Laitahan raporttia jos ehdit, täälläkin kiinnostaa onko nuo puomit auki. Alkuviikosta tarkoitus olla noilla main liikenteessä.
Trans Euro Trail
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 9:30 am
- Pyörä: 690 Enduro R '16
Re: Trans Euro Trail
Re: Trans Euro Trail
Löytyykö täältä Ruotsin tettiä ajaneita?
Viikonloppuna on lähtö Turku-Tukholma ja sieltä suoraan länteen TET-reittiä etsimään ja kohti pohjoista. Eli eteläpää skipataan.
Reilu viikko varmaan ajellaan Ruotsissa jos Norjaan ei päästä. Majoitus pitkälti maastossa telttaillen.
Onko kokemuksia tai vinkkejä?
Liekö reitillä alottelijalle haastavia pätkiä, jotka on syytä kiertää?
Viikonloppuna on lähtö Turku-Tukholma ja sieltä suoraan länteen TET-reittiä etsimään ja kohti pohjoista. Eli eteläpää skipataan.
Reilu viikko varmaan ajellaan Ruotsissa jos Norjaan ei päästä. Majoitus pitkälti maastossa telttaillen.
Onko kokemuksia tai vinkkejä?
Liekö reitillä alottelijalle haastavia pätkiä, jotka on syytä kiertää?
Re: Trans Euro Trail
2018 ajeltiin Ruotsin TETin pohjoisosaa jonkun verran. Ei mitään pahoja paikkoja. Hyviä telttapaikkoja reitillä. Tosta videosta näkyy jonkin verran reitistä:
https://youtu.be/4-beyk0SCGo
Happi
https://youtu.be/4-beyk0SCGo
Happi
- JuhaL
- Viestit: 855
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: Trans Euro Trail
Lähtö vähän viivästyi, mutta jos kohta pääsisi pohjoiseen hellettä pakoon. Laittelen loppuviikosta raporttia.Jourgensen kirjoitti: ↑To Heinä 15, 2021 10:00 am Laitahan raporttia jos ehdit, täälläkin kiinnostaa onko nuo puomit auki. Alkuviikosta tarkoitus olla noilla main liikenteessä.
Olen ajanut Ruotsin tetin jostain Kåbdaliksen korkeudelta etelään jonnekin Funäsdalenin korkeudelle. Reitillä ei ole mitään erikoisempaa haastetta, enimmäkseen samanlaista sorapätkää kuin Suomessakin.MLTM kirjoitti: ↑To Heinä 15, 2021 10:56 am
Löytyykö täältä Ruotsin tettiä ajaneita?
Viikonloppuna on lähtö Turku-Tukholma ja sieltä suoraan länteen TET-reittiä etsimään ja kohti pohjoista. Eli eteläpää skipataan.
Reilu viikko varmaan ajellaan Ruotsissa jos Norjaan ei päästä. Majoitus pitkälti maastossa telttaillen.
Onko kokemuksia tai vinkkejä?
Liekö reitillä alottelijalle haastavia pätkiä, jotka on syytä kiertää?
Norjan puolelta löytyy muutama haastavampi pätkä (mm. yksi kivinen kahlaamo), mutta ei sielläkään mitään ylivoimaista ole.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
- mico
- Viestit: 1364
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: Trans Euro Trail
Pääsääntöisesti ovat kesäisin auki nuo puomit.
Reitistä, jättäisin tuon Kemijärventien koukkauksen pois ja ajaisin Sallantietä pätkän ylös Liikasenvaarantien jälkeen ja kääntyisin vasemmalle Kuntakkivaarantietä, olisi enemmän vaara maisemaa, Kemijärventien kautta koukkaus vähän turhaa ja pätkän lyhenisi matkakin.
Reitistä, jättäisin tuon Kemijärventien koukkauksen pois ja ajaisin Sallantietä pätkän ylös Liikasenvaarantien jälkeen ja kääntyisin vasemmalle Kuntakkivaarantietä, olisi enemmän vaara maisemaa, Kemijärventien kautta koukkaus vähän turhaa ja pätkän lyhenisi matkakin.
- JuhaL
- Viestit: 855
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: Trans Euro Trail
Hyvä vinkki, joka tuli tänään toteutettua. Paitsi sitä vaaramaisemaa ei alkua lukuunottamatta ollut, vaan sitä perinteistä vanhaa, umpeen kasvanutta hakkuuaukeaa.mico kirjoitti: ↑To Heinä 15, 2021 4:30 pm Pääsääntöisesti ovat kesäisin auki nuo puomit.
Reitistä, jättäisin tuon Kemijärventien koukkauksen pois ja ajaisin Sallantietä pätkän ylös Liikasenvaarantien jälkeen ja kääntyisin vasemmalle Kuntakkivaarantietä, olisi enemmän vaara maisemaa, Kemijärventien kautta koukkaus vähän turhaa ja pätkän lyhenisi matkakin.
Ajoin siis Käylästä isoa tietä Kuntakkivaaraan ja siitä aiemmin linkkaamalleni reitille. Kaikki puomit oli auki! Juuman pään ajo onnistuu myös. Sielläkin oli pari avonaista puomia.
Kävin kääntymässä Vilmatunturin juurella, mutta en viitsinyt alkaa urheilemaan ylemmäs reissukuorman kanssa.Lakupilotti kirjoitti: ↑Su Heinä 11, 2021 8:02 pm Wilmalla kannattaa aina käydä!
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
- mico
- Viestit: 1364
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: Trans Euro Trail
No joo taitaa olla kolme vuotta kun tuota mainitsemaani tietä viimeksi ajanut, aika kultaa muistot
Hautajärventieltä Kallunkin kohdalta olen viimeksi 3 viikkoa sitten ajanut Suomulle, hieno pätkä sekin ja tulee useesti siitä ajettua, mutta olisi mennyt tuosta sun reitiltä turhan pitkäksi asfaltti siirtymä.
Hautajärventieltä Kallunkin kohdalta olen viimeksi 3 viikkoa sitten ajanut Suomulle, hieno pätkä sekin ja tulee useesti siitä ajettua, mutta olisi mennyt tuosta sun reitiltä turhan pitkäksi asfaltti siirtymä.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 9:30 am
- Pyörä: 690 Enduro R '16
Re: Trans Euro Trail
Kiitos tiedosta, koukataan siis mekin tuota reittiä!JuhaL kirjoitti: ↑La Heinä 17, 2021 10:23 pm Hyvä vinkki, joka tuli tänään toteutettua. Paitsi sitä vaaramaisemaa ei alkua lukuunottamatta ollut, vaan sitä perinteistä vanhaa, umpeen kasvanutta hakkuuaukeaa.
Ajoin siis Käylästä isoa tietä Kuntakkivaaraan ja siitä aiemmin linkkaamalleni reitille. Kaikki puomit oli auki! Juuman pään ajo onnistuu myös. Sielläkin oli pari avonaista puomia.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 9:30 am
- Pyörä: 690 Enduro R '16
Re: Trans Euro Trail
Sama reitti ajettiin, hyvä vaihtoehto nykyiselle tet-linjalle. Ennen Juumaa olevat kaksi porttia oli tosin tänään kiinni.Jourgensen kirjoitti: ↑La Heinä 17, 2021 11:47 pmKiitos tiedosta, koukataan siis mekin tuota reittiä!JuhaL kirjoitti: ↑La Heinä 17, 2021 10:23 pm Hyvä vinkki, joka tuli tänään toteutettua. Paitsi sitä vaaramaisemaa ei alkua lukuunottamatta ollut, vaan sitä perinteistä vanhaa, umpeen kasvanutta hakkuuaukeaa.
Ajoin siis Käylästä isoa tietä Kuntakkivaaraan ja siitä aiemmin linkkaamalleni reitille. Kaikki puomit oli auki! Juuman pään ajo onnistuu myös. Sielläkin oli pari avonaista puomia.
Re: Trans Euro Trail
Onko kokemuksia tuosta läntisessä reitistä? Onko ihan vastaavaa pääosin soratietä kuin vanhempi itäinen?
Olis tarkotus lähteä parin viikon päästä jonkun matkaa tuota ajamaan mutta pyörässä ei oo minkään sortin pohja panssaria ja renkaatki vähä sileemmät.
Olis tarkotus lähteä parin viikon päästä jonkun matkaa tuota ajamaan mutta pyörässä ei oo minkään sortin pohja panssaria ja renkaatki vähä sileemmät.
Re: Trans Euro Trail
Ajelin itäisen reitin matkalla pohjoiseen ja läntisen reitin palatessani takaisin etelään. Pohjoisen pätkän sitten molempiin suuntiin siten, että Sirkassa/Levillä tein uukkarin.
Läntisellä reitillä on fiilispohjalta enemmän assua, tai ainakin isoja kaksinumeroisia assupätkiä, vaikka ne eivät yleensä pitkiä pistoja olekaan. Yleisesti ottaen sanoisin, että molemmat ovat haastavuudeltaan aika helppoja. Läntinen pätkä, ehkä aavistuksen pienempää tietä (assupistoja lukuunottamatta). Itäisessä pätkässä mielestäni enemmän viivasuoraa leveää junttiasfalttipätkää. Tosin Kajaanin jälkeen itäisessä pätkässä on vähän hiekkamontulle tehtyä reittiä, mutta tuon saa helposti kierrettyä, vaikkei sekään nyt mikään hirveän haastava pätkä ollut ja sen saa toisaalta helposti kierrettyä. Tenerellä pehmeässä hiekassa ilman kunnollista ajotekniikkaa ajellessa sai kuitekin vähän paitaakin kostumaan.
Sileillä renkailla luulisi pärjäävän molemmilla pätkillä. Lapin pyöreäksi hioutunut kuulalaakerisora voi tietysti olla ikävä ajeltava, mutta kyllä siinäkin pärjää. Toki jos vihaa yli kaiken tuollaista renkaan alla pyörivää mursketta, niin sitä on jonkin verran molemmissa reiteissä, Lapissa sitten vielä enemmän. Pohjapanssari ei juurikaan kopissut missään vaiheessa, vaikka edessä nappula olikin soraa nostamassa, eli sen osalta en nyt välttämättä hirveen huolissaan olisi.
Läntinen pätkä on ehkä maisemallisesti aavistuksen miellyttävämpi ja mielestäni henkii enemmän suomalaista maisemaa. Toisaalta jos tykkää koluta museoita ja kulttuurinähtävyyksiä, niin itäiselle reitille on metsästetty mm. tikkakosken ilmailumuseota jne.
Niekkatunturilla kannattaa kuitenkin mielestäni joka tapauksessa käydä. Tie perille onnistui ainakin Tenerellä reissukamoissa ilman että tapeille edes tarvitsi nousta ja näköalat olivat kohtuullisen pysäyttävät. Tosin tuntureita ei liiemmin ole entuudestaan huiputettu, että voi olla että muualta löytyy vielä tuotakin hienompia maisemia.
En oikeen osaa sanoa kummasta tykkäsin enemmän. Molemmissa oli puolensa.
Ainiin ja disclaimerina vielä, niin kommentit koskee ainoastaan Tampereen pohjoispuolista osiota. Etelän pätkät on itseltäni vielä ajamatta, mutta veikkaampa, ettei sielläkään mitään ylitsepääsemättömän haastavaa ole tarjolla.
Läntisellä reitillä on fiilispohjalta enemmän assua, tai ainakin isoja kaksinumeroisia assupätkiä, vaikka ne eivät yleensä pitkiä pistoja olekaan. Yleisesti ottaen sanoisin, että molemmat ovat haastavuudeltaan aika helppoja. Läntinen pätkä, ehkä aavistuksen pienempää tietä (assupistoja lukuunottamatta). Itäisessä pätkässä mielestäni enemmän viivasuoraa leveää junttiasfalttipätkää. Tosin Kajaanin jälkeen itäisessä pätkässä on vähän hiekkamontulle tehtyä reittiä, mutta tuon saa helposti kierrettyä, vaikkei sekään nyt mikään hirveän haastava pätkä ollut ja sen saa toisaalta helposti kierrettyä. Tenerellä pehmeässä hiekassa ilman kunnollista ajotekniikkaa ajellessa sai kuitekin vähän paitaakin kostumaan.
Sileillä renkailla luulisi pärjäävän molemmilla pätkillä. Lapin pyöreäksi hioutunut kuulalaakerisora voi tietysti olla ikävä ajeltava, mutta kyllä siinäkin pärjää. Toki jos vihaa yli kaiken tuollaista renkaan alla pyörivää mursketta, niin sitä on jonkin verran molemmissa reiteissä, Lapissa sitten vielä enemmän. Pohjapanssari ei juurikaan kopissut missään vaiheessa, vaikka edessä nappula olikin soraa nostamassa, eli sen osalta en nyt välttämättä hirveen huolissaan olisi.
Läntinen pätkä on ehkä maisemallisesti aavistuksen miellyttävämpi ja mielestäni henkii enemmän suomalaista maisemaa. Toisaalta jos tykkää koluta museoita ja kulttuurinähtävyyksiä, niin itäiselle reitille on metsästetty mm. tikkakosken ilmailumuseota jne.
Niekkatunturilla kannattaa kuitenkin mielestäni joka tapauksessa käydä. Tie perille onnistui ainakin Tenerellä reissukamoissa ilman että tapeille edes tarvitsi nousta ja näköalat olivat kohtuullisen pysäyttävät. Tosin tuntureita ei liiemmin ole entuudestaan huiputettu, että voi olla että muualta löytyy vielä tuotakin hienompia maisemia.
En oikeen osaa sanoa kummasta tykkäsin enemmän. Molemmissa oli puolensa.
Ainiin ja disclaimerina vielä, niin kommentit koskee ainoastaan Tampereen pohjoispuolista osiota. Etelän pätkät on itseltäni vielä ajamatta, mutta veikkaampa, ettei sielläkään mitään ylitsepääsemättömän haastavaa ole tarjolla.
Re: Trans Euro Trail
Kiitoksia hyvästä selostuksesta! Eli näillä näkymin läntistä reittiä lähden Lahden korkeudelta ylöspäin. Viime vuonna tuli ajettua itäistä Nurmekseen asti suunnilleen parissa päivässä ja alla oli Pirelli STR:ät ja pyöränä Dorsoduro. Kertaalleen raapas pakoputki kiveen polulla Kuopion korkeudella suunnilleen ja silloin vähä oikasin. Muuten kyllä pärjää hyvin ku soratietähän se pääosin oli. Nyt on 950 SM alla ja Scorpion trail 2, eli vähä enemmän maavaraa ja parempi alusta, mutta sileemmät renkaat. Mutta kyllä noilla soratiellä pitäis pärjätä oikein hyvin.
Aikaa ei nyt vaan oo taaskaan kuin 2-4 päivää niin taitaa Lapin pätkät jäädä vieläkin väliin.
Aikaa ei nyt vaan oo taaskaan kuin 2-4 päivää niin taitaa Lapin pätkät jäädä vieläkin väliin.
- JuhaL
- Viestit: 855
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: Trans Euro Trail
Jos siellä on ollut liikaa mp-trafiikkia? Voi olla järkevämpää seurata tettiä Käylään saakka.Jourgensen kirjoitti: ↑Ke Heinä 21, 2021 9:08 pm Ennen Juumaa olevat kaksi porttia oli tosin tänään kiinni.
Ettei tuo olisi kuitenkin läntisellä pätkällä? Liityin itäreitille jossain Juankosken korkeudella, enkä muista mitään tuollaista hiekkamonttupätkää.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Re: Trans Euro Trail
Äh...nin sitä päivät sekoittuvat toisiinsa. Hiekkamonttupätkä on tosiaan vähän ennen Kouvolaa... olettaisin. Toka yö tuli vietettyä Kajaanissa ja muistin elävästi, että sen jälkeen olisi tuo pätkä ollut, mutta nähtävästi alkaa muistikin näin vanhetessa harsuuntumaan. Oli siis ekan yön jälkeen ja se tuli vietettyä jossain kouvolan liepeillä. Osaako joku muu antaa tarkempaa koordinaattia?
Palataanpa tähän kommenttiin vielä, nyt kun tuli ajeltua myös nuo eteläiset pätkät, kun Helsinkiin tuli muuta asiaa. Nyt voin todeta, että ainoa paikka koko TET-Suomi -reitillä jossa sain pyörän kipattua, oli Kiikalan lentokentän tuntuman hiekkapohjaisilla metsäteillä. Ihan omaa tyhmyyttä tuokin tietysti oli, kun ei yhtään tullut järkevää linjaa katsottua. Ylämäkeen vaan yritti väkisin puskea sadeveden kovertamaa uraa ylös päin. Mutta kyllä siellä parissa kohtaa kävi kertaa kävi takaraivossa, että onneksi on katunappulat alla, muuten voisi olla eteneminen haastavampaa. Mutta kyllä tuollakin siis silosemmalla renkaalla mielestäni pärjää. Pehmeää hiekkaa on tuolla kiikalan lentokentän seutuvilla enemmänkin. Pienenä vinkkinä, niin koko tuo seutu on täynnä risteilevää tietä, että jos jossain haluaa pysähtyä tutkimaan, niin tuo on oivallinen alue metsäteiden koluamiseen. Armeija tuolla treenailee, niin siellä on aika paljon kangasmetsään tehtyä uraa sikin sokin. Mukulana tuolla on mopojen kanssa tullut rällättyä monet kerrat.
edit. Pienenä huomiona, vielä että lentokenttä on ihan aktiivisessa käytössä ja laittomiakin polkuja tuolta löytyy paljon, eli tuolla seikkaillessa on syytä pysyä poissa lentokentän alueelta ja käyttää järkeään sen suhteen missä ajelee, muuten tulee herkästi sanomista.
Aiemmin joku kyseli, että kuinka pitkälle Helsingistä pääsee ensimmäisenä päivänä. Eteläinen pätkä on itseasiassa aika hidas etenemisvauhdiltaan, pääosin teiden varsilla möllöttävien nopeusrajoitusten takia. Reitti kiertelee ja kaartelee kapeita mökkiteitä ja aika monessa on varsin maltilliset rajoitukset. Vastaan tulleiden autojen perusteella ihan kyllä syystäkin. Lähdin itse liikkeelle kirkkonummelta klo 11 ja Jämsässä olin joskus kuuden pintaan (itäinen reitti). Sen suuremmin lounas tai muita taukoja ei tullut pidettyä kun aikataulu painoi vähän päälle. Alkuperäinen kysyjä ei tätä tietoa varmaan enää kaipaile, mutta jos joku muu kaipailee.
- MIL
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
- Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Trans Euro Trail
Alkuperäinen kysyjä totesi juuri toissapäivänä että Helsigistä Jyväskylän pohjoispuolelle on tosiian turhan tiukka veto yhdessä päivässä. On tosiaan hidasta pikkuteitä ja hirveä määrä risreyksiä arvottavaksi. Vielä helle ja karmea kuukauden kuivuuden pöly päälle. Jos ei haittaa että menee ihan iltaan ja navigointi on sujuvaa niin voi päivässä ehtiä. Mutta selvittiin illaksi Pertunmaalle kun oikaistii Päijänteen yli vinottain Joutsan kautta eikä kierretty Jyväskylää. Hyvää pätkää oli tosiiaan varsinkin Jämsän eteläpuolella.