Mikä Rukka

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Ostin tos talvella uudet Rukka Goethe kelkkahousut talvipöristelyyn. Ihmettelin pöksyjen vetoisuutta ja lähetin ne Lahteen tarkistukseen. Raportissa oli, että housuista oli löytynyt 4 vuotokohtaa, jotka oli sitte korjattu. Yritin kysellä, että oliko ne vuodot saumoissa, teipeissä vai itse kankaassa. En kyllä saanu muuta vastausta, kuin että pienikin reikä riittä aiheuttamaan vuodon.

-Ile-
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Ikävältä kuulostaa tuollainen. Kun on kyse laminaattikankaasta veikkaisin vuodon olleen saumoissa ja syyn tekijässä, ei materiaaleissa.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Näin muutaman vuoden kokemuksella Päijänne-puvusta sekä muutaman satunnaisesti tehdyn testin pohjalta tutun Armacorista, ymmärrän täysin Mika TA-91:n kritiikin. Jotenkin tuntuu, että Rukkan puvut suunnitellaan ajajalle, joka nukkuu yönsä lämpimässä kuivassa hotellihuoneessa, eikä juuri aja helteessä tai kuumassa, etenkään kovin aktiviisesti. Lisäksi ratkaisut on hyvinkin konservatiivisia, eikä noissa rukkan puvuissa kauheesti oo näkyny paikkoja juomarakoille tai niskasuojille. Toki iso osa asiakkaista ei noita myöskään kaipaa, mutta olis se nyt kiva jos jossain mallissa mietittäisiin irtosuojia ja aktiivisempaa ajajaa.

Itelle toi Päijänteen leikkaus on ihan OK. Tosin parempiakin on. Olen aiemminkin kritisoinut, tuota rukkan outlast-gorekalvon yhdistelemistä ja toisaalta laminoitu puku on mielestäni tuskaisen kuuma, etenkin jos pyörää pitää ajaa vähän aktiivisemmin. Tuuletus päijänteessä ei suuremmin suitsutuksia aiheuta ja tuo outlast kalvo tekee sen, että esimerkiksi helteisissä ukkospuuskissa vaihtoehtona on joko kuolla lämpöhalvaukseen auringon paisteessa tai sitten kastua ukkoskuurossa. Tänä vuonna heivasin koko rukkan gorekalvon hiiteen ja olen ajellut Dainesen Sandstormin gorekalvolla ja alutakilla. Erinomaisen toimiva ratkaisu on ollut tuo vaikka eri kerroksia ei saakaan kiinni päällitakkiin.

Toki noi Rukkan paketti on ihan toimiva tietyin reunaehdoin, mutta pitkällä reissulla, jossa yövytään maastossa ja ilma vaihtelee viileästä rankkasateesta paahtavaan helteeseen, niin täytyy sanoa, että tuo on kaikkea muuta kuin käytännöllinen. Monesti tuntuu siltä, että puku toimii loistavasti kunhan ajetaan pelkästään jossain keilissä (rankkasateessa, helteessä, kylmässä), mutta usein tuo keli muuttuu tämän tästä, jolloin tuntuu että valtaosan ajasta on joko märkä tai sitten on kuuma. En myöskään paljon ärsyttävämpää asiaa tiedä kuin se että yrittää pujottaa tuota gore+outlast sisätakkia nopeasti päälleen kun iho on ehtinyt kostumaan alkaneesta sadekuurosta ja päällitakkikin alkaa olla märkä sateesta. Tai sitten yrittää pujottaa sitä pois päältään, kun on hikoillut pari tuntia ämpärikaupalla nestettä outlastvuoreen. Ainakin itse onnistun monesti löytämään itseni tilanteesta, jossa taivas repeää yhtäkkiä, jolloin tulee sitten aika hoppu saada gore-vuori käyttöön, tai sitten on niin kuuma, että tuo alutakki on pakko saada pois. Jos tuota outlastia ei olisi, vaan se olisi erillinen kerros, voisi epävakaisessa kelissä ajella pelkällä gorekalvolla ilman lämpöhalvauksen riskiä.

Ylläoleviin ongelmiin auttaa tietysti laminoitu takki, mutta kunnon helteessä tuon kanssa ajeleminen vähänkään haastavammassa maastossa on sitten aikamoinen suorite. Pääosin kun noiden laminaattitakkien ilmastointi on aika konservatiivista ihan vaan jo valmistuskustannusten takia. Toisaalta kevyemmän puvun ronttaaminen mukanaan helteitä varten on sitten taas vähän semmosta, että miksi ylipäätään ostaa järkyttävän kalliin puvun, jos niitä joka tapauksessa tarvitsee useamman ja vielä mukaan reissuun?

Rukkaa siis jos pohtii, niin kannattaa mielestäni miettiä, että mihin käyttöön puku tulee. Asfalttitouring pukuna Rukka on kyllä ihan OK. Erinomainen jos yönsä viettää neljän seinän sisällä, eikä ajele jos taivaalta tulee ämmiä äkeet selässä. Jos taas ajo on aktiivista ja yöt vietetään luonnon armoilla, kannattaa mielestäni ihmetellä pukuja, jotka ovat modulaarisempia ja paremmin tuuletettuja.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Kyllä niitä vaihtoehtoja löytyy Rukaltakin, jos vaan haluaa etsiä ja ajatella uudella tavalla. Vaikkapa näin:
Aloitetaan ostamalla suojaliivi, kuten Rukan RPS AFT.
Ajopuvuksi Rukan Stretch Air, takki ilman suojia. Toiseksi ajopuvuksi Rukan StretchDry.
Tällä yhdistelmällä saadaan joka kelille mukava ja sopiva asu.
Helteellä StretchAir suojaliivillä
Lämpimällä sateella pelkästään StretchDry suojaliivillä
Viileällä StrechAir, alle Windstopper-välitakki ja liivi
Kylmällä StretchAir + StretchDry ja tietenkin suojaliivi
Koska käytetään erillistä suojaliiviä, takin vaihto on helppo juttu ja varatakki vie vähän tilaa pakattuna. Housujen kohdalla voi harkita lisäksi ohuita sadehousuja, jotka menevät pieneen tilaan ja on helppo pukea.

Koko paketti maksaa reilusti alle kaksi tonnia, mutta se tarjoaa sopivan ja mukavan ajoasun joka kelille. Tähän ei mikään yksittäinen ajopuku pysty.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Toki näinkin, mutta jos hakisin pelkkää kevyttä kuoritakkia ja suojaliivejä, niin markkinoilta löytyy paljon enemmän mielenkiintoisia tuotteita, myös halvemmalla. Itseasiassa jos joka tapauksessa joutuu vermeitä sadekelillä vaihtamaan, niin hankkisin kamojen päälle kiskaistavat sadevaatteet. Nykyisessä pakaasikombossa ne vaan ovat hirmuisen epäkäytännölliset, koska sateen jälkeen ne pitäisi saada märkänä jonnekin talteen. Suojaliivi on myöskin kauhean epäkäytännöllinen, jos siinä puvussa pitää pystyä liikkumaan leiriytyessä tai ylipäätään silloin kun ei olla prätkän selässä.

Ja toisekseen on sanottava, että minulla ei tänä kesänä ole ollut mitään ongelmia edes noissa 30+ helteissä. Erillinen goretakki on helppo ja näppärä pukea päälle vaikka olisi vähän nihkeäkin. Sateen jälkeen se kuivuu nopeasti ja sadekuuron sattuessa haihtuminen pitää takin sisälämpötilan varsin mukavana helteessäkin niin kauan kun takki on kostea. Kun kuumuus sitten alkaa ahdistaa liikaa, saa goren helposti pois päältään. Rukkan oma irtovuori taas on hiostava, eikä oikeen tahdo edes kuivua kunnolla oikeen missään kohtaa. Lisäksi sitä ei oikeen kosteana viitsisi pakaaseihinkaan laittaa, kun sitten se kostuttaa kaikki muut rojut.

Myös Rukkan ulkopuolelta löytyy vaihtoehtoja, joissa puvun funktioita on uskallettu ajatella uudella tavalla. Ei tämä tarkoita sitä, että Rukka huonoja pukuja tekisi. Kyllä ne hinnat alkaen puvut pieksee mennen tullen joka osa-alueella, mutta touring ajoon assun ulkopuolella, jossa ajo saattaa joskus lipsahtaa myös fyysisemmälle puolelle, niin siihen touhuun mielestäni löytyy markkinoilta paljon parempiakin vaihtoehtoja, joissa puvut on nimen omaan suunniteltu noita asioita silmällä pitäen.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Jos nyt on tarvetta uusia ajovarusteita, niin kannattaa pitää silmät auki Motonetin tarjousten kohdalla. Katselin jo keskikesällä, että esimerkiksi Lappeenrannassa oli varastossa järjettömän paljon tavaraa. Nyt niitä alkaa näkyä Outlet-listoilla. Luulisi jossain vaiheessa tulevan halua saada varastoja tyhjennettyä vanhoista tavaroista. Jos vaan sopivia kokoja löytyy, niin tavara ei tosiaan ole hinnan kiroissa.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Mikä muuten on Rukka - Sinisalo kuvio, koska tosissaan tuo Roughroad oli myös käytännössä samana asuna Sinisalon brändillä halvemmalla myynnissä (tosin siinä oli viimeistelty niin Rukan kesken jättämiä hommia mm. selässä erillinen tuuletus vetoketju)?

Onko samaa odotttavissa myös muiden asujen osalta?
Mika TA-91
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Mitähän mallia Sinisalolta mahdat tarkoittaa? Sinisalo on L-Fashion Groupin halvempi brandi, eikä siinä käytetä Gore-Texia. Nykyään Sinisalo keskittyy pääasiassa kelkkapukuihin.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Kunkku kirjoitti: Ke Elo 18, 2021 10:29 am Mitähän mallia Sinisalolta mahdat tarkoittaa? Sinisalo on L-Fashion Groupin halvempi brandi, eikä siinä käytetä Gore-Texia. Nykyään Sinisalo keskittyy pääasiassa kelkkapukuihin.
En tiedä Sinisalon mallin nimeä, mutta heillä ainakin oli suora Roughtroad (joka siis on käsiittääkseni myös Rukalla jo jonkin aikaa sitten lopetettu malli) kopio, jossa ainoana isompana erona oli tuuletusvetoketju myös selässä.

Kalvosta ei tietoa, koska sille sisätakille ei Rukankaan versiossa ole oikeastaan muuten kuin talvella käyttöä.

Ja tästä ei siis juurikaan apua jos jatkossa keskittyvät kelkka-asuihin, muuten kalvottamana kopiona Rukan puvuista olisi voinut olla mielenkiintoinen vaihtoehto.
Mika TA-91
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Täytyy sanoa, että jos kalvoa ei kaipaa, niin valikoima kasvaa suunnattomasti, enkä kyllä missään nimessä katselisi Rukkan tai muunkaan premiummerkin goretex-malleja. Tuo kalvo on kuitenkin se asia joka hilaa puvun hintaa ihan tolkuttomasti ylöspäin. Eli jos sateella ei juuri ajele tai vermeiden päälle vetää joka tapauksessa sadevermeet, niin helposti premium goretexpuvussa maksaa 200-300€ pelkästä kaapinpohjalla pölyttyvästä kalvosta.

Toki halvemmista on esimerkiksi vaikeampaa löytää kestäviä pintakankaita, mutta kyllä niitäkin markkinoilla on. Esimerkiksi Revitillä on useampi AA-standardin täyttävä puku jossa goretexiä ei ole, vaan kalvo on firman omaa tuotantoa. Tuo sitten näkyy myös selkeästi hinnassa. Esimerkkinä vaikka revitin offtrack, jossa hankauskohdissa 600D polyesteri vs Rukkan 500D Cordura ( joka siis myös on polyesteri, mutta Cordura on DuPontin tuotemerkki ). Pintakankaissa on väistämättä eroja, mutta itse uskallan väittää että 100D ero on sen verran merkittävä, että kestävyys on vähintään samaa luokkaa corduran kanssa, ellei jopa parempi.

Tuosta tuli myös mieleeni, että toinen asia jota olen näissä uusissa Rukkan puvuissa jäänyt kaipaamaan on nimenomaan tuo CE turvallisuussertifiointi, jota muissa premiumeissa alkaa aika kiitettävästi näkymään. Kun tuo on vielä CE-merkintä (= valmistaja vannoo käsi sydämellä, että tuote täyttää tietyt vaatimukset), niin on hieman hämmentävää, että turvallisuusaspektilla ratsastava Rukka ei moista sertifikaattia pukuihinsa ole hankkinut. Mitä nyt tuon sertin vaatimuksia katsellut, niin mielestäni siellä ei ole mitään kohtuutonta tai ylipäätään typerää. Täydellinen se ei tietenkään ole, mutta kyllä minä mieluusti kuulisin valmistajan kertovan, että puku kestää tietyn määrän hankausta, repimistä jne. Sertifikaatin käytön hinta premium puvussa on kuitenkin niin naurettavan pieni, että sitä ei oikein kustannussyistäkään pysty perustelemaan.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Hobes kirjoitti: Ke Elo 18, 2021 1:41 pm Pintakankaissa on väistämättä eroja, mutta itse uskallan väittää että 100D ero on sen verran merkittävä, että kestävyys on vähintään samaa luokkaa corduran kanssa, ellei jopa parempi.
Tervetuloa käymään autotallissani. Hangataan noita pintakankaita puhki ja ihmetellään asiaa.

https://www.motokunkku.fi/Mp-varustetes ... 202433.mp4
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Aatekura
Viestit: 187
Liittynyt: Su Heinä 27, 2014 2:00 pm
Pyörä: EMTB
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Aatekura »

En kyllö ostaisi mitään muuta kalvoa, kuin Goretexia. Sitten jos puhutaan kalvottomista puvuista, asia eri. Esim. Leatilla on monta hyvää kalvotonta mallia.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aatekura kirjoitti: Ke Elo 25, 2021 7:13 amEn kyllö ostaisi mitään muuta kalvoa, kuin Goretexia.
Sama. Liian moneen lelukalvoon on rahat haaskattu ja kalvoksi pelkästään GT.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Mut kaikki Gore-Tex -kalvot kelpaa?
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Eläin
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: Mikä Rukka

Viesti Kirjoittaja Eläin »

Aatekura kirjoitti: Ke Elo 25, 2021 7:13 am En kyllö ostaisi mitään muuta kalvoa, kuin Goretexia.
Näin haluan itsekin ajatella. Tai ainakin useimmiten. Tai ainakin kun puhutaan mopo-hommista.

Tekijä joka asiaa myy mulle ei ole etteikö joku muukin kalvo voisi olla pätevä. Mutta olen uskossa että GT ei salli kalvonsa käyttöä ilman että myös asun muut jutut (saumat, vetskarit yms.) on suunniteltu asianmukaisesti ja että firmalla on todistetta toimivasta laatukontrollista tuotannossa.

Ja toinen juttu sitten että niitä "muita" kalvoja on aika isohko määrä. Vaatisi huomattavaa paneutumista että pääsisi käsitykseen mikä muu kalvo voisi olla yhtä hyvä. Jonkinmoinen luotto voisi olla isojen merkkien (Alpinestars, Dainese ym) ei-gore -kamppeisiin. Mutta ihan halpiksia ei ole nekään, joten kuluttajana lopulta helpompi huokaista syvään, vinkauttaa korttia ja ostaa se GT. Kertaostoksena kirpaisee mutta jaettuna käyttötunneilla ero halvempaan pukuun katoaa.

Toki on tilanteita joissa hinta kirvelee niin pahasti että ei pysty ostaa gorea, esim. lasketteluasut. Nykyaikaisina talvina vesisateessakin tietysti joutuu joskus laskemaan mutta aika harvoin lopulta kuitenkin.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Vastaa Viestiin