100 km/h rajoituksella 60 km/h, eikä laske varmasti ohi. 4Sitten tulee ohituskaista ja lähdet ohi ja yht'äkkiä se vaarin Nissan kulkeekin sitten 120 km/h, eikä varmasti laske ohi suosiolla. Ja näitä oli 450 km matkalla useampi. Ne on rattijuopot, kaaharit ja nämä jotka ne kuolonkolarit aiheuttaa. Kyllä siinä voisi muutaman peilin irti itsekkin potkia. :twisted: Kun on ajanut kaksipyöräisellä, niin osaa autollakin oikeasti ottaa muun liikenteen huomioon paljon paremmin.
- ....but, Alive and Kicking-
jonkko

Tänään viimeks ku vaimokokelaan kanssa tultiin vesisateessa nauvon mökistä niin yhes vaihees ku oli suht pitkä näkyvyys niin huomas et kaukana edessä henkilöauto parkis tien ja ojan välis vilkku päällä ja kartanlukia toisella puolella tietä.
Ei kauan kestänyt niin kartanlukia juoksi tien yli ja autoon,siinä vaihessa olin jo ihan lähellä mutt eihän kuski mitään nähnyt ku käänsi suoraan mun eteen autolla.
Sain sen verran hidastettua et vastaantuleva auto ehti ohi ja sitten ite pääsin sen etenkiilavan auton ohi ku eihän sill ollut muuta kiirettä vissin sill autokuskil et piti mun etteen päästä etten vaa lisää sitä vettä etulasin pyhkijöille sille autopololle mun mopottimen kaa
:shock:

Ei muuta mutt ku oli vaimokokelas ja sivulaukut,ei olis tehnyt mieli ruveta supermotoilla siin vesisatees sen autokuskin takia!
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

2old kirjoitti:Tulin juhannuksenvietosta itäsuomesta maanantaina, autolla tosin ja perheen kanssa. Teillä riitti kulkijoita jonoksi asti. Sitten on näitä h...tin kuskeja jotka ajaa 100 km/h rajoituksella 60 km/h, eikä laske varmasti ohi. 4Sitten tulee ohituskaista ja lähdet ohi ja yht'äkkiä se vaarin Nissan kulkeekin sitten 120 km/h, eikä varmasti laske ohi suosiolla. Ja näitä oli 450 km matkalla useampi. Ne on rattijuopot, kaaharit ja nämä jotka ne kuolonkolarit aiheuttaa. Kyllä siinä voisi muutaman peilin irti itsekkin potkia. :twisted: Kun on ajanut kaksipyöräisellä, niin osaa autollakin oikeasti ottaa muun liikenteen huomioon paljon paremmin.
Tuohon on kaksi selitystä
1. Hidastelijat tekee tahallaan kiusaa
2. Kun tie muuttuu ohituskaistaiseksi herää kuski ja huomaa että tässähän on satasen nopeusrajoitus. Monta kertaa autossa nukutaan eikä tajuta mikä on oma nopeus ja vasta ohituskaistan kohilla katsotaan taakse ja huomataan että perässä on kymmenien autojen letka.

Itseäni kiukuttaa liian harvaan laitetut nopeusrajoitusmerkit. Kerran tuli sakot ja kerroin poliisisedälle aina ajaneeni ko. kohdalla satasta. Setä opasti että tielle oli jätetty talvirajoitukset voimaan myös kesäksi ja nyt ajettiinkin vain 80km/h. Seuraavan kerran ko. tiellä ajaessa sai oikein metsästämällä metsästää nopeusrajoitusmerkkejä kun jos ei tiellä ole risteäviä teitä ei niitä kylttejä turhaan pitkin metsiä ripotella.
Sellaisetkin tiet kiukuttaa joilla vaihtuu rajoitus jatkuvasti ja esim. talvella et voi ikinä tietää ajoitko jonkun lumen alle hautautuneen merkin ohi. Takana kun joku hiostaa sitä luulee nopeusrajoituksen olevan kovempikin ja ajaa sitten itsekin reilummin. Toisaalta mielekkäämpi olisi ajaa teitä joilla saisi suorilla ajaa satasta ja syheröillä 80. Nykyään nimittäin jos tiellä on yksikin mahdollinen riskikohta kyltitetään koko 50km pätkä 80 kylteillä. Ajele siinä sitten täysin suoraa tietä kaheksaakymppiä ja yrität varautua siihen 47km kohdalla olevaan vaaralliseen risteykseen.

Sekin on kummallista että talvella voit ajaa mutkaista pikkutietä 80km/h mutta kesällä rajoitus on sama. Joskus olen kokeillut ajaa oikeasti talvella sitä mutkatietä rajoituksen mukaan ja lapasestahan se auto on meinannut lähteä.

Entisen neuvostoliiton teillä on mukava ajaa. Vauhtia voi pitää mutkaisellakin pätkällä 140km/h. Nyt joku kauhistelee miten niin kovaa kehtaa kaahottaa. Selitys piilee siinä että präktä kiihtyy joten suorilla voit vetästä reilummin ja mutkat sitten vaikka 70km/h lasissa.
Eli ei junnata koko matkaa sitä tasaista 80km/h ja nukahdeta rattiin/tankoon vaan pidetään yllä joustavaa nopeudenvaihtelua. Tämä ei valitettavasti onnistu suomessa - ainakaan kovin ohuella tukulla seteleitä.

Kaikkein parastahan tässä kurapyöräilyssä on että voit laillisesti ajaa sorateitä kaheksaakymppiä ja monessa paikassa ei tule edes mieleen ajaa yhtään ylinopeutta.
Jukka Haapamäki
Pyörä: CRF 450R/X

Viesti Kirjoittaja Jukka Haapamäki »

jonkko kirjoitti:
Jukka Haapamäki kirjoitti:Täytyy kyllä autoillessa kiinnittää erityistä huomiota, ettei mene liian lähelle jonkko:a mistään suunnasta... :lol:
Mitääääääää :roll: ...
Ei voi mitään, mutta huvitti vaan väkisinkin tuo peilien potkiskelu. :wink:

Itsellä ei ole ollut kyllä juurikaan tilanteita autoilijoiden kanssa, vaikka ihan liikenteessäkin tulee ajettua. En tiedä sitten johtuisiko se siitä ennakoivasta ajosta? :idea: Ei kai, kyllä sen täytyy olla tuuria! :lol:
jonkko

Jukka Haapamäki kirjoitti:
jonkko kirjoitti:
Mitääääääää :roll: ...
Ei voi mitään, mutta huvitti vaan väkisinkin tuo peilien potkiskelu. :wink:

Itsellä ei ole ollut kyllä juurikaan tilanteita autoilijoiden kanssa, vaikka ihan liikenteessäkin tulee ajettua. En tiedä sitten johtuisiko se siitä ennakoivasta ajosta? :idea: Ei kai, kyllä sen täytyy olla tuuria! :lol:

Huvittavaahan se kyll jälkeinpäin ole,ei pahemmin silloin ku huomaa et joku yrittää väkisin kiilata sua vastantulevaan kaistaan tai kaupan ikkunasta sisään :wink:
Mutt ku ei ne muuten kyll ole reagoinut mitenkään tööttiin tai kytkin pohjassa kaasutteluun (täll hetkel mulla äänet miehekkäämmät ku harrikas :wink: ) niin oveen tai peiliin ku mottaa niin kyll ne sen ovat onneks huomannut :D

Ku kyll niitäkin on viereen tullut ku väkisin meinaa kiilata vaikka hyvin näkevätkin,ajattelee vissin vaa et kyll se väistää ku on 2 pyöräisellä liikkeel,tuskinpa se alle haluaa.
Samat kuskit ei vissin ihan heti yrittää seuraavan kerran samoja temppuja peilin/lommojen korjaamisen jälkeen :twisted:

PS,ennakoiva ajoa turussa on et menee virran mukana,joss jätät 5 metriä väliin edelläolevaan autoon niin kyll sinne väkisin 2 autoa ainakin tunkee!!!
Joss yrittää pitää kunnon välit edelläolevaan niin samalla voi sitten stopata vaikkapa tupakalle ku etenpäin ei pääsee,koko ajan joutuu jarrutella ku ängetään etteen joss on lähellä et ne mahtuis.

Sitten näke niit 50+ motoristei japsi wannabee hd customeilla ku ajelee kaistojen välistä joka punavalossa et ne ei tarvii pahemmin jonotella,ei siinä mitään.Ovathan ne kunnon varustuksella liikkeel,puukengät,hawaipaidalla ja farkkusortseil ja huom tummat POLVISUKAT :shock:
Mutt kerran ku itellä oli kiire lääkärille niin ajattelin et voisin kokeilla saman,ei ollut hyvä idea,kyll papparaiset (anteeksi valmiks hyvät vanhemman sukupolven foorumilaiset :D ) saa niil japsicustomeilla vissin mennä noin,ite ku KERRAN (ihan totta muuten) yritin niin ruvettin ovia aukaisemaan sinne puomeiks ja vaikka millaista huutoa tuli perään :(
jonkko

Lisätään yx peili listaan :twisted:
Tänään ku tulin sitten kottiinpäin formula offroad kisoist niin jätin vaimokokellaan loimaalle ja jatkoin ite kaarinaanpäin,niin eikö siin mellilän jälkeen yx pajero yritti kiilata mua traktoria päin :shock:
Olin just ohittamassa traktorin satasen tiellä ku se pajero perkele lähti samalla mun takaa työntäen mua melkein kiinni traktorin takarenkaaseen :evil:
Kattosin kyll peiliin ennen ku pistin vilkun päälle ja rupesin ohittelee,ei ollut pajerol vilkku pääl siin mun takaa eikä yhtään näyttänyt silt et olis menos ohittelee.
No sain itteni siiheen pieneen tilaan mitä mulle jäi traktorin ja pajeron väliin eikä siin pahemmin mennyt,onneks.
Ohitustilanteen jälkeen pyöritin pajerokuskille sormeni korvan vieres et mitäköhän toikin tarkoitti ku ei edes yrittänyt jarrutella vaan kiilas mua sinne takarenkaan viereen,vastaus tuli keskarin merkeis :?
No 2 jätkää siin pajeros oli ja mull meni "pikkasen" hermot niitten kaa ku ensin kilaa mopotinta traktoria päin yli 100 vauhdis ja sen jälkeen näyttää viel keskaria :evil:
Ehkä ne otti nokkiinsa ku ohitin niit vähän aikaisemmin???
Eli pienempää vaihdetta silmään ja tarpeeks läheltä pajeron ohi ja eiku nyrkillä kuskinpuoleinen peili irti :twisted:

Olis vaa pitänyt fundeerata loppuun asti ku oli kesähanskat käsis ja se olematon "muovinyrkkirauta" ei suojannut niin hyvin,käsi pikkasen hellä mutt sainpahan takas anettua ainakin :twisted: :twisted: :twisted:

Et näin tällä kertaa.
matti
Pyörä: KTM ADV640

Viesti Kirjoittaja matti »

Olisikohan tässä paikallaan tuoda esille myös 50+-näkemystä, josta voisi
kuvitella olevan iloa joillekin nuoremmillekin. Etenkään liikenteessä, tuskin
muuallakaan (poislukien ammattiopettajat :wink: ) on tarpeen saatikka
hyödyllistä ryhtyä "opettamaan" saatikka "kostamaan" muiden tekemisiä.
Ajattelen, että useimmat tielläkulkijat ovat siellä joko töikseen tai kuitenkin
asiallisella asialla eivätkä ainakaan riitaa haastamassa. Mielestäni mielen-
osoitukset vain turhaan kärjistävät alunperinkin turhia tilanteita. Harva
meistä vain on rautaa ainakaan jatkuvasti.
Siis silloin kun kanssakulkijan tarkkaavaisuus herpaantuu ja/tai malttamatto-
muus johtaa erikois- tai vaaratilanteeseen, niin itseasiassa viilipytty-
mäisellä maltilla ja tilanteesta väistymällä voisi ehkä säästää jopa oman
henkensä, ainakin monta mielipahaa...

Kerran Irlannissa näin erään kotteron perässä osuvan sananpaukauksen:
"Carefull undertakers take care of careless overtakers" :lol:
Toimineehan tuo härmäksikin:
Huolelliset hauturit huolehtivat huolettomista ohittajista!
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Juice
Pyörä: Suzuki

Viesti Kirjoittaja Juice »

Asiaan sen kummemmin puuttumatta, jos joku muu pelleilee liikenteessä ei kannata itse provosoitua. Ei tulisi ihan heti mieleen itselle hajotella autoista peilejä. Tarpeeksi monta kertaa kun tekee, niin viimein sattuu kohdalle kaveri joka selvittää missä peilinrikkoja asuu ja kurmoottaa niin että saa syödä pilliruokaa muutaman viikon. Rekkari muistiin ja tekstiviestillä omistajan selvitys.

Pyörän kanssa on aina alakynnessä liikenteessä, oli miten oli. Vaikka itse teet (tai luulet tekeväsi) oikein, se eläkeläismummon vanha corolla ilman vilkkua saattaa koitua kohtaloksi. Pelkästään jo pyörän omat vilkut saattaa olla kirkkaalla niin heikot ettei pullonpohjalaseilla varustettu autoilija näe niiden vilkkuvan ollenkaan.
jonkko

Niin,tiedän kyll mutt...........

Tarviiko sitä vilkkua nähä pyöräs (oli kyll vilkku käytös mulla) ennen kuin autokuski takana ymmärtää et ehkäpä toi moottoripyörä meinaa ohittaa sen traktorin ku kulkee jottain 40-50 km/h 100 km/ tieosudeella ku ei näy vastaantuleviakaan 200-300 metrin alueella,vai meinaako se moottoripyöräijliä jäädä sinne taakse köröttää kunnes traktori kääntyy pois tieltä :roll:
Luulis tyhmemmänkin sitä tajuavan ett moottoripyöräijliä EI jää sinne oottele,sitäpaitsi ennen ainakin oli niin et eka lähtee ohi ensin sitten toinen vasta,vissin ei enää?

Täsä nytt vaa meni hermot oikeastaan sen takia ku olin kyll auton edessä,(sen eturengas mun takarenkaan vieres about)eikä auto kuski jarrutellut yhtään,jatkoi vaan kaasuttamista työntäen mua traktoria päin ja viel keskaria kiitoksest siit et "annoin" tilaa,muutahan en voinutkaan et ......

Ei tämä olekkaan mikään miten ajaa oppikirja mitä muut pitäis kopioida!!!

Ja juu,saa kyll kotoolta hakeakin joss silt tuntuu,kaffetta en keitä ku en edes ite juo,seuraa voin antaa joss joku haluaa.

Elämä on
(toistaiseks ainakin)
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Joissain automalleissa vilkkurele saa virran jarruvalon polttimolta.

Vaan tulee näitä älyväläyksiä joskus itsellekin. Ajelin keski-suomessa semmoista henkilöauton levyistä soratietä, ja sain kiinni kolmeakymppiä matelevan V40 Volovon. Ajoin pitkät pätkät auton takana vilkku päällä vasenta penkaa pitkin, niin että varmasti näyin peilistä. Kun Volvo ei tehnyt elettäkään tehdäkseen tilaa, multa paloi proput ja kaasutin penkan kautta ohi, siitä sutimalla seuraavaan mutkaan asti ja sivuluisussa näkymättömiin.

Kyllä helepotti.

Make & Laku
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Lakupilotti kirjoitti:Vaan tulee näitä älyväläyksiä joskus itsellekin. Ajelin keski-suomessa semmoista henkilöauton levyistä soratietä, ja sain kiinni kolmeakymppiä matelevan V40 Volovon. Ajoin pitkät pätkät auton takana vilkku päällä vasenta penkaa pitkin, niin että varmasti näyin peilistä. Kun Volvo ei tehnyt elettäkään tehdäkseen tilaa, multa paloi proput ja kaasutin penkan kautta ohi, siitä sutimalla seuraavaan mutkaan asti ja sivuluisussa näkymättömiin.
Ei ne autokuskit näe tuollaisessa tilanteessa peileistä mitään. He ovat 200 % keskittyneet väistelemään kuoppia ja katse on tiukasti eteenpäin. Itse olen painanut tööttiä ja heti on tullut tietä. Töötti on käsky että pois tieltä. Jos he sattumalta huomaavat vilkun, siitä tulee autokuskille mielikuva että takana tulija pääsee itsekin ohi.

Eli ihan vastaava lokiikka toimii kuin tervateilläkin, mistä se on opittu. Jos takana tuleva laittaa vilkun ohittamisen merkiksi niin yleensä edellä ajava ei anna sen kummemmin tietä. Ohittajan odotetaan selviävän ohituksesta ihan omin avuin.
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Tase kirjoitti: Eli ihan vastaava lokiikka toimii kuin tervateilläkin, mistä se on opittu. Jos takana tuleva laittaa vilkun ohittamisen merkiksi niin yleensä edellä ajava ei anna sen kummemmin tietä. Ohittajan odotetaan selviävän ohituksesta ihan omin avuin.
Tosin keski- ja eteläeuroopassa tuo tarkoittaa, että olen menossa ohi, väistä! Etenkin kun ollaan moottoritiellä tai muuten useampi kaistaisella tiellä ja olet siellä vasemmalla kaistalla.

Terveisin
Mika TA-91
Vastaa Viestiin