Ajopuku
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Ajopuku
Olen hankkimassa uutta ajopukua. Toivottavia ominaisuuksia ovat
- vedenpitävyys, eli goretex- tai vastaava kalvo
- kestävyys
- suojaavuus - on siis niitä pehmusteita jo asennettuna...
- toimivuus allroad-tyylisessä ajossa. On ehkä irrotettavat lämpövuoret tms.
Hintakin tietysti näyttelee jotain osaa, mutta hyvää ja halpaahan ei tunnetusti löydy.
Siispä pyytäisin suosituksia ja kommentteja, koska tältä palstalta löytyy varmaan kokemusta ja tietoa ajovarusteista... Onko muita vaihtoehtoja kuin Rukka...?
- vedenpitävyys, eli goretex- tai vastaava kalvo
- kestävyys
- suojaavuus - on siis niitä pehmusteita jo asennettuna...
- toimivuus allroad-tyylisessä ajossa. On ehkä irrotettavat lämpövuoret tms.
Hintakin tietysti näyttelee jotain osaa, mutta hyvää ja halpaahan ei tunnetusti löydy.
Siispä pyytäisin suosituksia ja kommentteja, koska tältä palstalta löytyy varmaan kokemusta ja tietoa ajovarusteista... Onko muita vaihtoehtoja kuin Rukka...?
Vuosi sitten ostin JOFAMA (ruotsalainen) asukokonaisuuden- takki+housut (vedenpitävät & olka, selkä,kyynärpää, polvi-suojat valmiina) sekä takissa irroitetta sisävuori.. Hintaa taisi olla kokonaiset 300e ja tyytyväinen olen ollut.
Niin ja hyvin kesti saumat vaikka tuli lennettyä viime kesänä oikein kunnolla hiekkatiellä.. Kypärästä kyllä lohkeili paloja..
Niin ja hyvin kesti saumat vaikka tuli lennettyä viime kesänä oikein kunnolla hiekkatiellä.. Kypärästä kyllä lohkeili paloja..
Matka on tärkein, ei päämäärä..
Sinisalo täyttää myös vaatimukset. kun pidemmän ajan ajaa kaatosateessa päästä housut veden läpi, sekin johtuu siitä kun vedet valuu takkia pitkin alas ja jää penkin housujen väliiin imeytymään.. Eiköhän kaikki goretexit päästä veden läpi jos istuu vedessä...
Kurahousut suojaa ilkeältä kosteuden tunteelta takamuksessa

Kurahousut suojaa ilkeältä kosteuden tunteelta takamuksessa
- Lakupilotti
- Pyörä: Laku
ajopuku
Mulla Hanx kesti vettä jopa kaatosateella, uutena.
Kolmatta kesää ajellessa vuoto alkoi.
Kyselin takuuta myyjältä, kaksi vuotta.
Aika ummessa.
Käytänkin sitä lyhyillä reissuilla poutapäivinä.
Parempaa, toivottavasti, sateella ja pitkillä reissuilla.
Varmuuden vuoksi Hanxin oranssi anorakki mukana.
canam
Kolmatta kesää ajellessa vuoto alkoi.
Kyselin takuuta myyjältä, kaksi vuotta.
Aika ummessa.
Käytänkin sitä lyhyillä reissuilla poutapäivinä.
Parempaa, toivottavasti, sateella ja pitkillä reissuilla.
Varmuuden vuoksi Hanxin oranssi anorakki mukana.
canam
-
Agitheosis
- Pyörä: Husqvarna CT6FS / Can-Am Outlander 800
- Viesti:
Ei omakohtasia, itellä on MP-Asun kalvollinen takki ja Lindstrandsin kalvolliset bysat, mutta mitäLakupilotti kirjoitti:Onkos raadilla kokemusta nahkoista matkaendurotouhuissa?
juttuu oon kuullu ni on ihan eri maata kuin goret. Kommentteina oon kuullu muun muassa "sen
kanssa oot niinku yhtä puuta pyörän kanssa", "tuuli ei ota kiinni lainkaan samanlailla" ja "en oo
tarvinnu katteita sitte nahkapukuun vaihdettuani". Suojaavuus heittäytymistilanteessa väitetään
olevan parempi, toisaalta kunnon sateessa noilla kyllä kastuu, eli erillinen sadeasu mukaan reis-
suun. On varmaankin jonnin verran jäykempi, varsinkin uutena, ja koko pitäs ilmesesti valita hyvin
tyköistuvaksi. Mitä pitempiä pätkiä ajelee, sitä paremmin tuo varmaanni puolustaa asemaansa.
Ulkonäkö onki sitte jokasen omassa öögassa.... testaamalla kai tämäkin parhaiten selviää. Ja ei ku
lähimpään liikkeeseen, heti aamulla...
EDIT(231106/2359): Nykyään löytyy myös nahkatakki ja täytyy sanoa että on parempi. Viileempi
kesällä ja mukavampi viimaa vastaan....
Viimeksi muokannut Agitheosis, Su Marras 25, 2007 11:56 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Per Saukko
- Pyörä: --?--
Taidan olla niitä harvoja, jotka ajaa tällä palstalla nahkapuvussa ja tulen hyvien kokemusten perusteella ajamaan vast'edeskin. Omani on Dainesen 2-osainen perustakki ja housu yhdistelmä (ei kyykkypyörä puku). Hommasin sen viisi vuotta sitten, kun ajokkina oli Yamaha XJR 1300 nakupeli. Nahan ylivertaisuus on ajo mukavuudessa, ei lepata eikä läpätä ja ajaminen on sen puoleen paljon kevyemmän tuntuista kun ilman vastus on pienempi. Pienet, parin tunnin sateessa ajot hoidettu nahka kestää hyvin. Kuralenkin jälkeen puhdistaminen on hankalampaa, kun sitä ei voi heittää pesukoneeseen. Jos ajo on pääasiassa asfaltti ja sorateitä, touring tyyppisesti edeten, niin voin suositella ehdottomasti, mutta jos ajo on räppäämistä metsäautoteillä ja poluilla, niin varmasti tulee hiki. Hankauskestävyyshän on ylivoimainen kaatumis tilanteissa. Itelläni oli aiemmin myös Yokon Evolution Gore-tex puku, mutta myin sen pois tarpeettomana.
Nykyisin ajopelinä toista kesää Transalp, kuvassa oleva KTM on "märkä" päiväuni.
Nykyisin ajopelinä toista kesää Transalp, kuvassa oleva KTM on "märkä" päiväuni.
- Liitteet
-
- KTM 005.jpg
- (674.71 KiB) Tiedosto ladattu 362 kertaa
-millähän nyt ajelis???
- Stobe
- Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500
Itse käyttelen hyvillä keleillä ja kaupunkiliikenteessä Richan Arizona -nahkarotsia, joka voittaa Goretakin kyllä mukavuudessa mennen tullen. Pidemmille reisuillekin tekisi mieli pakata nahkatakki mukaan, jos vain mahtuisi. Kestäähän tuo pienen sateenkin, mutta epävakaalla kelillä pidättäydyn tekstiiliasuissa.
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
- JSL
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Mun Rukan A-Tech (?) ajopuku on kyllä niin jäykkää kangasta, että ei lepata sekään. Olen siihen erittäin tyytyväinen. On pitänyt koko päivän vesisateessa ajaessa veden ulkopuolella, joskin kangas vettyy jossain vaiheessa. Mutta sadevesi pysyy ulkopuolella. Taskuissa on vedenpitävät vetoketjut niin pysyy taskuissa olevat roinatkin kuivana.
noin yleisesti ainakin voi sanoa että "aito" goretex on yleensä parempi varsinkin hengittävyydeltään kuin "halvat kopiot", tässäkin kun on seurannut keskustelua on niillä joilla on aito gore kalvo ollut pitävät vaatteet ja niillä joilla jokin kopio ollut MAHDOLLISESTI" vuotoja tms.
Itsellä edullinen hanx puku josta käytössä lähinnä housut, toinen takki MP-asun valmistetta ja huomattavasti laadukkaamman oloinen. Olen pessyt ajon jälkeen letkulla eikä ole vettä tullut läpi. MP-asun takki hanxilaista selvästi paremman oloinen mutta moninkertaisen hintainenkin. Jäykkiä ovat kummatkin kun ovat ce-suojat paikallaan.
Itsellä edullinen hanx puku josta käytössä lähinnä housut, toinen takki MP-asun valmistetta ja huomattavasti laadukkaamman oloinen. Olen pessyt ajon jälkeen letkulla eikä ole vettä tullut läpi. MP-asun takki hanxilaista selvästi paremman oloinen mutta moninkertaisen hintainenkin. Jäykkiä ovat kummatkin kun ovat ce-suojat paikallaan.
antti