Vanhat (mutta hyvät) kuskit ja moniteholasit

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

rainerb
Pyörä: AT RD07a + ST1100

Vanhat (mutta hyvät) kuskit ja moniteholasit

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Kopsataanpa tämä tänne, kun muuhun säikeeseen kommentoin asiaa, joka saattaa meitä kypsiä :roll: , hyviä :lol: kuljettajia kiinnostaa..

Aiheena silmälasit, tarkemmin vanhenemisen aiheuttama tarve monitehoille/rajattomille. Ja vielä tarkemmin se, että kun tällainen vanha silmä käyttää piilareita ajaessa, niin ei meinaa varsinkaan pimeällä mittaristo näkyä vaikka muu maailma on terävä.

Copy:

Ainoa ongelma joka piilareissa (tällaiselle vanhalle pierulle :cry: ) tulee, on lähinäön puute kun ei ole moniteholaseja (ei kyllä ole muutenkaan :roll: vielä :lol: ) Ei meinaa nähdä varsinkaan pimeällä mittareita, vaikka kauas näkee hyvin. Eräs optikkotuttava suositteli kokeilemaan menetelmää hienolta nimeltään - mikähän se oli? - "monofocal"? Eli jossa yksinkertaisesti laitetaan johtavaan silmään piilari, ja toinen jätetään ilman. On kuulemman aika paljon käytetty maailmalla.

Kokeilun perusteella mittarit kyllä näkyvät, mutta en minä muuten oikein osannut vielä arvostaa ajohommissa. Kai siihen tottuu, vaikka se on kuulemma henkilökohtainen piirre, mitä tykkää. Pahin ongelma minulla oli se, että kun molemmat silmät eivät nähneet eturenkaan eteen terävästi, niin kapeassa urassa esim. kivien paikan arviointi eturenkaan kulkuun nähden oli aivan mahdotonta. Kunnon stereonäkö puuttui.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
markusj
Pyörä: 640 A r

Re: Vanhat (mutta hyvät) kuskit ja moniteholasit

Viesti Kirjoittaja markusj »

Kyllähän tuo aika tutulta kuulostaa. Oireilu alkoi vajaa 10v sitten 40-kympin kantturoissa jolloin myös hommasin piilarit ajoa "helpottamaan". Ei hämärässä/ pimeässä noilla mitään näe jos mopossa tai muualla xenonvaloa tms. ei tarpeeksi ole. Silmälasit päässä näkee toki paremmin, mutta se huurtuminen ja muu souvi, ei kiitos.
Talli olosuhteissa ruuvatessa silmälasit on ihan must. Ei tuu muuten hommasta yhtään mittään.
Eli summarum. Ajaessa piilarit ja lisää ulkoista aurinkoa tietä valaisemaan. Seuraavana ongelmana tulee varmaan lumen sulaminen valokeilan edestä ajaessa.
-markus-
nieppi
Pyörä: ic ja beemer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nieppi »

Kaksteholla olen ajellu ja huurtuminen on todellinen ongelma. Piilareilla taas jääp mittaristot ja navit näkemättä. Tietty vois kokeilla toiseen silmään lähilinssiä ja toileen kaukolasia. Mahtaiskohan onnistua?
Hämäränäköä ei voi paramtaa ku lisäämällä valoa pyörännokkaan
AriK
Pyörä: KTM 950 adv. S
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AriK »

rainerb kirjoitti:Kopsataanpa tämä tänne, kun muuhun säikeeseen kommentoin asiaa, joka saattaa meitä kypsiä :roll: , hyviä :lol: kuljettajia kiinnostaa..

Aiheena silmälasit, tarkemmin vanhenemisen aiheuttama tarve monitehoille/rajattomille. Ja vielä tarkemmin se, että kun tällainen vanha silmä käyttää piilareita ajaessa, niin ei meinaa varsinkaan pimeällä mittaristo näkyä vaikka muu maailma on terävä.
Moi
Mulle tuli kans kuukausi sitten kutsu näöntarkastukseen ajokortin takia. Ja lasithan sieltä tuli + korttiin merkintä että pitää olla ajon aikana päässä. Se että olin hommannu C:n aikanaan korttiin vaikutti asiaan. (? eli AB korttilaisten ei tarvikkaan nähdä ?) : D
Vikaa on sekä kauko että lähinäössä ja olen sen jo pari vuotta itsekkin tiedostanut.
Eli varmaan jossain vaiheessa kokeilen piilareitakin mutta aluksi varmaan ihan laseja. Kypäränä mulla on visiirillinen crossipotta eli laseja voi sen kanssa pitää.

T: Ari
rainerb

AriK kirjoitti:
rainerb kirjoitti:Kopsataanpa tämä tänne, kun muuhun säikeeseen kommentoin asiaa, joka saattaa meitä kypsiä :roll: , hyviä :lol: kuljettajia kiinnostaa..

Moi
Mulle tuli kans kuukausi sitten kutsu näöntarkastukseen ajokortin takia. Ja lasithan sieltä tuli + korttiin merkintä että pitää olla ajon aikana päässä. Se että olin hommannu C:n aikanaan korttiin vaikutti asiaan. (? eli AB korttilaisten ei tarvikkaan nähdä ?) : D
Vikaa on sekä kauko että lähinäössä ja olen sen jo pari vuotta itsekkin tiedostanut.
Eli varmaan jossain vaiheessa kokeilen piilareitakin mutta aluksi varmaan ihan laseja. Kypäränä mulla on visiirillinen crossipotta eli laseja voi sen kanssa pitää.

T: Ari
Osaanottoni laseista :lol: Meille "jo" lasien käyttäjille se ikävä herätys taitaa olla kun joutuu hankkimaan monitehot, eli rajattomat... Vanhuus ei tule yksin. Lasit minulla on ollut 12-vuotiaasta, eli pari-kolme vuotta jo... :roll:

Minullakin on visiirillinen krossipotta, ja siinä pinlock, mutta kun on vähänkin ilmassa muuta kostutta, niin hengitys (=läähätys :P ) huurruttaa lasit heti.

Tuossa alkuperäisessa tekstissäni maininta siitä, että ei näe mittareita pimeällä ei oikeastaan tarkoittanut valon puutetta. Se tarkoitti sitä, että pimeällä, mustuaisten ollessa suuret, oma silmä ei piilarien kanssa jaksa tarkentaa lähellä oleviin mittareihin kunnolla. Varsinkin navin seuraaminen on hankalaa. Pitäisi olla moniteho-piilarit... :cry:
rainerb

nieppi kirjoitti:Kaksteholla olen ajellu ja huurtuminen on todellinen ongelma. Piilareilla taas jääp mittaristot ja navit näkemättä. Tietty vois kokeilla toiseen silmään lähilinssiä ja toileen kaukolasia. Mahtaiskohan onnistua?
Jos laittaisi toiseen silmään normipiilarin, ja toiseen "lähilinssin", niin se voisi toimia. Vastaava homma, kuin tuo minun "mono-jotain" kokeilu vain toisella piilarilla.
ankara
Pyörä: Swedukotari&LadyDomina

Viesti Kirjoittaja ankara »

rainerb kirjoitti:
nieppi kirjoitti:Kaksteholla olen ajellu ja huurtuminen on todellinen ongelma. Piilareilla taas jääp mittaristot ja navit näkemättä. Tietty vois kokeilla toiseen silmään lähilinssiä ja toileen kaukolasia. Mahtaiskohan onnistua?
Jos laittaisi toiseen silmään normipiilarin, ja toiseen "lähilinssin", niin se voisi toimia. Vastaava homma, kuin tuo minun "mono-jotain" kokeilu vain toisella piilarilla.
Sain optikolta tuollaisen setin kokeiluun. Periaatteessa toimii ja siihen pitäisi tottuakin mutta en minä vaan.

"Mono-jotain" on kyllä toiminut muutaman moporeissun voimin niin että käytän toisessa silmässä sitä kaukolinssiä ja toinen ihan vaan "paljaalla". Toimii minulle ihan kohtuullisesti, kun lähinäkö ei ole täysin rappiolla vielä.
ceevu
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++

Viesti Kirjoittaja ceevu »

ei oo tulevaisuus valoisaa,ei...(lasien huurtuminen vasta ongelmana,toistaseks...)
aussijussi
Pyörä: KTM

Viesti Kirjoittaja aussijussi »

Kattelin noita KTM UK sivuja, siellä oli samanlainen aihe laseista. Mulla on kakstehot ollu jo pitkään ja ne on tosi hankalat, vaikea tunkea kypärään, huurtuu, välillä ajaessa valuu lasit alaspäin, eli sitten ei meinaa nähdä mitään. Siellä KTM sivuilla ne tuntu suosivan piilolinssejä, samat ongelmat lähinäön kanssa. Pitää tulevana ajokautena kokeilla piilareita, en aja oikeastaan koskaan pimeässä ja voihan ne lasit pitää taskussa jos tulee käyttöä.
AUSSIJUSSI
rainerb

aussijussi kirjoitti:Kattelin noita KTM UK sivuja, siellä oli samanlainen aihe laseista. Mulla on kakstehot ollu jo pitkään ja ne on tosi hankalat, vaikea tunkea kypärään, huurtuu, välillä ajaessa valuu lasit alaspäin, eli sitten ei meinaa nähdä mitään. Siellä KTM sivuilla ne tuntu suosivan piilolinssejä, samat ongelmat lähinäön kanssa. Pitää tulevana ajokautena kokeilla piilareita, en aja oikeastaan koskaan pimeässä ja voihan ne lasit pitää taskussa jos tulee käyttöä.
Ihan kokemuksen möreällä rintaäänellä: varalasit kannattaa aina pitää mukana. :roll: Silmälasit ovat niin keskeinen suorituskykyä huonontava tekijä, jos ne menevät rikki. Viime kesänä ajoin paikallisessa surautuksessa pölyisiä teitä monta tuntia porukan viimeisenä. Piilareiden kanssa. Visiiri auki, urheiluaurinkolasit päässä. Silmät olivat ihan jännän näköiset ja tuntuiset, kun sain kaivetttua ne sieltä hiekan keskeltä esille kotona. :P

Samoin tuli kerran päiväsaikaan lähdettyä vahvuuksilla olevat aurinkolasit päässä ajamaan ja tietysti ilman tavallisia laseja. Ennen kotiin tuloa aurinko laski ja maailma pimeni. :lol:
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Loppiaisaattona tuli tekstari optikolta, että testipari kaksitehoisia ja hajataiton korjauksella varustettuja piilolinssejä olisi noudettavissa. Äsken kävin töistä tullessa hakemassa. Lupasin raportoida optikolle ja voin saman tehdä tännekin kunhan saan testattua. Kuukausilinssit on kyseessä.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
rainerb

Timo Tasakaasu kirjoitti:Loppiaisaattona tuli tekstari optikolta, että testipari kaksitehoisia ja hajataiton korjauksella varustettuja piilolinssejä olisi noudettavissa. Äsken kävin töistä tullessa hakemassa. Lupasin raportoida optikolle ja voin saman tehdä tännekin kunhan saan testattua. Kuukausilinssit on kyseessä.
Jos jaksat ja muistat kertoa, niin ainakin minua kiinnostaa kuulla kokemukset todella paljon! Tuo olisi teoriassa melkein ainoa, toimiva ratkaisu juuri tähän ongelmaan.

Ja miksei toimisi, jos vain se moni-/kaksiteho toimii piilareissa. Minulla ei ole hajataittoa kuin toisessa silmässä,
Juro
Pyörä: Honda NX

Viesti Kirjoittaja Juro »

Laser on myös yksi vaihtoehto. Kävin viime keväänä leikkauksessa (48v. hajataittoa, moniteholasit) ja nyt pärjään ilman laseja muuten mutta ikänäön vuoksi en näe aivan lähelle. Eli ruuvailuun ja lukemiseen tarvitsen lasit, mutta siihen riittää muutaman euron tiimarilasit. Ongelmaksi tuli se että ennen oli aina lasit mukana valmiiksi päässä ja näki aina. Nyt pitää nuo lukulasit muistaa ottaa joka paikkaan missä on tarpeen lukea tai nähdä lähelle (kauppareissut, kalastaessa solmujen teko, jne.). Mutta mopoillessa ei tarvitse ja mittaritkin näkyy riittävän hyvin. Toisaalta ajoviiman tunteen herkemmin silmissä ja vähän pyrki aluksi kuivamaan, ei enää.
jyrki

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Minullakin iski aivan yllättäen (kulman takaa) ikänäkö päälle, joten kartanlukuun piti jonkinlaiset linssit saada. Kuvassa on matalat motonetin halpislasit (ei siis moniteho), jotka muotoilin paremmin kypärän sisälle sopiviksi. Nyt nuo mahtuvat esim. Arai TourX:n sisälle vaikka visiiri on kiinni, eivätkä lasit ole näkökentässä kaukokatsetta häiritsemässä.
Liitteet
lasit.jpg
Huono tie, parempi mieli.
aussijussi
Pyörä: KTM

Viesti Kirjoittaja aussijussi »

Kävin optikolla vähän kyselemässä piilareista, 40 ekuu, johon sisältyy näön tarkastus, näyttö kuinka linssit laitetaan paikoilleen + oliko se nyt 30:nen linssin erä. Netti näyttäs olevan pullollaan eri paikkoja mistä voi tilata piilareita. Ajattelin että noi yhden päivän linssit kävis mun tarpeisiin, ja lukulasit taskuun varmuuden vuoksi. Joku varmaan voi valistaa, minkälaiset on parhaat, onko piilareissa myös *rahalla saa ja hevosella pääsee* käytäntö?
AUSSIJUSSI
Vastaa Viestiin