Mikä kypärä olisi sopivin...

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

tappi
Pyörä: Africa twin rd07 vm.1999

Mikä kypärä olisi sopivin...

Viesti Kirjoittaja tappi »

Sanokaapa kokemuksienne pohjalta mimmonen kypärä olisi käyttööni sopiva. Nimittäin kun osa kehuu et umpikypärä ilman muuta ja osa sanoo et avattava, jotkut taas haukkuvat sen täysin...eli. Ostin Africa Twinin ja aioin ajella sillä sekalaista ajoa, pääosin kuitenkin asfalttia, soraakin mutten rämpimään rupea. Pitkiä matkoja tyyliin 200 km ja pitemmästi ajan muutaman kesässä, eli ajoni on pääasiassa tässä kotikaupunkini ( Rovaniemi ) läheisyydessä pyörimistä. Ensin ajattelin avattavaa Shoeita tai Xlitea, mutta kelkkaillessa ja lainapyörillä ajessani olen käyttänyt tota kelkkakypärääni joka on avokypärä ( halpa sellainen )...muuta on olen tykännyt ja siitä sitten virinnyt ajatus josko ostaisi laadukkaan avokypärän??... Toi halpiskypärä nimittäin ei ole oikein hyvä isolla tiellä. Sanokaapa, onko laadukas avokypärä huono ratkaisu jos lähtee ajeleen pitemmän reissun ja noin muuteni mitä itse valitsisitte?? Käytän laseja joten siitä syystä en lämpeä oikein umpikypärälle saatikka crossikypärälle ajolaseineen...
Moosehunter
Pyörä: Triumph Thunderbird1600

Re: Mikä kypärä olisi sopivin...

Viesti Kirjoittaja Moosehunter »

Toiset tykkää siskosta ... jne.
Itsellä hieman vastaavat käyttötarpeet ja mulla on Shoei J-Gear avopotta jossa kokovisiirin voi laskea naaman eteen.
Liimasin mustaa ilmastointiteippiä yläreunaaan aurinkosuojaksi että voi ajaa vasten auringonlaskuakin! :lol:
Toinen potta on Schuberth C-2 avattava malli siis. Oli myös umpipotta Shoei Raid mutta sen päähän laitto ja poisotto oli viedä korvat niin möin pois melkein käyttämättömänä. Muuten se oli hyvä päähän ja melko hiljainenkin.
Ja näitä kaikkia olen käyttänyt kustomilla (ilman pleksiä ja pleksin kanssa) sekä Hondan ST1300:n kanssa, lisäksi muutamien pyörien koeajoissa sekä avopottaa että C2:ta. Nyt tarkoitus ajella Transalpilla ja kyllä nuo 2 saa riittää toistaiseksi.
Tuon ko. avopotan ainoa vika on se että viileillä keleillä ei visiiri tahdo pysyä läpinäkyvänä (vois laittaa Pinlockin tai jotain lientä ehkä). Muuten kiva kesäkeleissä jos EI sada vettä kovin paljon.
Schuberthin plussat on hiljaisuus, hyvä visiiri (jossa tuuletusrakomahd.) ja aurinkosuoja integroituna. Ei kastu pahemmin naama vaikka kaatamalla tulisi vettä (jos ei kaulan kautta pääse).
Itse joskus nuoruudessa naama edellä auton renkaaseen törmänneenä tuo C-2 tai umpipotat tuntuu jotenkin rauhoittavilta! :roll:
xx851z
Pyörä: XL1000V

Viesti Kirjoittaja xx851z »

Ajelin aluksi avokypärällä, sittemmin Shoei Raid ja nyt odottelemassa Schuberth C3. Mielenkiinto avokypäriin meni kun näin oheisen linkin kuvan kypärästä jolla oli kynnetty, samoin ajokamojen käyttö tuntuu mielekkäältä kun katselee kuvia vammoista.

http://home1.gte.net/res0ak9f/bike.htm
leppis
Pyörä: RaIli-lehmä

Viesti Kirjoittaja leppis »

xx851z kirjoitti:Ajelin aluksi avokypärällä, sittemmin Shoei Raid ja nyt odottelemassa Schuberth C3. Mielenkiinto avokypäriin meni kun näin oheisen linkin kuvan kypärästä jolla oli kynnetty, samoin ajokamojen käyttö tuntuu mielekkäältä kun katselee kuvia vammoista.

http://home1.gte.net/res0ak9f/bike.htm
noiden kuvien kattomisen jalkee tulee vaan mielee, pitaisko pyoraan koskea enaa ollenkaa...
aika ajoin kun noita nayttaa niin voisi maltti pysya pikkasen paremmin ajellessa :roll:
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

tappi kirjoitti: Sanokaapa, onko laadukas avokypärä huono ratkaisu jos lähtee ajeleen pitemmän reissun ja noin muuteni mitä itse valitsisitte?? Käytän laseja joten siitä syystä en lämpeä oikein umpikypärälle saatikka crossikypärälle ajolaseineen...
Hetken olen ajanut avokypärällä kun eka pyörä oli vanha kakspuokki kawa, malli joku nolanin isolla visiirillä.
Ohan se helppo käyttää mutta selvästi umpikypärää meluisampi ja täälläki oli jossain kuva missä oli mainittu todennäköisyydet mihin isku vahinkon sattuessa tulee ja olikohan se jotain 70% mitä leukaosaan oli annettu.

Itsellä myös lasit eikä mielestäni yhtään sen helpompi ollu pujottaa noita avokypärään mitä umpikypärään. Ukkol on kyl joku grexin avokypärä mikä myötää sen verta että hän saa vedettyä sen päähän ilman lasien pois ottoa.

Kun kattoo kypärän sellaiseksi jossa on lasit huomioitu esim shoei raidII niin lasien paikoilleen laitto käy helposti, eikä toi matka-ajossa muutenkaan niin oleellista ole kun ei sitä kypärää koko ajan riisuta/pueta.
Avattavalla tietenkin hoituu pikaset kiskalla käymiset potta päässäki

Sitten on tietenkin näitä missä on irroitettava leukasuoja:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_ ... N-Com-0001

Eiku kauppoihin kierteleen ja sovitteleen, lasien pukemisen helppoudessa on todella isoja eroja.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Käytän aina kypärähuppua. Avattavan kanssa se huppu pysyy paremmin kohdallaan kypärää pukiessa kuin integraalin kanssa. Samoin huppu haittaa lasien sankojen ujuttamista oikeaan väliin. Integraalin kanssa se huppu tosin estää korvien repeämisen pukiessa ja varsinkin riisuessa. Avattavalla lasit ja huppu saavat olla molemmat päässä ja kaikki pysyy ojennuksessa.

Turvallisuudesta on paljon mutu mielipiteitä. Sharpin tekemien testien mukaan Suhupertin C2(avattava) on turvallisempi kuin S1(integraali). Avokypäärää ei varmaan tässä sarjassa kannata edes verrata. En pane päähäni turvallisuuden enkä varsinkaan melun vuoksi. Taitaa jäädä viime kesänä ostettu crossipottakin kaappiin pölyttymään juuri metelin vuoksi.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Ari
Pyörä: Helkama

Viesti Kirjoittaja Ari »

Schuberthin J1:sta olen joskus miettinyt.

http://www.duell.fi/product_info.php?cP ... _id=100836

Se voisi olla välimalli avattavan ja avokypärän välillä ja leukasuojaus on ainakin hiukan parempi, kuin kokonaan avokypärässä.
Hinta on melko suolainen.
tappi
Pyörä: Africa twin rd07 vm.1999

Viesti Kirjoittaja tappi »

Kävin testaan Shoein Multitec kypärää..joka on siis avattava malli. Erittäin hyvän tuntoinen kypärä oli ja istui todella hyvin meikäläisen isoon päähän....olin muuten varma ettei kokoja löydy, kun Nolanin xxl tuntu pieneltä, Nolanin xl tuntu muuten samankokoiselta!!??, korvat irtos ( ainakin melkein ) molemmilla kypärillä....hetken ajattelin että joudun käyttämään "kylmälaukkua" kypäränä...mutta Shoeiltapa löyty erittäin hyvän tuntuinen malli...oiskohan se toi Multitec sitten allekirjoittaneen kypärä. Itse en tohon meluun niin ole osannut suhtautua vakavasti, kuuluupahan pyörän ( AT ) äänet hiukan paremmin eikä ole kuuma lämpimällä ja helppo heittää pois jos avokypärä...tosin uskon kyllä että melu alkaa rassata kun ajan täältä kauemmas ja takasinkin pitäs tulla...muitta taidan käydä kuiten vielä kokeilemassa joitain malleja...onhan tässä vielä aikaa kun luntakin yli puolimetriä!
Kasi
Pyörä: R 1200 GSA -12

Viesti Kirjoittaja Kasi »

Schubertin J1 tilasin itselleni Bikersdirectistä. Sai edullisemmin.

Avokypäräksi J1 tuntuu isolta ja vahvalta sekä hiljaiselta. Mutta itsellä ei vielä paljon käyttökokemusta ko. potasta.
Kyselin muutamilta joilla oli ja kaikki kehuivat (omiaan) :oops:
Tällä sitä sitten mennään, kun ei avattavaa schubertia viitsi laittaa päähän
THä
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Viesti Kirjoittaja THä »

Jonkun aikaa on tullut ajeltua ja kaatuiltua kun ei osaa, niin jotenkin on ollut uskomus, ettei itseään teloisi jos asiallisia varusteita on päällä. Sen verta olen kyllä säikky, etten liikenteeseen lähtisi avopotassa, tainno ehkä jollain moposkootterilla poikkeustilanteessa... Jotenkin etoo ajatus omasta naamasta asfalttia vasten. Tosin laseja mulla ei ole, joten helppokäyttöisyys ei sillä lailla ole vaakakupissa. Kuitenkin matkaa ajelen umpipotalla. Viime kesänä otin muutaman kerran metsäautotiellä havun naamaan kun umpipotta oli huurussa ja piti visiiri avata, ei muuten ollu kivaa ja lipat oli lähellä. Että crossipottakauppaan tästä kun ei enään vanhaan luota. Mutta, että potta käytön mukaan ja avokypärä korkeintaan jonkin harrikan päälle.
Neljä vaihdetta riittää.
Vastaa Viestiin