Työntöohjaus, vastaohjaus
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- PantseK
- Pyörä: 950 Adventure, 701, 450 EXC
Re: Työntöohjaus, vastaohjaus
Minenhän näistä asiosta mitään tiedä. kerran olen radalla käyny ja tykkäsin kovasti kurittaa kyykkymopoja advella, mutta tuohon vs
vastaohjaukseen... Ite kun olen tottunu VÄÄNTÄMÄÄN pyörää kurveihin, niin kun muutamaa 19" etusella olevaa mopoa kun olen koeajanut, niin hyvin vastenmielisenä on tullut tuo ominaisuus vastaan että ei sitä mopoa tangosta ohjata vaan puoliksi painopistettä siirtämällä. 17" etusella mennään taas täysin painopisteellä ja ajatuksella... Rohkeasti voin väittää että perus kuramopoilija pesee 90% noista "katumopoilijoista", juuri sen takia että me opitaan oikeasti käsittelemään mopoa noissa "hups" tilanteissa, mitä kurareiteillä väistämättä tulee vastaan joka reissullla muutamaan kertaan. assukollit ei tällaista treeniä saa.
vastaohjaukseen... Ite kun olen tottunu VÄÄNTÄMÄÄN pyörää kurveihin, niin kun muutamaa 19" etusella olevaa mopoa kun olen koeajanut, niin hyvin vastenmielisenä on tullut tuo ominaisuus vastaan että ei sitä mopoa tangosta ohjata vaan puoliksi painopistettä siirtämällä. 17" etusella mennään taas täysin painopisteellä ja ajatuksella... Rohkeasti voin väittää että perus kuramopoilija pesee 90% noista "katumopoilijoista", juuri sen takia että me opitaan oikeasti käsittelemään mopoa noissa "hups" tilanteissa, mitä kurareiteillä väistämättä tulee vastaan joka reissullla muutamaan kertaan. assukollit ei tällaista treeniä saa.
Todella huomaamatta. Kyllä moottoripyörää voi ilman tangon vääntelyä ohjailla siinä missä polkupyörääkin. Vauhdin lisääntyessä käy vaan hyrrävoimien takia kurvit aika loiviksi/hitaiksi aloittaa...an13 kirjoitti:Kallistamalla siirtää vain painoa huomaamatta sisäpuolen kädelle joka työntää tankoa eli tekee kuitenkin vastaohjauksen.
Ja ihan totta että suurin osa tekee tuon vastaohjauksen ihan huomaamattaan. Niin moottoripyörällä kuin polkupyörälläkin.
- jani
Nopeassa väistö-liikkeessä tuollainen kallistelu ei tule toimimaan
Tuli tuossa ajatus uusista motoristeista jotka pelaavat "first shooter person" sota pelejä.
Niissähän on tavoite osua.
Nyt kun ajaessa tulee jokin tiukka tilanne, ei kuski osaa väistää vaan katsoo sitä ongelmaa ja ajaa siihen suoraan.
Pyörähän tahtoo mennä sinne minne katsoo
Sori OT.
Tuli tuossa ajatus uusista motoristeista jotka pelaavat "first shooter person" sota pelejä.
Niissähän on tavoite osua.
Nyt kun ajaessa tulee jokin tiukka tilanne, ei kuski osaa väistää vaan katsoo sitä ongelmaa ja ajaa siihen suoraan.
Pyörähän tahtoo mennä sinne minne katsoo
Sori OT.
itse olen ihmetellyt sitä eroa mikä on isoissa katupyörissä ja keveihköissä pyörissä, esim enduromopoissa ja tuossa KLX250S:ssä. Näillä keveillä voi rikkoa sääntöjä, pyörän voi vain kallistaa allaan ja jäädä itse pystyyn ja pyörä lähtee kaartamaan soralla. Eräällä tavalla pyörän voi vääntää allaan siten, että alla oleva kosketuskulma muuttuu. Olen miettinyt sitä miksi näin kannattaa tehdä. Eikö normaali kallistaminen olisi parempi? ehkä pito on niin rajallinen, että kallistus ei tulisi riittävä ja renkaat olisivat melko pystyssä, (pyörä kääntyy hitaasti), kun jään itse pystyyn ja kallistan pyörä allani, niin pyörä on paljon kallellaan ja renkaat jauhavat minun ja pyörän massapalloa kääntymään. Pyörä ja minä kääntyy nopeammin.
se tuleeko tämän tekniikan käyttäjästä parempi katupyöräilijä. Ei välttämättä, koska iso katupyörä on raskas ja se ei tottele mitään muuta kuin täysin oikeita ohjausliikkeitä tangon kautta. Sen ohjaus pitää tehdä pidon kautta. Ei luiston. Pitoa on yleensä, joten se ei ongelma.
hyrrävoimilla on vaikutusta, mutta se ei ole syy vastaohjaukseen. Jos moottoripyörään laittaisi sukset ja laskisi mäkeä sillä, niin siillä pitäisi vastaohjata myös. Vaikka mitään hyrrävoimia ei ole. Tämmöisen ajoneuvon vakaus ei kuitenkaan olisi moottoripyörää vastaava, eli jos laskisi satasta mäkeä alas suksilla, niin pyörillä voisi ohjaustangosta päästää ilman mitään pelkoa homman karkaamisesta, mutta suksilla varustettu pyörä ei saavuta yhä suurempaa vakautta nopeuden kasvaessa, vaan ohjausliikkeiden vaikutus vain nopeutuu ja vehje käy entistä nopeammin reakoivaksi.
se tuleeko tämän tekniikan käyttäjästä parempi katupyöräilijä. Ei välttämättä, koska iso katupyörä on raskas ja se ei tottele mitään muuta kuin täysin oikeita ohjausliikkeitä tangon kautta. Sen ohjaus pitää tehdä pidon kautta. Ei luiston. Pitoa on yleensä, joten se ei ongelma.
hyrrävoimilla on vaikutusta, mutta se ei ole syy vastaohjaukseen. Jos moottoripyörään laittaisi sukset ja laskisi mäkeä sillä, niin siillä pitäisi vastaohjata myös. Vaikka mitään hyrrävoimia ei ole. Tämmöisen ajoneuvon vakaus ei kuitenkaan olisi moottoripyörää vastaava, eli jos laskisi satasta mäkeä alas suksilla, niin pyörillä voisi ohjaustangosta päästää ilman mitään pelkoa homman karkaamisesta, mutta suksilla varustettu pyörä ei saavuta yhä suurempaa vakautta nopeuden kasvaessa, vaan ohjausliikkeiden vaikutus vain nopeutuu ja vehje käy entistä nopeammin reakoivaksi.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
nii just... miä oon vaa ajellu iha niiku fillarilla kädet tangossa ja menee sinne sinne mihi käskee... tarvii miettiä mitää työntelyitä ja vetelyitä...PantseK kirjoitti:Minenhän näistä asiosta mitään tiedä. kerran olen radalla käyny ja tykkäsin kovasti kurittaa kyykkymopoja advella, mutta tuohon vs
- PantseK
Hei JP kyse oli nyt assupätkällä kovempaa ajettaessa. Sorarännissä ei ajella samoilla "säädöillä". Kyllä kyllä... samat hyrrävoimat toimii oli alusta mikä tahansa. Onnekseni sen eilen huomasin kun 50 vauhdissa keula yritti mutkassa alta ja vaistojalka tappoi luiston. Siittä sitten tangosta roikkuen molempi jalka taakse osoittaen kuin vanhanajan nopeusajajalla pyörä piti itsensä pystyssä ja oikaisi kun kuskia vietiin. Onneksi oli suunta jo suoran mukainen. No ei tuokaan reissu kuitenkaan pilalle mennyt kun kahteen kertaan sain mopon nutulleen 
- PantseK
Hei JP kyse oli nyt assupätkällä kovempaa ajettaessa. Sorarännissä ei ajella samoilla "säädöillä". Kyllä kyllä... samat hyrrävoimat toimii oli alusta mikä tahansa. Onnekseni sen eilen huomasin kun 50 vauhdissa keula yritti mutkassa alta ja vaistojalka tappoi luiston. Siittä sitten tangosta roikkuen molempi jalka taakse osoittaen kuin vanhanajan nopeusajajalla pyörä piti itsensä pystyssä ja oikaisi kun kuskia vietiin. Onneksi oli suunta jo suoran mukainen. No ei tuokaan reissu kuitenkaan pilalle mennyt kun kahteen kertaan sain mopon nutulleen 
On se muuten ihmeellinen asia tuo koulutuksissa opetettu nopea väistöliike tuolla työntöohjauksella.
Täällä suurin osa väittää kirkkain silmin, että se on huuhaa juttu. Muka kallistelemalla tai tangosta kääntämällä niinkuin fillarillakin. Kyllä se on tuo työntö nopeissa tilanteissa ainoa mikä toimii, kokemusta on. Tetailkaapas tuota tuolla tiellä, tietysti tyhjällä, miten se toimii, se on todella nopea tapahtuma kun pyörä ohjautuu. Ei se ole huuhaata, taitaa nuo oppineet tuntea paremmin noi hommat.
Toivotaan silti ettei kenellekään tuu sellasta tilannetta tuolla tiellä, ettei tarvi työnnellä.
Täällä suurin osa väittää kirkkain silmin, että se on huuhaa juttu. Muka kallistelemalla tai tangosta kääntämällä niinkuin fillarillakin. Kyllä se on tuo työntö nopeissa tilanteissa ainoa mikä toimii, kokemusta on. Tetailkaapas tuota tuolla tiellä, tietysti tyhjällä, miten se toimii, se on todella nopea tapahtuma kun pyörä ohjautuu. Ei se ole huuhaata, taitaa nuo oppineet tuntea paremmin noi hommat.
Toivotaan silti ettei kenellekään tuu sellasta tilannetta tuolla tiellä, ettei tarvi työnnellä.
- mek
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Viesti:
Juuri näin se on, tuota väistöä työntöohjauksella pitää harjoitella niin paljon ja usein, molempiin suuntiin, että se varmasti tulee tositilanteessa selkärangasta. tokorin kanssa tuolla EAK-kurssilla katselin kun yksi rouva yritti customillaan suoriutua tuosta väistöstä. Pyörä nytkähti hieman siinä kohti, kun kunnon työntö olisi pitänyt tehdä, mutta jatkoi ihan suoraa linjaa keilojen välist. Raskaat kustomit ovat varmaan haastavimpia (loiva ohjauskulma, suuri etujättö, raskas, pieni kallistusvara, suuri eturengas ja sen hyrrävoimat). Rouvan johtopäätös loppukeskustelussa tuntui olevan, että customi vaihtuu helpommin ohjautuvaan ja kevyempään perusnakuun.
Itselleni yllättäen vaikeinta oli jarruttaminen. Pyörä pysähtyi kyllä hyvin ekallakin yrityksellä, ei siinä mitään, mutta että jarrutuksesta sai sujuvan ja hallitun, sitä piti jo reenata. Nuo uudet jarrulevyt puraisevat jotenkin äkkinäisemmin kuin vanhat, ne kierot. Ihmetyttää se, että vaikka hyvää koulutusta on tarjolla ilmaiseksi, niin se ei kelpaa, tilaa olisi ollut kumpanakin päivänä. Kukaan meistä tuskin on täydellinen tässäkään hommassa...
Itselleni yllättäen vaikeinta oli jarruttaminen. Pyörä pysähtyi kyllä hyvin ekallakin yrityksellä, ei siinä mitään, mutta että jarrutuksesta sai sujuvan ja hallitun, sitä piti jo reenata. Nuo uudet jarrulevyt puraisevat jotenkin äkkinäisemmin kuin vanhat, ne kierot. Ihmetyttää se, että vaikka hyvää koulutusta on tarjolla ilmaiseksi, niin se ei kelpaa, tilaa olisi ollut kumpanakin päivänä. Kukaan meistä tuskin on täydellinen tässäkään hommassa...
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Meikäläinen haluaisi kovasti päästä treenaamaan ja tietenkin ilmainen aina parempi kun vaan saa aikataulut sopimaan. Missäs sitä ilmaista oppia oli tarjolla ja mistähän noita kurssi- tai koulutusajankohtia löytäisi? Kuka järjestää? Tuonne ruosteenpoistoon olisi ollut mahtava päästä mutta kun ei osunut ajankohta...Ihmetyttää se, että vaikka hyvää koulutusta on tarjolla ilmaiseksi, niin se ei kelpaa, tilaa olisi ollut kumpanakin päivänä. Kukaan meistä tuskin on täydellinen tässäkään hommassa...
edittiä: olen koettanut vähän ajellessani tutkia mitä minä oikein siinä teen kun kurvailen. Olen tullut siihen tulokseen että vastaohjaus tulee ihan luonnostaan ja lihasmuistista jo mopoajoilta, ehkä jo fillaristakin, mutta teen sen vähän eri tavalla kuin mitä yleensä kuulee ohjeissa. Itse nimittäin vedän ulkokaarteen puoleista kahvaa enemmänkin kuin työnnän sisäkaarteen puoleista. Vastaavasti mutkan lopussa vedän sisäkaarteen kahvasta jotta konepyörä oikenee. Painonsiirrolla kallistelen mielestäni aika vähän.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Toihan muuten selittää sen, että pyörä kaatuu upottavassa hiekassa tosi herkästi, jos istut vaan siinä penkillä.ATC kirjoitti: Oikea intosten vyöry on maastopuolen kursseilla alkanut kun olen puhunut yhdistelmän painopisteen pudottamisesta nousemalla tapeille seisomaan, en ole koskaan sitä osannut toisin kertoa, ja ilmeisesti tämä ei ole oikea termistö vaikka todellisuudessa näin juuri tapahtuu, kun ajaa seisaaltaan kuskin painohan putoaa penkiltä jalkatapeille.![]()
Painopiste on liian ylhäällä.
Mulle on käynyt noin monesti. Etupää alta ja ihan yllättäen muks, nurin.
Kun vauhtikin on liian hidas ja hyrrävoimat eivät auta tarpeeksi.
Tapeilla seistessä pyörän painopiste laskee alemmas ja pyörä pysyy paremmin pystyssä.
Koko yhdistelmän (kuski/pyörä) painopiste pysyy kai suunnilleen paikallaan korkeussuunnassa, mutta sitähän ei pyörä tiedä, joten pyörä ei siis niin helposti kaadu.
Pitää näköjään ajaa enemmän tapeilla seisten.
Kiitos vinkistä.
Pekka
- Ludwig
- Pyörä: KTM 990 adve -08
olen huomannut pehmeillä ja irtosorasilla sorateillä menon vakautuvan kun painopiste putoo tapeilla seisten ja meno vakavoituu kun etupyörällekin tulee enempi painoa, mutta jo sekin auttaa että nostaa takapuolta penkistä, nojaa eteen ja kevittää ja 'päkittää' puoliseisten tapeilla.
reisiin ottaa mutta pärrähän onkin ykköskuntolaite!
L
reisiin ottaa mutta pärrähän onkin ykköskuntolaite!
L
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
-
skuikka
- Pyörä: SE ja 29% R1200GSA:sta
Olen tämän itselleni selittänyt niin, että istuessa pyörä ja kuski on aika lailla yhtä puuta, eli yhdistelmän painopiste on se joka vaikuttaa vaikuttaa pyörän käytökseen. Kun kuski nousee seisomaan, voi pyörä heilua omaan painopisteensä ympäri ja kuski omansa, eli nyt pyörän liikkeisiin vaikuttava painopiste on alempana.
90 kiloa jalkatapeille. Kai se jotain vaikuttaa pyörän painopisteeseen.
Ihan hyvään suuntaan varmaan. Eli painopistettä alentamaan.
On kuin laittaisi toisen moottorin sinne jalkatapeille.
Pekka

Ihan hyvään suuntaan varmaan. Eli painopistettä alentamaan.
On kuin laittaisi toisen moottorin sinne jalkatapeille.
Pekka
- Ludwig
- Pyörä: KTM 990 adve -08
tapeilla ajo
tai sanotaan niin että vipuvoimat muuttuu, vaikka painopiste nyt sitten oliskin missä hyvänsä.
eli kun kuski matkustaa penkillä se massa vaikuttaa enempi takapyörään takajousituksen mukailemana, kun taas tappien ollessa kiinni suoraan rungossa ja suht alhaalla ja keskellä (etu-taka), kuskin massa/paino tapeilla vääntelee siis alhaalla, jakautuen enempi molemmille pyörille, ja tukevoittaa menoa.
L
eli kun kuski matkustaa penkillä se massa vaikuttaa enempi takapyörään takajousituksen mukailemana, kun taas tappien ollessa kiinni suoraan rungossa ja suht alhaalla ja keskellä (etu-taka), kuskin massa/paino tapeilla vääntelee siis alhaalla, jakautuen enempi molemmille pyörille, ja tukevoittaa menoa.
L
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen