Parhaat ajotakit?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Helmi 14, 2008 9:46 pm
- Pyörä: XRV 750 ,VFR1200, 690 R, Vespa 200 Cosa.
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Parhaat ajotakit?
Hankin Päijänteellä minäkin ajellu 2vuotta. Hinta/laatu suhde kohdillaan. Mulla ainoa ongelma on polvien kohta polvisuojia käytettäessä. Lahje on melko tiukka.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Parhaat ajotakit?
Hyvä huomio, se on aika häjy tunne kun tuntee kylmän veden hiipivän pääsiäismunien ulottuville... Vaikka on takki keskustelu niin onko Hanxilla kalvohousuja missä on tuuletus ja millaisia kokemuksia on vedenpitävyydestä? Aikoinaan oli MP-Asun kalvopukuja ja ne oli täysin kelvottomia vesikelillä.Hobes kirjoitti:Koheltaja kirjoitti:Kalvon speksit antavat ymmärtää, että kovin pitkään tällä ei vesisateessa ajeta, ilman että alkaa vesi tulemaan läpi. 8000mm patsas ei oikein itseäni ainakaan vakuuta vedenpitävyydestä, joten ainakin takapuoli lähes varmasti kostuu pidemän sateen yllättäessä.
Takki on se jonka voisi ensin päivittää, Rukan housut kelpaa vielä kun on takkia uudemmat. Suomi takki on vielä pyörän sävyyn sopiva ja Suomi teemalla
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: Parhaat ajotakit?
Mitä ajat takaa tuuletuksella? En ole nähny kellään z linerissa räppänöitä vesikalvon läpi,ainoastaan noissa laminoiduissa kuteissa joita hanksilla ei tietääkseni ole yhtään. Vanhoista multiproosta tuuli kyllä riittävästi läpi ilman räppänöitäkin kun poisti kalvot ja lämpövuoren(samaa rakennetta). Eikä kastunu yllättäen.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Parhaat ajotakit?
Sinisalo Endurossa oli räppänät vaikka ei ollut laminoitu kalvo. Ei se kyllä vettäkään pitänyt muuten kun hien sisäpuolella:lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Parhaat ajotakit?
Ah joo takki. Takapuoli oli yksinkertaisin ja helpoin esimerkki. 8k mm vesipatsaalla takki vuotaa melko varmasti esimerkiksi kyynärtaipeista jos käsiä sattuu ajaessa koukistelemaan. Hartioiden seutu on toinen vaihtoehto, mutta tuo riippuu niin paljon pyörän tuulenohjaimen muodostamasta virtauksesta, että vuotokohta voi olla myös alempana. Jos käyttää reppua ajaessa, niin olkahihnojen alla on usein myös potentiaalinen vuotokohta näiden heikompien kalvojen kanssa.Koheltaja kirjoitti:Hyvä huomio, se on aika häjy tunne kun tuntee kylmän veden hiipivän pääsiäismunien ulottuville... Vaikka on takki keskustelu niin onko Hanxilla kalvohousuja missä on tuuletus ja millaisia kokemuksia on vedenpitävyydestä? Aikoinaan oli MP-Asun kalvopukuja ja ne oli täysin kelvottomia vesikelillä.Hobes kirjoitti:Koheltaja kirjoitti:Kalvon speksit antavat ymmärtää, että kovin pitkään tällä ei vesisateessa ajeta, ilman että alkaa vesi tulemaan läpi. 8000mm patsas ei oikein itseäni ainakaan vakuuta vedenpitävyydestä, joten ainakin takapuoli lähes varmasti kostuu pidemän sateen yllättäessä.
Takki on se jonka voisi ensin päivittää, Rukan housut kelpaa vielä kun on takkia uudemmat. Suomi takki on vielä pyörän sävyyn sopiva ja Suomi teemalla
Toki jos tarkoitus ei ole ajaa tuntikaupalla vesisateessa, vaan pyörä liikahtaa välittömästi lähimmän kahvion tai sateensuojan suuntaan kun taivas repeää, niin tämmöiselläkin vermeellä pysyy oikein mallikkaasti kuivana.
Yleisesti ottaen kalvon olisi hyvä kestää 15k mm vesipatsas, jotta mies pysyy kuivana pidempään jatkuvissa vesisateissa, Omalla kohdalla vaatiuksena on vähinään 20k mm patsas, joka käytännössä rajaa kaikki halvat tixtexit pois. Jäljelle jää oikeastaan sympatex ( joka ei hengitä) ja goretex. Housujen osalta tuo korostuu entisestään, koska istumalla märälle penkille kalvon pitää pystyä vastustamaan koko se paine joka muodostuu penkin ja takapuolen väliin. 8k mm vesipatsas ei tällaisessa riitä oikein mihinkään. Monesti näiden kanssa käykin niin, että sateessa ajaessa ensin tuntuu pitävän vettä, mutta tauon jälkeen pöksyt päästävät vettä läpi lähes saman tien.
Tämä johtuu siitä, että penkki on ehtinyt kastua tauon aikana, joten kalvo joutuukin yhtäkkiä paljon kovemmalle koetukselle. Sama pätee myös takkeihin, jolloin taukoillessa tulee koukisteltua käsiä, jolloin taipeiden kalvo joutuu taas kovemman paineen alle. Usein tuntuu myös siltä, että kerran vettä läpi päästänyt kalvo, uittaa sitä jatkossa paljon pienemmällä vastuksella vermeiden sisään.
Yleensä nämä valmistajin omat texit liikkuvat välillä 8000-12000. Dainesen oma kalvo taisi kestää 15000, kun asiaa aikoinaan kyselin. Osa valmistajasta ei edes tunnu tietävän oman kalvonsa hengittävyyttä ja vedenpitävyyttä (tai sitten eivät sitä halua kertoa), joka ei tietenkään lupaa mitään kovin hyvää. Propsit Hanxille, että ovat rehellisesti lukeman sivuille laittaneet, olkoonkin että luku ei ole kovin mairitteleva.
edit. Nähtävästi dainesen mallisto on kalvojensa osalta päivittynyt ja d-dry+:lle lupaillaan 30 000 vesipatsasta ja haihtuvuutta joka on kyllä erittäin kunnioitettava lukema kalvolle.
edit2. Pitipä vähän kaivella tuota Dainesen D-dry plussaa. Nähtävästi kyseessä on laminaattikangas, joka on ilmeisesti eri asia kun mopovermeissä käytetty perus d-dry. Ainakaan nopeasti googlamalla d-dry plussaa ei löytynyt kun dainesen vapaa-ajan takeista.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Parhaat ajotakit?
No höh, droppasit mun tunnelman Suomi takin osalta...
Hyvää infoa, meni Suomi takin ostaminen uudestaan mietintään koska en halua enään samanlaista kiroilua kun oli Sinisalo/MP-Asu kamppeiden kanssa.
Hyvää infoa, meni Suomi takin ostaminen uudestaan mietintään koska en halua enään samanlaista kiroilua kun oli Sinisalo/MP-Asu kamppeiden kanssa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Parhaat ajotakit?
Pahoitteluni
Mä oon niin allerginen sille, että kamppeet vuotaa, että on tullut ehkä vähän liikaakin tutkittua asiaa. ja tosiaan oma vaatimus vermeille on, että niillä voi kiskaista 16h ajopäivän kaatosateessa, ilman että varusteet pettävät. Suurimalle osalle tuo ei kuitenkaan ole oikeasti realistinen vaatimustaso, joten jos tuntia paria pidempään ei vesisateessa aio ajaa, niin voi hyvin olla että tuollainen 10 000mm kalvolla varustettu asu riittää.
Jos taas vaatimustaso on kovempi niin aika nopeasti sitä huomaa rajaavansa kaikki ne varustet pois jonka kyljessä ei lue goretex. Ko. firman patentti pitää huolen siitä, että jollei jotain ihan uutta kalvoteknologiaa tule markkinoille, niin halvat kopiot tulevat jatkossakin olemaan halpoja kopioita.
Mä oon niin allerginen sille, että kamppeet vuotaa, että on tullut ehkä vähän liikaakin tutkittua asiaa. ja tosiaan oma vaatimus vermeille on, että niillä voi kiskaista 16h ajopäivän kaatosateessa, ilman että varusteet pettävät. Suurimalle osalle tuo ei kuitenkaan ole oikeasti realistinen vaatimustaso, joten jos tuntia paria pidempään ei vesisateessa aio ajaa, niin voi hyvin olla että tuollainen 10 000mm kalvolla varustettu asu riittää.
Jos taas vaatimustaso on kovempi niin aika nopeasti sitä huomaa rajaavansa kaikki ne varustet pois jonka kyljessä ei lue goretex. Ko. firman patentti pitää huolen siitä, että jollei jotain ihan uutta kalvoteknologiaa tule markkinoille, niin halvat kopiot tulevat jatkossakin olemaan halpoja kopioita.
Re: Parhaat ajotakit?
Goren patentti venytettyyn polytetrafluorieteenikalvoon (ePTFE) raukesi yli 20 vuotta sitten, vuonna 1997. Esim. GE valmistaa täysin vastaavaa ePTFE-kalvoa jonka kauppanimenä on eVent.Hobes kirjoitti:Jos taas vaatimustaso on kovempi niin aika nopeasti sitä huomaa rajaavansa kaikki ne varustet pois jonka kyljessä ei lue goretex. Ko. firman patentti pitää huolen siitä, että jollei jotain ihan uutta kalvoteknologiaa tule markkinoille, niin halvat kopiot tulevat jatkossakin olemaan halpoja kopioita.
Patentti ei niinkään ole se, joka pitää kilpailijat poissa markkinasta, vaan Goren aktiivinen toiminta oman markkinaosuutensa suojaamiseksi.
Jos teflon-tekstiiliaihe kiinnostaa syvällisemmin niin tuossa on pitkänlainen artikkeli Goresta ja kilpailijoista muutaman vuoden takaa: https://www.outsideonline.com/1898541/insane-membrane
Re: Parhaat ajotakit?
Minä ostin viime kesänä Motonetin tarjouksesta tälläisen.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4007769 ... akeltainen
Vedenpitävä YZ-LINER 15 -kalvo: vedenpitävyys 15 000 mm, hengittävyys 4500 g
Ihan tyytyväinen oon ollu,enkä muista että olisin kertaakaan kastunut muuta kuin hiestä
Aamusta iltaan asti kestävässä sateessa en ole ajanut mutta kyllä ihan kunnon sateessa kylläkin.
Hinta oli vain 175€ kun ostin.
Ei kait se mikään enskatakki ole mutta sillä on menty.
Taskuja sais olla enemmän ja kännykkä tasku isompi tai puhelin pienempi.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4007769 ... akeltainen
Vedenpitävä YZ-LINER 15 -kalvo: vedenpitävyys 15 000 mm, hengittävyys 4500 g
Ihan tyytyväinen oon ollu,enkä muista että olisin kertaakaan kastunut muuta kuin hiestä
Aamusta iltaan asti kestävässä sateessa en ole ajanut mutta kyllä ihan kunnon sateessa kylläkin.
Hinta oli vain 175€ kun ostin.
Ei kait se mikään enskatakki ole mutta sillä on menty.
Taskuja sais olla enemmän ja kännykkä tasku isompi tai puhelin pienempi.
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: Parhaat ajotakit?
Kun lipsahti housujen vedenkestävyyteen,niin tilaisuus kehua klimin overlandia. Toissa syksynä vajaan kahden viikon reissu keski saksaan,joka ainoa päivä satoi eikä kertaakaan tullu läpi(housuista,hanxin 10v vanha takki vuoti kyllä hieman. Ikä huomioiden sallitaan.) Autobaanalla ei norsu viihtyny kuin yhden risteyksenvälin mutta Tanskan läpi tulin motaria liki jatkuvassa sateessa.
Re: Parhaat ajotakit?
Jaa tämä oli uutta, olin tosiaan siinä kuvitelmassa, että Goretexin patentti olisi edelleen voimassa. Oli muuten pirullisen hyvä artikkeli kiitos siitä.ttv kirjoitti:Goren patentti venytettyyn polytetrafluorieteenikalvoon (ePTFE) raukesi yli 20 vuotta sitten, vuonna 1997. Esim. GE valmistaa täysin vastaavaa ePTFE-kalvoa jonka kauppanimenä on eVent.
Patentti ei niinkään ole se, joka pitää kilpailijat poissa markkinasta, vaan Goren aktiivinen toiminta oman markkinaosuutensa suojaamiseksi.
Jos teflon-tekstiiliaihe kiinnostaa syvällisemmin niin tuossa on pitkänlainen artikkeli Goresta ja kilpailijoista muutaman vuoden takaa: https://www.outsideonline.com/1898541/insane-membrane
Mutta tosiaan eVentin ja Columbian kalvoista olin itsekin tietoinen, että ovat käytänössä yhtä hyviä kuin goretex, noita vaan ei juuri mopovarusteissa näy. Lisäksi vertailu on usein todella hankalaa, koska valmistajat panttaavat tietoa kalvojensa teknisistä ominaisuuksista. Luultavasti ongelma on juuri tuossa, että varustevalmistajat eivät uskalla lähteä uhmaamaan jättiläistä. Kaikki on hyvin niin kauan kuin kalvot ovat heikompia kuin goretex, jolloin Goretex-tavaramerkki saa suoraan premiumlisää. Me ostajat tietysti kärsimme kun maksamme gorelisää, mutta todennäköisesti kyse on myös siitä, että esimerkiksi eVentin kalvo ei edes whitelabeloituna ole niin paljon halvempaa goretex, että siinä olisi taloudellisesti järkeä. Goretexin salmiakki takissa riippuumassa on kuitenkin monelle samalla myös premiumin tae, jolloin muutaman kympin hintaero lopputuotteessa ei ole riittävä kannustin valitsemaan tuntematonta kalvoa. Etenkään kun suurin osa asiakkaista ei ymmärrä, eikä edes halua ymmärtää kalvojen teknisiä eroja.
Re: Parhaat ajotakit?
Viimeisen vuoden aikana ajaessa päällä on ollut The ADV Spec Linesman Jacket. Toimii mulla niin kesän moporeissuilla, kuin talven enduroajossa. Toihan ei ole mikään perinteinen ajotakki, vaan lähinnä softshell-takki, jossa vahvistettuja kohtia. Ei varmasti anna sellaista suojaa, kuin perinteiset ajotakit, mutta se on todella mukava päällä. Joustava, tuuletusaukkoja löytyy, korkea kaulus, helppo pukea. https://www.adventure-spec.com/default/ ... acket.html
Kelien mukaan lisätään kerroksia alle tai päälle. Reissussa aina mukana sadevaatteet, ne ovat mielestäni paremmat, kuin mitkään kalvot ajovarusteissa. Sadevaatteissa luotan Scott Ergonomic Pro DP:hen. https://www.storm-motor.fi/ajovarusteet ... kki-musta/
Happi
Kelien mukaan lisätään kerroksia alle tai päälle. Reissussa aina mukana sadevaatteet, ne ovat mielestäni paremmat, kuin mitkään kalvot ajovarusteissa. Sadevaatteissa luotan Scott Ergonomic Pro DP:hen. https://www.storm-motor.fi/ajovarusteet ... kki-musta/
Happi
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos