Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Hanski T
Viestit: 330
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Mulla on ollu kärryssä keinulla varustettu etupyöräteline, pultattu lattiaan (itse asiassa 2kpl). Kuljetusta varten vedän takatappien paikkeilta räikkäliinat hieman vinosti eteen ja alas. Sen verran kiristystä että takajousitus estää sivuliikkeen. Itsekelaituvat räikkäliinat on ollu käteviä. En ole jättänyt yön yli, on helppo löysätä kun pyörä pysyy pystyssä telineessä.

Näin on menty lukuisia Alastaron reissuja, kerran hujautettiin Muonioon ja jatkettiin sieltä mopoilla. Ei merkkiäkään löystymisestä. Siinä mielessä takajousen rasitus on hyvä, liinat saattaa vähän venyä, mutta jousi pitää ne tiukalla.
SF 1098S
MTS V4S
Tase
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: KTM 790 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tase »

T Koponen kirjoitti: Ke Maalis 03, 2021 9:48 pm Osaako joku asiantuntija selittää miksi tuon katupyörän eturengas oli kulunut kuvassa olevan kaltaiseksi? Ajettu n 19000 km onko kantattu vaan toiselle puolelleKuva
Vieressä verrokkina uusi kumi. Kuva

Lähetetty minun ANE-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Renkaan keskellä ja reunoilla on erilainen kumiseos. Keskikohta kestää kulutusta, reunojen pehmeämpi osa antaa paremman pidon kallistuksissa.
Avatar
Koheltaja
Viestit: 7971
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Millaisia jatkoja olette tehneet ketjusuojaan ettei ketju roiski öljyä vaatteille? Ikävää kun musta/keltaisessa takissa on mustia pilkkuja ja tulevan kauden harmaassa on enemmän pintaa pilkkuuntua.

Onko jotain fiksua jatkoa ketjusuojaan vai leikkaanko jostain purkista lärpäkkeen roiskeläpäksi ja poppareilla kiinni ketjusuojaan?
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
MIL
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: Ktm 400 Lc4 Military -02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja MIL »

Tuo on kyllä hyvä ajatus jos öljy lentään takarattaalta selkään asti. Mustassa takissa ei ongelmaa huomannut mutta oranssiin on ilmestynyt ikäviä pilkkuja. Läppä voisi olla irrotettavaa mallia kun takarattaan mutkassa on hyvä putsata ja öljytä ketjuja.
Avatar
SaPeKa
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

MInulla on sopivan jäykästä kumilevystä jatke nippusiteillä kiinni ketjusuojassa. Pyrin asentamaan siten, ettei hajoittaisi mitään vaikka vääntyisi väärään väliin jossain suossa kaivaessa tvm.
Sami
Avatar
Pallokala
Viestit: 969
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Onko kellään muistissa mikä on 90-lukulaisen Honda XR600L:n sytytysennakko?
"Suomen maanteistä oli sorateitä vuoden 2013 alussa 27 130 km eli noin 35 % koko maantieverkon pituudesta."
Liikenneviraston ohjeita 1/2014, Sorateiden kunnossapito
Avatar
Tumpeelo
Viestit: 269
Liittynyt: Ti Marras 07, 2017 2:02 pm
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: Pornainen

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tumpeelo »

Pallokala kirjoitti: Pe Huhti 16, 2021 12:28 pm Onko kellään muistissa mikä on 90-lukulaisen Honda XR600L:n sytytysennakko?
Noup, mutta selviäisköhän tuolta:

https://thumpertalk.com/forums/topic/11 ... /#comments
"We have to stop because, it came something stone or something through seat. Up in the ass of Timo"
Avatar
pmw
Viestit: 600
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

En oo mikään moottorinero enkä varsinkaan pensahananero, mutta ilmeisesti bensahana tarttee jonkinsortin ilmanottorejjän?

Mulla lappas moposta kaasareiden läpi ihan sukkana ilmanputsarikoteloon bensaa, ihmettelin että mikäs homma. Otin tankin irti ja kaadoin letkusta suoraan kaasareihin bensaa, niin ei ongelmaa.

Purin bensahanan, niin huomasin että siinä on yksi putki ilman mitään letkua, ilmeisesti joku hengitystorvi?
Noh, siinä torvessa oli kivi sisällä. Poistin kiven sieltä, kasasin hanan takas eikä mitään ongelmaa enää.

Eli tartteeko hana aina jonkun ilmanoton, muuten se syöksee bensaa täysillä eetteriin kokoajan? :roll: :roll: :roll:
Vai teinköhän tajuamattani jotain muutakin samalla kun korjaantu...

Ohessa kuva:

Kuva
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
whcrg
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 01, 2020 1:26 pm
Pyörä: EXC-F 350

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja whcrg »

Hana on vaan hana, sen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään siihen tulviiko kaasarit. Nyt on ilmeisesti hiukan takerteleva neulaventtiili kaasarissa jos kerta välillä tulvii ja välillä ei.

Yleistason esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=llOO5lrpruY
Avatar
pmw
Viestit: 600
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Tämä onkin ilmeisesti joku alipainehana. Tosta putkesta lähtee alipaineletku(?) imukaulaan tms. Se oli tukossa ja aiheutti sen, että tankista ryöppy kokoajan bensaa kaasareihin täysillä. Korjasin tuon ja vaihdoin tiivisteet yms, niin nyt pelaa loistavasti
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
whcrg
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 01, 2020 1:26 pm
Pyörä: EXC-F 350

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja whcrg »

Silti sinulla on vika neulaventtiilissä jos kaasarit tulvivat hanan ollessa auki. Kannattaa korjata ennenkuin tulee lisämurheita :)

Alipainehana voi neulaventtiilin vuotoa jonkun aikaa naamioida (ylimääräinen tulviva bensa imetään moottoriin eikä tulvi näkyville) mutta ongelmat alkavat jossain kohtaa kyllä.
Ana
Viestit: 567
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 12:28 am
Pyörä: SE+ muut
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Ana »

Alipainehanasta kun kalvo hajoaa niin bensa valuu alipaineletkua pitkin kurkkuun, Tähän ei neulaventtiili vaikuta mitään.
Ana.
Avatar
pmw
Viestit: 600
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Joo neulat toimii kyllä hyvin. Mulla ei ole ollutkaan ennen tällaista alipainehanaa tankissa.
Tosiaan lopullinen syy oli entisen omistajan väärin kasaama bensahana. Sieltä puuttui yksi holkki välistä, jolloin alipainehanan jousi ei päässy toimiin oikein eikä sulkenu kalvoa. Tän takia tankki työnsi kokoajan bensaa ulos solkenaan. Jopa tankki irrallaan on/res-asennoissa ryöppys ihan valtoimenaan. Tätä *ei* tapahdu jos alipainehana on kondiksessa.

Tulipahan tämäkin selviteltyä. Ja kyllä vanhan Hondan kaasarit vaan toimii ja toimii, vielä ei ole tarttenu aukoa niitä 154tkm aikana. :mrgreen:
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
skuikka
Viestit: 2011
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Sen verran tuota whcrg:tä komppaan että vaikka hana on auki, ei toimivan neulaventtiilin läpi pitäisi bensaa mennä kun kone ei käy. Jos nyt ei muuta niin sinuna vähän seurailisin öljynpintaa. Se jos alkaa nousta, kaasarit remonttiin. Oma mopo teki tuon kerran, oli kai roska toisessa kaasarissa ja esti neulan sulkeutumisen. Oli sen verran bensaa pytyssä aamulla että ei pyörinyt kone. Naapurin Suzukista tulivat minulta kyselemään että miksi ilmansuodatinkotelosta valuu öljyä ajossa? Koneestä tuli viitisen litraa öljy/bensaseosta. 2.2l on öljytilavuus. Ei se hetkessä mitään riko mutta ihan parasta voiteluainetta tuollainen ei ole.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 111
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Mulla valu kiinaskootterissa bensat koneeseen kun oli viallinen alipainehana. En tutkinut millä mekanismilla se tarkkaan ottaen vuoti, mutta uudella hanalla ongelma hävisi ja on pysynyt poissa vuosia.
Vastaa Viestiin