Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

TA-Petu
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2017 10:58 pm
Pyörä: AT CRF1100L AS DCT, XL700VA, CRF300Rally
Paikkakunta: Espoo

Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja TA-Petu »

Moi,

Hakusessa niskasuoja matkaendurointiin: tulossa 7. kesä Transalpin kanssa ja kun muutama vuosi sitten tajusin vaihtaa salmiakit nappuloihin niin asvaltti ei houkuta enää lainkaan. Reissaan yksin, elukoita ja muita yllättäviä tilanteita on ollut, vasta yksi kaatuminen: juhannusyö 2018 päättyvällä tiellä pehmeä hiekka ja väsynyt kuski => alppi "järjesti" lepohetken ja olemattomasta nopeudesta pyörähdin itse matalan kuivan ojan pohjaan jossa kasvillisuus pehmensi pyörähdystä. Oli siis maailman pehmein kaatuminen. No, tie oli päättyvä vain autoille joiden läpiajo oli estetty ja reissu jatkui pienen levon ja prätkän noston jälkeen. Jäi kuitenkin vaivaamaan että entä jos olisi ollut vauhtia enempi ja kivi ojanpohjalla pahasti eikä ehkä liikennettä moneen päivään...

Ajoasuina minulla on sekä Rukka Energater kylmemmälle kelille ja Rukka Roughroad lämpimemmälle kelille.
Ja kovasti tekisi mieli ajaa talvella, pitkä lista kylmän kelin varusteita vielä hankkimatta niin itselle kuin Transalpille.


Olen käsittänyt että pelkkä niskasuoja ei välttämättä istu paikoillaan vaan sen kaverina olisi hyvä olla vielä suojatakki (esim. Leatt niskasuoja + suojatakki). Myöskään niskasuojat eivät välttämättä istu "tavallisten" mp takkien ja niiden suojien kanssa hyvin ja jos vaikka niistä ottaisi suojat pois ja käyttäisi niskatukea + suojatakkia niin tällaisen "tavallisen" mp takin kaulus on liian pieni.
=> Jo olemassa olevat Rukka takkini eivät siis toimisi uusien suojien kanssa?
Käyttö pakkas kelleillä?


Airbag-liivi?

Spidi Air DPS CE airbag-liivi 599 eur ale messuilla 499 eur
https://www.storm-motor.fi/ajovarusteet ... bag-liivi/

Spidi Neck DPS Airbag-liivi HV 429 eur ale 289 eur
https://www.storm-motor.fi/ajovarusteet ... isibility/

Luulen että airbag-liivi olisi helppo pukea päälle ja toimisi takkieni kanssa vaan tuo HV versio näyttää kuvissa ainakin aivan hengittämättömältä ja sitten aina hiostavalta, senhän pitää kuitenkin olla pikkaisen napakasti paikoillaan.
Käyttö ja toimivuus erilaisilla keleillä ja erillaisissa ajotilanteissa?




Kokemuksia, kommentteja, suostuksia?
TA-Petu
jhe
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 8:52 pm
Pyörä: 701 E -18
Paikkakunta: Helsinki/Joensuu

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja jhe »

Hyviä kokemuksia Leattista. Yksi suurienerginen hirvikolari ajettu sen kanssa ja hyvin toimi. Raajat liikkuu ja matka jatkuu.
Se soveltuu ihan mainiosti muidenkin takkien kuin Leattin omien kanssa. Olen käyttänyt sitä crossipaidan, Rukan, Klimin ja monien muiden takkien kanssa. Takin kaulus ei ole ongelma. Pientä hienosäädön tarvetta voi olla, jos käyttää takin selkäpanssaria ja eri takeissa se olisi merkittävästi eri paksuinen tai muotoinen. Takin rintataskuihin ei ehkä pääse yhtä sujuvasti kuin ilman suojaa mutta pääsee kuitenkin.
Leattia suosittelen. Tärkein turvavaruste kypärän ohella.
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja mek »

Mulla on myös ollut Leat jo monta vuotta, tuo STX Road -versio. Otin sen takia tuon, että silloinen Spidin selkäsuoja mahtui noiden leveämmällä olevien selkäpuolen tukien väliin. En ole vielä kokeillut miten istuu uuden Rukka Kastor 2.0 suojaliivin kanssa. Olen pitänyt tuota käytännössä kaikissa ajeluissa, oli päällä sitten Rukka Energater tai ROR -takki, Held Harper nahkatakki tai Held Carese II -takki. Nahkatakissa mulla on kiinteä Forcefieldin selkäsuoja, noiden muiden alla pidin Spidi Defender suojaliiviä. Hyvin istui.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Ja toisena erittäin hyvänä vaihtoehtona on Alpinestar BNS Pro (vanhempi malli) tai BNS Tech 2 tuolla hieman tarkempi kuvaushttps://www.youtube.com/watch?v=FCjU1FnoS6w

Itselläni tuo vanhempi BNS Pro malli ja menee panssarin ja minkä tahansa takin kanssa varsin hyvin. Itse en ole käyttänyt edes noita mukana tulevia "kuminauhoja" koska istuu niin hyvin, mutta haluttaessa noilla voi varmistaa istuvuuden. Eli ei tarvitse mitään erillista takkia tms. kuten jo edellisissäkin viesteissä todettu.

Vanhaa mallia saa erittäin hyvässä tarjouksessa: https://www.24mx.fi/alpinestars-niskasu ... brand-1#?p

Eikä tuo uusikaan hirveitä maksa: https://www.24mx.fi/niskasuoja-alpinest ... brand-1#?p
Mika TA-91
Stefa74
Viestit: 170
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

Mulla on Leatt gpx 4.5 ja oon ollu tyytyväinen. Ei haittaa/häiritse ajamista eli sitä on sitten tullut pidettyä aina ajaessa.
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

mek kirjoitti:Mulla on myös ollut Leat jo monta vuotta, tuo STX Road -versio... ...En ole vielä kokeillut miten istuu uuden Rukka Kastor 2.0 suojaliivin kanssa.
Jään odottamaan sovituksen lopputulosta. D3o suojapaita tai liivi on haussa, samoin niskasuoja. Messuilla niitä katselin mutta en päässyt yhdessä sovittamaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Tumpeelo
Viestit: 289
Liittynyt: Ti Marras 07, 2017 2:02 pm
Pyörä: Orbea
Paikkakunta: Pornainen

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Tumpeelo »

Asia olisi ajankohtainen itsellekin, joten osaakos joku kertoa kumpi noista edullisimmista versioista kannattaisi hankkia.

Leat GPX 3.5 vai Alpinestar BNS Pro? Leatin suojapaita pitäsi laittaa kans, joten sen puoleen tuo Leatt taitaa olla järkevämpi valinta?

https://www.leatt.com/shop/moto/neck-br ... black.html
https://www.24mx.fi/alpinestars-niskasu ... to-top5#?p
"We have to stop because, it came something stone or something through seat. Up in the ass of Timo"
Avatar
Tumpeelo
Viestit: 289
Liittynyt: Ti Marras 07, 2017 2:02 pm
Pyörä: Orbea
Paikkakunta: Pornainen

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Tumpeelo »

Tuolla olisi isolle kotarikuskille passeli ehdokas tarjolla:

https://www.ebay.com/itm/KTM-STX-Neck-B ... 5PVm9qvQPQ
"We have to stop because, it came something stone or something through seat. Up in the ass of Timo"
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja mek »

Koheltaja kirjoitti:
mek kirjoitti:Mulla on myös ollut Leat jo monta vuotta, tuo STX Road -versio... ...En ole vielä kokeillut miten istuu uuden Rukka Kastor 2.0 suojaliivin kanssa.
Jään odottamaan sovituksen lopputulosta. D3o suojapaita tai liivi on haussa, samoin niskasuoja. Messuilla niitä katselin mutta en päässyt yhdessä sovittamaan.
Leatt STX Road istuu ihan yhtä hyvin Rukka Kastor 2.0 -liivin kanssa kuin Spidi Defenderin. Rukan selkäsuoja on ylhäältä sen verran leveämpi, että tuet ovat kokonaan selkäsuojan päällä, kun Spidissä ne olivat vain puoliksi. Spidin selkäsuoja oli reunoista loivasti ohennettu, joten siinä se toimi hyvin. Tuon Rukan D3O suojan kanssa on parempi, että ovat kokonaan päällä, D3O on reunaan saakka paksua ja reunat on oikeastaan vain pyöristetty. Edessä tuki istuu tietysti suojan päällä. Ainakin itselleni STX oli kuitenkin Rukka ROR -takin kanssa samoilla säädöillä oikealla korkeudella.

Eli Leatt STX Road sopii hyvin D3O -suojilla varustetun rinta- ja selkäsuojan tai suojatakin (Esim. Leatt 3d Airfit tai Rukka D3O Air RPS) kanssa. Jos ajaa myös rata-ajoa tai muuten pitää selkäkyttyrällä varustettua nahkapukua, on valittava nimenomaan tuo STX-malli, jossa selkätuet menevät kyttyrän sivuille. Muuten ei liene suurta väliä istuvuuden kanssa, että minkä mallin valitsee. Teoriassa voisi luulla, että STX olisi hiukan "vakaampi"päällä, koska takatuet ovat selvästi leveämmällä kuin GPX:ssä, mutta tuolla ei liene suojaavuuden kannalta suurta merkitystä. Leattiä on välillä tosi hyvissä tarjouksissa, omanikin muistaakseni ostin selvästi alle 300 euron. Ostaa sen mallin minkä edullisesti saa. Huom, joka mallia on eri kokoja, Leattin sivuilla on kokotaulukko. On tärkeää ostaa oikea koko ja säätää se oikein. Muuten suoja joko ei suojaa tai sitten haittaa pään luonnollisia liikkeitä ajaessa.
Sukke
Viestit: 641
Liittynyt: To Marras 22, 2012 4:44 pm
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays
Paikkakunta: Raisio

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Sukke »

Itse jo monta vuotta käyttänyt Alpinestarsin suojaa ja alaston on olo ilman sitä nykyään. Mitään erityistä takkia ei tuon kanssa tarvitse, kun käyttää sitä muiden varusteiden päällä. Rallikuskit sitten hommaa takin, jossa kaulus sopii suojan päälle, mutta se on jo hifistelyä. Alpinestars on muuten oikein hyvä ja kätevä, paitsi ne kumpparit, joiden tarkoitus on pitää suoja paikoillaan. Muutenhan se pysyy itsellään paikallaan ilman kumppareitakin, mutta kumarrellessa valahtaa niskaan.


Sent from Tapatalk
Koippa
Viestit: 136
Liittynyt: Su Tammi 27, 2019 12:59 pm
Pyörä: Yahama Tenere 700
Paikkakunta: Nummela

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Koippa »

Mites toi niskasuojan mitoitus? Pitääkö rinnanympärys mitata ajovarusteineen vai ilman?
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja mek »

Ilman kai. Mulla 105 cm, ja Leatt STX Road L/XL sopii hyvin.
TA-Petu
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2017 10:58 pm
Pyörä: AT CRF1100L AS DCT, XL700VA, CRF300Rally
Paikkakunta: Espoo

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja TA-Petu »

Kiitos!

Näin aloittelijana arvostan kun kokemuksia jaetaan.
Keväälle on siis jo kaksi varmaa asiaa: ajoharjoittelut Motojysky:llä ja niskatukeen tutustuminen..hankinta.
TA-Petu
vapaaduunari
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Kiitän minäkin vastauksista. Leatt 4.5 GPX löytyi alesta loppusyksyllä, tämän ketjun lukeminen vähensi epäilyä sopivuudesta/käytettävyydestä.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Jopo
Viestit: 38
Liittynyt: La Syys 07, 2019 9:17 pm
Pyörä: Tenere 700 & GSX-R 1100 & Sähkömankeli

Re: Hakusessa: Niskasuoja matkaendurointiin

Viesti Kirjoittaja Jopo »

Olen käyttänyt Leattin 5.5 suojapaidan kanssa Leattin 5.5 niskasuojaa kahdella tavalla.
-Lämpimämmillä keleillä laitan niskatuen suojapaidan hahloihin ja ajotakki päälle niin, että vetskari on niin kiinni kun se menee. Jää siis arviolta 10-15cm auki. Tämä setup toimii hyvin (sateella en yleensä ajele).
-kylmemmällä laitan ajotakin vetskarin kiinni ja niskasuojan takin päälle. Olen käyttänyt tässä tapauksessa niitä niskasuojan mukana tulevia kuminauhoja/henkseleitä, mutta ilmankin pärjäisi. Tämäkin setup toimii hyvin, mutta niskasuojassa täytyy olla vahän eri setuppi siinä selkäpuolen irtoavassa pienessä kumipalassa.

Molemmat on muistaakseni kokoa L. Leattin kokoluokitus on ehkä vähän Eteläeurooppalainen.
Ilman näitä suojia en enää nykyään lähtisi ajelemaan.
Vastaa Viestiin