MapSource kyssäri??

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Taistelu Garminin kanssa jatkuu.

Poiloader:
Yritän tehdä POI tiedostoja kännyn muistikortille. Poiloader tekee aina poi.gpi nimisen tiedoston, jonka sitten voi käydä muuttamassa vaikka jorpakko1.gpi nimiseksi tiedostoksi ja se näkyy sitten kännykässä esim E:\Garmin\poi\jorpakko1.gpi. Näitä poi.gpi tiedostoja voi nimetä sitten vaikka kuinka paljon. Teen sitten tuonne samaan kännykän E:\Garmin\poi\ hakemistoon jorpakko1.bmp nimisen kuvakkeen.

Kvestsöns:

1. Pitäisikö tämä kuvake näkyä kännyn navikaattorissa?
2. Pitääkö joka ikinen poi-tiedosto avata erikseen Poi-loaderilla? On aika hankala kun joka kerta pitää ensin avata poi-loader ohjelma ja sitten pitää kaivaa se tiedostopolku jossa esim muutettavat gpx tiedostot ovat (olen TYREllä tehnyt ensin tomtomin ov2:sta gpx:t). Asiaa tietysti helpottaa jos tekee C:n juureen tilapaisen hakemiston, mutta olisi mukavaa jos poiloader ei sulkeutuisi joka kerta ja että se muistaisi polun, mistä tiedostot etsitään.


Sitten. Kuinka näitä POI-pisteitä hallitaan navikaattorissa?

1. Kuinka saan esim poistettua jonkun pisteen tästä jorpakko1 -nimisestä kategoriasta?
2. Tai kuinka siihen lisätään esim joku kohta kartalta? Kun Garminissa selaa karttaa, on mahdollista tallettaa vain joku garminin ehdottama "oma sijainti 501". Kuinka kartalla näytetyn pisteen voi ensiksi nimetä itse ja tallettaa sitten esim jorpakko1.gpi tiedostoon?


Seuraavassa jaksossa Jakke ja Sepi tekevät reittejä Garminiin :evil: :evil: :evil:
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Timo Kalkkila
Viestit: 429
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
Pyörä: KTM 1390 SAS Evo
Paikkakunta: Riihimäki

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

Seuraava saattaa helpottaa sitä ettet yritä mahdottomia:

POILoaderilla ladattavien POI:den käyttötarkoitus on lähinnä sellaisten kohteiden syöttäminen navigaattorin, joista haluaa hälytyksen ruudulle niitä lähestyttäessä esim. liikennekamerat, hirvivaarat jne tai sitten enemmän "kiinteiksi" tarkoitettuja kohteita esim. majoituspaikkoja http://www.tourenfahrer.de/index.php?id=1415

Reittipisteitä (waypointiti), joita siirrellään MapSourcella navista PC:lle ja päinvastoin, voidaan editoida molemmissa laitteissa ja ovat käyttökelpoisempia omissa reittisuunnitelmissa.

Timo
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Mutta jos harrastuksena on samoilu mopolla ja löytää sitten samoillessa jonkun kivan jorpakon, niin kuinka se laitetaan puhelimen garminiin muiden jorpakoiden sekaan?

Tomtomissa tämä onnistuu ja siellä saa säätää hälytyksen kätevästi joka POI tiedostolle erikseen. Sitten ne saa näkyviin tai pois näkyvistä kinka kulloinkin haluaa. Jos on just upottanu mopon jorpakkoon, eikä hetkeen halua niitä nähdä, niin ne saa pois näkyvistä ottamalla ruksin pois ko. POIn kohdalta. Kuinka tämä tehdään Garmein-navikaattorissa?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Tomi H
Viestit: 14
Liittynyt: La Huhti 26, 2008 9:05 pm
Pyörä: KTM 250 sx-f
Paikkakunta: Tampere

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja Tomi H »

Pystyykö MapSourcessa tai jossain muokkaamaan karttaa? Vai saako ao muutettua asetuksilla??

MapSourcessa ja Zumossani näkyvät polut ja tiet "vaalean ruskeina" joten kontrasti muuhun karttaan on tosi surkea!! Saisko muutettua tiet ja polut mustiksi jotenskin?
Karttoina Topo ja Vapaa-ajan kartta...

Vai olisko syytä mennä optikolle..
Avatar
Moosehunter
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Syys 03, 2008 1:33 pm
Pyörä: Triumph Thunderbird1600
Paikkakunta: Tornio

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja Moosehunter »

Katopa tuolta Zumowikistä! Tämä lentävä hollantilainen on laitellut monia hyviä vinkkejä joita itsekin käytän.
http://garminzumo.wikispaces.com/Modifications
Lisää saat jenkeistä Zumo 550 sivuilta, sinne pitää vaan rekisteröityä ensin että pääset sivuja katselemaan.
Avatar
matti
Viestit: 448
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
Pyörä: KTM ADV640
Paikkakunta: Kello & Kerava

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja matti »

Tomi H kirjoitti:Pystyykö MapSourcessa tai jossain muokkaamaan ...
Täällä GPS Information sivuilla on mielenkiintoisen
näköiset ohjeet omien karttojen, esim. Google-
otteiden tuomisesta Garmin-vehkeisiin, oikein
video-opastettuna. En ole tosin vielä itse testannut.

Tuo Tomi H:n kysymä väriasia voi kyllä olla Zumon
ongelma, siinä kun näytön värien määrä on pieni.
Tätä käsiteltiin aikaisemmin Suomi Pro -keskustelussa.
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Avatar
api
Viestit: 468
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 9:09 am
Pyörä: Honda Africa Twin 750
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja api »

Hommasin juuri uuden Garmin Nuvi 550 navigaattorin Euroopan kartoilla. Mulla on nyt myös Mapsource asennettuna läppäriin sekä Suomen Topo -kartat. USB-yhtyettä Garminin ja pc:n välille en ole vielä muodostanut. Ennen kuin laitteesta nousee savu, kysyisin vielä pari tarkentavaa kysymystä:

1. Toimiiko tavallinen mini-USB, vai pitääkö olla Garminin alkuperäinen?

2. Laitteessa ei ole SD-korttia asennettuna, joten mukana tullut Euroopan kartta on ilmeisesti laitteen sisäisessä muistissa. Jos tungen Garminiin gigan SD-kortin ja siirrän siihen Mapsourcella Topo-kartat, pyyhkiytyykö Garminista pois siellä oleva Euroopan kartta? Vai voiko Mapsourcella valita tallennuskohteen (laitteen sisäinen muisti tai SD-kortti)?
Raisu MM -78/ Vespa ET4 125/ Aprilia Pegaso 650/ Honda Africa Twin 750
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Kun teen reitin mapsorsalla ja painan send to device ja sitten valitsen mun puhelimessa olevan Garmin XT:n, niin mihinkä ja minkälainen tiedosto puhelimeen lähetetään ja kuinka saan ko. reitin auki XT:ssä?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Kuinka kartan latistuksen saa poin sorsasta?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Kun teen GPX tiedoston vaikka tyrellä, niin saako sen auki Garminilla?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Avatar
p@si
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 3:32 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Turku

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja p@si »

api kirjoitti:
1. Toimiiko tavallinen mini-USB, vai pitääkö olla Garminin alkuperäinen?

2. Laitteessa ei ole SD-korttia asennettuna, joten mukana tullut Euroopan kartta on ilmeisesti laitteen sisäisessä muistissa. Jos tungen Garminiin gigan SD-kortin ja siirrän siihen Mapsourcella Topo-kartat, pyyhkiytyykö Garminista pois siellä oleva Euroopan kartta? Vai voiko Mapsourcella valita tallennuskohteen (laitteen sisäinen muisti tai SD-kortti)?


Rohkeesti vaan koneeseen kiinni, ei se siitä hajoaxzxx.... syntax error!!!

1. tavallinen mini-USB toimii hienosti.

2. euroopan kartta on tosiaan laitteen sisäisessä muistissa eikä sitä saa tuhottua mapsourcen kautta, mapsourcessa voit valita kumpaan tallennetaan sis.muisti tai kortti.
Avatar
tertsu
Viestit: 2813
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Onnistuuko Mapsourcessa reitin (Route) jatkaminen siten, että jatkosta ei tulisi uutta reittiä?
Onnistuuko useamman reitin yhdistäminen yhdeksi, miten?
Kura lentää...
Avatar
tertsu
Viestit: 2813
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja tertsu »

tertsu kirjoitti:Onnistuuko Mapsourcessa reitin (Route) jatkaminen siten, että jatkosta ei tulisi uutta reittiä?
Onnistuuko useamman reitin yhdistäminen yhdeksi, miten?
Itse itsellen vastaten jatkaminen onnistuu valitsemalla viimeinen reittipiste ja hiiren oikealle Extend Route.
...mutta tuo yhdistäminen ?
Kura lentää...
oraniyan
Viestit: 274
Liittynyt: To Elo 03, 2006 10:30 am
Pyörä: 1200 GSA, 300 EXC
Paikkakunta: Vantaa

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja oraniyan »

Jatkaa voit reittiä myös niin, että menet Routes-välilehdelle, klikkaat haluamaasi reittiä hiiren oikealla ja sitten valitset Route Properties. Sitten vaan klikkaat Insert Waypoint ja sitä rataa. Tää menetelmä vaatii, että sulla on olemassa ne uudet reittipisteet, joiden kautta haluat ajaa. Jos haluat tehdä mutkan matkaan, voit myös lisätä reittipisteitä olemassa olevan reitin reittipisteiden väliin.

Kahden reitin yhdistäminen onnistuu myös tuolla properties-osastolla. Valitset jatkoreitistä Properties-ikkunassa ne reittipisteet jotka haluat lisätä alkuperäisen reitin perään. Sitten kopioit ne. Sen jälkeen avaa sen reitin properties, johon jatkoreitti lisätään. Ctrl-V tai Paste tekee tempun.

Ihan samalla tavalla onnistuu myös Trackien editointi ja yhdistely.
Avatar
tertsu
Viestit: 2813
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: MapSource kyssäri??

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Joo, mutta onnistuuko kokonaisten reittien yhdistäminen ilman yksittäisten reittipisteiden kanssa touhuamista? Tein tuossa reittiä monessa osassa ja en tajunnut tuota jatkamismahdollisuutta, joten nyt on pikkusta vaille monta reitinpätkää jotka olis mukava saada jotenkin näppärästi yhdeksi reitiksi. Vielä lisämausteeksi osa pätkistä on Mapsourcen reitittämää ja osa suoria pisteestä pisteeseen reittejä.
Kura lentää...
Vastaa Viestiin