Retkeilyautoja on vaikka kuinka, pikkubusseja kun kattelee niin niistä on varmaan puolet retkeilyautoja. Vero tippuu pakuluokkaan.JUHHisi kirjoitti:Itseä kiinnostaisi myös kuulla faktoja jos joltain lisäpenkeillä oleva paku löytyy!?VAK kirjoitti:vaikuttaako pakettiautossa istumapaikkojen lukumäärä maksuihin? on alkanut jonkin verran olemaan sellaisia pakettiautoja jossa on takapenkit ja taakse mahtuu vielä pyörä.
...jonkin verran oon asiaa tässä viimeaikoina selvitelly ja jotain seuraavanlaista olen asiasta lueskellut..
Jos penkkejä on useampi kuin 3, niin henkilöauto hommiks menee(mukaanlukien lava-autot hilux,ranger,amarok.. jne.), eli Dieselvero kokonaismassan mukaan eli luokkaa 1000€/vuosi..
Mutta sitten niitä on mahdollista rekisteröidä retkeily/kaksikäyttö autoiksi. Retkeily auton verotutsta en oikeen tiedä, mutta kaksikäyttö on käsitääkkseni täys dieselvero, eli ~1000€.. Matkailuautoksi rekisteröidessä ois kait jo tuntuvia etuja, mutta se on taas tehty vaikeaksi, kun pitää löytyä matkustamosta 190cm korkeutta 0,4m2 alalta, makuupaikkoja jne..
Retekilyautosta pitää käsittääkseni löytyä:Pöytä,Makuupaikka,Keitto mahdollisuus ja ulkoinen 230V virransyöttö. Kaikki nämähän olis suht helposti toteutettavissa, mutta empäs sitten tiiä että onko siitä mitään rahallista(verotus) hyötyä.
HMMM... Googlella löyty tommonen : http://www.nettiauto.com/peugeot/boxer/4410048
Siellä sanotaan että dieselvero pakettiauton luokkaa...
Transportterin tai uuden viton kun löytäis pitkällä korilla ja retkeilyautona, niin kyllä kelpais mulle!
Kaks makuupaikkaa pitää olla ja riittävän isot, joillain asemilla on riittäny alkuperäset penkit vaikka ne yleensä jää liian kapeeks ja lyhyeks, osa on joutune tekeen esim. konttiin tason penkkien jatkoks. Tasanen ei tuo tartte olla mut irrotettavia levyjä ei hyväksytä.
Pöydäks ois riittäny esim. 90-luvun caravelles taittuva selkänoja jossa kova tausta.
Keitintaso täytyy olla matkustamon puolel ja kiintee. Tuohon caravelleen ois riittäny et ois esim. laatikkokiskoil laittanu 1-levyn keittolevyn keskirivin alle et sen saa vedettyy avoimeen tilaan. Sähköks riittää sisätilapistoke. Kaasuvermeet pitää olla samaa tasoo mitä matkailupeleissä ja valtuutetun asentajan laittamat.
edit: eikös nois lisäpenkkipakuis oo viel sellanen ikävä puoli että niis lisäpenkeis ei saa olla turvavöitä? Ainakaan niissä mitä oon nähny niin ei oo ollu...
edit2:myös säilytystilaa täytyy olla, tuohon caravelleen ku kysyin niin kontin reunaan ku ois tehny sellasen johon tyyny mahtuu niin ois kuulemma riittäny, pienet muovipakit ei kuulemma enää riitä.
Ja vaahtosammutin pitää olla myös.
edit3:retkeilyautoo koskee kans tuo 80-rajoitus jossei abseja ja turvatyynyä