Trans Euro Trail

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jourgensen
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 9:30 am
Pyörä: 690 Enduro R '16

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Jourgensen »

JuhaL kirjoitti: Su Heinä 11, 2021 1:28 pm Tarkoitus on alkuviikosta lähteä kohti pohjoista, ajella osittain tettiä ja osin omia reittejä.
Mallailin tuohon Käylä - Salla -välille hieman sorapitoisempaa reittiä:
tet_fin_kayla_salla01.jpg
Laitahan raporttia jos ehdit, täälläkin kiinnostaa onko nuo puomit auki. Alkuviikosta tarkoitus olla noilla main liikenteessä.
MLTM
Viestit: 25
Liittynyt: Su Tammi 10, 2021 5:06 pm
Pyörä: KTM 690 Enduro R, BMW F 800 GS

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja MLTM »

Löytyykö täältä Ruotsin tettiä ajaneita?

Viikonloppuna on lähtö Turku-Tukholma ja sieltä suoraan länteen TET-reittiä etsimään ja kohti pohjoista. Eli eteläpää skipataan.

Reilu viikko varmaan ajellaan Ruotsissa jos Norjaan ei päästä. Majoitus pitkälti maastossa telttaillen.

Onko kokemuksia tai vinkkejä?
Liekö reitillä alottelijalle haastavia pätkiä, jotka on syytä kiertää?
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Happi »

2018 ajeltiin Ruotsin TETin pohjoisosaa jonkun verran. Ei mitään pahoja paikkoja. Hyviä telttapaikkoja reitillä. Tosta videosta näkyy jonkin verran reitistä:

https://youtu.be/4-beyk0SCGo

Happi
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Jourgensen kirjoitti: To Heinä 15, 2021 10:00 am Laitahan raporttia jos ehdit, täälläkin kiinnostaa onko nuo puomit auki. Alkuviikosta tarkoitus olla noilla main liikenteessä.
Lähtö vähän viivästyi, mutta jos kohta pääsisi pohjoiseen hellettä pakoon. Laittelen loppuviikosta raporttia.

MLTM kirjoitti: To Heinä 15, 2021 10:56 am
Löytyykö täältä Ruotsin tettiä ajaneita?

Viikonloppuna on lähtö Turku-Tukholma ja sieltä suoraan länteen TET-reittiä etsimään ja kohti pohjoista. Eli eteläpää skipataan.

Reilu viikko varmaan ajellaan Ruotsissa jos Norjaan ei päästä. Majoitus pitkälti maastossa telttaillen.

Onko kokemuksia tai vinkkejä?
Liekö reitillä alottelijalle haastavia pätkiä, jotka on syytä kiertää?
Olen ajanut Ruotsin tetin jostain Kåbdaliksen korkeudelta etelään jonnekin Funäsdalenin korkeudelle. Reitillä ei ole mitään erikoisempaa haastetta, enimmäkseen samanlaista sorapätkää kuin Suomessakin.
Norjan puolelta löytyy muutama haastavampi pätkä (mm. yksi kivinen kahlaamo), mutta ei sielläkään mitään ylivoimaista ole.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja mico »

Pääsääntöisesti ovat kesäisin auki nuo puomit.
Reitistä, jättäisin tuon Kemijärventien koukkauksen pois ja ajaisin Sallantietä pätkän ylös Liikasenvaarantien jälkeen ja kääntyisin vasemmalle Kuntakkivaarantietä, olisi enemmän vaara maisemaa, Kemijärventien kautta koukkaus vähän turhaa ja pätkän lyhenisi matkakin.
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

mico kirjoitti: To Heinä 15, 2021 4:30 pm Pääsääntöisesti ovat kesäisin auki nuo puomit.
Reitistä, jättäisin tuon Kemijärventien koukkauksen pois ja ajaisin Sallantietä pätkän ylös Liikasenvaarantien jälkeen ja kääntyisin vasemmalle Kuntakkivaarantietä, olisi enemmän vaara maisemaa, Kemijärventien kautta koukkaus vähän turhaa ja pätkän lyhenisi matkakin.
Hyvä vinkki, joka tuli tänään toteutettua. Paitsi sitä vaaramaisemaa ei alkua lukuunottamatta ollut, vaan sitä perinteistä vanhaa, umpeen kasvanutta hakkuuaukeaa.
Ajoin siis Käylästä isoa tietä Kuntakkivaaraan ja siitä aiemmin linkkaamalleni reitille. Kaikki puomit oli auki! Juuman pään ajo onnistuu myös. Sielläkin oli pari avonaista puomia.

Lakupilotti kirjoitti: Su Heinä 11, 2021 8:02 pm Wilmalla kannattaa aina käydä!
Kävin kääntymässä Vilmatunturin juurella, mutta en viitsinyt alkaa urheilemaan ylemmäs reissukuorman kanssa.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja mico »

No joo taitaa olla kolme vuotta kun tuota mainitsemaani tietä viimeksi ajanut, aika kultaa muistot
Hautajärventieltä Kallunkin kohdalta olen viimeksi 3 viikkoa sitten ajanut Suomulle, hieno pätkä sekin ja tulee useesti siitä ajettua, mutta olisi mennyt tuosta sun reitiltä turhan pitkäksi asfaltti siirtymä.
Jourgensen
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 9:30 am
Pyörä: 690 Enduro R '16

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Jourgensen »

JuhaL kirjoitti: La Heinä 17, 2021 10:23 pm Hyvä vinkki, joka tuli tänään toteutettua. Paitsi sitä vaaramaisemaa ei alkua lukuunottamatta ollut, vaan sitä perinteistä vanhaa, umpeen kasvanutta hakkuuaukeaa.
Ajoin siis Käylästä isoa tietä Kuntakkivaaraan ja siitä aiemmin linkkaamalleni reitille. Kaikki puomit oli auki! Juuman pään ajo onnistuu myös. Sielläkin oli pari avonaista puomia.
Kiitos tiedosta, koukataan siis mekin tuota reittiä!
Jourgensen
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 9:30 am
Pyörä: 690 Enduro R '16

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Jourgensen »

Jourgensen kirjoitti: La Heinä 17, 2021 11:47 pm
JuhaL kirjoitti: La Heinä 17, 2021 10:23 pm Hyvä vinkki, joka tuli tänään toteutettua. Paitsi sitä vaaramaisemaa ei alkua lukuunottamatta ollut, vaan sitä perinteistä vanhaa, umpeen kasvanutta hakkuuaukeaa.
Ajoin siis Käylästä isoa tietä Kuntakkivaaraan ja siitä aiemmin linkkaamalleni reitille. Kaikki puomit oli auki! Juuman pään ajo onnistuu myös. Sielläkin oli pari avonaista puomia.
Kiitos tiedosta, koukataan siis mekin tuota reittiä!
Sama reitti ajettiin, hyvä vaihtoehto nykyiselle tet-linjalle. Ennen Juumaa olevat kaksi porttia oli tosin tänään kiinni.
Mythos
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 4:55 pm
Pyörä: Suzuki DL1000

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Mythos »

Onko kokemuksia tuosta läntisessä reitistä? Onko ihan vastaavaa pääosin soratietä kuin vanhempi itäinen?
Olis tarkotus lähteä parin viikon päästä jonkun matkaa tuota ajamaan mutta pyörässä ei oo minkään sortin pohja panssaria ja renkaatki vähä sileemmät.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Ajelin itäisen reitin matkalla pohjoiseen ja läntisen reitin palatessani takaisin etelään. Pohjoisen pätkän sitten molempiin suuntiin siten, että Sirkassa/Levillä tein uukkarin.

Läntisellä reitillä on fiilispohjalta enemmän assua, tai ainakin isoja kaksinumeroisia assupätkiä, vaikka ne eivät yleensä pitkiä pistoja olekaan. Yleisesti ottaen sanoisin, että molemmat ovat haastavuudeltaan aika helppoja. Läntinen pätkä, ehkä aavistuksen pienempää tietä (assupistoja lukuunottamatta). Itäisessä pätkässä mielestäni enemmän viivasuoraa leveää junttiasfalttipätkää. Tosin Kajaanin jälkeen itäisessä pätkässä on vähän hiekkamontulle tehtyä reittiä, mutta tuon saa helposti kierrettyä, vaikkei sekään nyt mikään hirveän haastava pätkä ollut ja sen saa toisaalta helposti kierrettyä. Tenerellä pehmeässä hiekassa ilman kunnollista ajotekniikkaa ajellessa sai kuitekin vähän paitaakin kostumaan.

Sileillä renkailla luulisi pärjäävän molemmilla pätkillä. Lapin pyöreäksi hioutunut kuulalaakerisora voi tietysti olla ikävä ajeltava, mutta kyllä siinäkin pärjää. Toki jos vihaa yli kaiken tuollaista renkaan alla pyörivää mursketta, niin sitä on jonkin verran molemmissa reiteissä, Lapissa sitten vielä enemmän. Pohjapanssari ei juurikaan kopissut missään vaiheessa, vaikka edessä nappula olikin soraa nostamassa, eli sen osalta en nyt välttämättä hirveen huolissaan olisi.

Läntinen pätkä on ehkä maisemallisesti aavistuksen miellyttävämpi ja mielestäni henkii enemmän suomalaista maisemaa. Toisaalta jos tykkää koluta museoita ja kulttuurinähtävyyksiä, niin itäiselle reitille on metsästetty mm. tikkakosken ilmailumuseota jne.

Niekkatunturilla kannattaa kuitenkin mielestäni joka tapauksessa käydä. Tie perille onnistui ainakin Tenerellä reissukamoissa ilman että tapeille edes tarvitsi nousta ja näköalat olivat kohtuullisen pysäyttävät. Tosin tuntureita ei liiemmin ole entuudestaan huiputettu, että voi olla että muualta löytyy vielä tuotakin hienompia maisemia.

En oikeen osaa sanoa kummasta tykkäsin enemmän. Molemmissa oli puolensa.

Ainiin ja disclaimerina vielä, niin kommentit koskee ainoastaan Tampereen pohjoispuolista osiota. Etelän pätkät on itseltäni vielä ajamatta, mutta veikkaampa, ettei sielläkään mitään ylitsepääsemättömän haastavaa ole tarjolla.
Mythos
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 4:55 pm
Pyörä: Suzuki DL1000

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Mythos »

Kiitoksia hyvästä selostuksesta! Eli näillä näkymin läntistä reittiä lähden Lahden korkeudelta ylöspäin. Viime vuonna tuli ajettua itäistä Nurmekseen asti suunnilleen parissa päivässä ja alla oli Pirelli STR:ät ja pyöränä Dorsoduro. Kertaalleen raapas pakoputki kiveen polulla Kuopion korkeudella suunnilleen ja silloin vähä oikasin. Muuten kyllä pärjää hyvin ku soratietähän se pääosin oli. Nyt on 950 SM alla ja Scorpion trail 2, eli vähä enemmän maavaraa ja parempi alusta, mutta sileemmät renkaat. Mutta kyllä noilla soratiellä pitäis pärjätä oikein hyvin.

Aikaa ei nyt vaan oo taaskaan kuin 2-4 päivää niin taitaa Lapin pätkät jäädä vieläkin väliin.
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Jourgensen kirjoitti: Ke Heinä 21, 2021 9:08 pm Ennen Juumaa olevat kaksi porttia oli tosin tänään kiinni.
Jos siellä on ollut liikaa mp-trafiikkia? Voi olla järkevämpää seurata tettiä Käylään saakka.
Hobes kirjoitti: To Heinä 22, 2021 2:42 pm Tosin Kajaanin jälkeen itäisessä pätkässä on vähän hiekkamontulle tehtyä reittiä,...
Ettei tuo olisi kuitenkin läntisellä pätkällä? Liityin itäreitille jossain Juankosken korkeudella, enkä muista mitään tuollaista hiekkamonttupätkää.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Hobes »

JuhaL kirjoitti: To Heinä 22, 2021 5:39 pm Ettei tuo olisi kuitenkin läntisellä pätkällä? Liityin itäreitille jossain Juankosken korkeudella, enkä muista mitään tuollaista hiekkamonttupätkää.
Äh...nin sitä päivät sekoittuvat toisiinsa. Hiekkamonttupätkä on tosiaan vähän ennen Kouvolaa... olettaisin. Toka yö tuli vietettyä Kajaanissa ja muistin elävästi, että sen jälkeen olisi tuo pätkä ollut, mutta nähtävästi alkaa muistikin näin vanhetessa harsuuntumaan. Oli siis ekan yön jälkeen ja se tuli vietettyä jossain kouvolan liepeillä. Osaako joku muu antaa tarkempaa koordinaattia?
Hobes kirjoitti: To Heinä 22, 2021 2:42 pm Ainiin ja disclaimerina vielä, niin kommentit koskee ainoastaan Tampereen pohjoispuolista osiota. Etelän pätkät on itseltäni vielä ajamatta, mutta veikkaampa, ettei sielläkään mitään ylitsepääsemättömän haastavaa ole tarjolla.
Palataanpa tähän kommenttiin vielä, nyt kun tuli ajeltua myös nuo eteläiset pätkät, kun Helsinkiin tuli muuta asiaa. Nyt voin todeta, että ainoa paikka koko TET-Suomi -reitillä jossa sain pyörän kipattua, oli Kiikalan lentokentän tuntuman hiekkapohjaisilla metsäteillä. Ihan omaa tyhmyyttä tuokin tietysti oli, kun ei yhtään tullut järkevää linjaa katsottua. Ylämäkeen vaan yritti väkisin puskea sadeveden kovertamaa uraa ylös päin. Mutta kyllä siellä parissa kohtaa kävi kertaa kävi takaraivossa, että onneksi on katunappulat alla, muuten voisi olla eteneminen haastavampaa. Mutta kyllä tuollakin siis silosemmalla renkaalla mielestäni pärjää. Pehmeää hiekkaa on tuolla kiikalan lentokentän seutuvilla enemmänkin. Pienenä vinkkinä, niin koko tuo seutu on täynnä risteilevää tietä, että jos jossain haluaa pysähtyä tutkimaan, niin tuo on oivallinen alue metsäteiden koluamiseen. Armeija tuolla treenailee, niin siellä on aika paljon kangasmetsään tehtyä uraa sikin sokin. Mukulana tuolla on mopojen kanssa tullut rällättyä monet kerrat.
edit. Pienenä huomiona, vielä että lentokenttä on ihan aktiivisessa käytössä ja laittomiakin polkuja tuolta löytyy paljon, eli tuolla seikkaillessa on syytä pysyä poissa lentokentän alueelta ja käyttää järkeään sen suhteen missä ajelee, muuten tulee herkästi sanomista.


Aiemmin joku kyseli, että kuinka pitkälle Helsingistä pääsee ensimmäisenä päivänä. Eteläinen pätkä on itseasiassa aika hidas etenemisvauhdiltaan, pääosin teiden varsilla möllöttävien nopeusrajoitusten takia. Reitti kiertelee ja kaartelee kapeita mökkiteitä ja aika monessa on varsin maltilliset rajoitukset. Vastaan tulleiden autojen perusteella ihan kyllä syystäkin. Lähdin itse liikkeelle kirkkonummelta klo 11 ja Jämsässä olin joskus kuuden pintaan (itäinen reitti). Sen suuremmin lounas tai muita taukoja ei tullut pidettyä kun aikataulu painoi vähän päälle. Alkuperäinen kysyjä ei tätä tietoa varmaan enää kaipaile, mutta jos joku muu kaipailee.
Avatar
MIL
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
Pyörä: KTM 350 exc 2020 ja KTM lc4 400 Mil.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja MIL »

Alkuperäinen kysyjä totesi juuri toissapäivänä että Helsigistä Jyväskylän pohjoispuolelle on tosiian turhan tiukka veto yhdessä päivässä. On tosiaan hidasta pikkuteitä ja hirveä määrä risreyksiä arvottavaksi. Vielä helle ja karmea kuukauden kuivuuden pöly päälle. Jos ei haittaa että menee ihan iltaan ja navigointi on sujuvaa niin voi päivässä ehtiä. Mutta selvittiin illaksi Pertunmaalle kun oikaistii Päijänteen yli vinottain Joutsan kautta eikä kierretty Jyväskylää. Hyvää pätkää oli tosiiaan varsinkin Jämsän eteläpuolella.
Vastaa Viestiin