Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Kesä 01, 2020 2:24 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Honda CR500 ei käynnisty
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 12:36 am 

Liittynyt: Su Huhti 07, 2019 7:41 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC4 640 2006, Honda CR500AF 1998
Terve,

Elikkäs aloin huonosti käynnistyvää CR500 korjaamaan ja rakentamaan supermotoksi ja nyt se ei käynnisty ollenkaan. Ennen purkua tehdyssä diagnosoinnissa en löytänyt muuta vikaa kuin pick-up coil antoi väärän vastuksen. Purin pyörän ja vaihdoin/tarkistin seuraavat osat:
- Männänrenkaat ja mäntä oli kunnossa -> yläkerta kasattu uusilla tiivisteillä
- Uusi staattori, ja tämän johdosta ennakko ei ole ehkä kohdallaan
- Uusi pick-up coil. Kiinalainen, mutta antaa oikean vastuksen ja kipinä tulee
- Magneeton ja pick-coilin välinen rako säädetty oikeaksi
- Uusi tulpanhattu (NGK)
- Uusi tulppa (BR8EG)
- Lectron 40 mm kaasari, joka suurinpiirtein säädöissä
- Vakiokansi, johon lisätty dekompressioventtiili, jonka saa manuaalisesti päälle
- Painotettu magneeto vaihdettu alkuperäiseen
- Läpät tarkistettu. Ne oli Boyesenin hiilikuituläpät. Näytti ehjältä. Pikkasen valoa raotti kun katsoi lamppua vasten läpi.

Nyt pyörä ei lähde millään käyntiin. Kokeiltu seuraavia asioita eri kombinaatioilla:
- Alkuperäinen kaasari (PJ38) takaisin
- Painotettu vauhtipyörä takaisin
- Eri sytytysennakon asetuksia kokeiltu
- Tarkistettu kipinä laittamalla tulpankärki kanteen. Tulee hienosti sininen kipinä ja kevyemmällä polkaisulla kuin ennen tuli.
- Tarkistettu, ettei tankkiin ole tullut ole painetta
- Laitettu uudet bensat tankkiin ja kohokammio tyhjätty
- Kokeiltu kallistella pyörää, että sylinteriin valuisi bensaa. Kuulemma auttaa jos pyörää ei ole pitkään aikaan käytetty.
- Kokeiltu olla käyttämättä dekompressioventtiiliä
- Tulppaa kuivailtu (se kastuu kun jonkin aikaa polkee)
- Kokeiltu kaasu pohjassa, puolikaasulla ja ilman kaasua kummallakin kaasarilla
- Magneeton akselin kiila tarkistettu ja oli ehjä
- Puristuksia ei ole mitattu, mutta niitä on, ei mikään helppo polkaista
- Kaikki sähköosat mitattu uusiksi ja maadoitukset tarkistettu paitsi CDI, jota ei voi mittailla

Kone ei ees yritä, bensa haisee, kipinä tulee (kai) eikä ees putkessa pauku.

Ihan aluksi kasaamisen jälkeen kone käynnistyi pari kertaa alle sekunniksi ja kierrokset lähti heti nousuun. Lectron varmaan oli laihalla. Tämän jälkeen vielä kerran paukautti liekit putkesta. Sen päivän jälkeen poljettu varmaan yli 100 kertaa ilman mitään eloa. :roll:

Ideoita? Voiko CDI olla jotenkin rikki vaikka ainakin poljettaessa tulee kipinää? Tai siis kipinää tulee ainakin ku tulppa on irti ja maadoitettu kanteen. En tiedä tuleeko kun se on koneessa.
Onko jotain parempia tapoja testata tuota kipinää? Ja olisiko puristuksien mittaamisesta hyötyä?

KuvaKuva


Viimeksi muokannut jussi666 päivämäärä Ti Tammi 14, 2020 2:07 am, muokattu yhteensä 3 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 12:59 am 

Liittynyt: Su Huhti 07, 2019 7:41 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC4 640 2006, Honda CR500AF 1998
Yksi mikä tuli vielä mieleen oli, että sylinterin alla oli edellisen omistajan jäljiltä ylimääräinen paperitiiviste. Kuulemma säädetty porttien ajoituksia hiukan ja ei haittaa, jos ei laita enää. Voisko se kuitenkin aiheuttaa sen ettei käynnisty, jos vaikka pakokanavaa on porailtu liikaa ja tuon avulla on säädetty mäntää alemmaksi suhteessa sylinteriin tms? Tai ehkäpä silloin ei olis puristuksiakaan. Ei ihan aukene vielä noiden 2-tahtikoneen kanavien toiminta :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 8:21 am 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1565
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
viewtopic.php?f=6&t=36505&p=440900#p440900

Tuollaista häikkää oli itsellä ja ollut näköjään jollain aiemminkin, eli sytytyksen ennakkoon
nuo kuvailemasi oireet viittaa. Tuolla linkkaamallani työkalulla sen saa helposti kohdalleen.
Näppituntumalla aika mahdotonta.

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 9:37 am 
Avatar

Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Viestit: 162
Pyörä: kameli
Aikoinaan oma oli herkkä läpille. Ne ei saanut raotella yhtään, muuten sitä sai polkea iät ja ajat. Aina kun laittoi uudet läpät lähti about laakista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 10:57 am 

Liittynyt: Su Huhti 07, 2019 7:41 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC4 640 2006, Honda CR500AF 1998
jiknnn kirjoitti:
Aikoinaan oma oli herkkä läpille. Ne ei saanut raotella yhtään, muuten sitä sai polkea iät ja ajat. Aina kun laittoi uudet läpät lähti about laakista.

Uudet läpät onkin jo tilauksessa. Eli testiin menee.

Syke kirjoitti:
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=36505&p=440900#p440900

Tuollaista häikkää oli itsellä ja ollut näköjään jollain aiemminkin, eli sytytyksen ennakkoon
nuo kuvailemasi oireet viittaa. Tuolla linkkaamallani työkalulla sen saa helposti kohdalleen.
Näppituntumalla aika mahdotonta.

Kiitos, männänkorkeusmitta oli ennestään tuntematon, mutta voisi olla tarpeellinen tähän. Uudet työkalut on aina hyvä sijoitus :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 11:18 am 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1565
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Tuolla saa sen ykk:n tarkasti, kun lukittuu ja sitten asetettua halutun ennakon.
Yritettiin ensin ihan puikollla tulpan reiästä etc., mutta vauhtipyörän uudelleen asemoinnissa pyörähtää
sen inan verran, joka on asteina jo erittäinkin paljon.

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 4:47 pm 

Liittynyt: Su Huhti 07, 2019 7:41 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC4 640 2006, Honda CR500AF 1998
Syke kirjoitti:
Tuolla saa sen ykk:n tarkasti, kun lukittuu ja sitten asetettua halutun ennakon.
Yritettiin ensin ihan puikollla tulpan reiästä etc., mutta vauhtipyörän uudelleen asemoinnissa pyörähtää
sen inan verran, joka on asteina jo erittäinkin paljon.

Miksikäs se ykk pitää muuten katsoa jos on vakio vauhtipyörä? Vauhtipyörän saa vaan yhteen asentoon kiinni, koska akselissa on se kiila. Tai voihan se akseli olla väärässä asennossa, jos alakerta on joskus kasattu pieleen. Pyörä on toiminut silloin kun sen sai käyntiin ja en avannut alakertaa.


Viimeksi muokannut jussi666 päivämäärä Ti Joulu 31, 2019 5:52 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 4:55 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Viestit: 162
Pyörä: kameli
semmonen vielä muistui mieleen, että kaveri vaihtoi omaansa pick-up-coilin ja siinä ei ollut mitenkään merkattu miten päin se piti kytkeä(ei ollut liitintä). Eka arvaus oli väärinpäin ja ennakkoa oli enemmän ku laki sallii. Startatessa se potki takaisin ankarasti, hyvä että polvet pysyi lumpioissaan. Lähti kylläkin käyntiin jos oli rohkeutta polkea... käynti oli raa'an kuulosta.

pick-upin signaali antoi ensin pulssin plussalle ja sitten negatiiviselle ja jälkimmäisellä piti kipinän tulla(tai sitten ne oli toisinpäin, en muista). kuiteskin kun piuhat oli väärinpäin, niin tuli ensin se kipinän antava pulssi ja ennakko oli todella aikaisessa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 5:13 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Viestit: 493
Pyörä: Yamaha RD
Millä perusteella toi staattori on tuohon asentoon laitettu, onko joku kohdistus merkki? On vaan ihan toisessa ääripäässä nyt.

Lähetetty minun SM-T395 laitteesta Tapatalkilla


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 5:47 pm 

Liittynyt: Su Huhti 07, 2019 7:41 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC4 640 2006, Honda CR500AF 1998
AKH kirjoitti:
Millä perusteella toi staattori on tuohon asentoon laitettu, onko joku kohdistus merkki? On vaan ihan toisessa ääripäässä nyt.

Lähetetty minun SM-T395 laitteesta Tapatalkilla

Valmistajan mukaan -6 oli suurinpiirtein samanlainen sytytyskartta kuin cr250 sytytysjärjestelmällä, mutta testeissä oli myös helpoin käynnistää. -5 kuulemma vakio ennakko. Kokeiltu -6, -5, -3, 0 läpi.


Viimeksi muokannut jussi666 päivämäärä Ti Joulu 31, 2019 5:50 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 5:49 pm 

Liittynyt: Su Huhti 07, 2019 7:41 pm
Viestit: 35
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC4 640 2006, Honda CR500AF 1998
jiknnn kirjoitti:
semmonen vielä muistui mieleen, että kaveri vaihtoi omaansa pick-up-coilin ja siinä ei ollut mitenkään merkattu miten päin se piti kytkeä(ei ollut liitintä). Eka arvaus oli väärinpäin ja ennakkoa oli enemmän ku laki sallii. Startatessa se potki takaisin ankarasti, hyvä että polvet pysyi lumpioissaan. Lähti kylläkin käyntiin jos oli rohkeutta polkea... käynti oli raa'an kuulosta.

pick-upin signaali antoi ensin pulssin plussalle ja sitten negatiiviselle ja jälkimmäisellä piti kipinän tulla(tai sitten ne oli toisinpäin, en muista). kuiteskin kun piuhat oli väärinpäin, niin tuli ensin se kipinän antava pulssi ja ennakko oli todella aikaisessa.

Tämä pitääkin heti kokeilla. Muistui heti mieleen, että tuota asennettaessa oli pientä epävarmuutta. Tuli oikein toiveikas olo :mrgreen:

Mittailin, että kun liitin on CDI:ssä kiinni, vihreä-valkoisella piuhalla on nollavastus maihin. Sini-keltaisella oli tuon käämin oma vastus maihin eli 280 ohm.

EDIT: Ei auttanut mutta pitää silti tarkistaa tuo asia. Kyselen jenkkifoorumeilta jos joku tietäis miten päin pitää olla. Ja noi vastukset oli ihan samoin vaikka vaihdoin toisinpäin.


Viimeksi muokannut jussi666 päivämäärä Ti Joulu 31, 2019 7:08 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 31, 2019 6:56 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Viestit: 162
Pyörä: kameli
potkiko se takaisin sillon alussa kun se pari kertaa käynnistyi ? jos piuhat on väärinpäin, niin se on kunnon potku, koska mäntä kait lähtee takaisinpäin ennakon takia.

Enivei kyllähän tuo sähkövialta vaikuttaa jos tulppa kastuu polkiessa. Omassa 4t kotarissa on joskus ollut tulpanhattu hajoamassa ja kipinä ei jaksanut sytyttää jos oli sakeampi seos tulossa. Eli kiihdytyspumpun ruikku sammutti koneen kun käänsi kaasua, eikä ryyppyä kärsinyt laittaa kylmänä. Hatussa oli sen verran vastusta, että kipinä kyllä tuli kun runkoa vasten tulppaa kokeilli, mutta pytyssä se ei jaksanut sytyttää sakeampaa seosta, pintakaasulla pelasi.

Saisitko mistään toista cdi-boksia tai varmasti toimivaa pick-uppia kokeitavaksi?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Tammi 01, 2020 11:58 am 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1565
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
jussi666 kirjoitti:
Syke kirjoitti:
Tuolla saa sen ykk:n tarkasti, kun lukittuu ja sitten asetettua halutun ennakon.
Yritettiin ensin ihan puikollla tulpan reiästä etc., mutta vauhtipyörän uudelleen asemoinnissa pyörähtää
sen inan verran, joka on asteina jo erittäinkin paljon.

Miksikäs se ykk pitää muuten katsoa jos on vakio vauhtipyörä? Vauhtipyörän saa vaan yhteen asentoon kiinni, koska akselissa on se kiila. Tai voihan se akseli olla väärässä asennossa, jos alakerta on joskus kasattu pieleen. Pyörä on toiminut silloin kun sen sai käyntiin ja en avannut alakertaa.


Sori, mun moka. Mulla oli vaihdettu tuohon 380exc:hen kiilamallisen tilalle kiilaton vauhtipyörä.

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 02, 2020 11:43 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Viestit: 493
Pyörä: Yamaha RD
Jos tulpaan säätää kärkiväliksi 3mm niin antaako kipinän siltikin?

Normi kärkivälillä riittää helpotikkin kipinään, mutta paineessa välttämättä ei.

Itellä testitulppa josta sivuelektrodi otettu vallan pois.

Juu ja sorvasin kuusiokannankin pois ettei vahingossa ajaudu moottoriin paikalleen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Tammi 03, 2020 8:33 am 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1920
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Motonetin kuvan perusteella tulppa on iridium,ja oman kokemuksen mukaan ne on herkkiä kastumiselle,eikä pelaa enää vaikka kuinka kuivaat. Uusi tavallinen tulppa voisi auttaa,tai ainakin siihen saakka että kaikki säädöt on kohdallaan,jos kokee että iridiumista on muuten iloa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 24 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com