crossi vai normi ajokengät

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Tape kirjoitti: Onko kellään muuta kehuttavaa / kerrottavaa Trans Openeista? Crossikenkähenkkeen (Sidi) kun voi nyt tuo uuden möhkö-mopon myötäkin unohtaa.
Meinaatko että bemari jää kaatuessaan aina sylinterin varaan niin että jalka ei voi jäädä mopon alle.. ?
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Ajelin pitkään halvimmilla katukengillä mitä löysin käytettynä. Sitten piti ostaa "enduro" bootsit jo ihan sen takia kun pyörä vaihtui möhköenduroksi. Ihastelin miten jäykät ne onkaan ja varsikin oli melkein polveen asti (Oxtar Infinity). Ajelin talvella ja yleensä vaelluskengillä. Kerran kengät oli hävöksissä joten laitoin Infinityt. Jalkaa maahan tarjotessa tietenkin varpaat osui jääpaakkuun ja siihen loppui Infinityjen käyttö talvella.

Myöhemmin kun ajo muuttui enemmän maastohenkiseksi niin kerran jäi jalka tapin ja spoorin väliin ja kerran sivulaukun ja kannon väliin. Vmäistä alamäessä odotella kavereita työntämään about 250 kiloista möhkälettä takaisinpäin kun itse ei kykene ja jalkaan koskee. Nuo siis mateluvauhdista ja tuli mieleen että mitä käy jos vauhtia olisikin enemmän.

Nyt on siis crossikengät hankittu ja kalleimmat mitä puoleen hintaan löysin. Väriä ei saanut valita mutta toivotaan että värinä on mahdollisimman nopeati ajamaan lähtemisen jälkeen semmoinen saven harmaa.
On nuo katukengät vieläkin olemassa mutta vain katureissuille. Ikävää vain että kuskin luonne on sellainen että vaikka ajaisin katureittiä jonnekin niin toki jo kohta löytyy kiva soratie jota vois oikasta ja tietenkin soratie muuttuu kärrypoluksi josta vois oikasta lisää ja kohta ollaan jo täys pöpelikössä - niiden katukenkien kanssa.
Tape
Pyörä: BMW R 1200 GSA

Viesti Kirjoittaja Tape »

Tottakait voi kaatua ja jalkakin jumiutua. Mutta niin voi toki kaikki muutkin pyörät ja moniko ajaa OIKEASTI todella nilkastaan jäykistetyillä crossikengillä? Itse luen siihen todelliseen luokkaan kuuluviksi vasta Sidin, TCX:n jne kalleimmat mallit, joissa sitä muovia on nilkan ympärillä oikeasti paljon.

Trans Openissa on sentään kärjessä rauta, varsi on suht pitkä ja kovitettu reilusti. Nilkasta en oo kyllä ihan satavarma, onko niitä kuppeja. Jämäkät ne ainakin on yleisestiottaen. Täällä paljon puhutut TCX Infinityt ja Dainese Viryungat ei oo ainakaan tippaakaan suojaavammat. Samoin palstalaisilta löytyvät Windin, Forman jne. ATV/"enduro" kengät sitäkään vähää. Eikä kyllä suoransanottuna halvemmat crossikengätkään omaa nilkassa muuta kuin nahkaa, jos niitä alkaa kriittisemmin tarkastelemaan.

Valitettavasti ajo tulee tuolla mammutilla olemaan sentyyppistä, että ei siinä ihan hirveesti mitään laskettelumonoja viitsi pitää. Trans Openin muu yleinen laadukkuus, istuvuus, 100% vedenpito ja polvisuojan kanssa toimiva pitkähkö varsi kyllä valitettavasti kääntää vaakakupin sinnepäin.
karmolis

Tape kirjoitti:Tottakait voi kaatua ja jalkakin jumiutua. Mutta niin voi toki kaikki muutkin pyörät ja moniko ajaa OIKEASTI todella nilkastaan jäykistetyillä crossikengillä? Itse luen siihen todelliseen luokkaan kuuluviksi vasta Sidin, TCX:n jne kalleimmat mallit, joissa sitä muovia on nilkan ympärillä oikeasti paljon.
En tiedä viittasiko tuo "oikeasti" siihen että ajetaan moiset kengät jalassa, vaiko ajetaan "oikeasti" jollain tietyllä tapaa.

No, viimeiset 12tkm olen ajanut pelkillä Sidin hinnat päättyen "laskettelumonoilla" joissa on muovia enemmän kuin '85 Corollan kojelaudassa. Ja ne on huonot ainoastaan silloin kuin tarvitsee kävellä. Asia jolle en ajokengissä laske painoarvoa. Vähän niinku arvostelis selkäsuojia sen perusteella mikä toimii parhaiten selkäreppuna.

Ihan alussa ne oli pikkasen jäykät ja vaati totuttelua, mutta paaaaaljon vähemmän kuin niveltämättömät krossisaappaat tai tavalliset katumonot vaatii. Mun mielestä nää on vallan mukavat ja tunnokkaat olleet. Vettäkin on pitäneet ihan tarpeeksi. Se tasainen puristus yhdistettynä kunnon sukkiin vaikuttaa niin, että huomaa jalkojen kastuneen vasta kun kenkiä riisuu pois.

Enkä mielestäni ole mitenkään ylivarovainen suojavarusteiden kanssa. Joudun minä näillä nilkoilla vielä 50 vuotta pärjäämään.

Ikinä en minkään muunlaisia saappaita jalkaani ajokengiksi laita oli alla sitten Harrikka tai Vespa.

Saatte muut ajaa vaikka pelkillä sukilla ja voitte sitten nilkka murskana nähdä sen auringon risukasassa "ei jalka kastunut kuin verestä kiitos goretexin, ja säästinkin vielä satasen"... (vaikka eipä nuo kunnon krossikengätkään tietenkään kuolemattomaksi tee ;) )
Tape

Tarkoitin sitä, että harvemmalla möhkö-iltasurauttelijalla (saati katupyöräkuskilla) kuitenkaan on käytännössä juuri noita Astars, Sidi, TCX hinnatPÄÄTTYEN malleja. Ne kun maksaa sen 300-400€. Monenlaista kuskia löytyy, jotka ajaa "crossikengillä", mutta oikeasti, ne hinnat Alkaen mallit kun ei ihmeellisesti suojaa nilkkaa ainakaan puristustilanteessa. Toisin, kuin juuri nuo "-85corollaaenemmänmuoviasisältävät" hinnatpäättyen mallit. Se on erittäin helppo todeta, jos kenkien rakenteesta mitään ymmärtää. Ja ei, esim. Sidin Charger ei ole ollenkaan jäykkä kenkä verrattuna esim. joihinkin halpiscrossikenkiin, jossa jäykkyys perustuu uuden nahan jäykkyyteen ja se sitten on häviävaistä (samalla sen suojan kustannuksella). Ymmärrän 100% Karmoliksen sanoman. Ja olen aihetta jopa mietiskellyt ja tutkinutkin (vaikken crossihommista muuten MITÄÄN ymmärrä).

Oma hanke vaan tällähetkellä on hivenen toisensuuntainen, mutta selvästi jämerämpi, kuin varmasti 90% keskimäräisistä motoristien jalkineista. Spooriin / metsään näillä kengillä / pyörällä en aio. Ja taloudellinen vaihtoehto nämä Daytonat ei todellakaan ole...:)

Mitä porukka muuten yleisesti ottaen ymmärtää sanoilla "ajokengän suojaavuus"?
karmolis

Tape kirjoitti:Tarkoitin sitä, että harvemmalla möhkö-iltasurauttelijalla (saati katupyöräkuskilla) kuitenkaan on käytännössä juuri noita Astars, Sidi, TCX hinnatPÄÄTTYEN malleja. Ne kun maksaa sen 300-400€.
Jos harrastuksen kokonaiskuluja alkaa laskemaan niin onko tuo 300-400e (eli varmaan tavallisiin ajokenkiin verrattuna 200-300 lisää?) paljon mitään siinä koko konkurssissa? Saman rahan varmaan joutuu maksamaan jostain paljon turhemmastakin lisävarusteesta. Kyllähän noilla kuitenkin useemman kauden ajaa ja saahan näihin varaosiakin, ainakin mun kenkiin kaiken mitä irti lähtee voi uusia.

Omia saappaita kun aloin hommaamaan niin ensin meinasin jotkut Windin tarjoussaappaat ostaa kun oli niin halvat ja olihan ne kuitenkin krossisaappaat. Onneksi joku viisaampi sai puhuttua hiukan järkeä päähän. Ostin nuo FlexForcet silloin kun tuo uudempi Crossfire tuli kauppoihin ja siinä säästi heti sievoisen summan. Vallankin kun tilasin vielä ulkomailta. 350 tais olla kotimaisen maahantuojan hinta ja nuo maksoi postikuluineen 230 tai 240. Jouduin maksamaan 160e enemmän kuin ne perus-Windit olis olleet.

Nyt kun vielä oon ollut nilkkavaivaisena pari viikkoa (ei liittynyt mopoiluun, pitäis varmaan laittaa baarikierroksellekin noi Sidit jalkaan) niin maksaisin ilomielin sen 400e ehjästä nilkasta vaikkei mitään sen kummemmin rikki mennytkään.
karmolis

Mitäs noita nivelöityjä krossisaappaita sitten oikein onkaan?

Gaerne SG10
Sidi FlexForce (näitä ei enää uusina saa, paitsi että jumoto.fi myy)
Sidi Crossfire (yo. liikkeessä muuten tarjouksessa)
Sidi Charger
Sidi Stinger
Oxtar TCX
Muita?

Näissä on tottumattomalle se hyvä puoli että ei vaadi pitkää totuttelua kuten tavalliset krossisaappaat. Nivelen ansiosta on ihan ajokelpoiset "out of the box".
Kalpa
Pyörä: Husaberg FE 390

Viesti Kirjoittaja Kalpa »

karmolis kirjoitti:Mitäs noita nivelöityjä krossisaappaita sitten oikein onkaan?

Gaerne SG10
Sidi FlexForce (näitä ei enää uusina saa, paitsi että jumoto.fi myy)
Sidi Crossfire (yo. liikkeessä muuten tarjouksessa)
Sidi Charger
Sidi Stinger
Oxtar TCX
Muita?

Näissä on tottumattomalle se hyvä puoli että ei vaadi pitkää totuttelua kuten tavalliset krossisaappaat. Nivelen ansiosta on ihan ajokelpoiset "out of the box".
Ihan vaan sivukommenttina koko tähän hieman jopa hilpeäksi taittuneeseen keskusteluun mainittakoon että tavalliset krossisaappaat pehmenee käytössä melko nopeasti. Mutterilla hengailu tai makkaranpaistaminen täytä termin "käyttää" kriteereitä tässä yhteydessä.
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Tape kirjoitti:Tarkoitin sitä, että harvemmalla möhkö-iltasurauttelijalla (saati katupyöräkuskilla) kuitenkaan on käytännössä juuri noita Astars, Sidi, TCX hinnatPÄÄTTYEN malleja. Ne kun maksaa sen 300-400€.
Minulla Oxtarin kengät maksoi puoleen hintaan 200 joten nopeasti päässä laskien tulisi normaalihinnaksi 400. Tarkoituksena oli ostaa parhaat kengät ja kun sattui Oxtar merkkinä kuolemaan niin loput myytiin alennuksella. (Oxtar muistutti liikaa AStaria joten on nykyään TCX)

Ajo ei tosiaan ole mitään rymyämistä mutta välillä tulee eksyttyä kärrypoluillekin. Monta kertaa on joutunut ajamaan isojen kivien ja kantojen vierestä ja ainakin pohjapanssari paukkuu kiviin kohtuu kovaa. Siinähän se jalkaterä on melko lähellä.

On muuten jännä miten suojavarusteet tuntuu suojaavilta - kunnes kokeilet jotain vielä jämerämpää. Alkuun perus ajokengät tuntui melko tukevilta, myöhemmin Infinityt ja nykyään alkaa nuo TCX:tkin tuntua heppoisilta. Ennen ajotakki kiinteillä suojilla oli kuin teräshaarniska mutta nyt suojapaidan jälkeen tuntuu samainen ajotakki kuin t-paidassa ajelis.

Jos miettii kävelyhommia niin kyllähän noilla TCX:lläkin kävelee sen muutamat sadat metrit mitä tarvitsee. Vedenpitävyys on huono mutta ongelmaksi se muodostuu vasta kylmemmillä keleillä kun alkaa varpaita paleltaa. Ratkaisuksi vois ehkä hommata sähköpohjallisen.
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Kun miettii mikä kohta on moottoripyöräillessä (varsinkin soralla, kärrypoluilla ja maastossa) kaikkein vaarallisimmassa paikassa niin kyllähän se on jalkaterä. se on aika ottavalla paikalla.
karmolis

Kalpa kirjoitti: Ihan vaan sivukommenttina koko tähän hieman jopa hilpeäksi taittuneeseen keskusteluun mainittakoon että tavalliset krossisaappaat pehmenee käytössä melko nopeasti. Mutterilla hengailu tai makkaranpaistaminen täytä termin "käyttää" kriteereitä tässä yhteydessä.
Mut kato kun ne tuntuu ostaessa ihan hirveen jäykiltä niin ne jää helpommin kauppaan, ainakin noin ekaa kertaa krossikenkiä vaihtoehtona harkitsevalta joka nyt ei niinkään krossia ajele. Ja kyllä mä luulen että hommaan seuraaviksikin kengiksi nivelöidyt enkä mitään reumasimulaattoreita :shock:
antti-a
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Itsekin olen monasti ajatellut hommata suojaavammat saappaat mutta aina se vaan on jäänyt. Ja suurin syy siihen on toistaiseksi ollut niiden julmettu hinta.

Ymmärrän kyllä karmoliksen näkökantaakin, mutta en allekirjoita sitä. Aina voidaan vedota siihen että mitä se enää tässä konkurssissa tuntuu jne. jne. varsinkin kun kyse on terveydestä. Niitä varusteita on kuitenkin niin paljon että puhutaankiin monen tuhannen euron kokonaissummasta kun kaikki on hankittu. Kun rahaa ei ole loputtomasti johonkin on raja vedettävä jos aikoo mopoilua harrastaa. No tässä taas voidaa ajatella että ostetaan sitten halvempi mp että on varaa ostaa varusteita.
Se mp on kuitenkin tämän homman ydin joten siihen on huomattavasti helpompi pistää rahaa kuin varusteisiin.
Jälkeenpäin jos onnistun itseni rikkomaan on helppo ajatella että miksen hommannut sitä ja tätä.
Toisaalta lähes koska vain ja missä vain voi sattua loukkaantuminen. Eikä silti viitsi kokovartalopanssarissa kulkea.

Toinen asia hinnan lisäksi on se että hinta ei aina ole tae paremmasta. Se se vasta harmittaa perussaitaa ihmistä kun ostaa kalliilla kakkaa.

Nyt ajelen mp-asun korkeavartisilla saappailla jotka pitää vettä. Nämä löyty jostain poistolaarista. Tyytyväinen olen ollut, mutta ei ole tullut pahempia tällejäkään.

Niin kuin huomaatte etsin asioita joilla saisin perusteltua itselleni rahan tärväämisen turvallisempiin saappaisiin. :?
antti-a
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Sellanen tarkennus vielä, että en minä niitä suojaavampia saappaita tähän matkaenduroiluun kaipaa. YZ:n kanssa remutessa on tullut mieleen että voisi olla tarpeelliset.
Tape

Joo, jatkan nyt vielä himpun.

Itse olen teidän kanssa nimenomaan samoilla linjoilla, että ne kalleimmat krossikengät on ainoita, mitä itse ainakin kelpuuttaisin jalkaan. Esim. Sidi käy heti jalkaan ja kävely onnistuu. Mutta sitten nämä halvemmat crossikengät on pääsääntöisesti perseestä. Ne on jäykkiä, koppuroita eikä se suojaus ole oikeasti kummoista, kun sitä kenkää alkaa kriittisesti tarkastelemaan.

Hinta ei ole siis itsellekkään mikään kriteeri, vaan näistä makkaranopaisto, matkailu Daytonoistakin olen valmis maksamaan sen 300€. Niissä on varsin jäykkä ja korkea se säären etuosa, rauta kärjessä, jne. Kyseessä ei siis ole mikään perus hinnatalkaen katukenkä. Daytonan perus touringkenkäkin oli jämerämpi (pl. lyhyempi varsi), kuin eim Oxtarin Infinity, jota täällä ja jossain AdvRiderilla on kehuttu.

Hetken mulla oli Oxtarin TCX Compit -> ei käyny mun jalkaan. Sidin Chargeria kokeilin ja se on paras crossikenkä, mitä on eteen tullu (noh, se Crossfire on varmasti vielä himpun parempi). Sidin nivel toimii oikeasti, sisältäen silti täydellisen muovikerroksen nilkan yms. ympärillä. Lisäksi Sidin istuvuus yleisesti jalkaan on crossikengistä ylivoimaisesti paras. Jos Daytonan kohdalla esiityy saantivaikeuksia (miltä himpun vaikuttaa), sitten tulee Sidin Charger.
Rampe
Pyörä: Tervatien kulkijoita

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Laitetaan nyt tähän keskusteluun jatkoksi, kun en viitsi uuttakaan aloittaa.

Löysin tällaisen liikkeen; onko siitä kokemuksia?
www.bossmotocross.com

Äkkiseltään tuntuisi edullisilta varusteilta, dollarin kurssista mitään tietämättä ja valinnanvaraakin on.
Rahtikaan ei hirveitä ole, mutta tullia joutunee maksaan.

Käsitin, että lupaavat vielä 10% alennusta, jos jostain löytyy todennettavissa oleva halvempi tarjous.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Vastaa Viestiin