Sähkövermeet mopokäytössä

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Sähkövermeet mopokäytössä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

No luutuuttia tässä on kaivattukin. Kännystä appi käyntiin, se ottaa johonkin serveriin yhteyttä, jakaa sinne sijainnin, päivittää yhteystiedot, www-selaushistorian, uusimmat valokuvat ja lähistöllä olleiden bluetooth-laitteiden id:t. Onhan se mukava valmistajan myydä tieto siitä missä porukoissa ollaan milloinkin liikkeellä.

Nii joo ja jos on useempi bt-pari niin yleensähän se jää päälle joka viimeksi sai virrat.

Etenkin ajaessa on niiin helppo kännykällä säätää takin tehoja, eikö?
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Sähkövermeet mopokäytössä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

mek kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 3:42 pm Minäkin laitoin säädettävän pistorasian takille ja ohitin Klanin oman kytkimen. Oxfordin kytkin antaa 5A, minkä pitäisi riittää. Ei ole kyllä muuten netissä kovin paljon kehuja tuon Oxford v8 kestävyydestä. Onneksi tuo ei ole niin kriittinen varuste kuin kahvalämppärit. Tarkistin vielä mittarilla, Oxford säätää tehoa signaalia pätkimällä, n. 2 sekunnin syklillä 20-100%.

Klanin taskun perältä löytyi tosiaan vetoketju, josta johdot sai näkyviin ja pääsee ohittamaan kytkimen.

KuvaKuva
KuvaKuvaKuva
Hyvä tietää. Mulla on edellisen version takki ja siinä tuli kyynärtaipeessa jo sama ongelma kuin edellisessäkin - lämmitysnaru murtunut osittain, silloin siihen tulee pistemäinen kuumentuma. Sain sen kyllä korjattua tinaamalla, mutta saapa nähdä kuinka pitkäksi aikaa. Sitten pitää hankkia uusi takki. Tää on niitä varusteita jotka on täysin tarpeettomia kunnes kokeilee. Sen jälkeen täysin välttämättömiä (palelee ken tahtoo).

Olen hankkinut noita Klanin käyttämiä liittimiä paikallisesta elektroniikkatarvikekaupasta. Niissä on vain se ongelma, että keskitappia on useampaa eri paksuutta (eikä niissä ei ole kumituttia ympärillä). Kävi niin että edellisen kerran niitä ostaessani keskitappi olikin hivenen ohuempi. Kontakti joskus syntyi ja joskus ei. Ilmankos tuli mieleen silloin tällöin ajatus että saisi tuo lämmitys olla tehokkaampikin.

Käytän samaa liitintä myös veneessä ja ruuvasin samanlaisen liittimen myös työkoneeseen, sen kautta on akkua kätevä ladata kun ei tarvi muuta kuin tökätä Ctekin piuha paikalleen. Jos ei muualla tarttis niin sitten riittäis Klanin oma 15€ lisäjohto, mutta kun liitinpari maksaa 4€ niin en viitsi nelinkertaista hintaa maksaa. Ne joutuu kuitenkin uusimaan muutaman vuoden välein.
SF 1098S
MTS V4S
gaz169
Viestit: 276
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 7:56 am
Pyörä: gsa1200,dnepr1300gs,dnepr650,honda st70
Paikkakunta: jmsk.

Re: Sähkövermeet mopokäytössä

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

Mitenkähän takin takuu toimii jos se tyhmä orkkis katkaisija on ohitettu?
Tarsu
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Touko 09, 2022 4:20 pm
Pyörä: Yamahat
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähkövermeet mopokäytössä

Viesti Kirjoittaja Tarsu »

Moro kaikille .

Kävin tänään tutustumassa Klanin takkiin ja housuihin.

En vielä lukkoon kauppaa laittanut.

Nyt tietenkin herää kysymys että onko tuo tulossa oleva Macna paljonkin parempi kuin tämä nykyinen Klan?

Macna jonkin verran kalliimpi.

Onko tietoa ,onko Macnaa jo myynnissä Suomessa?

Yhtäkkiä ei osunut silmääm netistä.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Sähkövermeet mopokäytössä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Tilasin muutama viikko sitten EMC:ltä Macnan sähkötakin. Edellinen Klan alkoi näyttää pistekuumenemisen merkkejä, joten ilmeisesti sen käyttöikä alkoi tulla täyteen, onhan se jo varmaan yli 10 vuotta ollut käytössä.

Tässä parit havainnot:
Tilatessa tein parit tarkistusmittaukset kehosta ja totesin että M-koossa jää vielä muutama sentti pelivaraa kun takin laittaa suoraan aluspaidan päälle. Aika tyköistuva se onkin, ei ole yhtään väljä. Leikkaus on ok, materiaali on miellyttävämpi kun Klanissa, takissa on sivutaskut, siitä plussaa. Kelvannee hyvin iltatakiksi kun reissussa lähtee ajopäivän jälkeen kylille hakeutumaan ruokapatojen ääreen. Ainakin jossei Michelin-paikkoja harrasta.

Säädin on tosiaan takissa ja arvelen että siltä on mahdotonta käyttää ajotakin läpi. Mutta eipä hätää, kuulin EMC:ltä että se on oletuksena täysillä kun virrat kytketään. Näin ollen sille on helppo virittää ulkoinen tehonsäätö, puolitehon saa kun laittaa Fetin ja sille 555-ajastimen 50/50 syklillä ja vaikka 1Hz taajuudella.

Jos hifistellä tahtoo niin sitten ehkä katsoisin jo vaikka Arduino Nanoa, sillä voisi mitata ulkolämpötilaa ja säätää sen(kin) mukaan. Sen kanssa pärjäisi yhdellä painonapilla kun olisi käytettävissä lyhyt ja pitkä painallus, tilaindikointi ledeille jotka huom! olisivat tietysti näkökentässä. Takkikauppa kyllä väitti että kyllä sen tuntee mikä teho on päällä. En usko. Mulla on kestänyt vähintään 5 minuuttia ennenkuin olen huomannut että piuha on irti. Ja sitten onkin jo tosi kylmä.

Vaan tähän asti on mulle hyvin riittänyt päälle/pois, sekin periaatteella tapsi kiinni/irti, ajaessa ei häävisti saa kytkettyä, mutta eipä se ole tähän asti häirinnyt. Puolitehoa voisi ehkä tulla käytettyä.

En tiedä millä taajuudella valmiit tehonsäätimet toimivat, mutta jos taajuus on satoja hertsejä, voi kovin lyhyellä syklillä olla vaikutusta takin oman säätimen toimintaan, ainakin jos se on mikrokontrollerilla tehty.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Sähkövermeet mopokäytössä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Pari reissua heitetty Macnan takin kanssa. Huomioita:
-Klanin vastaavaan verrattuna sen materiaali on paksumpaa. Ei paljon mutta sen verran että ajotakki tuntuu aika täydeltä. Myös hartioista, vaikka olen painoa pudottanut: pari kiloa hartioista vyötärölle.

-vaikuttaa ilman sähköjä jopa turhan lämpimältä. Mun strategia olis että takki päälle useimmiten, ei saisi tulla kuuma jos on 20 astetta lähtiessä. Sähköllä jatkettaisiin vasta sitten kun lämmöt laskee. Jos takki on liian lämmin ilman sähköjä niin joutuu rättisulkeisiin, niitähän tässä koitetaan välttää.

-EMC:ltä tuli väärää tai ainakin harhaanjohtavaa tietoa. Kun takkiin kytketään sähköt, se vilauttaa ledejään mutta ei lämpiä ennen napin painallusta. Yhden painalluksen jälkeen se on kyllä täysillä. Mutta sehän ei auta kun riisumatta ei tiedä että montako painallusta se suvaitsi ottaa vastaan.

-Bluetooth on minusta kyllä täysi vitsi. Puhelimen äänet menee yleensä siihen paritettuun bt-laitteeseen joka on viimeksi saanut sähköt. Saattaisi olla että aina kun kytkee takin, on kypäräpuhelin käynnistettävä uudelleen. Näin on ainakin pyörän ja Garminin kanssa. Takista en löytänyt kaiuttimia enkä mikrofonia. Tietysti jos olisi takille kauko-ohjain niin se voisi lähettää bt-tunnuksessa samalla tiedon siitä että mitä takin pitäisi tehdä, samaan tapaan kuin Ruuvit-tagit (lämpötila-anturit). Silloin kakeen riittäisi pieni paristo (vaikka cr2032) muutamaksi vuodeksi, senhän ei tarvitsisi olla päällä kuin muutaman sekunnin napin painalluksen jälkeen. Ei tule tapahtumaan, mutta saahan sitä spekuloida.

-Mek teki järkevän ohitusleikkauksen. Potikalla säädettäviä pwm-ohjaimia saa Kiinasta 1-2€/kpl. Pelkkä kortti, joka sellaisenaan ei kestä vettä (kauaa), pitäis valaa epoksiin. Mulla on joskus ollut mopossa Oxfordin kahvalämppärit ja niissä kalvokytkimellä varustettu säädin. Siihenkin piti liimata kuminyppylä että osasi hanskalla painaa oikeasta kohdasta.

-JuhaL:n linkkaama Moskomoton takki on varmaan teknisesti hyvä, mutta tekstin mukaan saattaa olla mun tarpeisiin turhan paksu ja liian kuuma ilman sähköjä. On myös tuplahintainen, mutta senkin kyllä kestäisi jos se olisi just tarpeita vastaava.

Taidan vielä katsella tuota vanhaa Klan-takkiversiota lämpökameralla jos saisi sitä vielä tekohengitettyä.

9.5. Edit: Huurteen vinkin mukaisesti takissa olikin pari kohtaa joissa vastuspiuha oli liikkunut ja mennyt ristiin. Tällöin risteyskohdassa on tietysti tuplateho, tuloksena polttavan kuuma piste syöttöjohdon liittimen paikkeilla. Leikkasin vuorin auki muutaman sentin matkalta ja totesin tilanteen. Neula ja lankaa käteen, ompelin vastuksen kummaltakin puolelta läpi takin niin että vastus jäi "tunneliin" niin ettei se pääse enää lähelle toista lenkkiä. Taas toimii.
Viimeksi muokannut Hanski T, Ti Touko 09, 2023 8:15 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Sähkövermeet mopokäytössä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Ja vielä näistä lämmöistä puheen ollen...lämmitys on helppo juttu, mutta entäs jos on liian kuuma?

Onko kukaan kokeillut patjan täyttöön tarkoitettua ilmapumppua, vaikka tollasta: https://www.jollyroom.fi/vapaa-aika-har ... llproducts

Jos siitä laittas letkut takin alle kainaloihin niin auttaisko? Jossei ole havaintoa niin voisin kokeilla kun helteet koittaa. Voisi toimia ainakin tourinkiajossa.
SF 1098S
MTS V4S
Vastaa Viestiin