Yamahan uusi sähkökrossari
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Yamahan uusi sähkökrossari
Tuotekehitys jutun mukaan aluillaan, mutta on kyllä hienon näköinen. Tavoitteena on 250cc nelareiden kanssa kilpailukykyinen kisapyörä. Plussana ohjelmoitavuus esim. aloittelijoille sopivaksi. Tässä motocrossin tulevaisuutta?
https://www.motorradonline.de/elektro/y ... ource=push
t tommi
https://www.motorradonline.de/elektro/y ... ource=push
t tommi
-
- Viestit: 2250
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Stark
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... EeGprxoGcU
Asiassa on tälläinen sivujuonne. Jos tämän myötä saa vaihtoakut sen hintaisiksi että saa tankkausmahdollisuuden varikolle, alkaa nuo kilpailla polttisten kanssa ihan eri tavalla.
Asiassa on tälläinen sivujuonne. Jos tämän myötä saa vaihtoakut sen hintaisiksi että saa tankkausmahdollisuuden varikolle, alkaa nuo kilpailla polttisten kanssa ihan eri tavalla.
-
- Viestit: 8358
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
Molemmat on hyviä uutisia, alkaa sähkäkrossit ja enskat lisääntymään tulevaisuudessa. Sähkö Adveen menee vielä aikaa mutta eiköhän sekin tule vielä koettua tulevaisuudessa.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 2250
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Stark
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
Sähköpelit vähentää ratojen ympäristölupakeskusteluja niin paljon että jo sillä leukojen louskuttamisesta syntyvällä hiilidioksidilla on vaikutusta ilmakehään.
Tuo stantardiakku on ihan mielenkiintoinen homma. Suunnittelun kannalta toki vähän rajoittava tekijä jos on tietty muoto joka pitää pystyä pakkamaan laitteen mittoihin. Niillä pitää olla yhtenevä kommunikaatio, mitat ja kiinnitykset ja käyttöjännitealue mutta kapasiteetin ja virranantokyvyn kanssa varmaan jää pelivaraa. Ja niitähän saa koneeseen useammankin halutessaan.
Tuo stantardiakku on ihan mielenkiintoinen homma. Suunnittelun kannalta toki vähän rajoittava tekijä jos on tietty muoto joka pitää pystyä pakkamaan laitteen mittoihin. Niillä pitää olla yhtenevä kommunikaatio, mitat ja kiinnitykset ja käyttöjännitealue mutta kapasiteetin ja virranantokyvyn kanssa varmaan jää pelivaraa. Ja niitähän saa koneeseen useammankin halutessaan.
-
- Viestit: 2208
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
Aikaisemmin maaliskuussa ilmoitettiin jo, että KTM, Honda, Yamaha ja Piaggio (Aprilia jne.) alkavat myös standardoimaan akkuja:
https://enduro21.com/en/news/industry-n ... laboration
Kun japanilaiset olivat kerran jo päässeet pari viikkoa sitten sopimukseen niistä, niin voisi olettaa, että KTM-konserni ja Piaggio-ryhmä tulevat liittymään samaan standardiin. Tämä voi hyvinkin johtaa siihen, että vähitellen syntyy koko alan kattava standardi vaihdettavista akuista, mikä mahdollistaisi akkujen vaihtopisteiden leviämisen pikku hiljaa maailman laajuiseksi, niin että sieltä saa akun merkkiin kuin merkkiin. Tämä tekisi myös sähköisen adventuren mahdolliseksi, mutta toki siinä pitäisi olla reilusti akkukapasiteettia, kun syrjäisemmille seuduille tuskin kovin nopeasti tulee akkujen vaihtopisteitä. Skoottereissa, crosseissa ja vastaavissa voisi riittää yksi akku ja isommissa niitä olisi sitten useampia. Crossiradoille ja enduroajopaikoille voisi tulla myös vaihtopisteet, josta saa tuoreen akun, oli pyörän merkki mikä tahansa.
Todennäköisesti tämä kaikki on kuitenkin aika kaukana vielä. Toisaalta, jos itse joskus ajan V60-luokassa, niin tuskin silloin uudet kisaenskat ovat enää polttomoottorikäyttöisiä, eli ei se välttämättä nyt niin kaukaista ole, jos miettii omaa harrastamista vähän pidemmässä perspektiivissä.
https://enduro21.com/en/news/industry-n ... laboration
Kun japanilaiset olivat kerran jo päässeet pari viikkoa sitten sopimukseen niistä, niin voisi olettaa, että KTM-konserni ja Piaggio-ryhmä tulevat liittymään samaan standardiin. Tämä voi hyvinkin johtaa siihen, että vähitellen syntyy koko alan kattava standardi vaihdettavista akuista, mikä mahdollistaisi akkujen vaihtopisteiden leviämisen pikku hiljaa maailman laajuiseksi, niin että sieltä saa akun merkkiin kuin merkkiin. Tämä tekisi myös sähköisen adventuren mahdolliseksi, mutta toki siinä pitäisi olla reilusti akkukapasiteettia, kun syrjäisemmille seuduille tuskin kovin nopeasti tulee akkujen vaihtopisteitä. Skoottereissa, crosseissa ja vastaavissa voisi riittää yksi akku ja isommissa niitä olisi sitten useampia. Crossiradoille ja enduroajopaikoille voisi tulla myös vaihtopisteet, josta saa tuoreen akun, oli pyörän merkki mikä tahansa.
Todennäköisesti tämä kaikki on kuitenkin aika kaukana vielä. Toisaalta, jos itse joskus ajan V60-luokassa, niin tuskin silloin uudet kisaenskat ovat enää polttomoottorikäyttöisiä, eli ei se välttämättä nyt niin kaukaista ole, jos miettii omaa harrastamista vähän pidemmässä perspektiivissä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
Noin neljännesvuosisata sitten Yamaha kohautti crossikansaa YZM400F- mallillaan.
Silloinhan MM-sarjaa ajettiin pelkästään 2t-peleillä.
Onko vastaava murros edessä? Jälleen Jammun aloittamana.
Silloinhan MM-sarjaa ajettiin pelkästään 2t-peleillä.
Onko vastaava murros edessä? Jälleen Jammun aloittamana.
-
- Viestit: 2208
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
Alta Motors oli kuitenkin ensin ja sillä menestyttiin jo jenkkien enduro crossissa (hallienduro) polttomoottorivehkeiden seassa. Ehti vaan menemään jo konkurssiin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
-
- Viestit: 2250
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Stark
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
BRP osti Altan oikeudet, olisi hieno homma jos laajentaisivat kaksipyöräisiinkin mutta aika hiljaista ollut.
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
Olisipa hieno juttu jos näitä alkaisi tulemaan useammalta toimittajalta!
Adv pyörien osalta sitä joutunee odottamaan aika pitkään. Ainakin omissa ajeluissa tulee lähdettyä extempore huitaisemaan vaikka Rovaniemelle pienempiä teitä myöten. Siitä tulee 650-700 km. Bensaa menee lähemmäs 7 l/100km inspiraatiosta riippuen. Lasketaas vähän...7 litrassa on noin 61kWh, oletetaan että siitä saadaan takikselle 20%, eli noin 12 kWh.
Jos sähkiksen hyötysuhde olisi 100%, tarvittaisiin päivän aikana 84kWh. Aamulla lähdetään tietysti täydellä akulla liikkeelle, jos siinä on 20kWh, tarvitaan kuitenkin 64kWh.
Mutta sähkiksenkin hyötysuhde jää paljon huonommaksi, jos silläkin pidetään yli satasta ja piirretään soralla pitkää viivaa, kuluu sähköäkin ihan toiseen malliin, tuplat menee että heilahtaa. Tällöin pitäisikin ladata 100kWh päivän aikana, mikä on jo aika haasteellista.
Muutenhan kyllä sähkömoottori olisi käyttöominaisuuksiltaan ylivoimainen polttikseen verrattuna.
Mutta lähimetsän polkujen perkaamiseen sähköenska olisi mainio laite.
Adv pyörien osalta sitä joutunee odottamaan aika pitkään. Ainakin omissa ajeluissa tulee lähdettyä extempore huitaisemaan vaikka Rovaniemelle pienempiä teitä myöten. Siitä tulee 650-700 km. Bensaa menee lähemmäs 7 l/100km inspiraatiosta riippuen. Lasketaas vähän...7 litrassa on noin 61kWh, oletetaan että siitä saadaan takikselle 20%, eli noin 12 kWh.
Jos sähkiksen hyötysuhde olisi 100%, tarvittaisiin päivän aikana 84kWh. Aamulla lähdetään tietysti täydellä akulla liikkeelle, jos siinä on 20kWh, tarvitaan kuitenkin 64kWh.
Mutta sähkiksenkin hyötysuhde jää paljon huonommaksi, jos silläkin pidetään yli satasta ja piirretään soralla pitkää viivaa, kuluu sähköäkin ihan toiseen malliin, tuplat menee että heilahtaa. Tällöin pitäisikin ladata 100kWh päivän aikana, mikä on jo aika haasteellista.
Muutenhan kyllä sähkömoottori olisi käyttöominaisuuksiltaan ylivoimainen polttikseen verrattuna.
Mutta lähimetsän polkujen perkaamiseen sähköenska olisi mainio laite.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
Samaa mieltä. Miellän nämä vehkeet lähiliikenneajoneuvoiksi, toistaiseksi. Ja samantien vertaan niitä sähköpolkupyörään.
Mulla on oma sähkömaasturi ollut aktiivikäytössä reilun vuoden. Sellainen Spessu joka on käytännössä maastoenduro.
Olen saanut sillä tehdä maksimivetoja eri lämpötiloissa ja keleissä ihan vapaasti.
Se painaa minkä painaa, koska tupla-akut ja kovaa menoa kestämään tehty alusta. Luomupyörään verrattuna "lisä"paino ei haittaa, koska sähköavustus. Toisaalta omasta mielestäni lisäpaino tuo myös vakautta ja mukavuutta ajoon.
Sähkön riittävyyden miettiminen kyllä kalvaa miltä.
Kesälämmöissä akuista irtoaa sen minkä jaksan sen velkeen kanssa kerralla touhuta tuolla maastoissa. Eli kuski väsyy ensin.
Pakkasilla tilanne muuttuu nopeasti, eli lisäkapasiteetti pitää kotimatkalla löytyä pelkästään omasta pohkeesta jos innostuu liikaa.
Eli siinä mielessä ainakin tämä oma "sähköenduroni" häviää oikealle endurolle.
-
- Viestit: 2208
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
Menee kovasti ohi aiheen Yamahasta, mutta kun muutenkin olla sekalaisen tarinoinnin osastolla, niin menkööt. Altan perintö on saamassa jatkoa mönkijöissä, kelkoissa ja kolmipyöräisissä:
https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... rist%C3%A4
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17.
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
-
- Viestit: 8358
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
Can-Amin krossipyörät oli aikoinaan kovia pelejä, BRP on aika innovatiivinen kehittäjä joten odotukset on kovat.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Yamahan uusi sähkökrossari
Uutta tietoa ja spekulointia sähköjammusta: https://www.cycleworld.com/motorcycle-n ... on-update/
Kahlauskykyä stongaan asti kuulostaa kivalta:)
/Tommi
Kahlauskykyä stongaan asti kuulostaa kivalta:)
/Tommi