Aloittelijanaiselle mettäpyörä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
Re: Aloittelijanaiselle mettäpyörä
Okei, yllät siis riittävän hyvin maahan minkä tahansa kisapyörän päältäkin. Alkuun voi teettää iskareihin ja penkkiin pienen madalluksen, jotta saa molemmin puolin varpaan maahan, myöhemmin et enää tarvii niitäkään.
Sulla on kummiskin niin vähän painoa, että älä edes kuvittele olevas joku riuska mimmi joka ajelee jollain isolla pyssyllä. Muista että Päitsin yleiskisakin on monesti voitettu PIIKILLÄ - kun kerran isot urheilijamiehetkin väsyy isoilla pyörillä, älä luule että se vois olla sulle mitenkään sopiva ensimehtämopo. Äläkä mene siihen halpaan että ajelet 690 vaikka vaan parkkiksellakin ja hyvältähän se tuntuu, sitten kun olet metsässä ja tarttis väistää jotain ja vähän vetoo, vedät suoraan päin kun ensin oot nippa nappa onnistunu pari kertaa ja oot jo ihan tööt.
Toi KLX olis ok vaihtoehto sulle, vaikka painaakin enempi kuin mikään (450cc) kisaenska, kuutioero tekee METSÄSSÄ ja RADALLA käsiteltävyyteen ihan tajuttoman eron ja 450:n jälkeen 250 tuntuu kun polkupyörän sarvissa olis vaikka ne kaks mopoo painais yhtä paljon! T-ride on myös edelleen käypä valinta, se on kevyt kuin piikki kone helpoin opetella metsässä ajoa. Jos haluat samalal koneella Jampin, ne on puolet huonommassa kunnossa, vanhempia ja enempi ajettuja. Huomaa että ti T-ride makso kilvissä uutena lk. 9000e, eli toi hinta on ihan törkeen halpa, varmaan siks ettei ole haluttu peli monestakin syystä mutta meitin kaltasista marginaalisryhmistä löytyy aina se uus omistaja.
Sulla on kummiskin niin vähän painoa, että älä edes kuvittele olevas joku riuska mimmi joka ajelee jollain isolla pyssyllä. Muista että Päitsin yleiskisakin on monesti voitettu PIIKILLÄ - kun kerran isot urheilijamiehetkin väsyy isoilla pyörillä, älä luule että se vois olla sulle mitenkään sopiva ensimehtämopo. Äläkä mene siihen halpaan että ajelet 690 vaikka vaan parkkiksellakin ja hyvältähän se tuntuu, sitten kun olet metsässä ja tarttis väistää jotain ja vähän vetoo, vedät suoraan päin kun ensin oot nippa nappa onnistunu pari kertaa ja oot jo ihan tööt.
Toi KLX olis ok vaihtoehto sulle, vaikka painaakin enempi kuin mikään (450cc) kisaenska, kuutioero tekee METSÄSSÄ ja RADALLA käsiteltävyyteen ihan tajuttoman eron ja 450:n jälkeen 250 tuntuu kun polkupyörän sarvissa olis vaikka ne kaks mopoo painais yhtä paljon! T-ride on myös edelleen käypä valinta, se on kevyt kuin piikki kone helpoin opetella metsässä ajoa. Jos haluat samalal koneella Jampin, ne on puolet huonommassa kunnossa, vanhempia ja enempi ajettuja. Huomaa että ti T-ride makso kilvissä uutena lk. 9000e, eli toi hinta on ihan törkeen halpa, varmaan siks ettei ole haluttu peli monestakin syystä mutta meitin kaltasista marginaalisryhmistä löytyy aina se uus omistaja.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Juhana
- Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
No mää oon samaa kaliiperia tällä hetkellä 55/169 ,normaalisti tosin muutaman kilon köykäsempi,ajelen ite tollasella samanpainoisella mopolla,kuin rampekin,mutta onhan hakkuuaukeet ja pehmeet rutakot tuskaa,suota ei viitti edes ajatella,kun ei jaksa tuota selässä kantaa.Tuo t-ride olis just mulle hyvä mettään,sehän vie tälläistä hippiäistä yhtä lujaa mettässä ,kuin tuo ysisatku jammukin,mutta sen vois raahata isommastakin ojasta yli.Tuo on nimenomaan umpimettään ja kallioille ym.tunturiin oiva laite ostaisin,jos olis ylimääräistä.mielummin matalampi,kuin liian korkea...
Äh tuli väärinkäsitys, se 690 on miehen pyörä, en tosiaan haaveile semmosesta (ko korkeintaan kattoa, että mihin kohtaa vattaan se penkki ossuu)... 
-
THA
- Viesti:
Soittele tosta T-ridestä, ei Rampekaan tajua meitin ongelmia kun se alotteli ja opetteli kevyellä ja helpolla pikkunelarilla. Juhana tajuaa.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
Rampe
- Pyörä: Tervatien kulkijoita
Heh, mun elämäni ensimmäinen pyörä, jolla olen moottoripyöräilyn aloittanut oli tuo XTZ660 -91, jonka hankin -05. Onko se sitten helppo ja keveä pikkunelari. Tähänkin kyllä pätee sanonta: " heikolle kaikki on painavaa ja köyhälle kallista" ja muhun pätee noi molemmat. Tennarilla ajelin viitisen vuotta, ennenkuin ostin crossin, jonka myin yhden ajokauden jälkeen pois. Kaduttaahan se, mutta aika ei tuntunut riittävän ja ajamaton pyörä tallissa harmitti.THA kirjoitti:Soittele tosta T-ridestä, ei Rampekaan tajua meitin ongelmia kun se alotteli ja opetteli kevyellä ja helpolla pikkunelarilla. Juhana tajuaa.
THA, et sä taaskaan lukenut mun kommenttia vaan lukaisit. En kehunut että osta iso ja tehokas. Vaan yritin kertoa, että molemmilla pääsee pahoihin paikkoihin ja joskus jopa poiskin. Iso vain aiheuttaa hapen loppumisen nopeammin.
Jäi ekaan kommenttiini laittamatta, että tähän astiset parhaat kokemukset spoorista ja maastosta olen saanut maastofillarilla, jonkin ostin VASTA viime syksynä. Eli kevein ja tehottomin on tuottanut eniten onnistumisen iloa.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Samaa mieltä, tässä on speksit kohdallaan ja hintakaan ei ole paha, ehdottomasta paras noista yllä olevista vaitoehdoista.THA kirjoitti:Soittele tosta T-ridestä, ei Rampekaan tajua meitin ongelmia kun se alotteli ja opetteli kevyellä ja helpolla pikkunelarilla. Juhana tajuaa.
Weteraani kurapyöräilijä
Kyllä tuo T-ride tuntus jotenki istuvan tähän minun mielikuvaan harrastuksen alottamisvälineestä. Kevyt se ainaki on ja mitä yritin siitä tietoa hakea, niin enempi just semmonen trialihenkinen ja siitä tykkään.
Senpä kuiten tiiän, että mieli varhmaan ehtii säästämisoperaation aikana (kuten sanoin harmi kyllä pitkään menee) muuttua - tai sitten ei! Eipä sole ko alkaa&/jatkaa säästämistä.

Senpä kuiten tiiän, että mieli varhmaan ehtii säästämisoperaation aikana (kuten sanoin harmi kyllä pitkään menee) muuttua - tai sitten ei! Eipä sole ko alkaa&/jatkaa säästämistä.
Minkäs tyylinen tuo moottori on huoltamisen kannalta?THA kirjoitti: Mopo todellakin on kevyt, keulasta saa kohtuullisen, takaiskari on paska eikä siihen kovin kummoista saa tehtyäkään. Moottoripuoli sen sijaan on Jammun WR:n, kisaenskakoneista kaikkein kestävin. Ei todellakaan mikään tehopakkaus, mutta keulii se vielä kakkosellakin kaasusta.
Tuohon kannattaa ihan ekana tehdä sähköjen suojaus / teipata kaikki ja paljon nippusiteitä kiinnitykseen runkoon yms. Sit takalokaria vähän jäykistää, se on lerppa joka tippuilee. Scorpa tais mennä lk. 2v. sitten nurin, onneksi tuohon ei kuitenkaan montaa orkkisosaa tuu tarviimaan, http://www.sherco.fi tai http://www.trial.fi löytyy hyvä trial-varaosa-saatavuus kun soittelet, esim. jarruihin käy trialien osat miltei kaikki.
Näin mieki näin jälkeenkäsin olen tutkinu ko miettii itteä pikkutyttönä painelemassa pitkin pusikoita upouuella maastopyörälä eläytyen Jorma Ranilan trial-kerhon tulikoe -kirjan maailmaan...Rampe kirjoitti:Eli kevein ja tehottomin on tuottanut eniten onnistumisen iloa.
-
THA
- Viesti:
Luin Rampe, mutta muistaakseni sanoit että se Shine oli sun eka enska. Tekstini ei kohdistunut suinkaan sinuun kommentin osalta vaan sillä että olen käsityksessä, että Juhanan ajot on paljon enempi offroad kuin sun - erehtyny oon niin usein ja paljon että sekin kannaatta huomioida. Mutta T-ridestä en erehdy.
Kone huoltamisen kannalta, no tarviit helvetin ison kolmionmuotosen astian alle öljynvaihtoon tai kolme erillistä, eli se ruikkii kaikista rei'istä eri suuntiin. Männänvaihdot yms. on ihan peruskauraa, tosin ei ihan heti pitöäis tulla eteen, enska-B-vetsku ajanu tommosella koneella WR:ssä 14tkm koneremppaan, ainoo kisaenska jossa 2 männänrengasta. Palasäätö venoissa, mutta ei oikeesti tarvii ikinä säätää (jos imu tarvii niin sit saman tien uudet venat tilaukseen). Koneen puolesta en olis huolissani, se takaiskari voi käydä melko painiks mut se nt ei ekana oo kompastukivenä sulla, trial-tyylistä neppailua sillä voi tehdä vaikka olis jo ehtoopuolellakin ja kyllähän siihen jotain pystyy rakentaan kelkkapuolen tarjonnasta. Siel tunturis on yks tuttu jonka pakeille mä sut lähetän sit kun se aika tulee.
Kone huoltamisen kannalta, no tarviit helvetin ison kolmionmuotosen astian alle öljynvaihtoon tai kolme erillistä, eli se ruikkii kaikista rei'istä eri suuntiin. Männänvaihdot yms. on ihan peruskauraa, tosin ei ihan heti pitöäis tulla eteen, enska-B-vetsku ajanu tommosella koneella WR:ssä 14tkm koneremppaan, ainoo kisaenska jossa 2 männänrengasta. Palasäätö venoissa, mutta ei oikeesti tarvii ikinä säätää (jos imu tarvii niin sit saman tien uudet venat tilaukseen). Koneen puolesta en olis huolissani, se takaiskari voi käydä melko painiks mut se nt ei ekana oo kompastukivenä sulla, trial-tyylistä neppailua sillä voi tehdä vaikka olis jo ehtoopuolellakin ja kyllähän siihen jotain pystyy rakentaan kelkkapuolen tarjonnasta. Siel tunturis on yks tuttu jonka pakeille mä sut lähetän sit kun se aika tulee.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Lyhkästen naisten pyöriä ja kokemuksia http://www.advrider.com/forums/showthre ... ght=t-ride
On muutes komeat maisemat melkein joka kuvassa.
Mitenköhän tuo varustepolitiikka, nekin tarttis hankkia. Eniten huolettaa nuo suojat mallia nainen, onko esim. THA:lla minkälaiset käytössä? Forcefieldin selkäpanssari katukäyttöön kyllä on jo, mutta varmaan pitää hankkia jonku sortin suojapaita. Niin ja leatt bracen niskatukiki (kokoa lapset
) löytyy kaapista, semmosta varmaan kannattaa käyttää.
On muutes komeat maisemat melkein joka kuvassa.
Mitenköhän tuo varustepolitiikka, nekin tarttis hankkia. Eniten huolettaa nuo suojat mallia nainen, onko esim. THA:lla minkälaiset käytössä? Forcefieldin selkäpanssari katukäyttöön kyllä on jo, mutta varmaan pitää hankkia jonku sortin suojapaita. Niin ja leatt bracen niskatukiki (kokoa lapset
Nyt on käyty enduron päälä istumassa tuelta. Vaikka kuinka venyttäs ittensä äärimmilleen niin ei kumpiki kengänkärki osu yhtä aikaa maahan. Vähän kun painopistettä siirtää niin johan tarraa. Huomenna vissiin "saan" kokeilla sitä, vähän pelottaa tosin se on varmaan luonnollista ku ottaa huomioon, että pyörä on lantion korkunen. Eikä sekään ole ko 93 senttinen, mutta minun paino ei riitä sitä kauheasti siitä laskemaan ajaessa.
Mites kun tuossa t-ridessä on yamahan 249 4-tahti moottori, niin meneehän siihen sitten kans yamahan osatki? Scorpan sivuilla näytti olevan osalistat hienosti kansan saatavilla: http://www.scorpa.fr/liste_pieces.php
Mites kun tuossa t-ridessä on yamahan 249 4-tahti moottori, niin meneehän siihen sitten kans yamahan osatki? Scorpan sivuilla näytti olevan osalistat hienosti kansan saatavilla: http://www.scorpa.fr/liste_pieces.php
Ainakin noi kaikki moottorin osa koodit on yammun koodeja.(e:hidas)
Nyt on testattu tuo 690, istuinkorkeus kuormittamattomana 93 cm. Hyvin ylti kaikkeen muuhun paitti tukijalan pois potkassuun ja se lienee helpoimpia nakkeja hoitaa... Eli korkeus"ongelmaa" ei välttämättä taida ollakaan. Vaatii vaan hiiskatisti uskallusta tavallisen, matalan katupyörän jälkeen kiikkua, siirtää painoa ja kurkotella varpailla maahan.
Tehoa ihan liikaa minun tarppeesseen (se lällyasento oli parempi) vaikken ajanu ko tien päällä. Lisäksi sais keveämpi olla (tuo 140+) niin löytys sitten sitä uskallusta enempi.
Tällä hetkelä tuntuu, että budjetin ohella suurin ongelma on löytää soppeli 200-400 kutioinen, kevyehkö, 4-tahtinen vehe josta ei tarttis mootoria purkaa 45 tunnin välein. Tutkimusmatka siis jatkuu.
Tehoa ihan liikaa minun tarppeesseen (se lällyasento oli parempi) vaikken ajanu ko tien päällä. Lisäksi sais keveämpi olla (tuo 140+) niin löytys sitten sitä uskallusta enempi.
Tällä hetkelä tuntuu, että budjetin ohella suurin ongelma on löytää soppeli 200-400 kutioinen, kevyehkö, 4-tahtinen vehe josta ei tarttis mootoria purkaa 45 tunnin välein. Tutkimusmatka siis jatkuu.
Tässäpä sulle hiukan näkökantaa näin naiskuskina 172/65 (kirahvinjaloilla varustettu).Kiikkis kirjoitti:Nyt on testattu tuo 690, istuinkorkeus kuormittamattomana 93 cm. Hyvin ylti kaikkeen muuhun paitti tukijalan pois potkassuun ja se lienee helpoimpia nakkeja hoitaa... Eli korkeus"ongelmaa" ei välttämättä taida ollakaan. Vaatii vaan hiiskatisti uskallusta tavallisen, matalan katupyörän jälkeen kiikkua, siirtää painoa ja kurkotella varpailla maahan.
Enstex: Kyll mä opastaisin aloittavalle naiselle että ehdottomasti jalat on yllettävä maahan. Opetellessa (ja takuulla myöhemminkin) pysähtymispaikkaa ei äkkitilanteiden takia ehdi valita joten hupsistakeikkaa varmasti yllättää. Itseni luen niihin taitamattomiin kuskeihin joka tykkää että jalat yltää maahan kun sitä käsivoimaa ei naisilla oo. Joskushan jokatapauksessa kaatuu, mutta mieluummin niitä välttää jos voi.
Toisex: Ekax pyöräx kannattaa valita riittävän pieni ja kevyt, koska sitä varmasti joutuu myös nosteleen ylös (jos/kun ajaa yksin). Joku n. 250cc nelari olis mun mielestä se suositeltavin. Naiset on kuitenkin keveämpiä kuin miehet joten kuskin keveys tuo kummasti pirteyttä pikkumopoonkin
Täällä http://www.rapakat.fi kuskien alta voit katsella mimmosilla pyörillä nää mimmit ajaa. Tosin heistä kai suurin osa ajaa radalla, mutta antaa ehkä vinkkiä sulle. Ja toki muutakin tarinaa sieltä löytyy. Itse olen ollut enskaleirillä Lopella joskus vuosia sitten ja vuokrasin silloin 250cc KTMn ja tykkäsin siitä.
Tämmöseen törmäsin sattumalta http://www.bikez.com ja tuolta näppärästi löytää pyörän tekniset tiedot, mm se istuinkorkeus. Olettaisin että tiedot lienee kohtuullisen oikeat.
Jos ja kun ajaudut enskailun pariin niin ehkäpä sulle tulee tutuksi sieltä pohjoisesta mieskuskeja jotka voisi auttaa sua huolloissa. Itse kun aloitin en tuntenut täältä ketään, mutta pikkuhiljaa tutustuin ja taisinpa tartuttaa endurokuumeen muutamiin
Penkin madallusta ja kaventamista voi kokeilla, jos penkki sen sallii eli siis niillä voi saada hieman lisää senttejä. Istuinmukavuus voi kärsiä, mutta pikkupyrähdyksillä se ei haitanne. Ja tietty jo poikien mainitsemilla jousitusten muutoksilla.
Mun ajohistoria alkoi ER5 ja jo seuraavana ajokesänä kiinnostuin matkaenduroista, sit syksyllä ostin KLE 500.Tuo näytti sopivalta ja tuntuikin siltä, kun oli pienempi kuin kokeilemani AT. KLEllä tulikin sitten ajettua jokapaikassa ja todettua ettei se ehkä ole ihan suositeltava jokapaikanpyörä joten päädyin nykyiseen 625SXC...joka on varsin hyvä pyörä kompensoimaan kehnoa kuskia. Tätä en kuitenkaan suosittele sinulle (enkä kenellekkään aloittelevalle naiselle), ist.kork 98cm ja märkäpaino jotain 150kg...lastattuna matkatavaroilla sitäkin enemmän. Tuosta mä kyll yllän hyvin maahan vaikkei olekkaan madallettu.
On kuitenkin jokapaikanpyörä vaikken kurakoista ja suo-osuuksista tykkääkkään. Lentohiekkakin menee tällä lauleskellen toisin ku KLEllä. Ei riittänyt keulaa keventämään sekään vaikka ajoin kyytiläisenpaikalta
Mun "mopovalinnan" painopiste on ollut siinä että harrastan myös reissaamista pyörä lastattuna ja tää SXC sopii myös siihen. Jos ajaisin vain lähimetsissä niin eri vehje sitten.
Sitä täysin oikeaa ekapyörää ei oo, kun se niin riippuu mihin kiinnostus suuntautuu, mutta aikahan sen näyttää ja sitten menee mopo vaihtoon. Jostain se vaan on aloitettava.
Tässä nyt lyhyesti, mähän kyll tarinoisin vaikka kuinka, mutta laita privaa jos kiinnostaa lisää ja saapi soitellakkin.
Tervetuloa harrastuksen pariin.
Ainaski perässä pysytään