GPS:n telineen tee-se-itse tärinänvaimennus ???

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

SS
Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51

GPS:n telineen tee-se-itse tärinänvaimennus ???

Viesti Kirjoittaja SS »

On se nyt uskottava että noi navit olis hyvä asentaa niin että siihen saa jonkinlaisen tärinänvaimennuksen...
Ensin poiki TomTom toissakesänä ja nyt sitten Zumo660....on takuukorjauksessa, katotaan koska tulee takas

Olisko kellään näyttää omia asennusratkaisuja, tyyliin Etolan vaimennuskumit tms?
Jotain tässä pitää kehitellä, kun en ihan heti raaskis ostaa Touratech:n telinettäkään.....äääh, sellasen hankimiseks tää kuitenkin lopulta menee, mutta pitää edes koittaa jotakin omatekemää enste....
Kunkulla oli aikoinaan tanakan näköinen sylinterityyppinen vaimennusteline, vaan sellaisia ei taida olla saatavilla?

SS
Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Re: GPS:n telineen tee-se-itse tärinänvaimennus ???

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Saahan näitä, kun teettää. Ja jos etsii sisälle pienempikokoiset vaimenninkumit, voi mittoja vielä kutistaa. Kuvassa näkyvä kumirengas jakaa puolikkaat ja välissä on kumityynyt. Kumirenkaan paksuudessa voi säädellä jouston määrää. Minusta aika toimiva ratkaisu. Kauneudesta en tiedä - mutta ei kai sentään Turatekin viritelmiä rumempi?

Kuva
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
PJE
Pyörä: Solifer

Viesti Kirjoittaja PJE »

Onhan noita kumityynyjä vaikka millaisia tuollakin Biltsussa.Alla yksi malli.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... lli-63101/
Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Paulijes kirjoitti:Onhan noita kumityynyjä vaikka millaisia ...

Toki toki. Tuossa minun ratkaisussani vaan se kumityynyt joustavuuden määrä on aika kriittinen tekijä. Liian kovat kumityynyt ja tärinä jää, liian löysät ja navigaattori vapisee liikaa. Samat kumityynyt eivät toimi esimerkiksi Zumo 550:ssa ja 660:ssa. Mutta kokeilemalla selviää...
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Joku tärinävaimennus pitää tehdä, LC4 ravistaa gepsin kesässä kappaleiksi. Tähän asti ollut halpoja autogepsejä ja ennen kun olen tärinä ongelman ratkaissut niin kallimpaa gepsiä ei ohjaustankoon laiteta.

Protoa kehitellään ja siitä kuvia kun saan sen toteutettua, siinä tärinänvaimentimena toimii Velcro tarra :shock:
Kylätason kurapyöräilijä.
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Täältä joskus idea pöllitty eli kumisii hydrauliikkaputkien pitimiä.

Ja telineessäki joku vaimennus, yhden kesän tärisi 640:sen keulil ja tämän kesän rivikakkosen.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
mek
Pyörä: R 1250 GS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Polykarbonaatista ja Bilteman rst-klemmareista sekä Etolan tärinänvaimennuskumeista on helppo askarrella vaimennettu kiinnike gepsille, Zumo on kestänyt tuolla virityksellä 20 tkm, nyt odottaa hyllyssä asennusta ebay:stä huudettu Touratechin lukittava teline, Etolan kumit tulee siihenkin, kun alkuperäiset ovat kadonneet.

Kuva

edit, tuosta näkee tarkemmin periaatteen, eli ensimmäinen polykarbonaattilevy on kiinnitetty rst-klemmareilla tankoon, levyjen välissä Etolan kumit ja GPS-teline ruuveilla toiseen levyyn.

Kuva
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tällaisella tellingillä pysyi (auto)Mio & otterbox, ja myöhemmin nuvi500 ehjänä useamman vuoden.
Nyt vähän siistimpi ja vähemmän joustava ratkaisu käytössä, eli nuo stauff kiinnikkeet, ei ole kyllä tälläkään navit ravistuneet rikki...
Tosin molemmissa ratkaisuissa tuo mittariston päällä oleva teline on kojetaulun kumityynyjen varassa, eli jo valmiiksi eristetty rungosta...
SS

Viesti Kirjoittaja SS »

Mek, laitatko kuvat uudestaan kun eivät ainakaan mulla näy....

SS
RiiMi
Pyörä: Honda cbf 1000f

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Mulla kulla näkyy Mek:n kuvat. Tulikettu käytössä.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
mek
Pyörä: R 1250 GS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Minäkin suunnittelin tekeväni kiinnikkeen ensin noin päin kuin Jarnon kuvassa, eli että tanko, johon teline kiinnittyy, kulkisi levyn ja Zumon välistä, jolloin Zumo ja painopiste tulisi lähemmäs tankoa. Ostamani kumityynyt olivat kuitenkin pahimmoilleen juuri liian lyhyet, eikä tanko mahtunut noiden levyjen väliin. Mutta ei ole pyörinyt noinkaan, vaan asento on pysynyt samana kiristelemättä.

Jos jotakuta kiinnostaa, niin annan tuon vanhan kiinnikkeen kumityynyjen ja klemmareiden hinnalla pois, kunhan saan Touretechin telineen kiinni. Klemmarit 12 mm tangolle ja valmiit reiät Zumo 220:n telineelle.
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Valmiit kumit joissa on pulttikiinnitys on yleensä tehty isommille massoille kuin navi, joten pitäisi etsiä herkempää materiaalia.

Löysin tiivisteeksi tarkoitettua liimanauhalla varustettua vaahtomuovitaakia, noin 20x20 mm, siitä sentin siivut pulttikiinnityksen väliin siten että joustoa on joka suuntaan. Tossa materiaalissa sisäiset kitkahäviöt isompia kuin kumissa joten se ei herkästi ota resonanssia. Sormella kevyesti painamalla ripustus antaa myöten. Tällä systeemillä toi gpsmap620 näyttää pysyvän hengissä.

Ihme kyllä Garmin 550 on pysynyt ehjänä suoraan tankoon kiinnitettynä (Streetfighter 1098:ssa). Sen kiinnike on alunperin Rider 1:stä.
SF 1098S
MTS V4S
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Valmiit kumit joissa on pulttikiinnitys on yleensä tehty isommille massoille kuin navi, joten pitäisi etsiä herkempää materiaalia.

Löysin tiivisteeksi tarkoitettua liimanauhalla varustettua vaahtomuovitaakia, noin 20x20 mm, siitä sentin siivut pulttikiinnityksen väliin siten että joustoa on joka suuntaan. Tossa materiaalissa sisäiset kitkahäviöt isompia kuin kumissa joten se ei herkästi ota resonanssia. Sormella kevyesti painamalla ripustus antaa myöten. Tällä systeemillä toi gpsmap620 näyttää pysyvän hengissä.

Ihme kyllä Garmin 550 on pysynyt ehjänä suoraan tankoon kiinnitettynä (Streetfighter 1098:ssa). Sen kiinnike on alunperin Rider 1:stä.
SF 1098S
MTS V4S
peteace
Pyörä: kauramoottori

Viesti Kirjoittaja peteace »

Vielä en osaa sanoa onko tämä hyvä vai huono, Montana on nyt n. 10 000 km pärissyt siinä eikä ole vielä hajonnut.

En raaskinut ostaa sitä BMW-logolla varustettua pari sataa kalliimpaa Montanaa, jossa olisi ollut valmis ratkaisu tuohon kiinnitykseen, koska "cheapest thing on a BMW is the driver".

Tuossahan voisi nuo yhdet pultit vielä muovilevyn ja varsinaisen GPS-telineen välissä korvata tärinänvaimennuskumeilla, jos haluaa pelata varman päälle. Talven aikana ajattelin ainakin maalata nuo klemmarit mustaksi.

Kuva

Kuva
SS

Viesti Kirjoittaja SS »

Njoo, tommonen siitä sitten tuli kun itte teki...
Rakennehan on sama kuin noissa aiemmissakin, erona ehkä se että navigaattorin teline on vielä kumimuttereilla kiinni välipellissä
Jahka kelit on enempi mun mieleen niin pitää kokeilla meneekö uusiksi vai toimiiko toi...osat on ainakin kaikki vahdettavissa, ostin samantein erijäykkyyksisisä vaimentimia jemmaan

SS
Liitteet
IMG_1099.JPG
Vastaa Viestiin