Hyvät korvatulpat?

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja jaa »

Mielestäni noissa kaikissa "kalliissa" nimenomaan on tuo alipaineen hoito läpireiällä hoidettuna. Toki siinä välissä jokin vaimennus, mutta ilmanpaine kulkee läpi ihan normisti. Mutta juu jokainen tavallaan enkä patista mihinkään. Kuhan toin esille.
Larsanjus
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 4:54 pm
Pyörä: 950 Adv -04
Paikkakunta: "Hyvinkää"

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

mek kirjoitti: Tai jos noissa kalliissa on jonkinlainen reikä läpi asti, joka estää pumppaamisen, ja jonkinlainen kammiorakenne joka vaimentaa äänen, niin sitten voivat toimia. En meinaa kokeilla...
On niissä, Finfoniceissa ainakin siis. Tulpan runko on ontto, ja ulkolaidassa vaihdettava suodatin joka äänen varsinaisesti vaimentaa.

Itelle koitin tehdä "umpikuuroja" valutulppia DIY-tarpeista, kallista ja omatekelettä verratessa oli erona juuri se, että tuossa kalliissa on ontto se korvaan menevä osa. Omassa korvassa ainakin on kapea kohta, jonka jälkeen taas käytävä laajenee. Kalliissa tulpassa tuo korvaan menevä osa on aavistuksen isompi sisäpäästä ja ontto rakenne antaa sen verran myöden että klunssin saa muljahtamaan kapeasta kohdasta ohi.
Omatekele ei tietenkään levene enää kapean kohdan jälkeen, eikä meinaa pysyä päässä niin millään.

Muotteja korvasta otettaessa (Finfonicilla) korvaan työnnettiin ensin pumpulituppo narun kanssa, jota vasten sai injektioruiskulla työnnettyä muottimassan. Näin saatiin aikaan se loppuosan oikea muoto.

Koitin myös lisätä jälkikäteen tavaraa noihin omatekeleisiin, asettamisesta tuli hankalaa tuon klunssin takia. Pitää vielä joskus ehtiä poraamaan reikä sisäpäähän josko tulpan saisi siten aseteltua paremmin paikoilleen.
Samalla koitan tehdä koloa myös alpinen suodattimille, niitä lojuu ylimääräisenä useampi pari erilaisella vaimennuksella.
LN
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 2:54 pm
Pyörä: 950 Adventure
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja LN »

mek kirjoitti:En oikein usko, että nuo kalliit, esim. Finfonicit voivt tuon ilman pumppaamisen suhteen olla sen parempia kuin omatekoisetkaan. Istuvuudessa ei ole mitään vikaa, mutta eivät nämä ääneneristävyydessä tuoreelle EAR:lle pärjää ja kypäräkäyttöön eivät mielestäni passaa alkuunkaan. Tai jos noissa kalliissa on jonkinlainen reikä läpi asti, joka estää pumppaamisen, ja jonkinlainen kammiorakenne joka vaimentaa äänen, niin sitten voivat toimia. En meinaa kokeilla...
Sekä Finfoniceissa että Elacineissa on reikä läpi ja siinä vaimennuselementti välissä. Ei noiden idea oli korvata korvatulppia sellaisilla ihmisillä, jotka niihin ovat ihan tyytyväisiä. Kyseessä on aivan eri tason tuote niin ominaisuuksiltaan kuin hinnaltaankin - ja valitettavasti niitä ei kyllä oikein pääse kokeilemaan, joko ostat tai et.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Larsanjus kirjoitti:Omatekele ei tietenkään levene enää kapean kohdan jälkeen, eikä meinaa pysyä päässä niin millään.
Mulla Clasun omatekele valutulppien kanssa sain mömmön menemään kapean kohdan ohi. Tulpat suorastaan napsahtaa korvaan ja pysyy jämäkästi käytävässä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja ttv »

Teetin joskus valutulpat että ajamalla hankittu tinnitus ei pääse karkaamaan korvasta maailmalle. Tulppia sai aiemmin Kuulonhuoltoliiton tiloissa toimineelta yrittäjältä mutta nyttemmin palvelu on siirtynyt Oticon-nimisen firman tiloihin.

Noi tulpat näyttäisi olevan kokolailla samaa massaa kuin mitä tässä ketjussa on tee-se-itse-tulppina useaan otteeseen jo linkattukin.

Siellä tulpat tehtiin tuolla Larsanjuksen kuvaamalla tavalla niin, että kun korvakäytävästä putsattiin ensin ylimääräinen ryönä pois, työnnettiin käytävään vanutulppa jossa oli naru (näitä voi kysellä kotona naisväeltä). Massa sullottiin sitten tiukasti vanutulppaa vasten. Näin korvakäytävän kaikki mutkat tuli täytettyä mutta tulpasta ei tullut kuitenkaan "ylipitkä".
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja mek »

Kyllä tulpista hyvät ja tiiviit tuli ilman "tamponiakin", mutta ongelma on mielestäni motokäyttöön se, että tärinässä päässä heiluva kypärä aiheuttaa tulpille pienen pumppaavan liikkeen, joka saa korvat soimaan. Tulppien materiaali on siis kovettuneena liian kovaa. EARit eivät pumppaa ilmaa edestakaisin vaan joustavat.
LN
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 2:54 pm
Pyörä: 950 Adventure
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja LN »

mek kirjoitti:Kyllä tulpista hyvät ja tiiviit tuli ilman "tamponiakin", mutta ongelma on mielestäni motokäyttöön se, että tärinässä päässä heiluva kypärä aiheuttaa tulpille pienen pumppaavan liikkeen, joka saa korvat soimaan. Tulppien materiaali on siis kovettuneena liian kovaa. EARit eivät pumppaa ilmaa edestakaisin vaan joustavat.
Mikä sen pumppaamisen sitten aiheuttaa? Jos kyse on siitä, että tulppa osuu kypärään, niin ttv tuossa neuvoi miten saadaan tee-se-itse-tulppa, joka ei tule korvakäytävästä ulos ja kuten Timo Tasakaasu kertoi, niin Finfonic ei myöskään tule sen pidemmälle. Eikä tule myöskään Elacin (mp-käyttöön tehdyt mallit). Tietenkin jos EAR täyttää vaatimuksesi, niin se on hyvä ja edullinen ratkaisu, eikä asiaa kannata sen enempää pohtia.
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Pari kesää olen ajanut 3m "joulukuusilla" joiden nipukan olen lyhentänyt minimiin. Yleensä kuitenkin n. kolmen tunnin kohdalla alkaa painaa ja vähän ajan päästä sattumaan korvakäytävän suulle.

Nyt ajoin ekan lenkin Alpinen Motosafe-tulppien kanssa joista nipukan lyhensin kanssa minimiin. Paikoillaan oli ne hiljaisemmat sisuskalut. Ensihätään tuntuvat pehmeämmiltä ja vähän hiljaisemmilta kuin 3m:ät. Saa nähdä pidemmällä lenkillä jääkö kipuilu myös pois, jos jää niin olen kyllä tyytyväinen. Omaan makuun voisivat olla vielä vähän hiljaisemmatkin.

Eareja mun korvat ei oikein siedä edes ilman kypärää.
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Pari kesää olen ajanut 3m "joulukuusilla" joiden nipukan olen lyhentänyt minimiin. Yleensä kuitenkin n. kolmen tunnin kohdalla alkaa painaa ja vähän ajan päästä sattumaan korvakäytävän suulle.

Nyt ajoin ekan lenkin Alpinen Motosafe-tulppien kanssa joista nipukan lyhensin kanssa minimiin. Paikoillaan oli ne hiljaisemmat sisuskalut. Ensihätään tuntuvat pehmeämmiltä ja vähän hiljaisemmilta kuin 3m:ät. Saa nähdä pidemmällä lenkillä jääkö kipuilu myös pois, jos jää niin olen kyllä tyytyväinen. Omaan makuun voisivat olla vielä vähän hiljaisemmatkin.

Eareja mun korvat ei oikein siedä edes ilman kypärää.
Avatar
kenobiitti
Viestit: 248
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 10:14 pm
Pyörä: XT660RR
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja kenobiitti »

Viuh kirjoitti:Alpinen Motosafe-tulppien kanssa
Nää saa muuten halvemmalla jos ostaa Alpinen Musicsafet.
Tai sai ainakin sillon kun itte ostin. Niissä on myös kolme settiä niitä "vaimentimia".

Paras tulppa löytyi kuitenkin apteekista. En muista merkkiä, mutta semmonen vaaleansininen "kuusitulppa"
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Olen ostanut meidän HMPK kerholle Howardin tulppia.
Tuollaisia
Niitä löytyy Ebaystä moneen hintaan.

Monet ovat niitä kehuneet.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Pastori
Viestit: 523
Liittynyt: Ke Heinä 22, 2009 9:49 pm
Pyörä: Pyörätön
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sinisiä joulukuusia kokeiltu, mutta korvat menee hetkessä niin kipeäksi, ettei meinaa kärsiä itkutta ottaa niitä pois. 3M perus oransseilla mennään, enkä voi tulpilta enempää vaatia.
Avatar
Kampi
Viestit: 1451
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Valkeala

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Pitkien (ja tuskallisien) kokeilujen jälkeen Alpine Motosafe taitaa jäädä käyttöön. Eipä ole tämäkään täydellinen mutta minulle erittäin käyttökelpoinen. Plussaa: korvakäytävät ei kipeydy pitkänkään käytön jälkeen ja vaimentavat ihan riittävästi. Hyvä säilytyskotelo tulee mukana. Miinusta: tulpat imeytyvät helposti korvakäytävän sisään niin että poistaminen on eräänlainen ei-nopea näyttävä operaatio. Luultavasti johtuu vain siitä että korvakäytävä laajenee syvemmällä.

Seuraavaksi sitten mennään työterveyshuollon kautta korvalääkärin vastaanotolle. Katsellaan ja kuunnellaan tätä vaihtoehtoa myöhemmin. Täydellisen korvatulpan löytäminen on lievästi sanoen erittäin vaikeaa ja hyvän taas vaikeaa. Vaahtomuovitulpat olisivat muuten hyvä ratkaisu mutta kuten olen aiemmin todennut ne saavat korvani ärtymään todella pahasti.
treriksrøysare
Avatar
peteace
Viestit: 180
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 1:45 pm
Pyörä: kauramoottori
Paikkakunta: Lohja

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja peteace »

Nyt n. 13 tkm kokemuksella voisin mainita, että keväällä MP-messuilla teettämäni muotoonvaletut Orelo Moto -tulpat ovat olleet koko rahan arvoiset. Näillä voi ajaa pari viikkoa putkeen ilman, että missään vaiheessa alkaa korvat ärsyyntymään. (no joo, eihän sitä koko kahta viikkoa putkeen sentäs ajeta, välillä pitää nukkuakin ;) )

Mulla on niin pienet korvakäytävät, että Alpine Motosafet ei mene kovin pitkälle sisään, ja 8 tunnin ajopäivän aikana nekin alkavat raastaa jostain kohtaa tuskallisesti, ainakin kun ajetaan useampi päivä putkeen.

Foamitulpista parhaat on tähän mennessä olleet Uvexin jotkut vihreät, jotka oli niin "kevyet", että eivät juuri painaneet, silti vaimensivat riittävästi. Niitä pitäisin mielelläni öisin, kun ajokaveri kuorsaa viereisessä punkassa, mutta joka kaupasta niitä ei löydy.
Sen vuoksi Howardin S-koon tulpat on olleet usein käytössä, mutta nekin aiheuttavat hieman paineen tunnetta korvissa, ainakin tyynyä vasten.
GSR600
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Paikkakunta: Huittinen

Re: Hyvät korvatulpat?

Viesti Kirjoittaja GSR600 »

Pastori kirjoitti:Sinisiä joulukuusia kokeiltu, mutta korvat menee hetkessä niin kipeäksi, ettei meinaa kärsiä itkutta ottaa niitä pois. 3M perus oransseilla mennään, enkä voi tulpilta enempää vaatia.

Aivan samaan lopputulokseen olen minäkin tullut.
Sinisiä joulukuusia kokeiltu, samoin Alpinea ja moni muita.
Loppujen loppuksi oranssit 3M tulpat tuntuvat minulle parhailta.
Vastaa Viestiin