Kiinan halpisnavikaattorit

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
MP@
Viestit: 780
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 8:14 am
Pyörä: KTM990A -13
Paikkakunta: Laihia

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja MP@ »

Tuli eilen käytettyä ensimmäisen moporeissun aikana tuota prolech navia.Auringon paisteessa ihan hiukan parempi kuin zumo 660 mutta huono silti.näyttö toimii joko tikulla tai hanskat kädessä,ei paljaalla sormella muuta kuin kynnellä.näyttö naarmuuntuu sitten tosi herkästi eli sitä suojamuovia ei kannata ottaa pois.Muuten se toimii ihan hyvin ja yhteys wifillä puhelimeen niin toimii livenäkin.Kiinnikkeet sarveen on laadukkaita.Mulla tuli mukana joku iGO kartta jolla nyt näin äkkiseltään pärjää mutta sinnehän saa ladattua mitä vain playkaupasta.
Näytön käyttö vain ärsyttää olishan se voinut nyt normi paljaalla sormella toimia. Kun virrat ottaa pois se pitää erikseen sammuttaa ja samoin käynnistää,hidas käynnistymään.
kyllä tätä nyt käyttää mutta ei se oikeeta gps laitetta voita,Garmin on edelleen ykkönen kurapyöräilyssä.
TuomasH
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R Basel, GL1500 -89 :)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja TuomasH »

Jees, oma "Karadar" navigaattori saapui eilen. Havaintoja:

Bootti kylmästä tilasta päävalikkoon (ei fastboot optiota): ~25 sekuntia
Bootti kylmästä tilasta päävalikkoon (fastboot): ~5 sekuntia

Bootti+IGo navigointi päälle (ei fastboot optiota): ~50 sekuntia
Bootti+IGo navigointi päälle (fastboot): ~25 sekuntia.

Koska kyseessä on Android laite, niin se mitä odotetaan käynnistyksessä, on kun Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä lataa itsensä. Rajoittavia tekijöitä ovat 1) Massamuistin nopeus 2) Muistien nopeus 3) Prosessorin nopeus. Ihan hyvät suoritusarvot silti. Garmin ja TomTom latautuvat nopeammin koska niissä on WindowsCE käyttöjärjestelmä(HYI!) ja navigointiohjelman lataus liitetty suoraan boottisekvenssiin.

Tämän laitteen suurimpia puutteita:

Laite ei nähtävästi osaa mennä standby-tilaan. Vaihtoehdot ovat vain joko "Shutdown" tai "Reboot" Se on huono juttu, koska kuinka moni sammuttaa kännykkänsä kun laittaa sen taskuunsa tai pois? Ei kukaan tietenkään, kännykkä laitetaan lukkoon ja sitten se jatkaa toimintaansa matalan virrankulutuksen tilassa. Tämä feature pitää saada ehdottomasti toimimaan tässä laitteessa.

Laitteen näyttö on stylys-tekniikalle tehty. Eli raaka sormenpää ei toimi, mutta muovitikku, hanska ja oma kynnenselkä esimerkiksi toimivat mainiosti. Näytön pintamateriaali on muovia ja siinä on ohut kelmu päällä. Tähän pitää etsiä nyt kunnollinen muovi"lasi"-suojakalvo, ja testata, että toimiiko se.

Laitteen alkuvalikkoa ei voi suoraan modata.*

Laitteen vahvuuksia:

OsmAnd latautuu ja asentuu. Se ohjelmisto on kehittynyt mukavasti ja painelee kaupallisista tuotteista ohi hyvin pian, ellei ole jo mennytkin isommilta osiltaan. Käyttömukavuus ei vaan tietenkään ole tavalliselle ihmiselle tehty. OsmAndissa on ohjelmoija-insinöörityypin käyttöliittymä. Kestää silti vain n. 10min opiskella esim. polkunavigointi lukuisten Youtube-videoiden avulla. OsmAndin "kaupallinen" versio maksaa 6€99c, eli tuopin hinnalla voi lopettaa OSM-karttojen käsinlatailun ja ladata haluamansa kartat suoraan ohjelmiston sisältä.

Laitteen mukana tulee KIINTEÄSTI ASENNETTAVA VIRTALÄHDE!!! Juma-lauta vihdoinkin! Ei taida sata kertaa riittää siihen kun joko tupakansytkäri tai "BMW"-liitäntä popsahtaa tärinässä irti. Tässä on suoraan akun navalle tai ext. power-liittimeen valmis power, jes! Saa tärinämassoja pois navigaatiotornista ja toivottavasti virrat pysyvät paremmin päällä.

Kiinnitys on täysin modulaarinen. Laite kiinnittyy virtapinnit sisältävään telakkaan klipsuilla ja kiristysruuvilla, mikä on todella hyvä juttu. Ei tartu ihan ohimennen nykäisyllä rosvon käteen tämä. Virtapinnitelakassa on neljä ruuvinreikää, siihen voi kiinnittää RAM-mount -kuulan tai ruuvata sen suoraan torniin kiinni, minkä itse ajattelin tehdä.

Sokerina pohjalla: KingRoot asentuu ja toimii. Eli laitteen saa rootattua. Se on hyvä juttu siksi, että nyt tätä voi modata melkoisilla vapaus- ja katastrofi -asteilla. :)


Tämä navigaattori ei ole Garminin/TomTomin tappaja tässä muodossaan. Perusperiaatteet ovat kuitenkin jo monelta osaltaan oikein.

Laitteen kestävyydestä en osaa sanoa vielä mitään, koska metriäkään en ole tämän kanssa ajanut. Se testi alkaa huomenna. Samoin se, että saako laitteen käynnistysekvenssin muokattua niin, että OsmAnd latautuu heti, on vielä avoin kysymys. Kirjoitan tähän ketjuun uuden viestin kun olen päässyt johonkin tulokseen asian kanssa. Joka tapauksessa hyvin palvellut teipillä ja kolvilla modattu Garmin Nüvi jää ensi reissulla kotiin ja tämä Kiinan-ihme saa runtua ja kunnolla! :) Varalla on Android-täppäri ja Iphone, joten aivan sama vaikka laitteelle kävisi mitä.
TuomasH
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R Basel, GL1500 -89 :)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja TuomasH »

Karadar navigaattorin Standby-ongelma oli aika nopeasti ratkaistu, tähän on varmasti useita ratkaisuja.

1) "Lock Screen" ohjelma, otin mainoksettoman "Olalab":n ohjelman
2) Greenify ja määrittelee, että systeemi menee hibernaatio-tilaan screenlockista

Näyttäisi toimivan nyt niin, että Apps->Lock Screen-> ruutu menee pimeäksi. Power-napin lyhyt painallus, niin systeemi herää henkiin. Ei ole täydellinen vielä, pitäisi saada remapattua niin, että kun virtanappia painaa vaikkapa sekunnin niin systeemi nukahtaa suoraan OsmAndista ja palaa samaan ohjelmistoon toisella samankaltaisella painalluksella. KingRoot on muuten sitten bloatattu mainoksilla, se näkyy screen lockissa jos laite on virtalähteeseen liitettynä ja verkossa.
TuomasH
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R Basel, GL1500 -89 :)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja TuomasH »

Heh, nyt on ajettu 280km tuon kanssa, pelkkää pikitietä (Helsinki-Akaa-Helsinki). 12V tupakansytytin-virtalähde helisti itsensä rikki. Olivat unohtaneet kuumaliimata tuon kelan virtalähteen piirilevyyn kiinni. Ihmetelin äsken kotoalähtiessä, että miksei tuo ala ladata itseään ja virtalähde on mykkä. Irroitin sen ja ounastelin jo etukäteen että jotain on irti, ainoastaan komponentti meni väärin.

Asuksen PDA:sta aikoinaan helisi isohko elektrolyyttikondensaattori irti, ihan sama syy. Ei ne ajattele meittiä motoristejä! Auton tasaisessa kyydissä tuo olisi kestänyt vaikka kuinka kauan. Nyt pitää avata tuo kiinteä virtalähde ja kuumaliimata sen komponentit ja emolevy kunnolla kiinni, etteivät komponentit värise omia aikojaan irti. Tämän 12V powerin saa myös kuntoon, kela kiinni ja kuumaliimaa niin maan perusteellisesti vaan perään.

12V virtalähde rikki

RAM-mountin tapainen kiinnike oli hyvä ja toimi oikein hyvin, siinä ei ollut vikaa. Sain myöskin myyjän kautta viestitettyä laitteen suunnittelijalle, että muutamat featuret olisi kiva saada, kysyi että mikä mun email on, niin laittaa modaamisohjetta tulemaan. Se on kiva juttu, katsotaan mitä tulee. Täysin pilvettömältä taivaalta säteilevässä kello yhden auringonvalossa tätä ei näe tämän paremmin:

Auringonvalossa kohti taivasta kello 1 päivällä

Itse laitetta varjostaen, nippa-nappa näkee jotain.

Tämä ei ole siinä paikassa missä sen pitäisi olla, vekotin menee tornin yläosaan ja teen pleksilasista ja "hiilikuitu"muovista siihen saranoidun ison 3/4 aurinkolipan. Eli ylä- ja sivureunat lipan alle.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Tämän ketjun innottamana ostin itsekin tuon Prolech MT-5001:n aliexpressistä. Koska käytössä on jo nyt säiltä suojattu tabletti navigointiin, päädyin tilaamaan tuon ilman DHLää, kiinan postia hyödyntäen.

Laite saapui 9 päivässä. Josta siitäkin kaksi päivää laite makasi tullissa, kun tulli ilmoitus matkasi postissa postilaatikkoon.

Tullit värkille olivat itse maksettuna jotain 25 € luokkaa.

Päivittelen omia käyttökokemuksia jahka ehdin laitetta hipelöidä ajan kanssa.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Karadar alkoi kiinnostamaan, laittakaa lisää kokemuksia kun niitä kertyy. Kännykkää käyttäneenä olen moneen kertaan todennut että näyttö pitää olla hehtaarin kokoinen ja 5" näyttö alkaa olla sitä, tarpeellinen pitää selvitä vilkaisemalla eikä tihrustamalla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Ensimmäinen käyttökierros Prolech MT-5001 on nyt takana.. Tuo on siis navin oikea nimi, ko. tehdas valmistaa myös whitelabelina muille, joten samaa vehjettä saattaa saada eri brändeillä. Kiinnityskilkkeet saattavat vaihdella eri brändeillä. Vastaan tuli aliexpressissä halvempi brändätty laite, jossa oli vain tupsyt, imukuppikiinnike ja takalevy. Eli tarkkana sen suhteen mitä itseasiassa on tilaamassa.

Vielä ei ole vehjettä rootattu, vaan menin ihan vermeen omilla perussoftilla.

Peruskarttasovellus on ihan kiva, mutta ainakin itselleni valovuosia jäljessä esim. google mapsin ja muiden käyttökokemuksesta. Päätiet tuo löysi hyvin eikä nopeudesta sinällään ole valitettavaa. Kaikkia hienouksia en varmasti softasta vielä löytänyt, mutta itselleni on selvä, että perussofta lähtee vaihtoon.

Mukana tulleen kaman määrä sen sijaan on todella kunnioitettava
Kuva
Kaikki kilkkeet ovat tukevan oloisia, eikä mikään tuntunut muoviselta rimpulalta. Metallia on kilkkeissä käytetty kunnioitettava määrä. Kuvasta poiketen tangon kiinnityspantoja oli omassani 2kpl. Ohuelle ja paksummalle tangolle. Olin iloisesti yllättynyt huomatessani, että kiinnitysmutterit olivat varmiiksi mallia nyloc.

Lisäksi tosiaan bonuksena tupsyt-virtalähde mutta myös suoraan pyörän sähköjärjestelmään kiinnitettävä malli, jolloin olemassa olevaa tupsytliitäntää voi käyttää esimerkiksi kännykän lataamiseen. Mukana siis tulee kaksi virtalähdettä kiinteäasenteinen ja tupsyt. Kiinteäasenteinen vaikuttaa olevan paljon tukevampaa tekoa, kuin TuomasH:n masiinasta hajonnut tupsyt-malli. Toki senkin sisällä voi komponentit helistä irti juotoksistaan jos niitä ei ole liimattu.

Näyttö on itseasiassa yllättävänkin kirkas, mutta se on todella altis heijastuksille. Asiaa ei auta yhtään helpota tehtaalla asennettu heikkolaatuinen suojakalvo. Seuraavaksi siis vuorossa jonkinlaisen heijastamattoman kalvon asennus. Tuossa on tietysti se riski, että jos kalvo on liian paksu lakkaa näytön resistiivinen kalvo toimimasta hanskoilla.

Resistiivinen näyttö itsessään on napakka vasteeltaan ja toimii varsin hyvin. Resistiivisyys takaa sen, että tuota voi oikeasti käyttää myös paksummilla hanskoilla, toisin kuin kapasitiivisia näyttöjä.

Yleiskuva on tällä hetkellä varovaisen postiiivinen. Ainakaan toistaiseksi se ei pärjää pyörässä kiinni olevalle amoled-pädille, mutta olen varovaisen toiveikas, että näytön heijastusten minimoimisella ja softan roottaamisella homman saisi futaamaan niin hyvin, että tabletti ikävine suojakoteloineen vaihtuisi tähän.

edit. Tosiaan mitään lasipohjaista suojakalvoa tähän ei todennäköisesti pysty asentamaan (Tiedoksi myös TuomasH:lle). Resistiivinen näyttö vaatii painoalustan taipumista, jolloin kovaksi karaistut lasikavot hyvin todennäköisesti säröytyvät. Vaikka lasikalvo kestäisikin taipumisen on hyvin todennäköistä, että sähköäjohtava kalvo ei enää jousta tarpeeksi pistemäisesti, jolloin tökkimisestä tulee epätarkkaa ja virhepainallusten määrä kasvaa oleellisesti. Lisäksi lasinen kalvo saattaa entisestään pahentaa jo valmiiksi varsin pahaa heijastusefektiä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ai helkatti että pidän selkokielellä kirjoitetun tekstin lukemisesta, tuli opittua taas uusia juttuja näytöistä ja niiden eroista.

Mites tuo gepsi taipuu tällaiselle tietotekniikasta ymmärtämättömälle? Roottaukset ja muut jutut menee multa ohi joten onko ne välttämättömiä vai pelittääkö gepsi sellaisenaan riittävän hyvin ja on helppo käyttää ilman kymmenen valikon painamista jokaisella käynnistyskerralla?
Kylätason kurapyöräilijä.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Koheltaja kirjoitti:Ai helkatti että pidän selkokielellä kirjoitetun tekstin lukemisesta, tuli opittua taas uusia juttuja näytöistä ja niiden eroista.

Mites tuo gepsi taipuu tällaiselle tietotekniikasta ymmärtämättömälle? Roottaukset ja muut jutut menee multa ohi joten onko ne välttämättömiä vai pelittääkö gepsi sellaisenaan riittävän hyvin ja on helppo käyttää ilman kymmenen valikon painamista jokaisella käynnistyskerralla?
Pikatestin pohjalta tuossa vehkeessä ei sinällään ole mitään vikaa. Navin saa puhumaan melko sujuvasti suomea ihan vakioasetuksilla (kaikkia navin asetuksia ei ole käännetty, perustoiminnallisuudet kyllä. Reittiohjeet saa suomenkielellä ). Kokemukset perussoftasta ovat, että pärjää ihan hyvin ainakin garminin ja tomtomin autosoftille (no edelliset kokoemukset muutaman vuoden vanhasta laitteesta, mutta kuitenkin). Google mapsiin / Applen karttasoftaan verrattuna käyttö enemmän tai vähemmän kömpelöä. Toki tämä enemmänkin mielipideasia.

Karttasovellukseen siis pääsee käsiksi ihan päävalikosta ikonia painamalla, eli tuohon ei vaadita IT-insinöörin tutkintoa. Päivittelen kokemuksia, kun niitä kertyy lisää.

edit. kokeilin nopeasti tuon play-kaupan toimivuutta masiinassa ja ainakin roottaamattomana softan asennus tökkii kovasti. Mitään en saanut ainakaan helposti masiinaan asennettua. Lisäksi tuohon vehkeeseen soveltuvat softat ovat näemmä kiven alla. Eli siihen kannattaa varautua, että play-kaupan sisältö poikkeaa paljon kännykän tai tabletin valikoimasta. Esim OsmAndroid ei ainakaan omassani hypännyt suoraan playkaupasta asennettavien listalle. Selaimen kautta play kauppa näyttää OsmAndroidin olevan yhteensopiva, mutta sieltäkään kautta itse asennus laitteeseen ei onnistu. Pitää vielä kokeilla josko tuohon asentaisi SD-kortin, josko tuo tekisi eroa tilanteeseen.

edit2. Tosiaan vaikka tietotekniikka insinöörin paperit omankin, en ole mikään android expertti. Näin ollen olen varmaankin ihan Ok mittapuu myös niille, jotka eivät ole tottuneet roottaamaan jokaista android laitettaan heti sen poistuessa paketista :)
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Montenegron kaveri oli tutkinut Prolechin sisuksia.

Kuva

Kuva

http://advrider.com/index.php?threads/m ... 981/page-3
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Vähintäänkin mielenkiintoiset sisuskalut.... Tuon perusteella en uskalla masiinaa suositella kurapyöräilijöille. Kuvan perusteella oma masiina aukeaa ennen aktiivista käyttöönottoa ja lorautan sisuskalut täyteen hitaasti kovettuvaa epoksia. Nyt tuo näyttää siltä, että osat irtoavat ennenpitkää kiinnityksistään ja hakkaavat ajan saatossa itsensä irti...

Muutenkin olen huomannut jatkotutkimuksissa, että käyttis on toistaiseksi melko buginen ja vaikeasti lähestyttävä. Ilmeisesti uusia firmiksiä masiinaan löytyy, mutta firmiksen päivittely menee sitten jo enemmän tiuonne IT-insinööriosastolle.

Harrasteprojektina mielenkiintoinen, mutta Garminin tai Tomtomin korvaajana halpa kiinakopio, joka todennäköisesti aiheuttaa enemmän harmia kuin käytön helppoutta.

edit.
Jaa niin piti vielä sanomani, että OSM-androidin sain kuin sainkin viimein asennettua. Systeemin oma Play-kauppa sovellus ei ainakaan omalla firmikselläni toimi ollenkaan. Mitään ei androidin omalla play-sovelluksella saa asennettua. Sen sijaan webbiliittymän asennus toimi oikein. Lisäksi kun tuon masiinan paritti googletunnuksiin, pystyy softat asentelemaan suoraan tietokoneelta käyttäen webbikäyttöliittymää. Maps asentui ihan näppärästi masiinaan tuota kautta.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Takana on nyt ensimmäiset 3500km, joka sisälsi reissun Norjaan ja takaisin.

Laite itsessään käy ja kukkuu hienosti, eikä raudan suhteen sinällään ole mitään pahaan sanottavaa, kun huomioi hinnan. Näyttö voisi toki olla kirkkaampi, mutta reissusta selvittiin ihan kivasti, vaikka mitään aurinkosuojaa ei laitteessa ollutkaan. Näytön suojamuovit ovat kulutuskamaa kurapyöräilijälle, niin kuin joku jo aiemmin mainitsikin. Laite kestää todistetusti vettä ja rankkasadetta ihan isän kädestä.

Sen sijaan softapuoli on lähempänä keskiaikaista kidutusvälinettä kuin helppokäyttöistä navia. Vähän itseäni kovasti ärsyttävää puutelistaa:

1. Kosketusnäyttö toimii huonosti nurkissa ja laidoissa. Tämä aiheuttaa paljon näppäilyvirheitä käyttäessä. Etenkin ilman styluskynää.
2. Kosketusnäyttösofta lienee softan puolella edelleen kapasitiivisen kosketusnäytön moodissa, koska osoitteen kirjoittaminen tuntuu välillä lähes mahdottomalta tehtävältä tuplapainalluksineen ja kosketusrekisteröinnin kummallisuuksineen. Myös pyyhkäisyelettä vaativat toiminnot ovat yleensä takuuvarman ärräpään takana, kun pyyhkäisy muuttuu painnallukseksi tai pyyhkäisyn ja painalluksen yhdistelmäksi.
3. Navin oma perusvalikko on tuskaisen hidas ja miettii sekuntitolkulla yksinkertaisiakin asioita, sen sijaan kun applikaation saa vihdoin auki, homma alkaa futaamaan.
4. Laitteen kun irroittaa niin se sammuttaa näytön, mutta ei mene virransäästötilaan --> yleensä aamulla kun alkaa lähtöä tekemään, niin ensimmäiseksi on edessä hirvittävä rumba, johon kuuluu laitteen boot, naviapplikaation käynnistys ja reitin jatkaminen.
5. Laitteen oma navisofta on lähinnä vitsi. Reittien tuonti ei onnistu (ainakaan mitenkään yksinkertaisesti) ja käyttö oli mielestäni tahmeaa ja monimutkaista. Toisaalta jos navin olettaa vievän senhetkisestä sijainnista osoitekenttään naputettuun osoitteeseen nopeinta reittiä, välttänee vakisofta peruskäytössä.
6. OSMAnd + 500km sorareitti aiheutti käytännössä aina laitteen kaatumisen reittiä laskettaessa. Tiedä onko vika laitteen suorituskyvyssä vai OSMAndissa. joka tapauksessa itse en tuota yhdistelmää saanut toimimaan lainkaan. Basecamp + Locus sen sijaan toimi riittävän hyvin. Sitä miten softan olisi saanut reitittämään pisteiden välillä en kuitenkaan keksinyt reissun päällä.

Rehellisyyden nimissä on sanottava, että laite olisi huomattavasti parempi, jos se toimitettaisiin perusandroidilla ja ilman karttoja tai karttasoftaa. Suurin osa ongelmista ja hankaluuksista tuntuisi olevan luokattoman huonosti tehdyssä navisoftassa ja kiinalaisten omissa räpellyksissä. Aihiona tuo on ihan kiva ja tuon saanee viritettyä kuntoon talven pimeinä tunteina, mutta ilman virittelyä tuo on lähinnä surkea/huono autonavi, joka kestää vettä.

Jos androidin tuunaaminen on asia jota mielellään kutsuu harrastuksesi, on laite aivan mainio ostos. Jos taas "tietotekniikan" kanssa räpeltämiselle laskee, edes jonkinlaista tuntihintaa, pystyy Garminin tai TomTomin ostamaan helposti tuolla summalla ja rahaa jää melko varmasti vielä useampaan munkkikahvisessiion lähimmässä Esson-baarissa.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kiitos raportista, kuulostaa just sellaiselta jonka kanssa mulla menee pelikaani turbiiniin hyvin nopeasti. Toistaiseksi jatketaan puhelimen kanssa.
Kylätason kurapyöräilijä.
TuomasH
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Touko 30, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R Basel, GL1500 -89 :)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja TuomasH »

"Kevät" lähenee, niin voisi päivittää tämänkin ketjun. Tuo Karadarin halpis-GPS kesti n. 2500km ajoa Venäjällä. Itse laite kyllä on edelleen ehjä, mutta 10km ennen Kazania aloin ihmetellä, että heiluupa kummasti tuo navigaattori. Se pirulainen oli raksauttanut oman kiinnikkeensä keskeltä halki ja sitä ei saanut reissunpäällä enää korjattua. Ext-powerin syöttö loppui, kun vekotin ei enää istunut telakassaan, joten realtime kartan seuraaminen loppui siihen. Tuohon hajoamiseen kyllä liittyy oleellisesti oman kottaraisen melko rouheat vibraatiot ja oma patenttikiinnitys navitorniin ilman mitään pehmustuksia.

Itse navigaattorista samat fiilikset kuin tässä ketjussa ylempänä esitetään. Avasin ja kuumaliimasin koko helahoidon ennen lähtöä samalla kun fiksailin powerit siitä kuntoon, ei tullut ongelmia. OsmAnd toimi koko reissun ajan, mutta tosiaan softassa/Kiinan-Androidissa/raudassa joku bugi, joka aiheuttaa kaatumisen välillä hyvinkin normaaleissa tilanteissa.

Mainitsin tuosta hajoamisesta sitten Kiinaan sinne pajalle, niin vastaus tuli heti: "Joo, me voimme lähettää sinulle uuden kiinnikkeen". No, enpä ole pitänyt kiirettä asian kanssa. Nyt ne pommittivat loka-marras-joulukuun ajan, että testaa heidän uusinta Android 6.0 softaa tuohon. En ole jaksanut sitäkään tehdä. :D Pitää tsekkailla, että mitä keksin tuolle, koska nyt on parikin tuttua, joilla on 3D printteri. Voisi tehdä vähän järeämmän ja paremmin tärinävaimennetun kiinnikkeen tuolle, koska itse navi toimii riittävän hyvin.

Yleisarvio: "Sitä saatu, mitä odotettiin" laite. Keväämmällä voi taas tarkistaa, että minkä parinsadan laitteen voisi ostaa tälle vuodelle ja rikkoa sen. :)
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Itse totesin, että omaan käyttöön Prolechista ei saa toimivaa sitten millään. Firmistäkin päivittelin, eikä tuo systeemi nyt kultahipuksi tunnu muuttuvan vaikka kuinka kiillottaisi. Softa on firmispäivitysten jälkeenkin juuri niin kamala kuin aiemmin mainostin. Hetken pohdin olisiko jaksanut alkaa tutkimaan saisiko tuohon jotenkin SSH-yhteyden/näppiksen kiinni, jotta olisi oikeasti päässyt sorkkimaan vehkeen sielunelämää ja poistamaan kaiken, mitä kiinalaiset ovat sinne vimmoissaan lisänneet. Hetken mietittyäni tulin kuitenkn siihen lopputulokseen omallakin tekemisellä on hinta, eikä laatuvärkki kuitenkaan loppupeleissä maksa kuin satkun enemmän. Eli oma prolech löytyy nyt miljoonalaatikosta ja pyörään pultattu kiinni Garminin aito moponavi.
Vastaa Viestiin