Josasu kirjoitti:
Tuuri peliä. Joskus se ukko on paikalla noina kellonaikoika, joskus ei. Huonosti vastaa myöskin puhelimeen.
Tänään oli tuuria. Tiesin, etten ehdi 10 lauttaan Kintaudelta ja olinkin rannassa 10:30 ajatuksena kokkailla odotellessa. Varulta koitin soittaa..ei vastattu. Mutta soitto kannatti, kohta lossari ajoi skoballa rantaan ja juteltiin ensin niitä näitä ja sanoi, että sinä varmaan soitit, myönsin. Sanoi, että paikalliset ei tykkää ylimääräistä vuoroista,mutta nyt joku kontrollläoija oli pois kotoa, niin sanoi että on hyvä viedä. Sanoin, että varauduin odottamaan 12 astikin,mutta varuilta soitin ja ilmaisin siten tarpeeni. Mukava mies. Kertoi eilen vieneensä pari gessua yli, ajoin itse niiden kanssa pikku pätkän eilen mutta jäin aiemmin yöpuulle. Ketään en nähnyt metsissä tänään, asvaltilla muutama vastaantulija , ehkä reitillä..
Muutama pikku rypemistä tarjoava lällipaikka oli reitillä Kuopion läheisyydessä.
Tässä on muutama päivä tullut ajeltua pääosin Lapin tettiä (Nurmes-Pokka väli) kaverin kanssa, muutamilla lisälenkeillä höystettynä. Tänään tupakkitauolla morjenstettiin ylöspäin menossa olevia Jyväskylän kurapyöräilijöitä, en hoksannut kysyä olivatko/oletteko foorumilaisia. Lisäksi ainakin kahden pyörän jäljet näytti etupuolella menneen ja aiemmin ennen raatetta ala-vuokin kaupalla oli pari pyörää tauolla.
Mukavasti näyttää liikkujia olevan ja tulppiossakin meinasivat että motoristeja on ollut paljon liikenteessä
Edit: Tosiaan pomokairassa morjenstettiin, unohtui ihan lisätä
Ajelin Baltian tettiä n.3000km nyt heinäkuussa.
Virossa itäisen reitin Latvian rajalle + Pärnusta Virtsuun ja Saarenmaan suureksi osaksi.
Latviassa kaiken muun paitsi Valkovenäjän rajalle vievän haaran.
Liettuassa Siauliaihin asti, sitten suuntasin rannikolle.
Suomeen verrattuna Viron reitti on pienempää, eli välillä mennään puskissa ja pelloilla traktoriurissa.
Reitti menee myös melkoista siksakkia ja kierrättää kaiken maailman kivillä mihin on ruuvattu joku muistolaatta.. näitä tuntuu olevan Viro täynnä.
Reitillä tuli usein vastaan paikkoja jotka olivat liikaa omalle pyörälle yksin ajettaessa matkavarustuksen kera; homman tarkoitus oli kuitenkin päästä eteenpäin eikä rypeä mudassa tai jossain hiekkamäessä puolta päivää.
Jotta homma olisi sujuvaa niin mulla on kaksi karttaa edessä, Locus tarkalla mittakaavalla josta näkee käännökset ja talojen sijainnit tarkasti. Garmin taas näyttää enemmän kokonaiskuvaa missä mennään ja mitä teitä ympärillä on. Jos tuli huono paikka niin pystyin heti katsomaan uuden reitin lennosta ja siirtymään sen ohi kun oli käsitys ympäröivistä teistä.
Eli käytännössä homma on jatkuvaa navigointia ja reitin lukemista, Viron reitti kun on tehty selkeästi pienelle kalustolle. Suomen reitin kun taas ajaa 99% läpi perheautolla.
Latvia ja Liettua on yleisesti ottaen hiukan isompaa ja sujuvampaa reittiä mutta niistäkin löytyi omat yllärinsä
Huomioita:
-Pehmeää hiekkaa löytyy Virosta ja Latviasta melko paljon
-Virossa reitti seuraa pitkälti RMK reitistöä eli siellä saattaa olla vaeltajia, ulkoilijoita ja pyöräilijöitä liikkeellä
-Pientä reittiä on niin paljon että tavaran paino minimiin
-Aika ajoin tuli eteen paikkoja joissa ei ollut mitään merkkejä siitä että siitä olisi ajettu läpi lähimenneisyydessä (ei renkaan jälkiä ja täysin koskematon kasvusto)
-Leiripaikkoja teltalle piisaa viljalti mutta hyviä&halpoja majoituksia on vieläkin enemmän: booking.com kautta otin jokaisen majoituksen samalle päivälle klo 15-18 kun tiesin mihin asti etenen
-Ruokapaikkoja on paikoitellen vähän joten omat retkieväät ja vedenkeitin takasi tarpeen tullen hyvät eväät hyvällä maisemalla ja vapautti ruokapaikkojen etsintään kuluvalta matkalta sekä ajalta
-Karheampi rengastus auttaa ja tuo varmuutta pehmeiden kohtien varalle, onneksi en ollut perus k60 tai e-07 rengastuksella liikkeellä
-Viron maaseudulla oli vahtikoirien kanssa neljä tilannetta joista kolmessa olisi oikeasti voinut käydä huonosti jos olisi pysähtynyt. Laumanvartija/vahtikoirat eivät näköjään hauku vaan koittavat suoraan purra
-Koko tet aikana (9päivää reitillä) tuli kaksi pyörää vastaan, eli ei hirveää ruuhkaa
-Kahden näytön / navin taktiikka oli toimiva
-Reitti ajattaa usein sellaisille seuduille jossa ei liiku turisteja ja tarjoaa parhaimmillaan todella upeita paikkoja joihin ei tulisi mitenkään mentyä ilman tätä reitistöä
Eli kovin vaihtelevaa reittiä, välillä vedetään lentokentän levyistä hiekkavaltatietä toistasataa ja heti perään mennään polulle jossa ajetaan puolituntia ykkösellä, max kakkosella.
Kaiken kaikkiaan jäi oikein positiivinen fiilis reissusta.
Baltian maissa kehitys aivan viime vuosina on ollut merkittävää ja siellä on nykyään ilo matkailla.
Mäki tuossa kolmisen viikkoa sitten ajelin tällä Versys x 300 Viron tettiä. 2000km tuli ajeltua. Helppoa hyvää ja hauskaa mestaa ajella. Missään ei onneks tullut ongelmia. Hienoa reittiä ja maisemaa.
Viime keväänä hankin ensimmäisen pyöräni ja maanteitä tulikin hinkattua kesän aikana melko kiitettävästi. Nyt kun pyörä on laitettu talliin talveksi, piti alkaa ensi kesän reissuja tietysti suunnittelemaan. Tämä Suomen TET vaikuttaa tosi kiinnostavalta ja haluaisinkin kysyä, että onko tuolla idän puoleisella reitillä ja Lapin puolella jotain paikkoja, joita keltanokan tulisi ehdottomasti välttää? Niin ja pyöränä tosiaan vuoden 2009 Suzuki V-Strom 650 (jonka kurapyöräisyydestä varmaan voi esittää vastaväitteitä) ja renkaina muistaakseni Dunlopin Trailsmartit.
Ei voi kuin suositella tuota Suomen TET-reittiä. Tuli ajettua sitä kesäkuussa, myös ihan sora-aloittelijana, ylipakatulla pyörällä, kuluneilla renkailla jne. Mutta reissusta tuli huikea! Suomi avautui ihan uudella tavalla, ja lisäksi tuosta syttyi kipinä, tai oikeastaan roihu, ajella ja löytää lisää vastaavia reittejä - joita löytyykin lukemattomia! Voisi jopa sanoa että reitillä ajaminen toi aivan uuden innon koko moottoripyöräilyharrastukseen.
Olen tehnyt reissusta videoita, joka kertoo juuri tällaisen aloittelijan kokemuksista. Seuraavassa osassa päästään ehkä jo Lappiin Ensimmäinen osa löytyy täältä: https://youtu.be/XEN1FeHgPQU
Tämä oli juurikin se vastaus, minkä halusin. Ja nyt kun noita videoita katsoo, alkaa käsi syyhyämään jo kaasukahvalle. Kovaa kamaa! Muutama jatkokysymys: mikä on tuo karttasovellus, joka videoillakin esiintyy? Ja pitikö kertaakaan kääntyä takaisin liian haastavan tien takia?
Hyvä, innostava videosarja! Noissa maisemissa ja fiiliksissä on melkoinen kontrasti tähän marraskuiseen maisemaan .
Omassa aloittelevassa harrastuksessa alkoi saman tien TET:n hyödyntämisen suunnittelu: toisaalta viikonlopun päiväreissut, toisaalta kesäloman pitempi reissu.
lle kirjoitti: ↑Ke Marras 25, 2020 11:44 am
Tämä oli juurikin se vastaus, minkä halusin. Ja nyt kun noita videoita katsoo, alkaa käsi syyhyämään jo kaasukahvalle. Kovaa kamaa! Muutama jatkokysymys: mikä on tuo karttasovellus, joka videoillakin esiintyy? Ja pitikö kertaakaan kääntyä takaisin liian haastavan tien takia?
Kiitos! Karttasovellus joka videoilla näkyy on Basecamp. Siirrän sillä gpx jäljet navigaattoriin.
Pari kertaa joutui etsimään kiertotien, yhdessä kohdassa Lapissa oli tie poikki, ja toisessa kohdassa se oli kauttaaltaan niin mutainen ettei homma edennyt meidän renkailla (eikä taidoilla). Pari paikkaa oli sellaisia joissa olisi yksin ajellessa saattanut mietityttää. Meille sattui tosi hienot kelit, varmaan olisi muutama pätkä ollut sateella haasteellisempia. Me lähdettiin matkaan sillä ajatuksella että kokeillaan minne asti päästään/miten pitkään reittiä huvittaa seurailla. Ja tosiaan yllättäen päästiinkin hyvin pitkälle ja jäätiin koukkuun tähän touhuun! Suosittelen lähtemään ilman liian tarkkaa aikataulutusta, että voi edetä tilanteen mukaan tai etsiä kiertoteitä mikäli joku paikka tuntuu vaikealta!
Mikähän mahtaa olla se pohjoisemman osuuden bensansaantitilanne noin ihan oikeasti? Ensi kesän reissua suunnitellaan toverin kanssa, mutta mulla kaluston pienet tankit ja moottorien janoisuus pistää hieman mietityttämään.
Vaihtoehtovehkeinä reissuun on Gilera RC600 tai Aprilia Pegaso 125. Molempien tankit ovat sen verran vaatimattomia kooltaan, että 200km alkaa olla maksimi range ilman tankkausta. Aprilia Pegaso 650 odottaa pienimuotoista moottorin avaamista ja Aprilia Tuareg 350 olisi 24 litran tankillaan ja 4l/100km kulutuksellaan aivan oivallinen, joskin hieman vajaatehoinen tuolle reissulle, mutta sekin mokoma on odottanut jo 13kk takaiskarin tiivisteitä Italiasta, jossa kuulemma korona kiusaa ja tehdas ei jaksa tuottaa osia.
Noiden vehkeiden tavarankantokapasiteetti on muutenkin aika rajallinen, niin ei huvittaisi alkaa kantamaan lisäbensaa enää kuorman päällä.
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990