Keskustelua Supermotoista

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

finnsxc
Pyörä: KTM 950 superenduro R

Re: Keskustelua Supermotoista

Viesti Kirjoittaja finnsxc »

Moro ,sananen viikonvaihteeksi supermotoista : + Ehdottomasti enskasta moto , iskunvaimennusta säätämällä saa säällisen moton /vastaavasti motosta liian jäykillä jousilla/vaimennuksilla saa huonon enskan ,sekä jossain malleissa 21" etuvanteen huono sopivuus s-moton etujarrusatulaan.

Racingbiken kaverit suositteli muuttamaan SXC motoksi vs.660SMC enskaksi /320 mm etujarru .

Tämähän on oma mielipiteeni -05 SXC 22tkm perustuen, mulla enska ykkössijalla ja motot muka tarpeeliset mutta ajoin 5- vuodessa yhden takarenkaallisen motoilla , joten vedäppä johtopäätös siitä !

Enskan jarrut KTM paloilla täysin riittävät ,ei häipymistä parin mikroautorata reissun aikana .

Moto ajatuksen hauska ,kuin ajaisi fillarilla jyrkkää alamäkeä, tuntuma ja fiilis sama ,mutta kun mäki loppuu ~ 130 kmh lopuu hauskuuskin ,eli harvassa paikassa löytyy niin mutkikasta tietä että motolla oikein nauttisi sekä motti ainakin musta kuulostaa oikealta huutaessaan soralla lyhyitä pätkiä täysiä ,kuin vinkuessaan korkeilla kierroksilla pikitiellä.

690 R on myös motosetti ja sen jousitus on jo muutenkin perseestä joten voi olla hyvä motona ja konekin on jo melkein ehjän kuuloinen tiellä ajettaessa.

950 SE väliajat motona olisi oiva peli ,sais renkaiden vaihtoajat ajella motona ja tolla oikeasti voi jo ajaa jonnekkin , itte ajoin max 250 km lenkin motoilla ,eikä se mitään herkkua ollut, katupyöriä ollut aikanaan useita ja pyöriä yhteensä 17 kpl. Mulle selvä vaihtoehto on muuttaa enskasta motoksi jos se vannesetti nyt pakolla tarttee hankkia ,690 r vannesetti tulee myyntiin jos on samanlainen kuin SXC eli mulle turha , soralla enskasetti /moto, ei edes vertailupohjaa ,enskalla saa vetää korva maassa ,motoilla kovalla pinnalla järkyttävän hyvä pito joka lipeää akisti sekä 17" vanteen tuoma akkinäisyys ei ole plussaa mutta jokainen tyylillään :)
MP@
Pyörä: KTM990 -13

Viesti Kirjoittaja MP@ »

finnsxc kirjoitti:
950 SE väliajat motona olisi oiva peli ,sais renkaiden vaihtoajat ajella motona ja tolla oikeasti voi jo ajaa jonnekkin
Mulla on koko 950sm sarja omaan SE pyörääni en vai ole ehtinyt vaihtamaan alle..no jos vaikka uraan jälkeen tekis siitä supermoton..noi sm kamat taitaa sopia Adventureenkin heittämällä?
ainut mikä siitä vielä puuttuu on sivuseisontatuki ,SE oma taitaa olla liian pitkä?
etujarrun säiliötä ajattelin käyttää SE omaa vaikka jarrut tulee olemaan tuplana..toivottavasti onnistuu.
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Leka79 kirjoitti:Perustelut: smc jouset on paremmat myös soralla ja maastossa, smc kulkee paremmin myös soralla.

Hui :shock:
Tarkennan nyt vielä, että minä en ainakaan väittänyt noin.

Moton alusta ei ole parempi maastossa. Moton alustasta ja kääntösäteestä ei ole oikein mihinkään maastossa. Sen sijaan käytännössä tasaisella soratiellä, missä etupyörä ei ikinä törmää kantoon, kaatuneeseen puunrunkoon tai ojan vastapenkkaan ei tarvita ultraherkkää etupäätä, mikä sukeltaa jokaisessa voimakkaassa jarrutuksessa ja heijaa helpommin nopeammissa mutkissa.
Motoja on myös monenlaisia enkä tiedä toimiiko vaikka LC8-kokoluokan moton alusta enää soralla tai ylipäätään koko pyörä painonsa puolesta. En ole ajanut. Kirjoittaessani mielessäni on vain omani 660SMC, 18"/21" nappularengastuksella. Saman sukupolven kaikki LC4 endurot ovat painavampia ja myös pienempitehoisia kuin tuo minun LC4 moto. 138?kg/~68?hp. Isoilla pyörillä saattaa tulla vähän painoa lisää ja tehot ovat oman muistikuvan mukaan TM:ssä joskus tuollaisiksi mainittu. Ruuvi kaasarin katossa ja prikka putken päässä paperien mukaan oli jotain ihan muuta :mrgreen:
Leka79 kirjoitti: Lisäys: ajotarkoitus ja sen painotus (sora vs asfaltti) toki lienee tärkein huomioon otettava kriteeri. Silti olen hieman hölmistynyt. miksi kotari tekee edes enduromallia jos smc on parempi jopa soralla,huh
Itse olen muutamaan otteeseen käynyt Ahvenistoa kiertämässä ja näitä rosbuuttokelejä varsinkin ajanut silkoisilla kumeilla ja kesät yleensä muuten nappularenkailla. Paljon pienempi kynnys lähteä vaikka sinne radalle, kun siihen oikeat kumit on valmiiksi vanteilla.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Leka79 kirjoitti:Perustelut: smc jouset on paremmat myös soralla ja maastossa, smc kulkee paremmin myös soralla.

Hui :shock:
Tarkennan nyt vielä, että minä en ainakaan väittänyt noin.

Moton alusta ei ole parempi maastossa. Moton alustasta ja kääntösäteestä ei ole oikein mihinkään maastossa. Sen sijaan käytännössä tasaisella soratiellä, missä etupyörä ei ikinä törmää kantoon, kaatuneeseen puunrunkoon tai ojan vastapenkkaan ei tarvita ultraherkkää etupäätä, mikä sukeltaa jokaisessa voimakkaassa jarrutuksessa ja heijaa helpommin nopeammissa mutkissa.
Motoja on myös monenlaisia enkä tiedä toimiiko vaikka LC8-kokoluokan moton alusta enää soralla tai ylipäätään koko pyörä painonsa puolesta. En ole ajanut. Kirjoittaessani mielessäni on vain omani 660SMC, 18"/21" nappularengastuksella. Saman sukupolven kaikki LC4 endurot ovat painavampia ja myös pienempitehoisia kuin tuo minun LC4 moto. 138?kg/~68?hp. Isoilla pyörillä saattaa tulla vähän painoa lisää ja tehot ovat oman muistikuvan mukaan TM:ssä joskus tuollaisiksi mainittu. Ruuvi kaasarin katossa ja prikka putken päässä paperien mukaan oli jotain ihan muuta :mrgreen:
Leka79 kirjoitti: Lisäys: ajotarkoitus ja sen painotus (sora vs asfaltti) toki lienee tärkein huomioon otettava kriteeri. Silti olen hieman hölmistynyt. miksi kotari tekee edes enduromallia jos smc on parempi jopa soralla,huh
Itse olen muutamaan otteeseen käynyt Ahvenistoa kiertämässä ja näitä rosbuuttokelejä varsinkin ajanut silkoisilla kumeilla ja kesät yleensä muuten nappularenkailla. Paljon pienempi kynnys lähteä vaikka sinne radalle, kun siihen oikeat kumit on valmiiksi vanteilla.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
-Make-
Pyörä: Maastopyörä

Viesti Kirjoittaja -Make- »

Mulla lähti taas homma lapasesta ja pyörä näyttää tällä hetkellä tältä:

Kuva

Taitaa siitä supermoto kuitenkin tulla kevääksi 8) Takavanteen osia ja uusia muoviosia odotellessa...
HarMi
Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long

Viesti Kirjoittaja HarMi »

Omasta mielestäni motosetti tuo monipuolisuutta enskaan kuten enskasetti motoonkin. Vanteet pitää varmaan hintansa suht hyvin jos tulee katumapäälle. Itse ajan motokumeilla asfaltti- ja soratierallit enkä ala empimään traktoripoluille menoakaan niiden kanssa. Yllättävän pitkälle pääsee silokumeillakin ja olen mielestäni pysynyt kohtuu hyvin nappularenkaallisten kyydissä sorasurautuksilla. Ajo on aktiivisempaa kun koko ajan sutii ja puskee ja pitää tehdä töitä pystyssä pysyäkseen. Motokumilla ajaessa tiet ei mene läheskään niin huonoon kuntoon kuin nappularenkaalla revitellessä. Tottakai 21/18-nappulakumit laitetaan moton alle kun mennään tosissaan rypemään sänkikrosseihin, krossiradalle tai enskapolulle tai ajetaan lumella ja jäällä

Oma moto on alunperin LC4 enska, mutta alustaan on laitettu jäykemmät jouset kuin saman mallin SM tai SMC versioissa. Onhan se melkoisen epäherkkä kivireki enskapolulla ja patikossa, mutta menee eteenpäin eikä ole iskarit kolisseet pohjaan muutoksen jälkeen. Sekä moto- että enskaetuvanteessa on nykyään 320mm jarrulevy kun kyllästyin adapterin kanssa turaamiseen. Iskarit kannattaa ylipäätään säädättää omiin ajotapoihin sopiviksi.
routaisten peltojen pehtoori
Vastaa Viestiin