Takapuoli kastuu/ housujen saumasta tulee vesi läpi
Valvoja: Moderaattorit
- bisti
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Takapuoli kastuu/ housujen saumasta tulee vesi läpi
Pitääkö muilla ns. vedenpitävät ajohousut vettä ihan oikeasti joka paikasta? Itsellä on tällaiset housut, mutta vähänkään kovemmalla sateella alkaa haarovälin saumasta puskea vesi läpi, muuten kyllä pysyy kuivana. Johtuu pääosin siitä, että vesi pääsee valumaan tuota tennarin penkin etuosaa pitkin suoraan takapuolen alle ja tulee käytännössä istuttua vesilätäkössä. Koitin jo laittaa sellaista itseliimautuvaa nylonpaikkaa sauman päälle, vähensi hieman veden läpimenoa mutta pitäisi ilmeisesti laittaa pitemmälti koko sauman matkalta. Eikä tuo liimapaikka taida kovin kauaa siinä kiinni pysyä.
Onko kenelläkään mitään patenttiratkaisua, vai täytyykö hankkia oikeat kurahousut tuohon päälle?
Onko kenelläkään mitään patenttiratkaisua, vai täytyykö hankkia oikeat kurahousut tuohon päälle?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
-
Harri Hemmilä
- Pyörä: R1200GS
Re: Takapuoli kastuu/ housujen saumasta tulee vesi läpi
Mulla on IXS:ssän halppishousut ja kyllä ne ainakin pitää veden ulkopuolella. Jos sulla on vielä takuuta jäljellä niin ei muuta kuin takuu huoltoon vaan.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
- bisti
Takuuta kyllä on, mutta luulen hieman ettei noiden saumojen edes tule pitää vettä, ei nimittäin ole mitenkään teipatut vaan tikkauksen on ihan näkyvillä. Ja olen jo liimaillut noita nylonpaikkoja siihen päälle, niin se varmaan syö takuunkin.Harri Hemmilä kirjoitti:Mulla on IXS:ssän halppishousut ja kyllä ne ainakin pitää veden ulkopuolella. Jos sulla on vielä takuuta jäljellä niin ei muuta kuin takuu huoltoon vaan.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
-
Sartre
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar
Yleensä noi vedenpitävät kalvot on päällikankaan ja vuorikankaan vällissä. Elii päällikankaan tehtävänä ei varsinaisesti olekaan pitää vettä, saumojen etenkään. Sen sijaan kankaiden välissä oleva kalvo on poikkeuksetta teipattu saumoistaan. Voi olla että teippaus on päässyt irtoamaan tai sitten kalvo vaan ei oikeasti riitä pitämään vettä ulkona. Noissa kalvoissa on valtavia eroja ja osa kalvoista ei tunnu pitävän vähänkään kovemmissa vauhdeissa lainkaan vettä ulkopuolella.bisti kirjoitti:Takuuta kyllä on, mutta luulen hieman ettei noiden saumojen edes tule pitää vettä, ei nimittäin ole mitenkään teipatut vaan tikkauksen on ihan näkyvillä. Ja olen jo liimaillut noita nylonpaikkoja siihen päälle, niin se varmaan syö takuunkin.Harri Hemmilä kirjoitti:Mulla on IXS:ssän halppishousut ja kyllä ne ainakin pitää veden ulkopuolella. Jos sulla on vielä takuuta jäljellä niin ei muuta kuin takuu huoltoon vaan.
Itsellä ainoa oikeasti vettä pitävä kalvo on tähän astisista ollut GoreTex, muut ovat alkaneet päästämään vettä läpi viimeistään motarinopeuksissa. Kaikki muut kalvot ovat tosin olleet noita halppiskalvoja
- JTapani
- Pyörä: Africa Twin
moro
JOS kyseessä on aito Goretex-puku, niin kyllä sen tulee pitää vettä myös housunsaumoista.
Jos ei pidä, niin takuukorjaukseen. Jos taas ei ole Gore, niin testien perusteella toiseksi paras kalvo piti vetää 1/10 paineella siitä mitä Gore. Itsellä on yksi kokemus muista kalvoista ja se vuoti.
Aikaisemmin mulla oli Yokon Gore puku ja piti vettä vielä 10 vuotta vanhanakin! Se vaan rupesi hajoamaan mekaanisesti saumoistaan... ja oli pakko ostaa uusi. Todennäköisesti en enää koskaan näe yhtä laadukasta pukua. Esim. yhtään vetoketjua tai vedintä ei mennyt rikki.
Yokon jälkeen ostin Rukka Armax:n (Koska Yoko ei ole enää = Reima)
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index ... ic=13138.0
"Kun Reima (Yoko) myi tuotemerkkinsä Scottille, näyttävät kaikki em merkin kamppeet suunnitellun enemmän baarissa istumiseen kuin kelkkailuun."
Armax:n kaikki saumat pitävät vettä, myös se persauksen seutu. Tämän puvun paras ominaisuus on sen todella nopea kuivuminen sateen jälkeen (ajoviimassa). Oikeastaan Rukkan ainoa huono puoli on vetoketjut, joita ne ei ole osanneet koskaan mitoittaa... Niitä pitää käyttää kuten "Naisten iltapukua" tai jää vetimet käteen!
Edit:
Huomasin ton linkin tuotteeseen viestissä. Eli ilmeisesti ei ole Gore joten todennäköisesti vuotaa hankalimmista paikoista... Osta Gore-puku jos haluat että ei vuoda.
JOS kyseessä on aito Goretex-puku, niin kyllä sen tulee pitää vettä myös housunsaumoista.
Jos ei pidä, niin takuukorjaukseen. Jos taas ei ole Gore, niin testien perusteella toiseksi paras kalvo piti vetää 1/10 paineella siitä mitä Gore. Itsellä on yksi kokemus muista kalvoista ja se vuoti.
Aikaisemmin mulla oli Yokon Gore puku ja piti vettä vielä 10 vuotta vanhanakin! Se vaan rupesi hajoamaan mekaanisesti saumoistaan... ja oli pakko ostaa uusi. Todennäköisesti en enää koskaan näe yhtä laadukasta pukua. Esim. yhtään vetoketjua tai vedintä ei mennyt rikki.
Yokon jälkeen ostin Rukka Armax:n (Koska Yoko ei ole enää = Reima)
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index ... ic=13138.0
"Kun Reima (Yoko) myi tuotemerkkinsä Scottille, näyttävät kaikki em merkin kamppeet suunnitellun enemmän baarissa istumiseen kuin kelkkailuun."
Armax:n kaikki saumat pitävät vettä, myös se persauksen seutu. Tämän puvun paras ominaisuus on sen todella nopea kuivuminen sateen jälkeen (ajoviimassa). Oikeastaan Rukkan ainoa huono puoli on vetoketjut, joita ne ei ole osanneet koskaan mitoittaa... Niitä pitää käyttää kuten "Naisten iltapukua" tai jää vetimet käteen!
Edit:
Huomasin ton linkin tuotteeseen viestissä. Eli ilmeisesti ei ole Gore joten todennäköisesti vuotaa hankalimmista paikoista... Osta Gore-puku jos haluat että ei vuoda.
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
-Pjotr Pavlenko-
Jos kylmällä kelillä pidemmän matkan istuu kunnon vesilammikossa, niin pitävilläkin housuilla tulee varsin märkä olo takapuoleen, kai siinä kondensoituu sisäpuolellekin kosteutta kun ei pääse hengittämään.
- vtwin
- Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
tuleeko se vesi "heti" läpi vai tunnin, kahden tmv. ajamisen jälkeen?
Sinne vaan penkin ja persauksen väliin tulee niin paljon painetta, että lopulta se vesi menee läpi myös gorekalvosta. (tai sitten sielä on vikaa goren saumassa tai jossain, niinkuin aiemmin ehdoteltu)
mulla ainakin kävi samalla tavalla vanhoissa gorevehkeissä, että haaruista se ekana vesi läpi tuli. Ne goret on kyllä jo aika vanhat, että saattaahan siellä olla sauma ratkennut..
Sinne vaan penkin ja persauksen väliin tulee niin paljon painetta, että lopulta se vesi menee läpi myös gorekalvosta. (tai sitten sielä on vikaa goren saumassa tai jossain, niinkuin aiemmin ehdoteltu)
mulla ainakin kävi samalla tavalla vanhoissa gorevehkeissä, että haaruista se ekana vesi läpi tuli. Ne goret on kyllä jo aika vanhat, että saattaahan siellä olla sauma ratkennut..
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
- bisti
Noissa scott:in housuissa on joku TriPhase kalvo (taitaa olla joku diipadaapa kalvo) joka itseasiassa taitaa olla kiinni irroitettavassa sisävuoressa
Joten ei taida olla kummakaan jos vesi tuli saumasta läpi kun ilman sisävuorta olen ajellut. Viime kerralla sisävuori oli kiinni, mutta en tainnut kokeilla kuin sisävuoren ulkopinnalta oliko märkä. Sisäpuoli on saattanut olla kuivakin. Kyllä tuo varsinainen housukin ainakin vielä uutuuttaan vettä hylkii eikä se siitäkään ole läpi tullut, muutakuin juuri tuosta haarovälin saumasta. Ei tuossa sisävuoressakaan nuo tikkaukset kyllä teipattuja ole, joten menee se siitäkin varmaan jossakin vaiheessa läpi.
Joskus varmaan pitäisi lukea vähän tarkemmin mitä on ostanut...
Tähän kyllä sopisi semmoinen hymiö joka lyö itseään vasaralla päähän
Edit: siis juurikin tällainen

Joten ei taida olla kummakaan jos vesi tuli saumasta läpi kun ilman sisävuorta olen ajellut. Viime kerralla sisävuori oli kiinni, mutta en tainnut kokeilla kuin sisävuoren ulkopinnalta oliko märkä. Sisäpuoli on saattanut olla kuivakin. Kyllä tuo varsinainen housukin ainakin vielä uutuuttaan vettä hylkii eikä se siitäkään ole läpi tullut, muutakuin juuri tuosta haarovälin saumasta. Ei tuossa sisävuoressakaan nuo tikkaukset kyllä teipattuja ole, joten menee se siitäkin varmaan jossakin vaiheessa läpi.
Joskus varmaan pitäisi lukea vähän tarkemmin mitä on ostanut...
Tähän kyllä sopisi semmoinen hymiö joka lyö itseään vasaralla päähän
Edit: siis juurikin tällainen
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)