BMW Enduro kypärä
Valvoja: Moderaattorit
-
Ylimatti
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
BMW Enduro kypärä
Tänä kesänä tuli viimein kypärän uusinta välttämättömäksi. Olin saanut uskoteltua itselleni että haluan vaihtaa avattavan Schubertin tuollaiseen yleismallin kypärään ja haeskelin sitten käytännössä vahvistusta uskolleni kolmesta eri mallista. Näistä yksikään ei ollut se, mistä lopulta tehtiin kaupat. Itse asiassa en ollut koskaan edes tarkemmin katsonut saati sovittanut BMW:n logolla olevaa kypärää.
Joka tapauksessa tuo oli selvästi sopivin minun päähäni, joten kaupallisten neuvottelujen ja asian tutkiskelun jälkeen minulla oli uusi kypärä.
Muutaman sadan maantiekilometrin jälkeen on kypärästä saatu seuraavia havaintoja:
- Silmälasit sopivat sankojen vääntymättä ja pahemmin survomatta heti kohdalleen.
- Aurinkolasien sovitttelu hieman työläämpää eri mallisten sankojen vuoksi.
- Kummatkaan lasit eivät ala painaa korvia edes tuntien päässäolon aikana.
- Lippa on kohtuullisen pitkä. Silti pitänee jossain vaiheessa kokeilla vielä pientä jatkokappaletta.
- Uvexin OTG-ajolasit sopivat suoraan tarvittaessa paikoilleen! Muissa eivät sopineet ollenkaan. (X-Liten myyjä kysyi, että minkä takia ne muka sitten pitäisi sopia? No koska haluan - ei siihen muita syitä tarvita).
- Subjektiivisen näkemykseni mukaan meteliä on selvästi vähemmän kuin vanhalla Schubertilla. Ei taatusti hiljaisin, mutta riittävän vähämeluinen.
- Visiirin optiikka on erityisen hyvä.
- Visiirin huurteenpoisto toimi ainakin kesäisessä ukkosrankkasadekuurossa. Syksyviileästä en vielä tiedä. Ja koska huurtumattomuus perustuu visiirin sisäpinnan kalvoon, se ei luultavimmin kestä kovin kauaa.
- Visiirin alin aukioloasento on mielestäni sopivan vähän auki. Toinen pykälä tuo visiirin reunan jo näkökentttään. Kolmas ja neljäs väliasento ovat turhia.
- Ilmastointi on varmaan riittävä. Veikkaan, että kylmillä ilmoilla alkaa otsa huurtua ja silmistä vuotaa vettä - sen verran hyvä puhuri tuolla käy.
- Ulkonäkö on makuasia. Myös kypärän.
Joka tapauksessa tuo oli selvästi sopivin minun päähäni, joten kaupallisten neuvottelujen ja asian tutkiskelun jälkeen minulla oli uusi kypärä.
Muutaman sadan maantiekilometrin jälkeen on kypärästä saatu seuraavia havaintoja:
- Silmälasit sopivat sankojen vääntymättä ja pahemmin survomatta heti kohdalleen.
- Aurinkolasien sovitttelu hieman työläämpää eri mallisten sankojen vuoksi.
- Kummatkaan lasit eivät ala painaa korvia edes tuntien päässäolon aikana.
- Lippa on kohtuullisen pitkä. Silti pitänee jossain vaiheessa kokeilla vielä pientä jatkokappaletta.
- Uvexin OTG-ajolasit sopivat suoraan tarvittaessa paikoilleen! Muissa eivät sopineet ollenkaan. (X-Liten myyjä kysyi, että minkä takia ne muka sitten pitäisi sopia? No koska haluan - ei siihen muita syitä tarvita).
- Subjektiivisen näkemykseni mukaan meteliä on selvästi vähemmän kuin vanhalla Schubertilla. Ei taatusti hiljaisin, mutta riittävän vähämeluinen.
- Visiirin optiikka on erityisen hyvä.
- Visiirin huurteenpoisto toimi ainakin kesäisessä ukkosrankkasadekuurossa. Syksyviileästä en vielä tiedä. Ja koska huurtumattomuus perustuu visiirin sisäpinnan kalvoon, se ei luultavimmin kestä kovin kauaa.
- Visiirin alin aukioloasento on mielestäni sopivan vähän auki. Toinen pykälä tuo visiirin reunan jo näkökentttään. Kolmas ja neljäs väliasento ovat turhia.
- Ilmastointi on varmaan riittävä. Veikkaan, että kylmillä ilmoilla alkaa otsa huurtua ja silmistä vuotaa vettä - sen verran hyvä puhuri tuolla käy.
- Ulkonäkö on makuasia. Myös kypärän.
Taas menossa jonnekin...
Re: BMW Enduro kypärä
Ei tuo pahemmin huurru syksylläkään. Se visiirin sisäpuoli on pelittänyt useamman kauden. Tosin pesty vain vedellä.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
-
Syke
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Toivottavasti sait halvalla. Mielestäni hinta/laatusuhde huono. Siitä on jo tovi kun oli
BMW-endurokypärä, voihan se olla parantunutkin.
Braa-aab!
Minulla on vuodesta -06 ollut BMW endurokypärä käytössä. Tyytyväinen olen ollut, kevyt, kohtuuhiljainen, eikä ravista kovissakaan vauhdeissa. Lippaa ei kannata pitää alimmassa asennossa, muuten hankaa naarmut visiiriin. Visiirin lukituksen muovijouset on kuoleentuneet, muuten kypärä on kunnossa ulkopinnan naarmuja lukuunottamatta. Muitakin kypäriä on minulla on, mutta aina toi BMW tulee otettua matkaan, sen verran hyvin on toiminut. Hinta-laatusuhde on ollut hyvä, maksoi aikanaan 299 ja palvellut jo yli 100 th.km.
Visiirin lukituksen muoviosat saapi varaosana. Maksoi muistaakseni 17€.Ari kirjoitti:Minulla on vuodesta -06 ollut BMW endurokypärä käytössä. Tyytyväinen olen ollut, kevyt, kohtuuhiljainen, eikä ravista kovissakaan vauhdeissa. Lippaa ei kannata pitää alimmassa asennossa, muuten hankaa naarmut visiiriin. Visiirin lukituksen muovijouset on kuoleentuneet, muuten kypärä on kunnossa ulkopinnan naarmuja lukuunottamatta. Muitakin kypäriä on minulla on, mutta aina toi BMW tulee otettua matkaan, sen verran hyvin on toiminut. Hinta-laatusuhde on ollut hyvä, maksoi aikanaan 299 ja palvellut jo yli 100 th.km.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
-
Ylimatti
- Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Voiko mikään baijerilaisella logolla merkitty olla halpaa? En minä sitä halvalla saanut.Syke kirjoitti:Toivottavasti sait halvalla. Mielestäni hinta/laatusuhde huono. Siitä on jo tovi kun oli
Sain kyllä sen värisen kuin halusin ja hintaa vielä tingittyä, joten olin tyytyväinen. Tosin olisi pitänyt kyllä pyytää Tomi tinkimään, niin olisin varmasti saanut vielä pari sataa hinnasta pois...
Katsellaan nyt minkälainen tuo on ajan kuluessa. Nyt ei kyllä voi vaihtaa pyörän merkkiä, kun pitäisi sitten vaihtaa kypäräkin samalla - sanoo tyyppi, jonka Rukan takkiakin on tuunattu Lindstrandsin osilla
Taas menossa jonnekin...
- mek
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Viesti:
Onko sulla vielä alkuperäinen visiiri? Toimiiko huurteenestopinnoite vielä?Ari kirjoitti:Minulla on vuodesta -06 ollut BMW endurokypärä käytössä. Tyytyväinen olen ollut, kevyt, kohtuuhiljainen, eikä ravista kovissakaan vauhdeissa. Lippaa ei kannata pitää alimmassa asennossa, muuten hankaa naarmut visiiriin. Visiirin lukituksen muovijouset on kuoleentuneet, muuten kypärä on kunnossa ulkopinnan naarmuja lukuunottamatta. Muitakin kypäriä on minulla on, mutta aina toi BMW tulee otettua matkaan, sen verran hyvin on toiminut. Hinta-laatusuhde on ollut hyvä, maksoi aikanaan 299 ja palvellut jo yli 100 th.km.
Pinlockit ovat uutena hyviä, mutta aika pian ne kiinnitysnastat pääsevät huolellista käsittelystä huolimatta pyörähtämään, eivätkä sen jälkeen enää pidä Pinlockia tiiviisti visiirissä kiinni.
Lipallinen kypärä olisi hakusalla. Testien mukaan tuo BMW olisi lipallisten hiljaisinta kastia. Aurinkovisiiri on kyllä välillä kätevä, muttei korvaa lippaa eikä hyviä aurinkolaseja. Katsotaan nyt, mikä parhaiten päähän istuu... X-lite X-551 ja Shoein Hornet DS lähinnä vaihtoehtoina tälle BMW Endurolle. Arai on melkein tuplahintainen noihin verrattuna ja siinä tuntuu visiirin jyrkästä kaaresta johtuen olevan eniten noita Pinlock-ongelmia.
Melkein alkuperäinen on visiiri. Koko kypärä vaihdettiin vakuutuksen piikkiin uudeksi, olikohan 2008, kun Itävallassa olivat pyörää korjattaessa sulkeneet takalaukun, jossa kypärä oli. Kotiin tullessa oli kypärä sisältä kokonaan homeessa.
Huurteenpoiston toimivuudesta en oikein osaa kommentoida, kun ei ole mihin verrata. Kovalla sateella ja kylmällä ilmalla visiiriä joutuu pitämään raollaan, muuten pysyy kyllä kirkkaana. Aika harvoin tuota visiiriä tulee kokonaan kiinni pidettyä. Gessussa on hyvä suoja ajoviimalta, vähänkään lämpimillä ilmoilla on mukavampi ajaa visiiri auki aurinkolaseilla, tai 3M:n suojalaseilla.
Huurteenpoiston toimivuudesta en oikein osaa kommentoida, kun ei ole mihin verrata. Kovalla sateella ja kylmällä ilmalla visiiriä joutuu pitämään raollaan, muuten pysyy kyllä kirkkaana. Aika harvoin tuota visiiriä tulee kokonaan kiinni pidettyä. Gessussa on hyvä suoja ajoviimalta, vähänkään lämpimillä ilmoilla on mukavampi ajaa visiiri auki aurinkolaseilla, tai 3M:n suojalaseilla.
- mek
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Viesti:
Kävin eilen kokeilemassa tuota BMW Enduroa, aika hyvin se päähän istui, tietysti erilainen kuin 30 tkm omassa päässä muovautunut C3. Sellainen kysymys vielä, että onko Arilla tai jollakin muulla kypäräpuhelin asennettuna tuohon Enduroon? EMC:llä sitä myyjän kanssa purettiin ja aika hankalalta näytti. Poskipalat olivat suuret ulottuen korvien kohdalle saakka ja niiden kohdalla lähti pehmusteen mukana myös se takana ollut "styrox" irti. Korvien kohdalla ei juuri ollut syvennyksiä ja kangas oli liimattu tuohon "styroxiin" kiinni. Näytti siltä, että kypäräpuhelimen asennus olisi aika suuri työmaa ja lisäksi sisävuoren irroitus pesua varten hankaloituisi kypäräpuhelimen kanssa huomattavasti koska käsitykseni mukaan kypäräpuhelin pitäisi ainakin osittain purkaa pois joka kerta kun sisustan irroittaa pestäväksi. Tuon BMW Enduro -kypärän valmistaja on muuten Uvex ja Uvexin Pinlockillinen visiiri käy tuohon BMW Enduroon, jos siis Pinlockin haluaa.
C3 on siitä hyvä, että kypäräpuhelimen asentaa viidessä minuutissa, eikä se haittaa sisusta irroitusta pesuun, kun sisusta lähtee irti ja "styrox" jossa kypäräpuhelin on tarroilla kiinni, jää kypärään.
Arain Tour X-4:sta kokeilin myös. Istui omaan päähän hivenen paremmin kuin Enduro, mutta olisi 200 kalliimpi. Araissa arveluttaa tuon Pinlockin toimivuus, kun visiirin kaari on niin jyrkkä. EMC olisi myynyt loput nykymallin Endurot edullisesti pois, syksyllä on huhuttu tulevan uusi malli aurinkovisiirin kanssa.
Kurapyörän Gmailista löytyy Motorrad-lehden kypärävertailu. BMW oli hiljaisin ja paras aerodynamiikka, mutta muuten testaajat eivät siitä niin kovin tykänneet.
C3 on siitä hyvä, että kypäräpuhelimen asentaa viidessä minuutissa, eikä se haittaa sisusta irroitusta pesuun, kun sisusta lähtee irti ja "styrox" jossa kypäräpuhelin on tarroilla kiinni, jää kypärään.
Arain Tour X-4:sta kokeilin myös. Istui omaan päähän hivenen paremmin kuin Enduro, mutta olisi 200 kalliimpi. Araissa arveluttaa tuon Pinlockin toimivuus, kun visiirin kaari on niin jyrkkä. EMC olisi myynyt loput nykymallin Endurot edullisesti pois, syksyllä on huhuttu tulevan uusi malli aurinkovisiirin kanssa.
Kurapyörän Gmailista löytyy Motorrad-lehden kypärävertailu. BMW oli hiljaisin ja paras aerodynamiikka, mutta muuten testaajat eivät siitä niin kovin tykänneet.
On minulla Cellular phone kypäräpuhelin BMW endurokypärässä. Puhelin on kymmenkunta vuotta vanhaa mallia, bluetooth, yksi kaiutin ja mikki johdon, ei puomin päässä. Kaiutin on upotettu korvan kohdalle, mikkiä ja johtoa varten kaiversin syvennyksen leukaosaan. Kypärän leukaosa on melko lähellä ainakin minun leukaa, puomimallinen mikki ei oikein sopinut.
Asennuksesta ei ole jäänyt mielikuvaa, eipä kai siinä ihmeempiä haasteita ollut. Jonkin verran kohinaa tulee puhelimen mötikästä, joka on kaksipuolisella teipillä kypärän ulkopinnassa.
Asennuksesta ei ole jäänyt mielikuvaa, eipä kai siinä ihmeempiä haasteita ollut. Jonkin verran kohinaa tulee puhelimen mötikästä, joka on kaksipuolisella teipillä kypärän ulkopinnassa.