Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Ayrtono
Viestit: 246
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Pyörä: R1200GS Adv.
Paikkakunta: Vantaa

Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja Ayrtono »

Ajokausihan on parhaimmillaan, joten kokeneemmat - mikäs avuksi kun visiiri (Schubertti C3) tuppaa hengitysilmasta väkisinkin huurtumaan suljettuna, eikä aukikaan viitsisi ajella. Mikä toimii "talvikelillä", vai pitääkö vaihtaa pottaa?
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Löytyskö vanhasta huurtumisketjusta jotain apuja.. http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... ilit=huuru
jykä
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 5:33 pm
Pyörä: 250 exc-f

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja jykä »

Itellä ku oli 625:nen ja ajelin läpi talven. Ostin lämmitettävän visiirin, oli kosteaa tai pakkasta - 28 ei huurtunu. Loistava kapistus :D
Avatar
Hsippe
Viestit: 698
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Pinlock huurteen-esto kalvo. Jos ei löydy mallikohtaista niin sitten tuollainen yleismalli:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/3822805/ ... nestokalvo
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pinlockit ja muut kalvot alkaa olla näillä keleillä vähän onnettomia, on ne parempia kun ilman kalvoa mutta kyllä nekin alkaa huurtumaan. Toimivimmat ratkaisut talvelle on tuplavisiiri ja lämmitettävä visiiri, jos ei kumpaakaan saa omaan kypärään niin kannattaa harkita talvikypärän ostamista. Mikään ei ole niin ajofiilistä syövää kun huurtuva visiiri.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
mek
Viestit: 2689
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja mek »

Mulla on joutilaana Schuberth C3:een tekemäni lärpäke, joka estää hengitysilman nousemista visiirille. Alunperin vissiin S1-mallista, mutta sopii myös C3:een. Tuollainen. Sitä piti hieman leikata, ettei osu nenään kun keulaportin laittaa kiinni. Laita yv:llä osoitteesi, nii voin pistää kirjeessä tulemaan. Pahimmilla viileillä sadekeleillä siitä oli pieni apu huurtumiseen, mutta on jäänyt joutilaaksi.

Ylimääräinen, vain pari naarmua sisältävä visiirikin (M-koon pottaan) löytyisi (ilman Pinlockia) jos haluat rakennella sähkövisiiriä.
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Vanhaan C2:een rakentelin evo2 sähkövisiirin. Ykkösen olen jossain ketjussa täällä esitellyt jokin vuosi sitten. Nyt panin kanthal-langan kertaalleen edestakaisin visiirien väliin alareunaan. Reunat teippasin tiiviiksi. Yhden koeajolenkin olen +3 lämpötilassa ajanut. Kaikki ilmanvaihdot panin kiinni. Visiiri oli yhdenkertaiselta alueeltaan alareunasta vesipisaroiden peittämä, mutta lämmitetty kahdenkertainen alue oli aivan kirkas. Kylmempiä kelejä odotellessa...
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
gff-3
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

Jos ongelma on pelkästään että visiiri huurtuu hengityksestä, on myös ratkaisu helppo ja halpa: http://respro.com/store/product/foggy-mask

Itse olen testannut toimivuuden sinne -15°C tietämille tuollaisella, ilman mitään sähkö- tai pinlockvirityksiä. Kesäksi voi ottaa pois jos tahtoo, mutta toimii myös pölyisissä olosuhteissa edistyksellisesti.
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

gff-3 kirjoitti:Jos ongelma on pelkästään että visiiri huurtuu hengityksestä, on myös ratkaisu helppo ja halpa: http://respro.com/store/product/foggy-mask

Itse olen testannut toimivuuden sinne -15°C tietämille tuollaisella, ilman mitään sähkö- tai pinlockvirityksiä. Kesäksi voi ottaa pois jos tahtoo, mutta toimii myös pölyisissä olosuhteissa edistyksellisesti.
Silmälasien käyttäjillä ei tuollainen ilmanohjain yleensä oikein toimi. Jos ohjain ei suoranaisesti ole lasien tiellä, niin ainakin kokeilemani ohjaimet ohjaavat sen vähänkin kostean ilman suoraan silmälasien linssien alle ja silloin lasit huurtuvat ihan pommin varmasti vaikka ei olisi pakkastakaan.

Mitkään ohjaimetkaan ei auta, kun tupakkitauolla ei viitsi ottaa kypärää pois, vaan nostaa vain leukaosan ylös ja hengitysilman kosteus nousee visiirin sisäpinnalle ja jäätyy siihen.

Ainoa toimiva viritys on sähköllä lämmitetty visiiri, jos haluaa aina kirkkaan visiirin. Muistuu mieleen Vammalan Talviralli ja sunnuntain kotimatka. Lämpötila -7 ja vesisade. Minulla ei ollut mitään ongelmia.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Maski on muten ihan jees mutta epämiellyttävä laittaa märkänä ja kylmänä takaisin naamalle tauon jälkeen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
gixxerman
Viestit: 4786
Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
Pyörä: 4xtohtori
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Komppaan sähkövisiiriä.Itsellä tämä käytössä
http://www.eurobiker.fi/moottoripyoraky ... -7969.html
http://www.eurobiker.fi/moottoripyoraky ... -5995.html
Ei minkäänlaisia huurtumisongelmia millään kelillä
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Avatar
HessuL
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 4:11 pm
Pyörä: R1200GS Rallye, R80GS
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja HessuL »

Crossipotta+kunnolla siihen ja naamaan istuvat tuplalinssiset ajolasit+neopreeni- tms. maski maun mukaan; ainoa toimiva ratkaisu oikeasti kylmällä. Tämä siis IMHO.
Sora/lumipyöräilijä

"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."
Avatar
Phav
Viestit: 580
Liittynyt: Su Touko 30, 2010 6:21 pm
Pyörä: R1200GS -09
Paikkakunta: Joensuu,Hammaslahti

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja Phav »

Oon kokeillu tuota Progripin kalvoa ja nykyisessä potassa on Pinlock. Pinlockki pitää saada kunnolla visiiriin niin se ei huurru ainakaan hornetissa. Kokeilin myös sitä ilman ohjainta mutta ei oikein asettunnukypärän sisään. Tuo Finnsvalan tundra ohjaa jonkin verran hengityshöyryjä pois, varsinkin tommosen neopreenisen naamasuojan kanssa. Mut tuolla -15asteessa ei tahdo mikään auttaa. Kunnon lasitkin tahtoo huurtua ja jäätyä.
Loud pipes save lives
-Pasi-
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

HessuL kirjoitti:ainoa toimiva ratkaisu oikeasti kylmällä. Tämä siis IMHO.
Mun imho on BRP BV2S kelkkakypärä jota valitettavasti ei enään valmisteta. Ei ollut sellaista keliä etteikö ikkuna olisi pysynyt auki, eikä ollut väliä ajoiko jäällä pitkää vetoa vai rytkytti metässä otsa hiessä. Lisävarusteena sai vielä lämmitettävän visiirin mutta ei tullut tilattua kun ei ollut kertaakaan tarvetta sille. Plussana on vielä ettei naama palele edes -30 asteen pakkasessa vaikka on ajossa auringonnoususta laskuun asti.

Toimivia ratkaisuja on paljon eikä yhtä ainoaa oikeaa ole olemassa, hyviä kylläkin on ja jotkut on vielä parempia :wink:
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
sjuggen
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 9:56 am
Pyörä: Husqvarna TE250 -08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikäs avuksi visiirin huurtumiseen?

Viesti Kirjoittaja sjuggen »

Minulla on avokypärässä 10€:n geneettinen hengitysilman ohjain. Se kiinnittyy poskipalojen alle, ja sen saa säädettyä aika hyvin ajolasien alareunaan ja tiiviiksi kasvoja vasten. Hönkäily ohjautuu alas, joten hetken kestää huohottaa paikallaankin seisoessa. Tupla-linssiset lasit on tietenkin pakolliset. Allrightista tuon hönkäohjurin taisin ostaa.
Opetellaan ajamaan, ja katsellaan varvikkoa.
Vastaa Viestiin