Ossa

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Ossa

Viesti Kirjoittaja VAK »

Ossalta enduropyörä.

Hieno ja innovatiivinen peli näyttäisi olevan:

OSSA Enduro

ei enää lommoontuvia paisareita!

-ville
---x mopolla suohon x---
Avatar
TeroV
Viestit: 81
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 1:01 am
Pyörä: VaraTero

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja TeroV »

Hienoa että vanhaa kunnon 2-t tekniikkaan perustuvaa laitetta jotkut vielä kehittää. Mun mielestä sais valtamerkitkin panostaa enemmän noihin 2-t laitteiden kehittämiseen, uskon että niissä olisi paljon vielä käyttämätöntä potentiaalia kun koko 2000-luku on keskitytty vaan noihin nelareihin.

http://www.offroadpro.fi/uutinen/kaksit ... tuotantoon
Viimeksi muokannut TeroV, Ke Marras 09, 2011 3:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Dominator
Viestit: 1668
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Tämä linkki olikin jo toisessa ketjussa mutta laitetaan tännekin. Mielenkiintoinen kampe :!:

http://www.ossacanada.ca/NP_OSSA_Enduro_ENG.pdf

http://www.ossamotor.es/ES/models.php?idMoto=337
Avatar
GasGas300
Viestit: 284
Liittynyt: Su Syys 18, 2011 12:21 pm
Pyörä: GG300EC
Paikkakunta: Rollo
Viesti:

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja GasGas300 »

Eikös tää sopis paremmin tuonne PYÖRÄT otsikon alle?
Ilo ilman bensan hajua on teeskentelyä!
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja VAK »

GasGas300 kirjoitti:Eikös tää sopis paremmin tuonne PYÖRÄT otsikon alle?
jep, oikee paikka olisi siellä. Hätäpäissäni täräytin tähän tarinointiin. Joku joka pystyy ja haluaa voi siirtää.

Hyviä ratkaisuja kuitenkin paljon tuossa Ossassassa.

Ossan sivuilta:

"Two-stroke single cylinder with one-piece crankcase and change removable cassette, the engine of the new 250 Enduro Ossa has a revolutionary dual injection system developed in collaboration with the signing Kokusan and electronic exhaust valve assisted by the the injection ECU itself. One injector is located in the crankcase and the other in the chamber of the cylinder, which is unusual because usually is usually placed in the butt. This totally new system allows a long series of combinations in the set-up and management in the character of this revolutionary Enduro Ossa 250i/300i. Its electric starter is very innovative because of its simplicity and notable for the absence of gears, which contributes to the lightness and simplicity of a set that will be below 100 kg. of weight."

On tuo linkkukin fiksun näköinen. Ei oo maavarasta pois, vaikka on linkku.

-ville
---x mopolla suohon x---
Jani M
Viestit: 2305
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kelkkapuolellahan 2T-ruiskut on olleet jo hetken arkipäivää. Siellä kaikkein edistyneimmässä systeemissä polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan pakoaukon sulkeuduttua, mikä estää kokonaan palamattoman seoksen karkaamisen pakoputkeen. Saisivat prätkäpuolellakin mennä suoraan tähän kampikammioon ruiskuttamisen sijaan. Polttoainetalouden saa parhaimmillaan jopa alle samantehoisen nelitahtisen.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja VAK »

juu, sitten ei tarvisi vastapainetta, eikä paisariakaan, mutta mikäs alakertaa sitten voitelee, jos polttoaine ei kieppaa ensin sieltä?

-ville
---x mopolla suohon x---
pesa570
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 12:53 pm
Pyörä: xtz 850, exc 250
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja pesa570 »

VAK kirjoitti:juu, sitten ei tarvisi vastapainetta, eikä paisariakaan, mutta mikäs alakertaa sitten voitelee, jos polttoaine ei kieppaa ensin sieltä?
Rotaxin sdissä ja eteckissä taitaa olla kiertokangenlaakeri 'kestovoideltuja' laakereita, jotka kestää sen minkä kestää!
Jani M
Viestit: 2305
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Rotaxin Etechissä alakertaan menee öljynsyöttö, mutta öljynkulutus on vaan murto-osa normaalista tuoreöljyvoitelusta. Paisari noissa on ihan normaalisti, jotta sylintereihin saadaan kunnon täyttö. Runkolaakerit on monissa Rotaxeissa kestovoideltuja. Tuoreöljyä vaaditaan kiertokangen ala- ja yläpään sekä männän voiteluun.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Avatar
timo
Viestit: 3027
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja timo »

TeroV kirjoitti:Hienoa että vanhaa kunnon 2-t tekniikkaan perustuvaa laitetta jotkut vielä kehittää. Mun mielestä sais valtamerkitkin panostaa enemmän noihin 2-t laitteiden kehittämiseen, uskon että niissä olisi paljon vielä käyttämätöntä potentiaalia kun koko 2000-luku on keskitytty vaan noihin nelareihin.

http://www.offroadpro.fi/uutinen/kaksit ... tuotantoon
Niimpä.
Bisnes, politiikka ja mm. tekemällä tehdyt 2t/4t-luokkajaot ajoivat pitkään 2-tahtisia ahtaalle.
Epämuodikashan se oli trendikkäämpien nelareiden myydessä paljon paremmin. Kukapa niitä savukoneita olisi kehittänyt, jos parempaa tuottoa saa muutenkin.
Toivottavasti tosiaan paluu järkeviin paisaripeleihin on edessä. Mä ainakin uskon niin käyvän.
On nimittäin edelleen olemassa luokattomia lajeja jossa tarvitaan oikeata voimaa ja kevyttä tekniikkaa. Endurostakin voi tulla jälleen sellainen kunhan kehitys kehittyy (bisneksen ehdoilla).

Joskus kuumimman nelarihuuman aikana niiden tekniikan ylivoimasta totesin että, "tottakai ne on voittamattomia heti kun näen pelkkiä nelareita ammattimetsureiden kourissa" :mrgreen:
Jani M
Viestit: 2305
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Onko tuo akku, tuo koneen alla oikealta puolelta näkyvä möhkylä, johon tulee punainen ja musta johto? On ainakin alhaalla ja eipä sille taitaisi muualla olla tilaakaan.
timo kirjoitti:Bisnes, politiikka ja mm. tekemällä tehdyt 2t/4t-luokkajaot ajoivat pitkään 2-tahtisia ahtaalle.
Epämuodikashan se oli trendikkäämpien nelareiden myydessä paljon paremmin. Kukapa niitä savukoneita olisi kehittänyt, jos parempaa tuottoa saa muutenkin.
Toivottavasti tosiaan paluu järkeviin paisaripeleihin on edessä. Mä ainakin uskon niin käyvän.
On nimittäin edelleen olemassa luokattomia lajeja jossa tarvitaan oikeata voimaa ja kevyttä tekniikkaa. Endurostakin voi tulla jälleen sellainen kunhan kehitys kehittyy (bisneksen ehdoilla).

Joskus kuumimman nelarihuuman aikana niiden tekniikan ylivoimasta totesin että, "tottakai ne on voittamattomia heti kun näen pelkkiä nelareita ammattimetsureiden kourissa" :mrgreen:
Eihän luokkajaoille ole tehty hetkeen mitään, ja nyt taas näyttää hyvin pärjäävän kaksitahtisilla MM-sarjassa E2 ja E3 luokissa. Lisäksi taitaa olla nelitahtisten tekeminen kovasti kalliimpaa, joten tuotot on varmaan kaksitahtisitakin ihan hyviä halvemmasta myyntihinnasta huolimatta. Jahka ruiskut saadaan kaksitahtisiin, niin uskoisin voimasuhteiden myyntimäärissä taas tasoittuvan. Ja onhan enduron eurooppalaiset valtamerkit edelleen vahvasti mukana kaksitahtirintamalla. Japanilaisistakin ainoastaan Honda on tehnyt periaatepäätöksen luopua kokonaan kaksitahtisista.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja VAK »

eikä muutkaan Japanilaisvalmistajat ole taineet juurikaan tehdä 2t pyörien tuotekehitystä. Taitaa tulla liukuhihnalta aika vanhan tuotekehityksen tulosta(ei huonoja kylläkään).

-ville
---x mopolla suohon x---
Jani M
Viestit: 2305
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ongelmana on ehkä paremminkin, että japanilaisia ei enään oikein kiinnosta enduroiden tekeminen ylipäänsäkään.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Piese
Viestit: 711
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL 60/Street Glide ST
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja Piese »

Jani M kirjoitti:Rotaxin Etechissä alakertaan menee öljynsyöttö, mutta öljynkulutus on vaan murto-osa normaalista tuoreöljyvoitelusta. Paisari noissa on ihan normaalisti, jotta sylintereihin saadaan kunnon täyttö. Runkolaakerit on monissa Rotaxeissa kestovoideltuja. Tuoreöljyä vaaditaan kiertokangen ala- ja yläpään sekä männän voiteluun.
Skiidossa kolmas moottori vasta menossa, kilsoja koko kelkalla takana jotakunkin 1000km, ei tarkkaa varmuutta, kun mittaristokin on vaihettu jo kaks kertaa :lol: niin ja vaihelootakin kertaalleen korjattu.

Kelkka 600:nen Ski-Doo Scandic työmalli leveellä ja pitkällä matolla ja toi on kaasaripeli mutta sama alakerta tuossa on kuin ruiskussakin tai siinä korkeempi viritteisessä pätkäkelkassa eli kestovoidelluilla laakereilla ovat, ainakin näin valisti rotaxia työkseen korjaava ja huoltava ystäväiseni.
Avatar
GasGas300
Viestit: 284
Liittynyt: Su Syys 18, 2011 12:21 pm
Pyörä: GG300EC
Paikkakunta: Rollo
Viesti:

Re: Ossa

Viesti Kirjoittaja GasGas300 »

Joo, nuo kestovoidellut petilaakerit 2tahtisissa ei herätä luottamusta täälläkään ei kelkka eikä pyöräpuolella. Varmasti se kulutus pienenee kaasariin verrattuna vaikka ruiskutetaan myös kampikammioon. Suurin hyöty lienee suutin/neula jumpan poisjäänti, lisäksi tälläinen sunnuntaiajelija hyötyy ettei kone mee tukkoon tyhjäkäynnin tuntumassa tapahtuvalla ajelulla.
Ilo ilman bensan hajua on teeskentelyä!
Vastaa Viestiin