Paluu harrastukseen. mutta millä?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Jipe
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 01, 2007 11:11 am
Pyörä: 390 Duke
Paikkakunta: Imatra

Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja Jipe »

Tervehdys tänne, pienen tauon jälkeen.

Terveydellisistä syistä tuli usean vuoden tauko harrastukseen ja paluu sorateille alkanut jälleen kiinnostamaan.

Aiempia "kurapyöriä" ollut mm. Nx 650, klx 650 ja ktm 525. Kaikki olleet omalla tavallaan hyviä ja hauskojakin, mutta nyt vähän heikomalla kunnolla paluuta tehdessä, hieman ongelmia sopivan pärrän etsimisessä.

Pari vuotta lähialueita kurvailtu pikku viragolla, jonka hankin että bonukset säilyvät ja tällä ajattelin pärjäävänikin tulevat ajelut, mutta kyllähän tuohonkin piti karkeampaa kumia etsiä ja stongaa vaihtaa. Jousitus vaan niin onneton, ettei tuolla kovin mukava kuoppaisella tiellä ole ajella.

Tulevassa pyörässä tärkeintä olisi keveys ja kohtuullinen istuin korkeus, ettei näin ~165cm "pitkänä" ja huono jalkaisena ole kyljellään risteyksessä. Ajot varmaan 50% asfalttia ja loput sorateitä ja pienempiä metsäteitä. Suot ja soramontut koitetaan kiertää ja yritetään olla telomatta itseä enempää. Tehoa ei juurikaan tarvitse, kunhan nyt 80 alueella pysyy liikenteen mukana.

Tähän mennessä mietittynä: klx250, Crf250/300l, 390 Adventure ja versys 300. Ensimmäiset painon puolesta melko optimaalisia, muttä pärjääkö näillä satunnaiset maantieajot. Jälkimmäiset varmaan melko hyviä maantiellä, mutta huonompaan maastoon painoa jo melko paljon enemmän.
Villinä korttina Duke 390 ja husqvarna svartpilen 401 myös vilahtanut mielessä, mutta näissä jo ajoasento vaikuttaa siltä, ettei sora ajeluun ehkä kovin optimaaliset.

Tietysti kokeilemalla se sopiva löytyy, mutta jos jotain ajatuksia löytyy tai ollut itse saman pohdinnan äärellä, niin vinkkejä saa kertoa. Myös joku kriteereihin sattuva pyörä on voinut jäädä huomaamatta. Myös jos joltain löytyy Etelä-karjalan alueelta kyseisiä pyöriä, joita voisi lähemmin vilkaista tai vaikka koeistua, niin laita viestiä.

-Janne
XL250R
Viestit: 245
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Varmaankin tulet saamaan monta pyöräsuositusta, kultakin sen millä itse ajaa tai on ajanut, mutta varoittaisin lähinnä ( kun ilmoitat asfalttiosuudeksi 50% ) 250 - 300 kokoluokan pyöristä.

Vähänkään enemmän ajaneille ovat pelkkää kidutusta jo nopeusalueesta 80 ylöspäin. Tuonkin nopeuden taittaminen muun liikenteen mukana kesäisellä kantatiellä autoliikenteen joukossa on epämielyttävää huudattamista. Satasen alueesta puhumattakaan.

Tilanne muuttuu olennaisesti jo matalaviritteisillä puolilitraisillakin, joilla asfalttisiirtymätkin ovat pääsääntöisesti kivoja.
Avatar
Jipe
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 01, 2007 11:11 am
Pyörä: 390 Duke
Paikkakunta: Imatra

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja Jipe »

Kiitos kommentista. Kokemukset tosiaan on 500+ kuutioisista pyöristä suurimmaksi osaksi, joten siksi nämä pienet pyörät epäilyttävätkin. Asfaltti osuudet ovat yleensä syrjäisempiä pikkuteitä, joten muuta liikenettä melko vähän. Nykyinen virago, 35hp/190kg, ei tosiaan mikään tehohirmu ole ja suorituskykyä en ole enempää kaivannut. Vissiin ikä tekee tehtävänsä.

Parempi kuntoisena valinta olisi todennäköisesti ktm 690, yamaha xt660 tms. mahdollisesti smotona, mutta nyt ehkä kaipaisi jotain rauhallisempaa menopeliä. Tuo crf300l voisi olla sopiva, hieman tehokkaampana verrattuna 250 malleihin ja lisävarustettakin löytyisi reilusti. Näitä vaan tosi vähän tarjolla.
XL250R
Viestit: 245
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Jipe kirjoitti: Ti Kesä 06, 2023 4:52 pm Nykyinen virago, 35hp/190kg, ei tosiaan mikään tehohirmu ole ja suorituskykyä en ole enempää kaivannut. Vissiin ikä tekee tehtävänsä.

Tuo on maantiellä ihan eri juttu, kun 1 sylinteri ja 250 tai 300 kuutioisen voima(ttomuus).
Käy koeajamassa tuollainen pikkupyörä ja kokeile ajella muun liikenteen joukossa 80 tai 100 rajoitusalueella 20 km. Sitten tiedät.
Avatar
Jipe
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 01, 2007 11:11 am
Pyörä: 390 Duke
Paikkakunta: Imatra

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja Jipe »

XL250R kirjoitti: Ti Kesä 06, 2023 5:46 pm
Jipe kirjoitti: Ti Kesä 06, 2023 4:52 pm Nykyinen virago, 35hp/190kg, ei tosiaan mikään tehohirmu ole ja suorituskykyä en ole enempää kaivannut. Vissiin ikä tekee tehtävänsä.

Tuo on maantiellä ihan eri juttu, kun 1 sylinteri ja 250 tai 300 kuutioisen voima(ttomuus).
Käy koeajamassa tuollainen pikkupyörä ja kokeile ajella muun liikenteen joukossa 80 tai 100 rajoitusalueella 20 km. Sitten tiedät.
Kyllähän tietysti jo suurempi massa tekee tuosta paremman maantielle. Ehkä pidän vanhan pyörän maantielle ja pikku enduro pelkästään lähialueiden seikkailupyöräksi. Ikuinen ongelma, kun yksi laite ei millään sovi kaikkeen. Kovin läheltä ei löydy koeajettaviakaan.
XL250R
Viestit: 245
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Pieni paino on vain eduksi, mutta kun pikkukoneen voima loppuu maantiella, niin karsimys alkaa. Puolilitraisen vaannolla ja 35 teholla suomalaiset maantiesiirtymat menevat ihan mukavasti.
Nykyisella eurooppalaisella pyoravalikoimalla aika vahan vaihtoehtoja, paitsi kaksi eri pyoraa. Huomattu on.
pauli
Viestit: 212
Liittynyt: To Elo 04, 2005 10:29 pm
Pyörä: Xt 660R
Paikkakunta: Veikkola

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja pauli »

Olin juuri reilun viikon ajamassa Ruotsin hiekkateitä ja matsäautoteitä 2500km. Assua oli jonkin verran sekä Tukholmaan tullessa 60km moottoritietä! Pyöräni on Honda crf 300 Rally ,sivulaukut täynnä tavaraa sekä telttavarustus mukana! Motaria pitkin ajoin 85-95 km/h ,hyvin jaksoi mennä vakio välityksillä! Hiekkateillä pystyy hyvin ajamaan 5-6 vaihteilla! Hondassa on hyvin välitetty laatikko 5 ekaa vaihdetta lähekkäin ja 6 vaihde vähän isompi.Näillä varustuksilla silti kulutus oli 3L paikkeilla! Tää jaksaa mennä ihmeen hyvin,tais vakiokunnossa olla tankattuna 154kg. Hondan mittarissa nyt 19tkm,ei murheita! Suosittelen tätä pyörää!
Avatar
Jipe
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 01, 2007 11:11 am
Pyörä: 390 Duke
Paikkakunta: Imatra

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja Jipe »

pauli kirjoitti: To Kesä 08, 2023 3:41 pm Olin juuri reilun viikon ajamassa Ruotsin hiekkateitä ja matsäautoteitä 2500km. Assua oli jonkin verran sekä Tukholmaan tullessa 60km moottoritietä! Pyöräni on Honda crf 300 Rally ,sivulaukut täynnä tavaraa sekä telttavarustus mukana! Motaria pitkin ajoin 85-95 km/h ,hyvin jaksoi mennä vakio välityksillä! Hiekkateillä pystyy hyvin ajamaan 5-6 vaihteilla! Hondassa on hyvin välitetty laatikko 5 ekaa vaihdetta lähekkäin ja 6 vaihde vähän isompi.Näillä varustuksilla silti kulutus oli 3L paikkeilla! Tää jaksaa mennä ihmeen hyvin,tais vakiokunnossa olla tankattuna 154kg. Hondan mittarissa nyt 19tkm,ei murheita! Suosittelen tätä pyörää!
Tämän perusteella kuullostaa kyllä hyvältä ja kyllähän se tuo paino ja toimintavarmuus puoltaa hondan hankintaa. Toki toiselle täydellinen pyörä ei sovi toiselle alkuunkaan. Kokeilemallahan siitä tietysti selviää ja ainahan sitä voi vaihtaa toiseen, nämä kuitenkin tuntuvat tekevän hyvin kauppansa käytettynä.

Kahden välillä tässä, päivästä riippuen olen. Joko pikku honda tai sitten ktm 390 ja vieläkin villinä korttina duke, jos enemmän isolla tiellä mennään. Pitää yrittää ajatella, että missä sitä tulee sitten eniten ajettua, kun uusi pyörä on hommattu. Toistaiseksi pyörän valintaa tehdään mielikuvien varassa, jotka harvoin vastaavat todellista tilannetta.

Vielä tuosta viragoon vertaamisesta, niin en ollut ajatellutkaan, että viragossa tosiaan tuplasti vääntöä hondaan verrattuna. Kyllähän siinä eroa tulee
Kairaaja
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2021 8:55 am
Pyörä: Honda CRF300l

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja Kairaaja »

Vahva suositus 300cfr. Ite nyt ajellut n2500km. Maantiellä menee mukavasti pitkän 6-vaihteen ansiosta, itse asiassa se on niin pitkä, että mielellään vaihtia pitää olla minimissään 70, mielellään hiukan enemmän. matkanopeus 90, kaikki yli on tuskaa ilmavirran takia. Kulutus on ollut 3.0l-3.5l. Hondassa todella löysä jousitus, mutta siihen löytyy ratkaisu kaikkien lompakolle sopiva.
Teho on riittänyt minulle hyvin. Nuoremmille kuskeille tuskin koska ei keuli pelkällä kaasulla.
Petska
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2019 12:19 pm
Pyörä: Honda CRF300L

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja Petska »

Kannattaa käydä kokeilemassa jossain Hondan crf300L tai Rally mallia... Itse olen nyt ajellut Hondan CRF300l viime syksystä ja noin 4000km... Muuta vikaa ei ole kun löysä alusta...
Avatar
Jipe
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 01, 2007 11:11 am
Pyörä: 390 Duke
Paikkakunta: Imatra

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja Jipe »

Kiitos kaikille vastauksista. Hondan omistajat kuullostavat melko tyytyväisiltä pyöräänsä, joten pitää yrittää päässä koeajamaan jossain vaiheessa.
Tilanne muuttunut hieman, kun virago siirtyi uudelle omistajalle vähän yllättäen, joten tulevalta pyörältä vaaditaan nyt ehkä hieman enemmän katu ominaisuuksia.

Täytyy melkein ensiviikolla hypätä auton rattiin ja lähteä koeajamaan joitain malleja. Harmittavasti vaan kaikki kiinnostavat pyörät vähän eripuolella maata, joten matkaa tulee.
Kairaaja
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2021 8:55 am
Pyörä: Honda CRF300l

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja Kairaaja »

Epäilen CRFässä olevan paremmat katuominaisuudet kuin Viragossa. Eikuin kokeilemaan, saatat yllättyä.
yason
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Huhti 26, 2023 6:44 pm
Pyörä: XL1000, XL500

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja yason »

XL250R kirjoitti: Ti Kesä 06, 2023 10:01 am Varmaankin tulet saamaan monta pyöräsuositusta, kultakin sen millä itse ajaa tai on ajanut, mutta varoittaisin lähinnä ( kun ilmoitat asfalttiosuudeksi 50% ) 250 - 300 kokoluokan pyöristä.

Vähänkään enemmän ajaneille ovat pelkkää kidutusta jo nopeusalueesta 80 ylöspäin. Tuonkin nopeuden taittaminen muun liikenteen mukana kesäisellä kantatiellä autoliikenteen joukossa on epämielyttävää huudattamista. Satasen alueesta puhumattakaan.
Mulla on 80-luvun XL500 vähän kuin yhdistettynä ropailupyöränä ja nurkkaendurona ja olen miettinyt, että jospa sitä ostais varsinaiseksi ajopyöräksi pienemmän CFR-L:n. XL500 on jaksanut hyvin kuljettaa 115 kiloista äijää, kunhan pitää kierrokset yli kolmen tonnin vaikka minkään luokan tykkihän se ei ole enkä sellaista ole hakenutkaan. Mutta hyytyykö tollanen CFR 250/300 suurimmalla vaihteella ihan totaalisesti vastatuuleen tai ylämäkeen? Eli menee heti kierroksilla ulvottamiseksi pienemmällä vaihteella? Mulla on kuitenkin maantiesiirtymää aina vähintään puoli tuntia ennen kuin pääsen edes jonkinlaisille maaseudun soratiealueille, eli sitäkin lajia tulee harrastettua ihan pakostakin...
XL250R
Viestit: 245
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja XL250R »

yason kirjoitti: Ke Kesä 14, 2023 4:54 pm

Mulla on 80-luvun XL500 vähän kuin yhdistettynä ropailupyöränä ja nurkkaendurona ja olen miettinyt, että jospa sitä ostais varsinaiseksi ajopyöräksi pienemmän CFR-L:n.
500:ssa vanhuksessa on vääntöalueen laajuus ja sen taso ihan jotain muuta kuin uusissakaan 250/300 "normi"moottoreissa.

Omassa tallissa on kakspuolkki metsä, pikkutie ja jääratakäyttöön. Tehot ja vääntö riittävä, n 80 km/h nopeusalueelle saakka, mutta tiesiirtymät menevät vinguttamiseksi, joka ei ainakaan itseä huvita lainkaan.

Parinkymmenenkin kilometrin siirtymämatka, viiden kymmen kilsan matkasta puhumattakaan, satasen rajoituksella olevaa kantatietä pitkin on tosi tympeää vinguttamista pikkupyörällä, vaikka sitten omassa elementissään ne ovat kohtuullisen mukavia laitteita.


Mutta edelleen: Kokeilemalla sen huomaa, suosittelen.
Avatar
Jipe
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 01, 2007 11:11 am
Pyörä: 390 Duke
Paikkakunta: Imatra

Re: Paluu harrastukseen. mutta millä?

Viesti Kirjoittaja Jipe »

Maanantaina huomasin 401 svartpilenin tulleen myyntiin, joten pikainen päätös ja soitin liikkeeseen ja varasin pyörän. Paku vuokralle, jonka jälkeen reilu ja rehellinen Rinta-joupin äijä ilmoitti, että pyörä on myyty ja muut viisastelut päälle :x .

No pakua ei voinut enää perua, joten selaamaan myytävät pyörät ~200km säteellä (aikataulu syistä ei juuri kauemmas ollut aikaa lähteä) ja lopputuloksena tallissa on nyt 390 duke. Ei ehkä ihan sitä mitä oli haussa, mutta kun tuo duke on hieman kiinnostanut pidemmän aikaa ja joku päristin piti juhannukseksi alle saada. Vähän tuo on katupyörämäisempi kuin olin kuvitellut, mutta kait tuollakin hiekkateitä ajelee, varsinkin jos renkaita päivittäisi hieman erilaisiin.

Kiitokset kommenteista kaikille ja tämä pohdinta varmaan jatkuu vielä syksymmällä ja ehkä näistä viesteistä on jollekkin muullekin apua.
Vastaa Viestiin