Aloittelevan talvimotoristin ensi fiiliksiä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

joriL
Pyörä: Suzuki DR650

Re: Aloittelevan talvimotoristin ensi fiiliksiä

Viesti Kirjoittaja joriL »

No nyt tuli sitten jäällä ajamistakin kokeiltua ja ei voi kun sanoa että on hauskaa!! :D pitoa riitti, kun joku oli aurannut pikku radan sinne, mutta eihän sitä uskalla kaartaa kunnolla missään, kun näin alkuvaiheissa on tämä tälvi mopoilu.
gixxerman kirjoitti:Itse jo kolmatta talvea nelaripiikillä :o
No ei se pikku nelari sitten niin huono voi olla talviajeluun, mitä jostain luin:D
Ville81
Pyörä: KTM 690ER

Viesti Kirjoittaja Ville81 »

Itse ajelin aikoinaan Solifer SM -75 ympärivuotisesti junnuna, sitten tuli monen vuoden tauko koko motskarointiin, ja nykyään uudelleen heräilleenä ostin viime talvena tuollaisen Suzuki DR650RS:n joka oli hiukan kevennetty ja modifioitu muutenkin. Mukana tuli hyvät rallinastarenkaat, joten eihän siinä auttanut kuin lähteä tutustumaan talviajelun maailmaan uudelleen. Ensimmäisiä kokemuksia hakiessa tuli selvaksi heti että krossipotan ilmanvaihtoreiät piti teipata umpeen, ja katusaappaat vaihtui heti sen verran reiluihin krossikenkiin että mahtuu neopreenisukka sekaan ja ei palella enää varpaitakaan. Ajopukuna olen käyttänyt MP asun Goretex-pukua joka ihan kesälläkin käytössäni, se on soveltunut loistavasti myös talvikäyttöön. Kovien pakkasten aikaan tuli hankittua sitten kahvanlämppärit, jotka teki ajelusta huomattavasti siedettävämpää. En tiedä onko muilla samaa ongelmaa, mutta tulee itse ainakin puristettua monesti niin paljon tankoa että sormet jäätyy :D

Viime talvena tuli harjoteltua niin asfalttitiellä liukastelua, auratulla hiekkatiellä revittelyä, auraamatonta tietä ISOSSA hangessa (monta lippausta), ajelua umpihangessä jäällä sekä lopputalvesta ihan metässä rämpimistäkin. Hauskaa on ollut vaikka monesti on meinannu kunto loppua kun on pyörää kiskonu ylös itekseen. Järven jäällä jäätyi kaasari kerran 4000rpm kohdalle ja kaikkea muuta kivaa on sattunut, milloin rengasta puhki tai muuta ihmeteltävää.

Tälle talvelle talvikalusto pysyi samana vaikka tuli hankittua toinenkin darra. Bandit sentään huilaa kesään asti, vaikka sekin ympärivuotisessa vakuutuksessa onkin. Tämän talven ajelut alkoi mukavasti molempien renkaiden puhkeamisella samalle reissulle, sekä toinen jalkatappi meni poikki. No nyt on nekin taas korjattu . Tälle kaudelle tuli hankittua Hanxin pitkät tankorukkaset, mutta ei ne kyllä pärjää kahvalämppärille, mutta yhdessä niillä päärjää ainakin -30 asteen kelissä. Viimeeksi sunnuntaina kävin pöllyttämässä oikeen perusteellisesti lunta, ja jäälläkin tuli käytyä testaamassa ekaa kertaa tälle talvelle. Myös kaveri joka osti talvikäyttöön pyörän on houkuteltu tallille korjaamaan pyöränsä että päästään porukalla, on se vaan SAIRAAN hauskaa, nimimerkillä kaverilta tartunnan saanut :mrgreen:
holley
Pyörä: KTM690,ex: XT600K,Bandit Scrambler1200

Viesti Kirjoittaja holley »

Minä en ole vielä vakuuttunut, kumpi on parempi talvipyörä ja mikä ihme on oikea ajotapa.

a)Yamaha XT 600 '92. Nastarenkaat "normaalikuviolla"
+matala
+keula ei lähde ihan niin äkisti alta
-ohjaustanko sylissä
-perä lähtee ykskaks alta; "vikurin" oloinen

b)KTM 690 Enduro. Nappularenkaat nastoilla
+pystyy ajamaan jalat tapeilla sladissa, hirmu johdonmukainen
+painoa helppo siirtää etu-taka-suunnassa
-keula vetää alta pois äkkinäisen tuntuisesti urista

En tiedä pitäisikö ajaa jalat maassa mopotyyliin istuskellen satulassa (Yamahalla voi ajaa niin) vai pitäiskö ajaa jalat tapeilla tasapainoillen (korkeammalla KTM:llä melkein pakko ajaa niin). Ei kai kukaan seisaallaankaan kymmeniä kilsoja ajele... vai?
En tiedä sitäkään, kannattaako paino pitää edessä vai vähän taaempana. Mietin, että edessähän se hyvä on, niin pysyy etupää tiessä, mutta sitten kun se lähtee jostain urasta, se sitten lähtee ja ihan normaaleissa maantieylämäissä on kyllä pito takana aika herkässä, jos nojailee itse kovastikin edessä.

Siis maantieajosta kyse, isompi tai pienempi tie. Kottaraisella isolla tiellä on ihan helppoa ajaa, mutta juuri nyt pienet tiet, joissa on jäinen keskipolanne ja siinä päällä auraamatonta lunta noin 3-5 cm vetelee aika ilkeän tuntuisesti keulaa sivulle, kun on jotain 80 km/h vauhtia. Joku 60-70 km/h menee vielä. On kuitenkin halpaa hupia, kun tuntee todella elävänsä, kun on 100 km/h mittarissa vrt. joku R-pyörä keskikesällä, jolla pitäisi ajaa sen 300 km/h saman fiiliksen saavuttamiseksi...

Renkaat siis kompromissi: nappularenkaat nastoilla; Stormilta uutena ostin. En mitään piikkirenkaita voi laittaa, kun ajan myös asfaltilla. Vai pitäisikö olla jotkut enskanastat sitten?

Olenko muuten ymmärtänyt oikein, että ajokausivakuutuksella pelkkä talvikauden vakuutus - kesän kaikki kuukaudet hyvitystä - on muuten varsin halpa? Tapiolasta kyse.
Pilssi
Pyörä: Super Tenere 750

Viesti Kirjoittaja Pilssi »

holley kirjoitti:Minä en ole vielä vakuuttunut, kumpi on parempi talvipyörä ja mikä ihme on oikea ajotapa.

a)Yamaha XT 600 '92. Nastarenkaat "normaalikuviolla"
+matala
+keula ei lähde ihan niin äkisti alta
-ohjaustanko sylissä
-perä lähtee ykskaks alta; "vikurin" oloinen

b)KTM 690 Enduro. Nappularenkaat nastoilla
+pystyy ajamaan jalat tapeilla sladissa, hirmu johdonmukainen
+painoa helppo siirtää etu-taka-suunnassa
-keula vetää alta pois äkkinäisen tuntuisesti urista

En tiedä pitäisikö ajaa jalat maassa mopotyyliin istuskellen satulassa (Yamahalla voi ajaa niin) vai pitäiskö ajaa jalat tapeilla tasapainoillen (korkeammalla KTM:llä melkein pakko ajaa niin). Ei kai kukaan seisaallaankaan kymmeniä kilsoja ajele... vai?
En tiedä sitäkään, kannattaako paino pitää edessä vai vähän taaempana. Mietin, että edessähän se hyvä on, niin pysyy etupää tiessä, mutta sitten kun se lähtee jostain urasta, se sitten lähtee ja ihan normaaleissa maantieylämäissä on kyllä pito takana aika herkässä, jos nojailee itse kovastikin edessä.

Siis maantieajosta kyse, isompi tai pienempi tie. Kottaraisella isolla tiellä on ihan helppoa ajaa, mutta juuri nyt pienet tiet, joissa on jäinen keskipolanne ja siinä päällä auraamatonta lunta noin 3-5 cm vetelee aika ilkeän tuntuisesti keulaa sivulle, kun on jotain 80 km/h vauhtia. Joku 60-70 km/h menee vielä. On kuitenkin halpaa hupia, kun tuntee todella elävänsä, kun on 100 km/h mittarissa vrt. joku R-pyörä keskikesällä, jolla pitäisi ajaa sen 300 km/h saman fiiliksen saavuttamiseksi...

Renkaat siis kompromissi: nappularenkaat nastoilla; Stormilta uutena ostin. En mitään piikkirenkaita voi laittaa, kun ajan myös asfaltilla. Vai pitäisikö olla jotkut enskanastat sitten?

Olenko muuten ymmärtänyt oikein, että ajokausivakuutuksella pelkkä talvikauden vakuutus - kesän kaikki kuukaudet hyvitystä - on muuten varsin halpa? Tapiolasta kyse.
Täällä Takana 5mm keskellä ja reunoilla 7mm RALLINASTAA.
Edessä 5mm kokorengas, voisi olla ehkä pidempää sivuilla, mutta tällä on hyvin pärjätty. RALLINASTAA

Asvaltilla ajaessa näillä renkailla voi verrata ajoa ehkä 450km/h kesällä, mutta kun siihen kroppa tottuu niin ihme kyllä tiellä on pysytty, mutta ei se mitään nautinnollista maisemamatkailua tosiaankaan ole pikemminkin haasteellista hengissäpysymistä :lol: Tässäkin tapuksessa riittävästi vauhtia niin on mukavempi :D
arska73
Pyörä: Varadero 1000

Viesti Kirjoittaja arska73 »

täällä odotellaan myös postilähetystä(enskapiikit) tulossa,mielenkiinnolla odotan miten ensimmäiset talvisurraukset luonnistuu 8)
tankorukkasta ja lampaantaljaa mallailtu.. :lol:
x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

gixxerman kirjoitti:Tervetuloa vaan talviajelun mailmaan.Itse tämmöisenä persjalkaisena ajan piikkiwndurolla talvella.Helppo pitää ja nostaa pystyyn.
Kaksi tärkeintä varustetta ovat Nevercoldin lämpöhanskat(helvetin hyvät ja MT:n lämpövisiirillä oleva kypärä,mulla ei ainakaan mikään muu systeemi toiminut tuossa huurreasiassa :D
Tere,Nevercoldin hanskat pitää ilmeisesti myös sormenpäät lämpöisenä,niin nuo tuote-esittelyt lupaavat ainakin.
Itse "sorruin" selkeesti halvempaan vertsiooniin,ja tuli hommattua "Snow Fox" lämpöhanskat,38€.
No,tunnelma on vähän sama kuin lämpökahvoilla,eli nämä lämmittävät kämmenpohjaa ainoastaan... :|
Sormet sitten voikin olla pian jäässä,kuten lämpökahvoillakin,mutta hanskat saa sentään mukaan,jos tarttee muualla,tai ajopeli vaihtuu.
Sormet koukistamalla nyrkkiin hanskan sisällä saa tietty ne lämpimäksi,mutta aktiivinen ajaminen on silloin syytä unohtaa,mutta matka-ajossa voi tuotakin yrittää.Snow Fox:sissa on patterikotelot esim ladattaville patskuille,eli ei ole omaa laturia ,peruspatterit tuli mukana(itellä on akkupatsuja ennestään)Lämpöä saa kahdella eri tasolla.
Nevercoldit on halvimmillaankin yli tuplasti kalliimmat,mutta akut,erillinen laturi ja parempi/tasaisempi lämpiävyys(?) on tietysti rahanarvoisia etuja.
Mielenkiintoista nähdä mitä nuo Snow Fox:it,tai Nevercoldit käytännössä kestää,että käyttökokemuksia on mielenkiintoista saada.
Työhanskoina ei uskalla noita edes koittaa :shock:
Foorumin "sekakäyttäjä"
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Kyllä pitävät,niinkauan kun akuissa riittää potkua
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

Laittaa ne pussit kahvojen päälle niin voi unohtaa noi lämpöhanskat.
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Mä en osaa ajaa noilla tankorukkasilla
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

gixxerman kirjoitti:Mä en osaa ajaa noilla tankorukkasilla
Taittelee sen varren niin lyhyeksi kuin mahdollista niin ei paljoa eroa siitä, kun ajais ilman, mutta kummasti auttaa silti.
x-mean

petev kirjoitti:
gixxerman kirjoitti:Mä en osaa ajaa noilla tankorukkasilla
Taittelee sen varren niin lyhyeksi kuin mahdollista niin ei paljoa eroa siitä, kun ajais ilman, mutta kummasti auttaa silti.
Mulle ei riitä pelkät tankorukkaset :shock:
...siis kätösissä on vielä sen lisäksi täpettä kolmin kerroin,ja silti kohmelo iskee.
Lämpöhanskat ja/tai lämpökahvat on jees... 8)
Foorumin "sekakäyttäjä"
Gessuli
Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gessuli »

x-mean kirjoitti:
gixxerman kirjoitti:Tervetuloa vaan talviajelun mailmaan.Itse tämmöisenä persjalkaisena ajan piikkiwndurolla talvella.Helppo pitää ja nostaa pystyyn.
Kaksi tärkeintä varustetta ovat Nevercoldin lämpöhanskat(helvetin hyvät ja MT:n lämpövisiirillä oleva kypärä,mulla ei ainakaan mikään muu systeemi toiminut tuossa huurreasiassa :D
Tere,Nevercoldin hanskat pitää ilmeisesti myös sormenpäät lämpöisenä,niin nuo tuote-esittelyt lupaavat ainakin.
Itse "sorruin" selkeesti halvempaan vertsiooniin,ja tuli hommattua "Snow Fox" lämpöhanskat,38€.
No,tunnelma on vähän sama kuin lämpökahvoilla,eli nämä lämmittävät kämmenpohjaa ainoastaan... :|
Sormet sitten voikin olla pian jäässä,kuten lämpökahvoillakin,mutta hanskat saa sentään mukaan,jos tarttee muualla,tai ajopeli vaihtuu.
Sormet koukistamalla nyrkkiin hanskan sisällä saa tietty ne lämpimäksi,mutta aktiivinen ajaminen on silloin syytä unohtaa,mutta matka-ajossa voi tuotakin yrittää.Snow Fox:sissa on patterikotelot esim ladattaville patskuille,eli ei ole omaa laturia ,peruspatterit tuli mukana(itellä on akkupatsuja ennestään)Lämpöä saa kahdella eri tasolla.
Nevercoldit on halvimmillaankin yli tuplasti kalliimmat,mutta akut,erillinen laturi ja parempi/tasaisempi lämpiävyys(?) on tietysti rahanarvoisia etuja.
Mielenkiintoista nähdä mitä nuo Snow Fox:it,tai Nevercoldit käytännössä kestää,että käyttökokemuksia on mielenkiintoista saada.
Työhanskoina ei uskalla noita edes koittaa :shock:
Nevercoldilla on kahden mallisia hanskoja paksummissa on lämpöelementti kämmenen päällä, (gixxermanin malli luulisin) toisissa ohuemmissa kiertää lämpölanka ääriä myöten eli juurikin sormetkin pysyy lämpösenä, akku on kiinni hanskan suussa olevassa pienessä taskussa ja paksummissa hanskoissa on virtakytkin/lämmönsäätö akussa ja ohuemmissa on erillinen nappi hanskan varressa jota painamalla saadaan valittua lämmitysteho. Käyttökokemuksia ei ole itsellänikään pitkältä ajalta, mutta 12kk takuu on tuotteilla.
Jos haluat/haluatte lisätietoa niin yv:llä lisää.
-Teemu
http://www.brbikers.com

EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

x-mean kirjoitti: Mulle ei riitä pelkät tankorukkaset :shock:
...siis kätösissä on vielä sen lisäksi täpettä kolmin kerroin,ja silti kohmelo iskee.
Lämpöhanskat ja/tai lämpökahvat on jees... 8)
Eihän sun tankorukkaset vaan valskaa tankon päästä?
Itel eka ajelu noiden kans tuntu samalt, kunnes joku ajelukaveri vihjas tuost niin repust varahanskat tankon ympäril ja pussit niiden pääl ni rupes näpitki tarkenee.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
tertsu
Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Juuri näin, tankorukkaset kannattaa tiivistää tangon ympärille niin jopa tarkenee. Kahvalämppärit + tankorukkaset, niin tarkenee kelissä kun kelissä ohuemmillakin kesähanskoilla.
Kura lentää...
x-mean

Juu,en tiedä mitkä on "kunnolliset tankorukkaset" mutta täytynee tunnustaa,että mulla saattaa kyllä PIKKASEN ohivuotoa olla kun noita oikein silmin katsotaan :shock:
Täytyy paneutua hommaan,tottahan sillä vaikutusta on,vähän sama kuin ajais takki auki :D
Foorumin "sekakäyttäjä"
Vastaa Viestiin