Trans Euro Trail
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- mico
- Viestit: 1364
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: Trans Euro Trail
Salla-Tulppio 145km
Tulppio-Vuotso 193km (jos ajaa Niekan kautta)
Vuotso-Sirkka 188km
Sirkka-Enontekiö 119km
Enontekiö-Kautokeino 82km
Tulppio-Vuotso 193km (jos ajaa Niekan kautta)
Vuotso-Sirkka 188km
Sirkka-Enontekiö 119km
Enontekiö-Kautokeino 82km
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
- Pyörä: Ktm 990 adventure
- Paikkakunta: Oulu
Re: Trans Euro Trail
200km range ei riitä reitillä kun ajetaan Nurmeksesta pohjoiseen reittiä myötäillen. Siellä on parikin pätkää jossa tulee reilusti pitempi tankkausväli. Eli parempi varautua lisäbensalla.
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
- mico
- Viestit: 1364
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: Trans Euro Trail
Ja tarkennetaan tähän vielä, että TET ei mene Vuotson eikä Sirkan keskuksen kautta eli noissa kohtiin kannattaa ranne suoristaa ja kääntyä oikeaan suuntaan.
Re: Trans Euro Trail
Hyvää infoa, kiitos näistä. Tavoite lienee n. 300km / vrk eli eiköhän siinä jouda mutkittelemaan tankille reitiltä hieman sivuunkin.
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990
Re: Trans Euro Trail
Loma alkaa maanantaina ja ajatuksena kiertää TET-lenkki, eli keski-Suomea reittiä ylös Kuusamoon ja itäreittiä takaisin alas.
Onko kellään tietoa mikä tuon lenkin pituudeksi tulee? Länsipätkä on ilmeisesti noin 1100 km. Yritän vain miettiä ehtiikö perjantaiksi takaisin
Onko kellään tietoa mikä tuon lenkin pituudeksi tulee? Länsipätkä on ilmeisesti noin 1100 km. Yritän vain miettiä ehtiikö perjantaiksi takaisin
- MIL
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
- Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Trans Euro Trail
Olisiko jollain kokemusta kuinka pitkälle Tetiä pääse yhdessä päivässä jos lähtee Helsingistä aamulla aikaisin ja ajaa iltaan asti, kohtuu nopeuksilla ja vähän taukojakin pitäen. Olen miettinyt että tuleeko liian pitkä pätkä jos päivässä ajaisi Tettiä Jyväskylän itäpuolelle ja sieltä koukkaisin muita reittejä Pertunmaalle. Tai onko kokemuksia majoituksista tetin varrella Jyväskylän seuduilla ?
Re: Trans Euro Trail
Viime vuonna huristelin TETiä, eikä siellä kauhean pahoja paikkoja ollut. Pisin päivämatka oli ~900km. En nyt muista tarkalleen mimmonen ajopäivä se oli, mutta itseni tuntien veikkaisin, että pyörän selässä olin suunnilleen kasin ysin vaiheilla ja telttapaikkaa olen varmaankin alkanut metsästämään 22-23. Noin tunnin välein 5-15min jumppa ja juomatauko ja pari puolen tunnin ruokataukoa sivistyksen keskellä. Tuolla tulee keskinopeudeksi n. 75km joka on hieman ylioptimistinen etenkin etelämmässä. Pohjoisessa pitkillä suorilla sitten helposti saavutettavissa jos vaan taidot ja renkaat sallii reippaampaa nopeutta. Pohjoisessa kun nuo soratiet tuppaavat olemaan pirullista pyöreää hioutunutta pikkukiveä, joka on oikeesti kuin kuulalaakeria.
Jos tehdä jotain muutakin kuin vaan ajaa hampaat irvessä (jota siis itse teen), niin 500-600km/ päivä alkaa olemaan mielestäni aika maksimi. Porukalla kun olen liikkeellä, niin tommosilla kilsoilla yleensä mitoittelen ajopäivät, vaikka omassa ajoporukassakin keskitytään ensisijaisesti ajamiseen, ei maisemien ihmettelyyn.
Edit. jaa joo vois lukea... Jyväskylään asti vaan ollaan menossa. Toi 75km/h on aika utopiaa. Itse en ainakaan uskalla tommosta vauhtia pitää yllä kun kuitenkin ajellaan teillä, jossa näkyvyys on huono ja jokaisen sokean kurvin takaa voi vastaan tulla traktori, pyöräilijä, kävelijä, auto, peura, koira... näin muutamia potentiaalisia hasardeja mainitakseni.
Jos tehdä jotain muutakin kuin vaan ajaa hampaat irvessä (jota siis itse teen), niin 500-600km/ päivä alkaa olemaan mielestäni aika maksimi. Porukalla kun olen liikkeellä, niin tommosilla kilsoilla yleensä mitoittelen ajopäivät, vaikka omassa ajoporukassakin keskitytään ensisijaisesti ajamiseen, ei maisemien ihmettelyyn.
Edit. jaa joo vois lukea... Jyväskylään asti vaan ollaan menossa. Toi 75km/h on aika utopiaa. Itse en ainakaan uskalla tommosta vauhtia pitää yllä kun kuitenkin ajellaan teillä, jossa näkyvyys on huono ja jokaisen sokean kurvin takaa voi vastaan tulla traktori, pyöräilijä, kävelijä, auto, peura, koira... näin muutamia potentiaalisia hasardeja mainitakseni.
- MIL
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
- Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Trans Euro Trail
Niin joku 60km/h tuntuu itsellä olevan aika keskivauhti pienemmillä teillä + tauot päälle. En vaan osaa mitata reitistä paljon tettiä pitkin jonnekin Jyväskylän hujakoille tulisi Helsingistä. Jollain tubevideolla olivat ekan yön jo Hämeenlinassa, mutta luulisi että pidemmällekin pääsee jos ajoissa lähtee.
- JuhaL
- Viestit: 855
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: Trans Euro Trail
Locuksen mukaan Helsingistä Petäjävedelle tulee reittiä pitkin hieman päälle 400 km.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
- MIL
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
- Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Trans Euro Trail
Kiitos, tuolla pohjalla on jo helpompi suunnitella reissua.
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
- Pyörä: Tiger xc -11
Re: Trans Euro Trail
Jos aikaa on enintään 2 päivää, niin ajaisitko Kuusamosta lounaaseen uutta reittiä vai Nurmeksesta lounaaseen tuota alkuperäistä Tettiä?
Paluu ja lähtö Etelä-Karjalasta, siirtymää lähtöpaikalle ei tartte nyt laskea mukaan. Takaisin kotiinhan on sit vaan joku maks. 4 tunnin hönkäsy.
Nimimerkillä, Aika on arvokas resurssi perheelliselle
Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Paluu ja lähtö Etelä-Karjalasta, siirtymää lähtöpaikalle ei tartte nyt laskea mukaan. Takaisin kotiinhan on sit vaan joku maks. 4 tunnin hönkäsy.
Nimimerkillä, Aika on arvokas resurssi perheelliselle
Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Re: Trans Euro Trail
Tässä kun nyt tettiä on tullut koluttua, niin Kuusamon eteläpuolinen pätkä on ihan lupsakka orkkisreittiä. Kuusamo-Salla välillä taas ainoa valopilkku on vaaran huiputus joka on n. 20km koko pätkästä. Muutoin se on samaa suoraa kuin lyhyempi assupätkä, paitsi että junttiasfaltissa riittää montua montun perään. Edes maisemallisesti tuo ei ole kovin kummoinen. Eli jos on aikataulun kanssa liikkeellä, niin ajaisin suoraan vaan kuusamosta Sallaan.
Huomiona, että koko Tet on ajettavissa kuivalla varsin sileilläkin renkailla. Märällä saattaa e75 ylityksen jälkeisellä pätkällä olla vähän jo tekemistä.
Naruskan erämaa on hieno samoin sen jälkeinen pätkä Sirkkaan/Leville. Tuosta eteenpäin on sitten pelkästään kolmi-ja kaksinumeroisia teitä, eli jos Norjaan ei oo menossa, niin ei välttämättä ole vaivan väärti. Itse skippasin.
Palailen tuosta länsireitistä kunhan saan sen ensin ajettua.
Huomiona, että koko Tet on ajettavissa kuivalla varsin sileilläkin renkailla. Märällä saattaa e75 ylityksen jälkeisellä pätkällä olla vähän jo tekemistä.
Naruskan erämaa on hieno samoin sen jälkeinen pätkä Sirkkaan/Leville. Tuosta eteenpäin on sitten pelkästään kolmi-ja kaksinumeroisia teitä, eli jos Norjaan ei oo menossa, niin ei välttämättä ole vaivan väärti. Itse skippasin.
Palailen tuosta länsireitistä kunhan saan sen ensin ajettua.
- JuhaL
- Viestit: 855
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: Trans Euro Trail
Tarkoitus on alkuviikosta lähteä kohti pohjoista, ajella osittain tettiä ja osin omia reittejä.
Mallailin tuohon Käylä - Salla -välille hieman sorapitoisempaa reittiä:
Mallailin tuohon Käylä - Salla -välille hieman sorapitoisempaa reittiä:
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
- JuhaL
- Viestit: 855
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: Trans Euro Trail
Liitteenä Locuksella väännetty GPX em. reitistä (Juuma - Käylä - Vilmajärvi - Salla, 151km).
Keskivaiheilla reittiä Multapenkereenlammen erotusaidan kohdalla paria mutkaa LoRouter ei reitittänyt, joten se on piirretty käsin. Saukkomännikön paikkeilla tiellä on kartan mukaan puomi ja myös saman tien eteläpäässä Salmelassa (Google Street View), joten läpipääsy on vielä arvauksien varassa (pikku mutkalla lounaaseen Karhujärven kautta pääsee kiertämään).
Reitin pohjoispäässä Sokkavaarassakin näyttisi olevan puomi, mutta tuonkin ohi pääsee(?) kiertämällä Sokkavaaran länsipuolen tietä. Googlen katunäkymässä puomi näyttää olevan auki.
EDIT: lisäilty puomeja...
EDIT2: ja vielä löytyi yksi puomi joka on Katunäkymässä auki...
Jos ei muuten, niin Käylän pohjoispuolelta Sarvivaaran tai Oulangan kautta!
Keskivaiheilla reittiä Multapenkereenlammen erotusaidan kohdalla paria mutkaa LoRouter ei reitittänyt, joten se on piirretty käsin. Saukkomännikön paikkeilla tiellä on kartan mukaan puomi ja myös saman tien eteläpäässä Salmelassa (Google Street View), joten läpipääsy on vielä arvauksien varassa (pikku mutkalla lounaaseen Karhujärven kautta pääsee kiertämään).
Reitin pohjoispäässä Sokkavaarassakin näyttisi olevan puomi, mutta tuonkin ohi pääsee(?) kiertämällä Sokkavaaran länsipuolen tietä. Googlen katunäkymässä puomi näyttää olevan auki.
EDIT: lisäilty puomeja...
EDIT2: ja vielä löytyi yksi puomi joka on Katunäkymässä auki...
Jos ei muuten, niin Käylän pohjoispuolelta Sarvivaaran tai Oulangan kautta!
- Liitteet
-
- TETfin_juuma_salla.gpx
- Juuma - Salla 151km
- (100.9 KiB) Tiedosto ladattu 140 kertaa
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
- Lakupilotti
- Viestit: 1573
- Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
- Pyörä: Laku
- Paikkakunta: Päntäne