Trans Euro Trail

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Faitteri
Viestit: 38
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

No niin, meidän kesäkuinen TET jäi aika rankasti vajaaksi kaluston pettämisen johdosta mutta jatketaan sitä sitten vaikka kesällä 2022.

Lähdettiin kesän kuumimmalla viikolla eli juhannuksen alla reissuun. Mulla GIlera RC600 ja toverilla Cagiva Navigator. Mä pyrin minimoimaan tavaramäärän kyydissä ja toverilla puolestaan täydet laukut ja teltat sun muut matkassa, "kaiken varalta".

Sunnuntai-iltana hieman klo 21 jälkeen starttasin Tampereen naapurista, ensin Pälkäneen tasolle tankille ja sieltä itäiselle reitille. Ensimmäinen yö Jämsänkoskella leirintäalueella. Maanantai oli varsinainen ajopäivä ja +32 helteistä huolimatta ajo oli mukavaa, joskin toverin hoitaessa navigoinnin mä ajoin koko päivän pölyssä. Hauskan vaihtelevapintaista tietä, tuli ihan mieleen tämä sanonta että eskimoilla on XX erilaista sanaa lumelle, kyllä tuon ajelun jälkeen itsekin totesi että "soratie" on aika raju yleistys kaikesta siitä marmorikuulasta, hiekkalaatikkohiekasta ja kiuaskivestä jonka yli tuli ajeltua. Ajopäivä päätettiin velipojan mökille Leppävirralle, eli poikkesimme illalla reitiltä jonkin matkaa.

Tiistaina matka jatkui puolen päivän jälkeen ja GIleran kytkimestä alkoi jossain sorapätkällä kuulua kilisevä ääni, joka aina välillä vaikeni kunnes taas sopivasta töyssystä alkoi uudestaan. Joku osa siellä on irti ajattelin, ja vaihtoehtona oli luovuttaa tai jatkaa ja toivoa parasta. Tämän ajopäivän varrelle osuikin kaikkea hauskaa, kuten aiemmissa viesteissä mainittu sorakuoppaosuus. Illaksi tähtäsimme jo edelliskesänä hyväksi havaitulle Paalasmaa Campingin leirintäalueelle Pielisen saareen. Kirjaimellisesti viimeisessä risteyksessä ennen majoitukseen kääntymistä, alle kilometrin päässä leirintäalueesta, Gileran kytkin nykäisikin yhtäkkiä tyhjää. Pysähdyin ja huomasin kytkinvaijerin irronneen moottorin päästä ja sitä uudelleen kiinnittäessäni huomasin, että kytkimen työakseli, tai mikä oikealta nimeltään onkaan, on kokonaan irti kytkimen päältä. Eli se kilinä on ollut tätä akselia kiinnipitävä ruuvi aluslevyineen, ja kenttäolosuhteissa kytkimen täydellinen purkaminen ei ollut vaihtoehto, joten reissu keskeytyi reilun kahden ajopäivän jälkeen.

Pelastusoperaatio oli sekin oma seikkailunsa, ensin julkisilla kulkineilla 12h Suomen poikki kotiin, aamuyöllä 04:30 aikaan Transitilla kohti itä-Suomea ja mopoa hakemaan, kunnes Suonenjoen kohdalla pakusta napsahti jakopään remmi poikki 80kmh vauhdista. Hinurilla pois valtatieltä, vuokrasin toisen pakun jolla hain Gileran, palasin oman Transitin luo ja vuokrasin myös trailerin, jolla kiskoin koko sirkuksen kotiin. Jälleen aamuyöllä 03:00 aikaan trailerilla Transitin liinat irti, tuuppaus ja paku valui omalla painollaan tuonne takapihalle, jossa se onkin maannut samassa paikassa koskemattomana nyt puoli vuotta. Gilera pääsi talliin mutta odottaa edelleen kytkimen avaamista.

Sen verran pitää omasta kalustosta sanoa, että vaikka Gilera onkin ollut varmasti huikea vehje silloin vuonna 1990, nyt huolimatta keulan huollosta juuri ennen lähtöä ei se mikään kovin mukava ajettava nykypäivän standardeilla enää ole. Nimismiehenkiharat vaativat reilua vauhtia ollakseen rikkomatta kuskin selkärankaa ja satulakin on melkoisen kova. Pienetkin siirtymät asvaltilla vaativat jatkuvaa ahterin siirtelyä ees taas puutumisen välttämiseksi, huonolla menestyksellä. Tehopainosuhde on sentään kiva ja karkeat nappularenkaat kiva valinta varsinkin siellä pehmeimmillä osuuksilla.


Kuva

62,94560° P, 28,02050° I

https://youtu.be/7DlyyVR5Xg4 Reissun hauskin osuus. Myös kytkimen iloinen kilkatus kuuluu.

https://youtu.be/cpCtbopSRXM Kytkin kaput

Olisi varmaan aika päivittää kalustoa tälle vuosituhannelle. Uusi Tuareg 660 polttelee ihan hemmetisti...
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990
Avatar
Jimb0
Viestit: 28
Liittynyt: Su Maalis 11, 2018 5:57 pm
Pyörä: KTM 690 ENDURO R

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Jimb0 »

Moni on varmaan jo ehtinyt TET:tiä ajaa pohjoisessa. Tarkoitus tuupata Saariselältä alaspäin pk-seudulle tässä kuussa.

Sallan yläpuolella, saako vielä polttoainetta ketjussa mainituista paikoista? 690:in range kun on hieman pienempi kuin monessa muussa (tosin lisäpolttoainetta saan 4litraa mukaan normitankin lisäksi).

Poikkeuksia reitissä tiedossa? Onkohan yhtä kuivaa kuin etelässä? Entä kumpi (itäinen vs läntinen reitti) antaa enemmän maisemallisesti ja reitillisesti?

Entäs ensikertalaiselle hyviä pysähtymis- tai yöpymispaikkoja?
kafuusti
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 4:29 am
Pyörä: KTM exc 500 -17vm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja kafuusti »

Bensaa ainakin saa tuntsan pubilta ja tulppiosta, uskoisin että kairijoeltakin saa. Kaikki nuo hyviä yöpymispaikkoja. Naruskan uimaranta todella hyvä yöpaikka, uintimahdollisuus, kunnon kota. Muutenkinhan sieltä suunnalta löytyy hyviä yöpymispaikkoja vähän väliä.
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

kafuusti kirjoitti: To Heinä 07, 2022 11:43 amBensaa ainakin saa tuntsan pubilta ja tulppiosta, uskoisin että kairijoeltakin saa
Kairijoella ei ole bensanmyyntiä, ellei tilanne ole muuttunut lähivuosina. Kysyin asiaa paikan isännältä pari kesää sitten, olikohan 2019. Varmaan sieltä hätätilassa sitä kuitenkin saa.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
kafuusti
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 4:29 am
Pyörä: KTM exc 500 -17vm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja kafuusti »

JuhaL kirjoitti: To Heinä 07, 2022 2:21 pm
kafuusti kirjoitti: To Heinä 07, 2022 11:43 amBensaa ainakin saa tuntsan pubilta ja tulppiosta, uskoisin että kairijoeltakin saa
Kairijoella ei ole bensanmyyntiä, ellei tilanne ole muuttunut lähivuosina. Kysyin asiaa paikan isännältä pari kesää sitten, olikohan 2019. Varmaan sieltä hätätilassa sitä kuitenkin saa.
Joo hätätilassa voi jokusen litran saada että pääsee oikeasti tankille, ainakin näin oli jokunen vuosi sitten
Avatar
PAH
Viestit: 924
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja PAH »

Jimb0 kirjoitti: Ke Heinä 06, 2022 12:33 pm
Poikkeuksia reitissä tiedossa? Onkohan yhtä kuivaa kuin etelässä?
Viikko sitten olin Uraalla, TET-reittiä ei ajettu mutta poikkeuksellisen kuivaa oli ajankohtaan nähden. Ylitettiin sellaisia soita joihin viime kesänä ei ollut mitään asiaa.
Heikki
Faitteri
Viestit: 38
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Kolme keski-ikäistyvää nuortamiestä, kolme adventurepyörää, 7 ajopäivää. Seikkailuja instagramissa: PiRa_tet
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990
Jippu
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 07, 2021 9:22 am
Pyörä: Honda NX 650

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Jippu »

Tänään lähden katsomaan tuon turun suunnan Helsingistä päin., kun sellainenkin nyt on olemassa. Tarkoitus olisi ajella iltapäivästä/illasta sen verran ku jaksaa, päätyä lauantain aikana turkuun ja viettää siellä jonkin aikaa ja ehkä yökin siellä tai sitten painella jonnekin laavulle.

Ideana olisi päästä testaamaan kalustoa ja omaa kuntoa ensi viikolla alkavaa Viro-Latvia -turneeta varten.

EDIT: Jää sittenkin tämän viikonlopun reissu tekemättä.
Japit
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM superadventure 1290
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Japit »

Onko kellään kokemuksia Norjan tet reiteistä? Kaikki näköjään etelä Norjassa. Tarkoituksena mennä Vaasasta Ruotsin puolelle, läpi Keski-Norjaan ja siitä etelän suuntaan kohti paikallisia tet reittejä. Onko vaivan arvoista vai suuntaanko mieluummin pohjoisen suuntaan?
Hansikas
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Elo 28, 2015 7:57 am
Pyörä: AT,640,500,XL600,XR650L,1VJ,KX250,9Kawa

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Hansikas »

Japit kirjoitti: To Huhti 13, 2023 6:27 pm Onko kellään kokemuksia Norjan tet reiteistä? Kaikki näköjään etelä Norjassa. Tarkoituksena mennä Vaasasta Ruotsin puolelle, läpi Keski-Norjaan ja siitä etelän suuntaan kohti paikallisia tet reittejä. Onko vaivan arvoista vai suuntaanko mieluummin pohjoisen suuntaan?
On noita etelä/keskinorjan pätkiä tullut ajeltua parina kesänä. Norjassa lähes poikkeuksetta siirrytty pienillä sorateillä korttimaksupuomeista ja omantunnon maksulaatikoista kameravalvottuun laskutukseen. Aika paljon nuo TET pätkät sillä perällä menee myös juuri näitä maksullisia "mökkiteitä". Vissiin ei öljy tulot riitä pienempien teiden kunnossa pitoon, niin ne kerätään käyttäjiltä. Maisemat on hyvät ja pätkätkin paikoitellen kivoja, mutta niitä laskuja alkaa syksyllä sitten tippumaan tipoittain 5-10e/ tien pätkä ja jokaisessa vielä laskutuslisät päälle. EPC (Euro Parking Collection) on toimija. Voit lukea netistä hyviä käyttäjä kokemuksia. Pohjoinen, jos tarkoitat ruotsin pätkiä, niin minusta parempi monilta osin. Vähemmän liikennettä, vähemmän ihmisiä, ei loputonta määrää tietullilaskuja ja paremmin leiriytymispaikkoja jos tulilla tykkää yöpyä. Ja yksi lähitienoiden parhaita hiekka/kangasmaastopätkiä Lainion ja Kitkiöjärven välillä.
zmoke
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
Paikkakunta: Kangasala

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja zmoke »

Alkusyksystä -22 ajelin Norjan eteläosan tetin läpi. En tiedä kuinka paljon tuosta reitistä on laskennallisesti maksullisilla teillä, mutta kameroita/puomeja on yhteensä kymmeniä. Ajoin itse niistä kaikista läpi/kiersin sillä ajatuksella että pääsymaksu tet reitille maksetaan jälkikäteen.
Tähän menessä on tullut lasku kahdesta, toinen EPC.ltä ja toinen joku Norjan paikallinen, yhteensä noin 25€, molemmat paluuperistä vuorille Tron ja Blåhö.
Osa reitillä olevista puomeista ei sisällä mitään maksumahdollisuutta/ohjetta, vaan ne aukeavat ainoastaan jollakin poletilla, ohi pääsi aina.
Hienoa maisemaa ja lähteminen kannattaa aina.
Japit
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:09 pm
Pyörä: KTM superadventure 1290
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja Japit »

Yllätys että kameroita/puomeja on paljon muuallakin kuin pääteillä. Eipä tuo ongelma ole jos pääsee jotenkin puomeista läpi ettei tarvitse takaisin palata. Epc sivustolla oli heti etusivulla maininta että etteivät ota vastaan enään Norjan tiepalvelumaksuja vaan nykyään autopass.no hoitaa asian. Ilmeisesti asiat hoituu nyt helpommin/varmemmin.
Reitin korkeuserot kiinnostavat sen verran että Etelä-Norja kiinnostaisi. Tet reitit Suomen Lapissa on jo tullut kierrettyä. Mukavia sen puoleen olleet että on saanut ajella ilman enempiä vastaantulijoita. Täältä etelästä tahkoominen pohjoiseen on alkanut vaan kyllästyttään, jos siirtäisikin samat kilometrit lännen suuntaan ja saisi tuoretta maisemaa useamman kilometrin osalta.
PBG
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Syys 06, 2019 5:03 pm
Pyörä: KTM, BMW, Honda

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja PBG »

Ajelin myös heinäkuussa 2022 lähes koko eteläisen osuuden Norjan TET:stä. Voi ehdottomasti maisemien puolesta suositella, etenkin Grimsdalin ja Jotunheimin alueet olivat upeita! Koko reitti käytännössä erittäin hyväkuntoisia sorateitä. Ja suurin osa tosiaan maksullisia yksityisteitä. Tämä tuli itselle yllätyksenä, en ollut törmännyt keskusteluihin aiheesta. Muistaakseni kolmea eri tapaa oli käytössä; kamerat, puomit ja Vipps applikaatio. Tuota Vippsiä en saanut toimimaan, kun vaikutti tarvitsevan Norjalaisen pankkitilin. Näissä oli ilmeisesti aiemmin ollut käteismaksu kirjekuoreen tms, mutta ne mihin pysähdyin, ei ollut enää mahdollisuutta käteismaksuun.

Kaikissa maksupisteissä oli selkeästi merkattu mitä mikäkin ajoneuvo maksaa. Useassa MP oli ilmainen. Kameramaksullisissa oli ainakin 2 operaattoria; passpay.no ja youpark.no. Maksu todella yksinkertaista, rekisterinumero syötetään ko. sivustoon 48 h sisällä ja maksu käy helposti niistä mitä sinne rekisteröitynyt. Läheskään kaikkia maksupisteitä ei rekisteröitynyt, eikä niistä siten mennyt maksuakaan. Itse katsoin ajopäivän päätteeksi oliko noissa jotain maksettavaa. Kaikki puomit mihin törmäsin toimivat pankki-/luottokortilla, jossain vain lähimaksu mahdollisuus. Näistäkin osa maksuttomia MP:lle. Kaikki puomit olisi voinut kiertää. Osassa oli valvontakamerat.

Juttelin myös aiheesta paikallisten ja ulkomaalaisten kanssa. Paikalliset olivat maksaneet tiemaksut järjestään. Kaikki ulkomaalaiset taas olivat kiertäneet puomit, jättäneet tsekkaamatta kameramaksut, jne. Tokihan toimii noinkin, jos haluaa Norjalaisia kirjekavereita :) Mutta varmasti halvemmaksi tulee maksaa nuo paikan päällä, varsinkin kun niistä ei ole sen kummempaa vaivaa, eikä maksa kuin muutaman euron per tie.

Eli noita maksuteitä ei kannata säikähtää vaan ilman muuta reissuun!

Fiiliksiä mun reissusta löytyy ig:stä ordinarygraveller nimimerkin takaa.
Liitteet
tietulli.jpg
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Käytiin kolmen mopon reissulla Virossa pyörähtämässä. Ensin keskireittiä alas,vahva suositus jos haluaa jotain muutakin kun soratietä. Paluu oli sitten länsireittiä. Alkumatkasta oli jonkin verran hauskojakin pätkiä,mutta mitä lähemmäksi pärnua tultiin,sitä enemmän niitä loputtoman pitkiä soratiesuoria,jotka aiemmin on olleet umpeenkasvamassa ollutta tienpohjaa josta ei nähny mitä edessä odottaa. Jonkin matkaa jatkettiin vielä reittiä,mutta loppu tuosta skipattiin,ja minä siirryin itään peips järven puoleenväliin. Siitä pohjoiseen ja siellä oli myös aika paljon noita soratiesuoria,kyllästymiseen saakka. Hauskuus alkoi jonkin matkan päästä uudestaan sen jälkeen kun saapui meren rantaan,ja lähti kohti tallinnaa. Ihan selkeästi jossain kohti oli reittimestari vaihtunu, vauhti putosi ja hymy kasvoi. Jopa siinä määrin että pari paikkaa piti yksin jättää menemättä,ja loppu reitistä ohittaa että ehti laivaan,vaikka lähtikin aamulla samaan aikaan kun paikallinen kalastaja saapui häiritsemään unta... Eli jotain jäi kuitenkin vielä hampaankoloon,mutta noi sorasuorat pitää reitittää ite jostain muualta seuraavan kerran. Olkoon vaikka mutkasta asvalttia mieluummin.
karhuton
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Elo 02, 2021 1:13 pm
Pyörä: Tenere 700 Rally

Re: Trans Euro Trail

Viesti Kirjoittaja karhuton »

Suunnittelussa heinäkuussa lähteä ajelemaan Suomen TET:iä pitkin pieni rundi.

Lähtö ja paluu Salon seudulle, joten jos ympyrän haluaa ajaa, reittivaihtoehdot olisi tässä.

Kartan mukaan reitti näyttäisi olevan aika lailla ihan vaan nimettyjä pikkuteitä (oletan et hiekkatietä), mutta onko jollakulla ihan omaa kokemusta reitistä ja osaisi sanoa mistä kannattaisi mennä?
tet kuva 2.jpg
Vastaa Viestiin