Takalaukku

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
PaPaTTaJa
Viestit: 241
Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja PaPaTTaJa »

https://www.lomo.co.uk/acatalog/dry-bik ... tml#SID=83

Tuo Lomon 15 litran laukku vaikuttaisi myös ihan pätevältä. Tosin juuri tällä hetkellä "out of stock" mutta kevään mittaan pitäisi niitä taas tulla myyntiin.
Ja on järkevästi hinnoiteltu.
Avatar
TomppaV
Viestit: 730
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Tämmöinen pieni "kanoottipussi" on toiminut päiväretkillä, makkaranpaistossa, ja pidemmilläkin reissuilla hyvin. Mukautuu pieniinkin tarpeisiin pysyy tarakalla parilla remmillä vaikka enskaradalla. Kestävää pressumatskua...

varjopuolena kovahko hinta ;)

https://www.motonet.fi/fi/tuote/5505314 ... sakki-10-L
Taas lähti mopo käsistä
Tommitomminen
Viestit: 118
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
Pyörä: Tiger xc -11

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja Tommitomminen »

Siitähän tuli erinomainen! Kiitos myllykatti vinkistä! Kuva

Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla
myllykatti
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2016 7:44 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja myllykatti »

Tommitomminen kirjoitti:Siitähän tuli erinomainen! Kiitos myllykatti vinkistä! Kuva

Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla
Hyvältä näyttää!
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Mulla on tuollainen vastaava, Lowepro Hardside 300 -nimellä myyty salkku afrikkalaisen tarakalla, jossa on sisällä Lowepron valmistama kamerareppu. Salkku itsessään on Underwater Kineticsin valmistetta. Valmistus lienee lopetettu Lowepron osalta, koska tuota ei enää löydy heidän sivuiltaan. Tuokin oli viimeisiä kappaleita puoleen hintaan Saksan Amazonissa.
Mahtuu rungon kanssa pidempikin linssi sisään + muut kuvaushärpäkkeet. Tarvittaessa voi heittää repun selkään ja reissun jälkeen se on helppo napata parempaan talteen.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

IKH:n työkalusalkkua monta kertaa käpistellyt mutta kun en halua laittaa pyörään tavaratelinettä joten pysytellään pehmeissä ratkaisuissa. Tähän asti on ollit Bilteman sininen (15l?) säkki joka on roikkunut mukana varmaan 10 vuotta eri pyörissä. Ihan ok pikkutavaroille päiväkeikalle mutta vähän pieni viikonlopun mökkireissulle, varsinkin jos pitää käydä matkalla kaupassa, tai kuskata jotain.

Monia vaihtoehtoja on mietitty ja lopulta päädyin Mosko Moton 25l säkkilaukkuun, sen voi laittaa satulan päälle ja remmeillä kiinni nostokahvoihin joihin teen kiinnityspaikat remmeille. Tilaa sen verran että mahtuu jonkin verran kampetta mukaan ja läppärikin pitäisi sinne mahtua. Voi myös käyttää reppuna jos ei halua laittaa pyörään kiinni. Kokemuksia kerrotaan kun se ensin löytää perille https://moskomoto.eu//collections/motor ... -25-duffle.

Vuosia sitten ostin Ogio MX 450 vyölaukun ja se on mulla mukana käytännössä aina, siihen kun on tottunut niin ilman ei osaa olla vaikka mitään kuljetustarvetta ei olisikaan. Luovalla pakkaamisella siihen saa mahdutettua yllättävän paljon tavaraa mukaan vaikka näyttää pieneltä pussukalta. Vasempaan pussiin saa mahtumaan 1.5L juomapullon eikä se edes häiritse ajamista, yleensä mukana 0.5l limppari tms. Oikealla on pienempi pussi, joskus siellä kulki tupakkivehkeet kun tuli sauhuteltua, sytkäri siellä on edelleen mutta norttiaskin tilalla on Letukka Wave. Takapussi on käytännössä tyhjä ja sinne saa makkarat ja muut eväät, tai muuta rojua mitä milloinkin tarvii. Nykyinen alkaa olla elämää nähnyt mutta edelleen palvelee moitteetta, jos tämän kesän jälkeen tilaisi uuden. Tuossa sama Husse merkkisenä https://www.youtube.com/watch?v=xgpIxZ2oVxU ja eBaysta mustaa laukkua https://www.ebay.com/itm/Ogio-Motorrad- ... SwfOBeIzeI
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja mico »

Givillä on kanssa noita edullisia päältä ladattavia reppu-/tarakkalaukkuja, tyttärelle ajattelin sellaisen kevariin hommata.
Peltsi
Viestit: 2820
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mulla on ollu joitain vuosia tämä vakiosti kiinni pyörässä:

https://www.emc24.fi/tuote/givi-borsa-c ... aterproof/

Kallis kun mikä. Eikä kyllä ole noin ryhdikäs kun kuvasa. Helppo kiinnittää ja on pysyny aarteet kuivana sisällä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Winston
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 11, 2020 11:27 am
Pyörä: 650 V-Strom

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja Winston »

Minä laitoin takatelineelle tämän 20 litraisen Givin laukun.
https://www.emc24.fi/tuote/givi-wp406-v ... kku-20ltr/
Riittävän kokoinen päiväreissuille mun tarpeisiin, istuimenkin saa hivutettua pois ettei tarvitse laukkua irrottaa.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mosko Moton kamat tuli ja sanoisin että kamppeet on premiumia niihin markettien muovisäkkeihin ja kuormaliinoihin mitä on tähän asti käytetty. Kuormaliinojen toimivuuteen ihastuin välittömästi ja kopioin nuo liinojen lenkkipäät nykyisiin markettiliinoihin. Pyörässä kun on nyt kiinnityskoukut niin kuorman sitominen on pirun helppoa tällä kokoonpanolla, eipä tarvii enään pujotella ja kieputella lepattavia liinoja johonkin väliin, velcrot hoitaa hyvin hommansa kun saa "hännät" rullattua kasaan.

Säkki itsessään on hyvän muotoinen, kiinnityspisteitä riittävästi ja käytettävyydeltään täysin toista luokkaa kun nykyiset merimiessäkit, hyviä nekin ja pysyy edelleen käytössä. Säkissäkin on käytetty velcroa liinoissa ettei hännät jää lepattamaan. Läppärilaukku mahtuu nyt sateelta piiloon joka oli yksi kriteeri. Mukana tuli erillinen vedenpitävä kangaspussi mihin voi heittää mökkireissun vaatteet ja tilaa jää säkissä vielä muulle romulle. Tällä setillä pärjään hyvin omissa seikkailuissa eikä edelleenkään tarvinut laittaa tarakkaa tai muuta lisäpainoa taakse.

Ensiraapaisun perusteella olen tyytyväinen ja kamat laadulta ja toimivuudelta juuri sitä mitä odotin :)

Kuva

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Pallisti
Viestit: 103
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Pallokala kirjoitti: To Huhti 16, 2020 8:40 am Clas Ohlsonin "keskikokoinen" muovisalkku läpipulteilla tavaratelineen runkoon kiinni. Paineentasausventtiili pois ja tilalle lukko. Kannessa rosteriset kaapinvetimet, päällä kulkee viikonlopun matkatavarat tai vaikkapa skeitilauta...
Mulla on sama laukku ja paineentasausventtiili jo putosi jonnekin, joten se ois nyt hyvä korvata lukolla. Minkä lukon tuohon laitoit?
TommiV
Viestit: 44
Liittynyt: To Touko 14, 2020 1:42 pm
Pyörä: Beta ALP 4.0

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja TommiV »

Koheltaja kirjoitti: Ti Touko 05, 2020 5:41 pm Mosko Moton kamat tuli ja sanoisin että kamppeet on premiumia

Ensiraapaisun perusteella olen tyytyväinen ja kamat laadulta ja toimivuudelta juuri sitä mitä odotin :)
Mitens nyt pidemmän ajan jälkeen? Onko Moskon takalaukku vielä hyvän oloinen? Hotsittaisi itseäkin, tilavuus riittäisi itselle mainiosti työmatkaan tai retkille.

/Tommi
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Edelleen olen tyytyväinen enkä ole enään silmäillyt muita vaihtoehtoja. Laatu ja toimivuus on kohdallaan, pidän siitä että laukussa on erilaisia kiinnityspisteitä liinojen vetoa varten. Reppuna en ole käyttänyt kertaakaan ja tuskin tulen koskaan käyttämään, takapenkki tulee olemaan tuon laukun paikka.

Noilla Moskon liinoilla saa laukun hyvin kiinni jos on tuollaiset ulokkeet jotka on mun pyörässä, laukun irroitus-kiinnitys käy hetkessä ja kun on sopivan mittaiset liinat niin ei jää pitkiä häntiä lepattamaan. Morkon liinoista sain ajatuksen tehdä omat liinat, marketista liinat jotka pätkäisin sopivan mittaiseksi, ompelin lenkit päihin ja tarranauhasta lenkki hännän kiinnitystä varten. Keltainen väri osoittautui paremmaksi kun musta, helpompi löytää jos touhuaa maastossa ja liina joutuu kasvustoon, on helpompi myös visuaalisesti todeta että lenkit on paikallaan jne. koska erottuu paremmin taustastaan. Toimii.

Kuva

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
TommiV
Viestit: 44
Liittynyt: To Touko 14, 2020 1:42 pm
Pyörä: Beta ALP 4.0

Re: Takalaukku

Viesti Kirjoittaja TommiV »

Kiitos! Nyt eiku ostohousut jalkaan😃 /Tommi
Vastaa Viestiin