Moro, yritin aiheesta etsiä mutta vanhoissa keskusteluissa korkeintaan sivuttiin asiaa.
Nykyään varsin asiallisen oloisia autonavigaattoreita saa melko kohtuulliseen hintaan, varsinkin kun vertaa MP-spesifistisiin. Kurapyöräilijälle ehdoton lyhimmän reitin valintakin alkaa olla ilmeisesti kaikenlaiset kinttupolut kattava perusmalleissakin.
Lähinnä kiinnostaisi kuulla autonavigaattoreita pyörissään käyttäneiden kokemuksia ja ongelmia. Kosteus on tietty selvä ongelmakohta, mutta siihen nyt keksii ratkaisuja ja rauhallista reissua tehdessä löytynee aikaa pysäyttää tien sivuun ottamaan suuntimat gepsistä vaikkei ajossa näyttöä täysin erottaisikaan. Mutta mites tuo tärinä, varsinkin niissä röykkyisemmissä olosuhteissa? Mitä se käytännössä aiheuttaa? Viivettä toiminnassa vai peräti sammumista/reitin resetoitumista? Toimiiko jonkinlainen vaahtomuovi-iskunvaimennus vai onko skippailu tms. vain ominaisuus, joka pitää kestää mikäli säästöä haluaa?
Sillä kyselin että budjettiin sopisi tietty paremmin hieman edullisempi navigaattori, mutta jos sellaista vermettä ei saa millään pelittämään hyvin, niin hukkasijoituksen puolellehan sellainen sitten tahtoo lipsua.
Tietty muutkin ilmenneet ongelmat kiinnostavat tätä vaihtoehtoa kartoittaessa..
Autonavigaattori pyörään?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Autonavigaattori pyörään?
Tuskinpa tärinänkesto on sen huonompaa tai parempaa autonavigaattorissa. Ongelmia on ollut ihan noilla vesitiiviilläkin vehkeillä nimenomaan tärinän kanssa muistikorttien ja akkujen/pattereiden kontakteissa. Oma 99,- gigantin navi ei tunnu tärinästä olevan pahoillaan, mutta kosteutta vasten täytyy keksiä jotain minigrippiä näppärämpää.Gunther kirjoitti:Lähinnä kiinnostaisi kuulla autonavigaattoreita pyörissään käyttäneiden kokemuksia ja ongelmia. Kosteus on tietty selvä ongelmakohta, mutta siihen nyt keksii ratkaisuja ja rauhallista reissua tehdessä löytynee aikaa pysäyttää tien sivuun ottamaan suuntimat gepsistä vaikkei ajossa näyttöä täysin erottaisikaan. Mutta mites tuo tärinä, varsinkin niissä röykkyisemmissä olosuhteissa? Mitä se käytännössä aiheuttaa? Viivettä toiminnassa vai peräti sammumista/reitin resetoitumista? Toimiiko jonkinlainen vaahtomuovi-iskunvaimennus vai onko skippailu tms. vain ominaisuus, joka pitää kestää mikäli säästöä haluaa?
Yksi huomattava asia on myös näytön kirkkaus. Noissa kalliimmissa tuppaa olemaan erikoisemmat ruudut jotka näkyvät paremmin auringon paisteessa. Omia kosteussuojia funtsiessa kannattaa varmasti myös aurinkolippaa harkita.
- jani
-
MarkkuHoo
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Viesti:
Mä koitin jonkunverran käyttää aluksi Garmin Nuvi350 autonavia sorateillä, mutta en saanut sitä oikein mieleisesti toimimaan.
Vaikka karttamateriaalissa oli pienet soratiet merkitty, ei se millään asetuksilla oikein halunnut niitä ajaa kurapyöräilijän maun mukaan, vaan se koitti aina kummasti kierrättää mahdollisuuksien mukaan reittiä lähintä pikitietä pitkin. Estot oli päällä ja lyhyin reitti yms.
Totesin, että se on kai aito autonavigaattori, ja erittäin hyvä onkin siinä - mun pienet mp-soratiet oli jotenkin liikaa sille.
Vaikka karttamateriaalissa oli pienet soratiet merkitty, ei se millään asetuksilla oikein halunnut niitä ajaa kurapyöräilijän maun mukaan, vaan se koitti aina kummasti kierrättää mahdollisuuksien mukaan reittiä lähintä pikitietä pitkin. Estot oli päällä ja lyhyin reitti yms.
Totesin, että se on kai aito autonavigaattori, ja erittäin hyvä onkin siinä - mun pienet mp-soratiet oli jotenkin liikaa sille.
- Rapakko
- Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Mun 250W taasen piirtää reitin kaikilla mahdollisilla sorateillä, kun valinnasta on esto moottoritielle ja sallittuna soratiet, sekä lyhin reitti. Testasin norm asetuksilla Kokkolasta Kalajoelle ja reitti tuli suurinpiirtein 75km, mutta kun otin nuo edellämainitut asetukset käyttöön ja annoin sen taas laskia reitin, niin matkaa tuli lähes 160km, jolloin se kiertää kaikki maailman kinttupolut, väistäen kaikki vähäkään suuremmat tiet. En siis ajanut näitä reittejä, vaan virtuaalitestasin niitä olohuoneessa.
Tämmösen suojalaukun ostin gepsiini ja keväällä on tulossa siihen pyöräkohtanen kiinnitys Tenerehen, muihin markkinoilla oleviin pyöriin löytyy jo telineitäkin. Suojalaukku maksoi 14euroa ja teline maksaa noin 40euroa. Teline kiinnityksiä on laukkuihin ja suoraan pyörään. http://www.mo-tech.de/produkt/?produkt_id=1533 (sivun oikialla reunalla)
Tämmösen suojalaukun ostin gepsiini ja keväällä on tulossa siihen pyöräkohtanen kiinnitys Tenerehen, muihin markkinoilla oleviin pyöriin löytyy jo telineitäkin. Suojalaukku maksoi 14euroa ja teline maksaa noin 40euroa. Teline kiinnityksiä on laukkuihin ja suoraan pyörään. http://www.mo-tech.de/produkt/?produkt_id=1533 (sivun oikialla reunalla)
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Minulla on Transalpissa ihan tavallinen Mio C220 autonavigaattori. Hyvin on toiminut. Ei ole koskaan sekoillut tai sammunut tärinästä ja aika hyvin näkee aurinkoisellakin säällä lukea. Joskus pitää kädellä vähän varjostaa pahinta paistetta.
Kiinnitys on sarjan mukana tulevalla telineellä jonka olen ruuvannut stongaan letkusiteellä jonka välissä on lämppärin vesiletkua. Mahdollisimman yksinkertaisesti.
Kannattaa pistää ensin viikoksi kiinni vain nippusiteillä että voi sitten muutella. Laite kannattaa laittaa sellaiseen kulmaan että siitä heijastuu oma ajotakki eikä taivas, muuten ei päivällä näe lukea.
Sateen ja pölyn suojana on minulla Minigrippejä. Niihin on helppo tehdä reikä johtoa varten eikä haittaa kiinnitystä omaan telineeseen. Niitä vaihdetaan sitä mukaa kun rispaantuu.
Kosteassa ja pölyssä käytetään minipusseja ja sateessa laitetaan pussin kanssa taskuun, niinkuin muuten kännykät ja lompakotkin joita varten mulla on aina mukana Minigrippejä
Kosketusnäyttöön laitoin heti digikameroihin tarkoitetun näyttösuojan. Näyttöä voi käyttää hanskat kädessä joten naarmuja tulee.
Navigaattori ei myöskään lue ajatuksia eikä tiedä mitä kautta haluaisit ajaa ja pitkien reittien tekeminen on työlästä mutta vastaavasti se löytää sellaisia reittejä joista ei kartan kanssa uskaltaisi edes haaveilla. Näyttö toimii myös pakkasella. Eilen tulin juuri Hämeenlinnasta espooseen navin reittejä.
Kiinnitys on sarjan mukana tulevalla telineellä jonka olen ruuvannut stongaan letkusiteellä jonka välissä on lämppärin vesiletkua. Mahdollisimman yksinkertaisesti.
Kannattaa pistää ensin viikoksi kiinni vain nippusiteillä että voi sitten muutella. Laite kannattaa laittaa sellaiseen kulmaan että siitä heijastuu oma ajotakki eikä taivas, muuten ei päivällä näe lukea.
Sateen ja pölyn suojana on minulla Minigrippejä. Niihin on helppo tehdä reikä johtoa varten eikä haittaa kiinnitystä omaan telineeseen. Niitä vaihdetaan sitä mukaa kun rispaantuu.
Kosteassa ja pölyssä käytetään minipusseja ja sateessa laitetaan pussin kanssa taskuun, niinkuin muuten kännykät ja lompakotkin joita varten mulla on aina mukana Minigrippejä
Kosketusnäyttöön laitoin heti digikameroihin tarkoitetun näyttösuojan. Näyttöä voi käyttää hanskat kädessä joten naarmuja tulee.
Navigaattori ei myöskään lue ajatuksia eikä tiedä mitä kautta haluaisit ajaa ja pitkien reittien tekeminen on työlästä mutta vastaavasti se löytää sellaisia reittejä joista ei kartan kanssa uskaltaisi edes haaveilla. Näyttö toimii myös pakkasella. Eilen tulin juuri Hämeenlinnasta espooseen navin reittejä.
Kaizu BMW F650GS -06
Vaativa kurankäsittely
Vaativa kurankäsittely