GPS / Kämmentietokone vs. perinteinen kartta paperilla?

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

DR Markku
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

JPT kirjoitti:Ozissa ei oo ominaisuutta joka kääntäs kartan menosuuntaan. Vaihda osoittimeksi nuoli joka on läpinäkyvä, niin helpottaa suunnistusta.
Magellanissa tuo ominaisuus on mutta sitä ei voi käyttää noiden tarkkojen karttojen kanssa jos asetuksista on valittu kaikki yksityiskohdat näyttöön, korkeuskäyrät yms. Laitteen prosessori ei jaksa pyöritellä noin suurta tietomäärää nopeassa ajossa jossa on paljon käännöksiä. Minulla kartta näyttää aina pohjoiseen, siihen tottuu.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Raimo kirjoitti:Jokaisen asiasta kiinnostuneen kannattaa lukea 13-2007 Erälehti, jossa sivuilla 12-17 on Arto Kojon hyvä artikkeli näistä navigaattoreista.
Sattui eilen marketissa käydessä ko. lehti silmään. Oli samassa muovikelmussa numerot 13 ja 14 yhden lehden hinnalla eli 7.20 euroa. Numerossa 14 oli taskulampputesti joka sekin on kurapyörämiehille ja -naisille tärkeä asia. Niin ja oli siellä ampumahaavojen ensihoitoakin, toivottavasti siihen ei tarvitse sekaantua vaikka kaikenlaisia "maanomistajia" onkin...
matti
Pyörä: KTM ADV640

Viesti Kirjoittaja matti »

DR Markku kirjoitti:
JPT kirjoitti:Ozissa ei oo ominaisuutta joka kääntäs kartan menosuuntaan.
Magellanissa tuo ominaisuus on mutta sitä ei voi käyttää noiden tarkkojen karttojen kanssa jos asetuksista on valittu kaikki yksityiskohdat näyttöön, korkeuskäyrät yms. Laitteen prosessori ei jaksa pyöritellä noin suurta tietomäärää nopeassa ajossa jossa on paljon käännöksiä. Minulla kartta näyttää aina pohjoiseen, siihen tottuu.
Garmin 276:ssa tuo toimii juohevasti nopeassakin ajossa myös
maksiminäyttösisällöllä, mutta paikoillaan ollessa jää vatkaamaan, tosin
helppo napata päälle/pois muutamalla näppäilyllä.
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

matti kirjoitti:
DR Markku kirjoitti:
JPT kirjoitti:Ozissa ei oo ominaisuutta joka kääntäs kartan menosuuntaan.
Garmin 276:ssa tuo toimii juohevasti nopeassakin ajossa myös
maksiminäyttösisällöllä, mutta paikoillaan ollessa jää vatkaamaan, tosin
helppo napata päälle/pois muutamalla näppäilyllä.
Nopeassa ajoassa en ole muutenkaan ymmärtänyt miksi kaikki yksityiskohdat pitää olla kaukaisella etäisyydellä päällä? Karttaa ei voi kunnolla lukea, vaikka laite sitä pyörittää ihan kohtuu hyvin (Meridian Platium), itse olen kokenut, että pienempi informaatiomäärä tekee kartan lukemisesta ja suunnistamisesta helpompaa.

Terveisin
Mika TA-91
DR Markku
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Mika TA-91 kirjoitti:
Nopeassa ajoassa en ole muutenkaan ymmärtänyt miksi kaikki yksityiskohdat pitää olla kaukaisella etäisyydellä päällä? Karttaa ei voi kunnolla lukea, vaikka laite sitä pyörittää ihan kohtuu hyvin (Meridian Platium), itse olen kokenut, että pienempi informaatiomäärä tekee kartan lukemisesta ja suunnistamisesta helpompaa.

Terveisin
Minä haluan että pienemmilläkin zoomeilla nuo pienetkin polut ovat näkyvissä. Silloin voi helpommin nähdä minne ne vievät ilman että karttaa joutuu vierittämään kohtuuttoman kauan. Toinen syy on se että hakiessani uusia reittejä pääteiltä, ei jokaisen pienemmän pihatien kohdalla tarvi pysähtyä zoomaamaan kun sen näkee suoraan kartalta että se ei johda minnekkään. Mutta sitä vartenhan nuo valikot ovat että jokainen voi muokata näyttöä mieleisekseen.
matti

Mika TA-91 kirjoitti:...miksi kaikki yksityiskohdat pitää olla kaukaisella etäisyydellä päällä? Karttaa ei voi kunnolla lukea, vaikka laite sitä pyörittää ihan kohtuu hyvin (Meridian Platium), itse olen kokenut, että pienempi informaatiomäärä tekee kartan lukemisesta ja suunnistamisesta helpompaa.
Otetaanpa aina niin käytännöllinen teoriaesimerkki. Jos Riihimäeltä
haluaisi oikaista Retkiojan kautta Kytäjälle (huom. en ole itse
koskaan ajanut tätä reittiä, Retkioja oli vain paikannimenä niin sopiva),
Kuva

niin allaolevien kuvien mukaisesti voisi Retkiojan jälkeen katsastella reittiä
ilman koneapua joko koko aluetta pikkuteineen tarkastellen esim. 2 km
asteikolla:
Kuva

taikka sitten kun etenemissuunta on valittu, niin mielestäni yleisajelun
kannalta mukavimmin vaikka 300 m asteikolla:
Kuva

Edelliset kuvat ovat Garmin 276C:n näytöltä kaapattuja, City Navigator
Europe V.9 -kartta-aineistoa. Tällä kartalla tehtyä reittiä voi ajaa myös
maastokarttaa näyttäen. Esim. Vapaa-ajan kartalla vaikka 120 m
asteikolla ajo valmista reittiä käyttäen voisi näyttää tältä:
Kuva

Eli yksityiskohtia tarvitaan myös laajempia alueita katseltaessa, mutta
varsinkin maastokarttapohjalla materiaalia kertyy niin paljon, että näyttö
on helposti sekava. 276 jaksaa kuitenkin juohevasti pyörittää karttoja,
mutta synkissä kuusikoissa saattaa syltätä GPS-katveiden vuoksi.
Yo. kuvat ovat tässä läppärin ruudulla n. 1,5 kertaa suurempia kuin
luonnossa. Niinkus näkyy, niin tässä on nimenomaan valittu näyttötavaksi
ajosuunta ylhäällä. Oikealla näkyy pohjoisnuoli, josta näkee todellisen
suunnan. Näytön kulmiin olen valinnut mielestäni mukavimmat ajan,
arvioidun reittikohteeseen saapumisajan, hetkellisen nopeuden ja
jännitteen, mutta valittavia näyttötietoja on paljon muitakin ja niitä on
helppo vaihdella tarpeen mukaan. Näyttö voi olla myös mustapohjainen
pimeässäajoa varten joko käsin tai automaattisesti aringonlaskun mukaan.
Viimeksi muokannut matti, Ti Tammi 08, 2008 3:18 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- matti
api
Pyörä: Honda Africa Twin 750
Viesti:

Nokia N770

Viesti Kirjoittaja api »

Mulla on ollut pari vuotta käytössä Nokian N770 + Navicoren ohjelmisto. Laite on pultattu omatekoiseen telineeseen ja GPS-palikkaa olen pitänyt taskussa. Nokia näyttö on iso ja selkeä. Kirkkaalla kesäkelillä kartan lukeminen vauhdissa on tosin hieman epäselvää. Tärinästä laite ei tykkää eikä vesisateesta. Tärinään auttaa kumit, joilla laitteen olen kiinnitettänyt ohjaustankoon ja vedeneristeenä olen käyttänyt minigrippiä. GPS-toimintojen lisäksi aparaatissa on nettiyhteydet, jolla voi hakea esim. tarkempaa tietoa vaikka majoituspalveluista jos niitä nyt sattuu tarttemaan.
juhan
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009

Viesti Kirjoittaja juhan »

matti kirjoitti: Otetaanpa aina niin käytännöllinen teoriaesimerkki. Jos Riihimäeltä
haluaisi oikaista Retkiojan kautta Kytäjälle (huom. en ole itse
koskaan ajanut tätä reittiä, Retkioja oli vain paikannimenä niin sopiva)
...
Edelliset kuvat ovat Garminin City Navigator Europe V.9. Tällä tehtyä
reittiä voi ajaa myös maastokarttaa näyttäen. Esim. Vapaa-ajan kartalla
vaikka 120 m asteikolla ajo valmista reittiä käyttäen voisi näyttää tältä:
Kuva
GT-kartalla "Kypäränoja" -karttanimen kohdalla olevassa risteyksessä on puomi :-), kukahan kävis kurkkaamassa ...
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Tässä on nyt iha tälläisen vanhan yleiskäyttöisen Magellanin näyttöjä eri karttaohjelmilla. Tuossa ei ole nyt näkyvissä "tietoruutuja", mutta tuon näytön alaosan saa kokonaan pois, osoitetiedoksi tai vapaasti valittavaksi kahdeksi tietokentäksi.

Tuossa on kartta suurinpiirtein samalta alueelta kuin edellisissäkin kuvissa, kartan asetuksissa on eniten yksityiskohtia päällä ja POI:t pois päältä (tosin eipä noissa kohdin niitä tainnut olla).

Ylärivissä on eri zoom-tasoilla Suomen street & destinations kartta (hyvä "yleiskartta", sisältää myös esim. topologiatiedot.
Keskellä on Suomen reitittävä kartta (tällä voi siis automaattissti reittittää haluamaansa pisteeseen lähtöpisteestä).
Alarivissä Topo kartta alue 1 (retkeilykäyttöön tarkoitettu varsin tarkka topokartta).

Kuva

Niin tuolla on pärjätty jo 6 vuotta ympäri Suomea :P
Liitteet
gps näyttöjä.jpg
(75.14 KiB) Tiedosto ladattu 17 kertaa
Mika TA-91
matti

juhan kirjoitti: GT-kartalla "Kypäränoja" -karttanimen kohdalla olevassa risteyksessä on puomi :-), kukahan kävis kurkkaamassa ...
Ka puomihan se siinä myös Karttapaikan mukaan...
Kuva
Kyllä suomalainen peruskartta on kerrassaan selkeä!
- matti
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

juhan kirjoitti:GT-kartalla "Kypäränoja" -karttanimen kohdalla olevassa risteyksessä on puomi :-), kukahan kävis kurkkaamassa ...
Tuolla seudulla on suurin osa hyvistä teistä puomitettuna tai muuten vaan ajokiellolla suljettuja. Ovat Kytäjän Kartanon maita (käsittääkseni). Retkiojan teistä ne mitä saa ajaa ihan luvallisesti (pari vaihtoehtoa) ovat kyllä ihan mukavia, mutta ei niitä Kytäjälle suoraan pääse. Joutuu kiertämään pohjoisempaa Hirvijärven kautta.

-petteri
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Kyllähän se 276c on noista aika hyvä valinta vaikka onkin jo vanha malli, iso näyttö, nopea prossu ja tekee tosi hyvin reittejä tien päällä mutkien kautta, eikä pelkää kulkea sorateitä pitkin, tien kokoluokan priorisointi reitityksessä on megaplussa.

Laite kannattanee ehkä nykydollarin kurssilla tilata jenkeistä, esim:
276c 458usd

Tarvikkeet kun tilailee ripotellen, niin ei tarvitse kaikessa käyttää alkuperäisiä:
Teline 39usd
Teline 38e
Tarvike muistikortti 50e
Kartta 147e

Kartasta on näköjään tullut uusi 2008 versiokin, siihen en ole vielä tutustunut, enkä tiedä jaellaanko sitä DVD:llä josta saisi siirrettyä garminiin. Muistikortin tuo tarvitsee kun sisäistä muistia ei ole, 256mb:hen sopii aika hyvin pohjoismaita.

Reitithän kannattaa edelleen piirrellä Genimapin GT suomella ja siirtää geoconv:lla Garminin mapsourceen ja siitä usb:lla laitteeseen. GT suomen reititystä parempaa kun ei ole vielä pc:llä nähty.

Tällainen paketti ei kyllä pysynyt enää budjetissa, mutta näillä olen itse nyt ajellut ja ei ole paremmasta väliä. Tuossa laitteen mukana tulee sähköjohdot, joihin voi itse tehdä kiinteähkön +12v syötön.
Piedro
Pyörä: V_Strom 650

Viesti Kirjoittaja Piedro »

Itse kanssa nimittäin tota 60 harkinnu jo kuukauden verran koska minun käyttöön tuo 276c on ehkä vähän tylyn kokonen ja just se muistikortti homma kanssa häiritsee, kattelin tossa että oisko löytyny adapteria tavalliselle muistikortille mutta en ainakaan löytänyt mistään.

Mites tossa 60cx tuo reitti homma jos on citynavigator niin
pystyykö kapulalla kirjottaa suoraan määränpää osoitteen?
eli jos on reissussa niin voiko vaihtaa määränpäätä lennosta ettei
tarvitse aina pc:llä tehdä reittejä.

Toinen että mites sen prossunopeus riittää? ettei kartat hirveästin tökkisi käytössä.

Kolmantena jos on samalle muistikortille ladattu vaikka topokartta ja citynavigator niin pystyykö kapulalla vaihtamaan kumpaa karttaa käyttää?
koska tolla Garmin mobile xt:llä ei ainakaan voi lennosta vaihtaa käytettävää karttaa (en ainakaan löytänyt sille valikkoa siitä).
kirppu
Pyörä: NN.

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Petri.Uutela kirjoitti:Itse kanssa nimittäin tota 60 harkinnu jo kuukauden verran koska minun käyttöön tuo 276c on ehkä vähän tylyn kokonen ja just se muistikortti homma kanssa häiritsee, kattelin tossa että oisko löytyny adapteria tavalliselle muistikortille mutta en ainakaan löytänyt mistään.

Mites tossa 60cx tuo reitti homma jos on citynavigator niin
pystyykö kapulalla kirjottaa suoraan määränpää osoitteen?
eli jos on reissussa niin voiko vaihtaa määränpäätä lennosta ettei
tarvitse aina pc:llä tehdä reittejä.

Toinen että mites sen prossunopeus riittää? ettei kartat hirveästin tökkisi käytössä.

Kolmantena jos on samalle muistikortille ladattu vaikka topokartta ja citynavigator niin pystyykö kapulalla vaihtamaan kumpaa karttaa käyttää?
koska tolla Garmin mobile xt:llä ei ainakaan voi lennosta vaihtaa käytettävää karttaa (en ainakaan löytänyt sille valikkoa siitä).
Minulla on pari kesää ollut 60 Csx ja minun käytööni soveltuu hyvin ja riittävästi koska en muita värkkejä ole mopoilussa päässyt kokeilemaan. :)
Mulla on esim. kaikki Topot muistikortilla ja niitä voi sitten sieltä raksitella käyttöön tarvittaessa eli sama pätee varmasti myös citynavigatorin kanssa. Kapula toimii maastokäytössä hyvin ainakin minun tavallani toimia eli väsään reitit kotona valmiiksi. Aina en toki tee ihan tarkkaa reittiä valmiiksi mutta jonkinlainen "runkoreitti" tulee melkein aina kapulaan pistettyä. Navigoivaa city karttaa en aio koskaan tuohon edes hommata koska jos sitä tarvin olen mopoineni väärässä paikassa.
Siinä vaiheessa kun tarvitsee alkaa suunnittelemaan tai muokkaamaan reittiä pelkän kapulan voimin hymy hyytyy joskus. Karttojen/näytön scrollaamisessa riittävästi alkaa prossu takkuamaan ja totaalinen jumikin on tullut joskus eteen.
Näyttöä ja valmista reittiä pystyy mielestäni lukemaan ihan hyvin niin pimeässä kuin kirkaalla ilmallakin mutta tietysti näytön koko alkaa olemaan jo pieni nykymittapuussa. Muuten tuo kapula on ihan oiva pölyn, veden kylmän ja tärinänkin sietoisuuden kera näihin hommiin. Itsekkin katselin pari kesää sitten kovasti 276c:tä isomma näytön vuoksi mutta silloin budjetti ei tuohon riittänyt.
ex. KTM 690R -09
ex. KTM 640 Adventure -04
ex. Yamaha 660 Tenere -94
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Noniin, nyt on viikko testailtu HakkapeliittaGPS:ää ja säädetty ja säädetty. Jos haluaa gps:n joka toimii kuin junan vessa eikä halua säätää yhtään niin tuo hakkapeliittagps ei ehkä ole sellainen. Vakio-ohjelmistolla voi ollakin mutta halvemmalla saa esim. Garmin Nuvi 200:n joka on toimiva ja helppokäyttöinen laite.

Itsellä kiinnostus Hakkapeliittaan alkoi siksi että siinä toimii OziexplorerCE. Nimittäin niistä maista ja paikoista joissa eksyn ja joissa gps:stä on oikeasti hyötyä ei ole kunnollisia karttoja gps:ään olemassa. Normaali tiekarttapohjalla ei tee mitään koska niillä isoilla teillä on opasteet joita seurata. Esimerkkinä Garminiin mainostetaan saatavan Viro, Latvia, Liettua karttoja mutta ainakin viime testauksella näytti tiestö noissa maissa melko suppealta. Näin kokemuksen äänellä voin kertoa että löytyy balttian maista muitakin kuin E-sarjan teitä.

Lisäksi nuo karttapohjat on vektorimuotoisena toteutettuna hieman "standardista" poikkeavia karttamerkinnöiltään. Mielestäni selkeä kartta on tässä http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 67&lang=FI
Niinpä omasta hakkapeliittagps:stä löytyykin karttapohjana tällä hetkellä tuo linkitetty kartta. Tosin vain noin 100km säteellä ympäri asuinpaikkaani. Haittapuolena täytyy mainita että jos lähtee reissuun täytyy varmistua että muistikortille on ladattu oikeat kartat. Hätävarana on laitteen oma Smart2Go gps-ohjelmisto joka osaa reitittää ja puhua. Saahan tuohon Tomtomin ja muitakin sovelluksia jos haluaa.

Plussana laitteessa on Windows CE 5.0 core joka tarkoittaa sitä että jotkut tietyt WinCE ohjelmat toimivat siinä. Laite on siis pieni tietokone. Mutta haittana on siis säätäminen eli kun etsin pätevää valokuvien esittämisohjelmaa on saanut asennella useita eri ohjelmia peräperää vain todetakseen että laite sanoo "Ei löydy xxx.dll:ää tai muita resursseja".
Ja tietenkin yksi heikko puoli on vedenpitämättömyys johon dhl tuo ehkä lähiaikoina otterbox-nimisen avun.
Vastaa Viestiin