Purin pyörää jo sen verran, että huomasin ettei siellä oikein ollut, ainakaan näkösällä,kunnollista liitoskohtaa, missä ei tarttis aukoa piuhoja, tai tehdä juotoksia. Mutta jos joku tietää paremmin, niin saa vinkata...
Bmw f650GS ja navigaattorin latausvirta
Valvoja: Moderaattorit
Bmw f650GS ja navigaattorin latausvirta
Nii, elikkäs olisko kellään omakohtaista kokemusta tai vihjeitä, mistä kohtaa sais helpoiten gravitaattoriin virtaa? Kuitenkin siten että lataus toimisi vain kun virrat on päällä.
Purin pyörää jo sen verran, että huomasin ettei siellä oikein ollut, ainakaan näkösällä,kunnollista liitoskohtaa, missä ei tarttis aukoa piuhoja, tai tehdä juotoksia. Mutta jos joku tietää paremmin, niin saa vinkata...

-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Jokos sait latausvirran. Pohdiskelin aikannaan saman ongelman kanssa ja yksinkertaisin tapa oli ottaa virta parkkilampun maajohdon liittimestä 5,7 V zenerin yli. Siis parkkilamppu toimii kytkennässä etuvastuksena ja zener rajoittaa max latausjännitteen tuohon 5,7 volttiin. Ainakin mulla on toiminut loistavasti.
Hanski ja enska
Säköä nagilaattoriin.
Itse ratkaisin ongelman kuorimalla parkkivalon johtoa ja juottamalla siihen johdon joka syöttää pientä relettä. Releen kautta sähkö tupakan sytytinpistorasialle... Ja heti kun olin tehnyt tämän huomasin että siellähän on BMW:n laittama pistoke!
Vasemmalla puolella sylinterin paikkeilla, kohdassa jossa muovi poski peittää rungon.
Sen takaa varmasti löytyy hyvät liittimet joista voit ottaa sähköä, jos et suoraan tuosta liittimestä. Itse laitoin sulakkeen varmuuden välttämiseksi...
Ja itse navigaattorin laitoin mittariston yläpuolelle, plexin lopun paikkeille. Ohjaus tangossa se oli liian alhaalla.
Mikko[/img]
Vasemmalla puolella sylinterin paikkeilla, kohdassa jossa muovi poski peittää rungon.
Sen takaa varmasti löytyy hyvät liittimet joista voit ottaa sähköä, jos et suoraan tuosta liittimestä. Itse laitoin sulakkeen varmuuden välttämiseksi...
Ja itse navigaattorin laitoin mittariston yläpuolelle, plexin lopun paikkeille. Ohjaus tangossa se oli liian alhaalla.
Mikko[/img]
- Liitteet
-
- DSCN0372.jpg
- Kuva pistokkeesta
- (74.63 KiB) Tiedosto ladattu 65 kertaa
HHmmm... ?
Miks toi lataus pitäisi toimia vain virrat päällä?
Kyllä siinä akussa riittää virtaa tohon lataukseen moninkerroin vaikka vetäisi johdot suoraan akulta. Ja panet sä kuitenkin sen GPS:ssän jonnekin piiloon taukojen ajaksi.
Mä vedin ainakin akulta suoraan sytkäriliitännän sulakkeen kautta kojelautaan, josta GPS ottaa virrat oman johtonsa kautta.
Pekka

PS. Ja siitä sytkäriliitännästä saat myös virtaa ilmapatjan pumppuun, kun pitää asettua yöpuulle.
No mulla on siihenkin BMW:n oma sytkäriliitäntä alkuperäisasennuksena..
Miks toi lataus pitäisi toimia vain virrat päällä?
Kyllä siinä akussa riittää virtaa tohon lataukseen moninkerroin vaikka vetäisi johdot suoraan akulta. Ja panet sä kuitenkin sen GPS:ssän jonnekin piiloon taukojen ajaksi.
Mä vedin ainakin akulta suoraan sytkäriliitännän sulakkeen kautta kojelautaan, josta GPS ottaa virrat oman johtonsa kautta.
Pekka
PS. Ja siitä sytkäriliitännästä saat myös virtaa ilmapatjan pumppuun, kun pitää asettua yöpuulle.
No mulla on siihenkin BMW:n oma sytkäriliitäntä alkuperäisasennuksena..
Kun pistoke toimii vain virran ollessa päällä, on se helpompi sammuttaa haluttaessa kuin suoraan akun navasta otettu.
Mulla on laturi kokoajan paikallaa. Ja jos jätät tuollaisen laturin vaikka pariksi vuorokaudeksi paikalleen niin luulen että se syö akun tyhjäksi.
Mulla itse asennettu pistoke on satulan alla, sateelta ja katseilta suojassa. Joten en kovin tiuhaan jaksa irroittaa laturia.
Ajattelin tuota mittarin vierustaa, mutta totesin etten halua pistoketta siihen. Kun jään johonkin ihmisten ilmoille parkkiin, en raaski jättää juurikaan irtoavaa tavaraa näkösälle. Jos pistoke olisi mittarin vieressä, pitäisi laturikin aina ottaa taskuu mukaan...
Toisaalta olisihan pistoke mittarin vieressä monikäyttöisempi.
Mielummin miten vain...
-
Mikko
Mulla on laturi kokoajan paikallaa. Ja jos jätät tuollaisen laturin vaikka pariksi vuorokaudeksi paikalleen niin luulen että se syö akun tyhjäksi.
Mulla itse asennettu pistoke on satulan alla, sateelta ja katseilta suojassa. Joten en kovin tiuhaan jaksa irroittaa laturia.
Ajattelin tuota mittarin vierustaa, mutta totesin etten halua pistoketta siihen. Kun jään johonkin ihmisten ilmoille parkkiin, en raaski jättää juurikaan irtoavaa tavaraa näkösälle. Jos pistoke olisi mittarin vieressä, pitäisi laturikin aina ottaa taskuu mukaan...
Toisaalta olisihan pistoke mittarin vieressä monikäyttöisempi.
Mielummin miten vain...
-
Mikko
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Minulla kun on selvä aukko elektroniikan tietämyksessä niin voisitko tarkemmin selittää miten tätä zener-diodia oikein sovelletaan. Ei ole ensimmäinen kerta kun kuulee sitä mopohommissa käytettävän.rytila kirjoitti:Jokos sait latausvirran. Pohdiskelin aikannaan saman ongelman kanssa ja yksinkertaisin tapa oli ottaa virta parkkilampun maajohdon liittimestä 5,7 V zenerin yli. Siis parkkilamppu toimii kytkennässä etuvastuksena ja zener rajoittaa max latausjännitteen tuohon 5,7 volttiin. Ainakin mulla on toiminut loistavasti.
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Pitänee itse itselleen vastata, eli ilmeisesti kysymys on zener vakavoinnista.Tase kirjoitti:Minulla kun on selvä aukko elektroniikan tietämyksessä niin voisitko tarkemmin selittää miten tätä zener-diodia oikein sovelletaan. Ei ole ensimmäinen kerta kun kuulee sitä mopohommissa käytettävän.rytila kirjoitti:Jokos sait latausvirran. Pohdiskelin aikannaan saman ongelman kanssa ja yksinkertaisin tapa oli ottaa virta parkkilampun maajohdon liittimestä 5,7 V zenerin yli. Siis parkkilamppu toimii kytkennässä etuvastuksena ja zener rajoittaa max latausjännitteen tuohon 5,7 volttiin. Ainakin mulla on toiminut loistavasti.
http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index ... 2.sis&pa=j
Releeseen otin ohjausvirran parkilta, kun on sopivasti päällä lähes kaikissa virtalukon asennoissa. Seuraavaksi ajattelin muuttaa liitoksia siten että väliin tulee tupakansytytin, jotta voin käyttää sitä muuhunkin latailuun.
Pistin gravitaattorin telakan kiinteästi tankoon ja varmistin muutaman millin tuplavaijerilla, ettei heti irtoa jonkun mukaan.
Pistin gravitaattorin telakan kiinteästi tankoon ja varmistin muutaman millin tuplavaijerilla, ettei heti irtoa jonkun mukaan.
- jonkko
- Pyörä: KTM 640 Adventure
Juu,akust mullakin on,mutt sulake heti akun jälkeen sitten niin kaikki ok 
Team kahajo
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Kyll se siitä menee
http://www.youtube.com/user/TheJonkko?feature=mhsn
http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/
http://picasaweb.google.fi/lekasora/