Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Kampi
Viestit: 1402
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Valkeala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Itse en koskaan ole ymmärtänyt sitä vapaalle rassailua ennen sammutusta. Miksi ihmeessä se vapaalle pitäisi saada? Kone seis ja ykkönen sisässä niin pysäköintijarru on siinä. Tämähän jo aiemmin on todettu. Jos myöhemmin pitää työntämällä siirtää löytyyhän vapaa sitten helpommin.
treriksrøysare
Avatar
psi
Viestit: 730
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja psi »

Siirtäessäkin vaihteella on parempi liikuttaa koska kytkimellä voi sitten hidastaa helposti liiat nopeudet pois.
Русский военный корабль, иди на хуй
Piese
Viestit: 711
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL 60/Street Glide ST
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Piese »

Sivujalan katkasijaa hyväksi käyttäen sammuttanu, jos sellanen ollu ja muuten virta-avaimella/stoppinapilla, kottarainen sammuu hätänarun poistolla joko tahallaan tai sitten toisinaan tahattomasti :lol:

Ja lautalla ykkönen päällä sekä etujarru pohjassa. Parkkiin laittaessa mikäli vehkeessä on vaan sivujalka niin ykkönen silmään mutta jos keskituelle niin ei niin nöpönuukaa.
Avatar
bisti
Viestit: 1418
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja bisti »

Aiheena tällä kertaa takajarrun nesteiden vaihto

Suoritin takajarruun nesteiden vaihdon hieman soveltaen kytkinnesteen vaihto-ohjeita eli seuraavanlaisesti:
1. Jarrunestesäiliön korkki auki
2. Takajarrussa olevaan ilmausnippaan letku kiinni ja letkuun iso ruisku kiinni
3. Letkuun ja ruiskuun uutta jarrunestettä (DOT5.1) riittävästi (~1dl)
4. Nippaa auki ja puskemaan uutta nestettä nipan kautta samalla poistaen toisella säiliöstä ylimääräistä sitä mukaa kun pinta nousee, pusketaan niin kauan kunnes (melkein) kaikki on ruiskusta tungettu järjestelmän läpi.
5. Nippa kiinni ja nesteet oikealle tasolle ja korkki kiinni.

Osaako joku kertoa meneekö tällaisessa operaatiossa jotain väärin (ts. kaikki nesteet ei vaihdu, jää ilmaa tms.)?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Tikkaoja
Viestit: 772
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Pyörä: Canyon ja Cube
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Jarrusylinteriin saatta jäädä vanhaa nestettä hieman, riippuen jarruletku liitoksen sijainnista. Ilmausnippa on todennäköisesti sylinterin korkeimmassa kohdassa. Suurin osa nesteestä on kuitenkin vaihtunut eikä järjestelmässä ilmaakaan ole, ellei sitä siellä ole jo valmiiksi ollut tai olet sitä ruiskulla uuden nesteen mukana painanut. Mahdolliset vanhat ilmat poistunevat kyllä tuolla vaihtotyylillä. Jos vanhan nesteen määrän haluaa minimoida, niin kannattaa painaa jarrusylinterin manta ihan pohjaan ennen toimenpiteen aloittamista, eli painaa mahdollisimman paljon vanhaa nestettä säiliöön.

-petteri
RiiMi
Viestit: 1444
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

[quote="bisti"]Aiheena tällä kertaa takajarrun nesteiden vaihto

Suoritin takajarruun nesteiden vaihdon hieman soveltaen kytkinnesteen vaihto-ohjeita eli seuraavanlaisesti:
1. Jarrunestesäiliön korkki auki
2. Takajarrussa olevaan ilmausnippaan letku kiinni ja letkuun iso ruisku kiinni
3. Letkuun ja ruiskuun uutta jarrunestettä (DOT5.1) riittävästi (~1dl)
4. Nippaa auki ja puskemaan uutta nestettä nipan kautta samalla poistaen toisella säiliöstä ylimääräistä sitä mukaa kun pinta nousee, pusketaan niin kauan kunnes (melkein) kaikki on ruiskusta tungettu järjestelmän läpi.
5. Nippa kiinni ja nesteet oikealle tasolle ja korkki kiinni.

Osaako joku kertoa meneekö tällaisessa operaatiossa jotain väärin (ts. kaikki nesteet ei vaihdu, jää ilmaa tms.)?[/quote]

Tää on kyl mahottoman hyvä vehje jarrunesteen vaidossa , hinnallakaan ei ole pilattu
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000031634/
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Avatar
AnttiL
Viestit: 2978
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Jep, pakko olla samaa mieltä.
Etu- ja takajarrun sekä kytkimen nesteiden vaihdossa ei kauaa kulu ja onnistuu kädettömältä insinööriltäkin. :lol:

ja on hyvä myöa autojenkin kanssa samaan puuhaan.
antti
ikibemaristi
Viestit: 10
Liittynyt: Su Joulu 26, 2010 10:12 pm
Pyörä: BMW F 650twin GS

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja ikibemaristi »

joku kirjoitti että vahamainen voiteluaine olisi se hyvä juttu ketjussa, mutta kun siihen kiinnittyy hiekkaa niin onpa oivallinen hiomatahna. sama ilmiö syntyy kokemuspohjaisesti sitkeällä vaihteistoöljyllä. ajan ketjuilla helposti yli 40000km ja rattailla vähän vähemmän. käytän ohutta moottoriöljyä joka pumpataan suoraan ketjulle stormin myymällä voitelijalla. ketjun pesen öljyllä pari kertaa kuussa, ideana on se että öljy poistuessaan ketjusta vie hiekan mm. mennessään. hyvin on toiminut, on toki muitakin näkemyksiä mutta tämä on yksi niistä.
teppogarde
Viestit: 315
Liittynyt: To Tammi 03, 2008 11:14 am
Pyörä: DL 650 V-Strom
Paikkakunta: Valkeala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja teppogarde »

En tykkää vahoista, Wurthilta olen hakenu HHS 2000 rasvaa ja sillä suihkinu ketjut. Parhaimmillaan olen sen 30-40000 km ketjulla ajanu. Rattaita pitää kyllä välillä uusia.
Älä sano, ettet osaa jos et ole vähintään paria kertaa kokeillut.
Pastori
Viestit: 464
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2009 9:49 pm
Pyörä: Pyörätön
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Huomasin pikkugessun penkissä perseen kohdalla pienenpienen ratkeaman. Pystyykö tuota päällisä vielä pelastamaan, esim liimaamalla alapuolelle paikan? Mitäköhän nahkaa tuohon kannattaa laittaa jos vaihtaa joskus koko päällisen? Liukasta se ei sais olla eikä hirmu venyvää. Tuo orkkis on ajon jälkeen aina rutussa perseen alta.
Avatar
suke62
Viestit: 1137
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 9:22 pm
Pyörä: Tiger 800
Paikkakunta: Rauma

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Pastori kirjoitti:Huomasin pikkugessun penkissä perseen kohdalla pienenpienen ratkeaman. Pystyykö tuota päällisä vielä pelastamaan, esim liimaamalla alapuolelle paikan? Mitäköhän nahkaa tuohon kannattaa laittaa jos vaihtaa joskus koko päällisen? Liukasta se ei sais olla eikä hirmu venyvää. Tuo orkkis on ajon jälkeen aina rutussa perseen alta.
Täältä löytyy (ei kannata liimailla): http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... &_udhi=100
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
jupet
Viestit: 294
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja jupet »

Mopoteline vetokoukkuun.

http://www.24mx.fi/pyoran-teline-vetoko ... mpaign=REM

Onko tämmöinen laillinen ja miten selvitetään ja lasketaan minkä kokoinen (akseliväli ja kilot) mopo minkäkin auton taakse laillisesti sopii?

Olishan tämä nyt huomattavan kätevä peräkärryyn verrattuna, mut mahtaako farmaricitikka ja kolmepuolikas exc-f olla kovinkaan laillinen yhdistelmä tämmöisen kanssa...
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Vetokoukulle on valmistaja määrittänyt aisapainon ja se ei montaakymmentä kiloa ole joten sen puolesta jättäisin ostamatta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hsippe
Viestit: 730
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

jupet
Viestit: 294
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja jupet »

Olishan se liian hyvää ollutkin ollakseen totta :)
Vastaa Viestiin