KTM AG yrityssaneeraukseen
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM AG yrityssaneeraukseen
Tämäkin vielä.
Ei mikään myyntivaltti euroopassa yhdistettynä laatuongelmiin ja tuotannon siirtäminen kiinaan ja intiaan.
Ei mikään myyntivaltti euroopassa yhdistettynä laatuongelmiin ja tuotannon siirtäminen kiinaan ja intiaan.
Heikki
-
- Viestit: 77
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
- Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
- Paikkakunta: Kangasala
Re: KTM AG yrityssaneeraukseen
KTM.n video näyttää sille että johtokaksikko on kidnapattu ja laitettu lukemaan aihetta koskeva tiedote:
https://youtu.be/1P8uT_7JGNM?si=JRN5czkn2xt7vtXX
Nähtäväksi jää mitä on firmasta jäljelle kun 90 päivän prosessi on käyty läpi... jääkö muutakin kuin äärimmäisen tiivistetty oranssi mehu.
Kaukoidästä tuleva raha on tällä hetkellä tiukassa vaikka joitakin osia/brändejä koittaisi muuttaa likvidiksi.
https://youtu.be/1P8uT_7JGNM?si=JRN5czkn2xt7vtXX
Nähtäväksi jää mitä on firmasta jäljelle kun 90 päivän prosessi on käyty läpi... jääkö muutakin kuin äärimmäisen tiivistetty oranssi mehu.
Kaukoidästä tuleva raha on tällä hetkellä tiukassa vaikka joitakin osia/brändejä koittaisi muuttaa likvidiksi.
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: KTM AG yrityssaneeraukseen
Onko kaukoidän intresseissä saada loput halvalla.
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: KTM AG yrityssaneeraukseen
Eipä ole edes sen vertaa myyntivaltti USAssa. Premium tuote premium hintaan ja ainakin Intiassa tehdyissä ollut oma osansa laatuongelmista. Eiköhän tuon joku Bajaj tai FcMoto vielä osta kuleksimasta, jos talous tarpeeksi huonoksi menee.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
-
- Viestit: 2193
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM AG yrityssaneeraukseen
Omistusjärjetelyhän on tällä hetkellä tämän näköinen, että Pierer ja Bajaj omistavat liki puoliksi Pierer Bajaj AG, joka omistaa noin 75 prosenttia Pierer Mobilitystä, joka puolestaan omistaa sataprosentisesti KTM AG:n, Husqvarna Mobilityn ja Gas Gas Mobilityn. Määräysvalta on tällä järjestelyllä tukevasti Piererin hallussa. Bajajn kanssa ensisijaisesti keskusteltiin lisärahoittamisesta, mutta he varmaan valitsivat mieluummin sen tien, että yhtiö ajautuu saneeraukseen ja he saavat halvemmalla lisättyä määräysvaltaansa yhtiössä. Tähän järjestelyyn nähden on vaikea nähdä, että joku toinen moottoripyörävalmistaja kuten CFMoto tulisi Pierer Mobilityn merkittäväksi osakkaaksi, koska se olisi suoraan Bajajn kilpailija. Lisäksi Bajaj taitaa olla merkittävästi CFMotoa isompi valmistaja tai ainakin he myyvät merkittävästi enemmän moottoripyöriä kappalemääräisesti, joten heillä voi olla myös enemmän kassaa tällaiseen järjestelyyn.
CFMoto valmistaa 790 Adventuret ja 790 Duket sekä 801 Svartpilenin ja Vitpilenin. Bajaj valmistaa kaikki 125 - 390 Duket, RC:t ja 390 Adventuret, 125 - 401 Vitpilenit ja Svartpilenit ja kohta myöskin 125-390 Enduro R:t ja SMC-R:t. Kaikki muut KTM:t valmistetaan Itävallassa mukaan lukien kaikki 890 ja 990 mallit sekä Norden 901. Tällä perusteella Bajaj on ehkä merkittävämpi valmistaja KTM-konsernin pyörille kuin CFMoto, joten CFMotolla tuskin on myöskään intressiä tulla Pierer Mobilityn merkittävksi osakkaaksi, ja muiden valmistajien tuleminen mukaan omistuskuvioon on vielä epätodennäköisempää minun järkeilyni mukaan.
CFMoto valmistaa 790 Adventuret ja 790 Duket sekä 801 Svartpilenin ja Vitpilenin. Bajaj valmistaa kaikki 125 - 390 Duket, RC:t ja 390 Adventuret, 125 - 401 Vitpilenit ja Svartpilenit ja kohta myöskin 125-390 Enduro R:t ja SMC-R:t. Kaikki muut KTM:t valmistetaan Itävallassa mukaan lukien kaikki 890 ja 990 mallit sekä Norden 901. Tällä perusteella Bajaj on ehkä merkittävämpi valmistaja KTM-konsernin pyörille kuin CFMoto, joten CFMotolla tuskin on myöskään intressiä tulla Pierer Mobilityn merkittävksi osakkaaksi, ja muiden valmistajien tuleminen mukaan omistuskuvioon on vielä epätodennäköisempää minun järkeilyni mukaan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
-
- Viestit: 2193
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM AG yrityssaneeraukseen
Kävin kurkaamaasa isoimpien markkinoiden maasivut KTM:ltä ja Husqvarnalta, niin Euroopassa on vähän vaihtelevin tarjouksin molemmilta merkeilta liki kaikkia 2023 ja 2024 katu- ja adventuremalleja alennuksessa ja useasa isossa Euroopan maassa oli myös 2024 enduromallit alennuksessa. Näitä kaikkia on siis jäänyt varastoon. Erityisesti pisti silmään, että 690 ja 701:stä oli sekä 2023 että 2024 mallit alennuksessa, eli niitä voi olla jo melko runsaasti myymättä.
Pierer Mobilityn tiedotteessa oli, että 90 päivän saneerauksessa tullaan tekemään alaskirjauksia jo tehdystä tuotekehityksestä, eli jotain jo kehitettyjä malleja jää julkaisematta, koska vanhoja on niin paljon varastossa. Uusi 2025 690/701 saattaa olla yksi niistä ja 990 Adve/R oli kanssa salakuvien mukaan jo liki valmiina julkistettaksi. Kumpiakaan ei ollut myöskään Eicmassa. 125 -390 sarjasta erikseen mainiittiin, että se tulee saataville ensi vuoden alussa, vaikka niistä ei ole vielä julkistettu speksejä.
Jos tuo Bajajn valmistama 125-390 sarja myy hyvin Intiassa (maailman suurin moottoripyörämarkkina) ja muualla Aasiassa, niin se saattaa olla KTM konsernin pelastus. Aasiassa moottoripyörämyynti kasvaa edelleen, kun Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa on nihkeämpää ja länsimarkkinoillakin suunta on kohti pienempiä ja halvempia pyöriä kuten CFMoto 450MT:n menestys on osoittanut. Toisaalta Intian markkinoilla näyttää käyvän kaupaksi hyvin klassisemman näköiset pyörät kuten Royal Enfield ja Triumphin Speed ja Scrambler 400.
Jos pitää arvailla muita karsintojen kohteita, niin MVAgusta saattaa mennä myyntiin, kun se tuskin exclusiivisine pyörineen mikään rahasampo on tällaisessa markkinatilanteessa. Xbow autot tuskin kanssa hirveästi tuottaa.
MotoGP sarjan kanssa sopimukset on jo tehty ja niistä tuskin voi vetäytyä muuta kuin konkurssitapauksessa. Sieltäkin jo karsittiin Husqvana ja Gas Gas pois ja läsnäoloa jatketaan vain KTM brändillä. Dakarilla sama homma, eli jatkossa on vain KTM kisatiimi. MXGP:ssä ollaan läsnä edelleen KTM:n ja Husqvarnan kanssa, mutta Gas Gas jäi sieltä pois. EnduroGP:ssä Gas Gas jää pois ja jatketaan KTM:llä ja Hardenduron MM-sarjassa jatkaa ainakin KTM, mutta näyttää että myös Husqvarna. Gas Gas näyttää jäävän siis MM tasolta pois kaikista lajeista. Saa nähdä, riittäkö nämä karsinnaksi kisatiimimenoista.
Pierer Mobilityn tiedotteessa oli, että 90 päivän saneerauksessa tullaan tekemään alaskirjauksia jo tehdystä tuotekehityksestä, eli jotain jo kehitettyjä malleja jää julkaisematta, koska vanhoja on niin paljon varastossa. Uusi 2025 690/701 saattaa olla yksi niistä ja 990 Adve/R oli kanssa salakuvien mukaan jo liki valmiina julkistettaksi. Kumpiakaan ei ollut myöskään Eicmassa. 125 -390 sarjasta erikseen mainiittiin, että se tulee saataville ensi vuoden alussa, vaikka niistä ei ole vielä julkistettu speksejä.
Jos tuo Bajajn valmistama 125-390 sarja myy hyvin Intiassa (maailman suurin moottoripyörämarkkina) ja muualla Aasiassa, niin se saattaa olla KTM konsernin pelastus. Aasiassa moottoripyörämyynti kasvaa edelleen, kun Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa on nihkeämpää ja länsimarkkinoillakin suunta on kohti pienempiä ja halvempia pyöriä kuten CFMoto 450MT:n menestys on osoittanut. Toisaalta Intian markkinoilla näyttää käyvän kaupaksi hyvin klassisemman näköiset pyörät kuten Royal Enfield ja Triumphin Speed ja Scrambler 400.
Jos pitää arvailla muita karsintojen kohteita, niin MVAgusta saattaa mennä myyntiin, kun se tuskin exclusiivisine pyörineen mikään rahasampo on tällaisessa markkinatilanteessa. Xbow autot tuskin kanssa hirveästi tuottaa.
MotoGP sarjan kanssa sopimukset on jo tehty ja niistä tuskin voi vetäytyä muuta kuin konkurssitapauksessa. Sieltäkin jo karsittiin Husqvana ja Gas Gas pois ja läsnäoloa jatketaan vain KTM brändillä. Dakarilla sama homma, eli jatkossa on vain KTM kisatiimi. MXGP:ssä ollaan läsnä edelleen KTM:n ja Husqvarnan kanssa, mutta Gas Gas jäi sieltä pois. EnduroGP:ssä Gas Gas jää pois ja jatketaan KTM:llä ja Hardenduron MM-sarjassa jatkaa ainakin KTM, mutta näyttää että myös Husqvarna. Gas Gas näyttää jäävän siis MM tasolta pois kaikista lajeista. Saa nähdä, riittäkö nämä karsinnaksi kisatiimimenoista.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Re: KTM AG yrityssaneeraukseen
Kun tarkemmin ajattelee niin olisi pitänyt kellot soida, kun Husqvarnan ja GasGas tehdaskuskit puuttuivat Dakar 2025 lähtöluettelosta. Ja kristallipallon katsoja olisi voinut vetää jotain johtopäätöksiä kun sopparia Toby Pricen kanssa ei saatu tehtyä.
MOTOGP:n suhteen KTM:llä on vuoteen 2026 asti sopimus sarjaa pyörittävän Dornan kanssa ja ymmärsin, että sopimuksesta lipeäminen on tehty erittäin vaikeaksi ellei ainakin erittäin kalliiksi. KTM:n MotoGP budjetti on ollut n. 40 milj. euroa, josta Red Bull on maksanut 10-15milj. euroa. Kokonaan toinen kysymys on millä tasolla KTM jatkaa MotoGP -luokassa. Nythän on neljä tehdaskuskia. Aki Aholle voi tulla tuskainen vuosi. Sen luin, että nyt viikonloppuna piti ajaa tuulitunnelitestit, ne peruuttiin. Ja mitkä vaikutukset on enduroon jne...???
Jos yrityssaneeraukseen ei tule pääsyä, tulee lappuluukulle. Konkurssipesästä ovat varmasti kiinnostunut CF MOTO ja muitakin samalta suunnalta löytyy.
MOTOGP:n suhteen KTM:llä on vuoteen 2026 asti sopimus sarjaa pyörittävän Dornan kanssa ja ymmärsin, että sopimuksesta lipeäminen on tehty erittäin vaikeaksi ellei ainakin erittäin kalliiksi. KTM:n MotoGP budjetti on ollut n. 40 milj. euroa, josta Red Bull on maksanut 10-15milj. euroa. Kokonaan toinen kysymys on millä tasolla KTM jatkaa MotoGP -luokassa. Nythän on neljä tehdaskuskia. Aki Aholle voi tulla tuskainen vuosi. Sen luin, että nyt viikonloppuna piti ajaa tuulitunnelitestit, ne peruuttiin. Ja mitkä vaikutukset on enduroon jne...???
Jos yrityssaneeraukseen ei tule pääsyä, tulee lappuluukulle. Konkurssipesästä ovat varmasti kiinnostunut CF MOTO ja muitakin samalta suunnalta löytyy.